Viete, aký je rozdiel medzi symetrickými, asymetrickými a smerovými pneumatikami? Pokiaľ áno, ste oproti ostatným motoristom vo veľkej výhode. No ak tieto pojmy počujete prvýkrát, nezúfajte. Pripravili sme pre vás stručný prehľad všetkých dôležitých rozdielov a informácií o týchto typoch pneumatík, ich výhody a nevýhody a spôsob montáže.

Čo sú symetrické, asymetrické a smerové pneumatiky

Znalosť týchto pojmov a poznanie ich rozdielu je kľúčové pri výbere tej správnej pneumatiky. Ide o typ dezénu, ktorý ovplyvňuje jazdné vlastnosti pneumatiky, vhodnosť pneumatiky do určitého prostredia, spôsob jej montáže či dokonca spotrebu paliva. Najčastejším modelom pneumatík sú v súčasnosti pneumatiky so smerovým a asymetrickým dezénom. Sú zároveň technologicky najvyspelejšie.

História smerových a asymetrických pneumatík

Najstarším typom pneumatík sú smerové pneumatiky. Boli vhodné na bahnité a nespevnené povrchy. Prvá sériovo vyrábaná pneumatika s asymetrickým dezénom bola v roku 1964 pneumatika Michelin X-AS, ktorú predstavila reklama s asymetrickou ľudskou nohou reprezentujúcou pneumatiku. Pneumatika mala vysokú odolnosť voči aquaplaningu a vynikajúcu presnosť riadenia. Vodič mohol na týchto pneumatikách ísť rýchlosťou až 210 km/h, pretože poskytovali vysokú stabilitu pri jazde aj v zákrutách.

Tento model bol uznávaný výrobcami automobilov renomovaných značiek. Boli použité ako originálne pneumatiky v týchto automobiloch:

  • Bentley S3 i T
  • Alpine A-110
  • Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta
  • BMW 2002 Ti/Tii
  • Fiat 124 Coupe/Spider
  • Datsun Fairlady i 240 Z
  • Citroen DS 21 Pallas
  • Ford Capri i Lotus-Cortina
  • MGB, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL)
  • Lotus Elan
  • Peugeot 404 Injection
  • Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6
  • Rolls-Royce Silver Shadow
  • Porsche 911/912

Pneumatiky Michelin X-AS boli až do druhej polovice 70. rokov jediným asymetrickým modelom na trhu.

V druhej polovici 60. rokov predstavil Uniroyal sériu pneumatík Master, ktorá mala rozdielny vzor dezénu pre predné a zadné pneumatiky. Predné pneumatiky mali na starosti otáčanie, odvodnenie a brzdenie, zadné zodpovedali predovšetkým za pohon a stabilitu a vyváženosť vozidla. Z tohto dôvodu boli zadné pneumatiky širšie ako predné. Ich cena však bola 2 násobne vyššia ako pri tradičných modeloch, a preto sa na trhu nakoniec neuchytili.

Jednoduché symetrické pneumatiky

Symetrické pneumatiky sú štandardným typom pneumatík. Vzhľadom k nižším výrobným nákladom sa tento typ dezénu používa najmä pri pneumatikách nižšej a strednej triedy. Majú symetrický tvar dezénu po celej dĺžke osi tak na pravej, ako aj na ľavej strane pneumatiky. Symetricky sú rozdelené aj funkcie jednotlivých častí dezénu, akými sú napríklad odvod vody, tuhosť bočnice atď. Tento typ dezénu je najmenej technologicky vyspelý.

Výhody symetrických pneumatík

Symetrické pneumatiky majú vynikajúce jazdné vlastnosti na suchej vozovke.

Nevýhody symetrických pneumatík

Ich nevýhodou je slabšia jazda na mokrej a zasneženej vozovke a menšia stabilita v zákrutách.

Ako správne nasadiť symetrické pneumatiky

Označenie smeru montáže na symetrických pneumatikách nenájdete, pretože vôbec nezáleží na tom, ktorým smerom ich namontujete. Na oboch stranách, a tým pádom aj v oboch smeroch otáčania, majú totiž rovnaké jazdné vlastnosti.

Asymetrické pneumatiky

Asymetrické pneumatiky, ako už vyplýva z názvu, majú na dezéne segmenty usporiadané asymetricky. Na vonkajšej strane sa skladajú z veľkých tuhých blokov, ktoré poskytujú dobrú priľnavosť pri zatáčaní a jazde na suchých vozovkách. Vnútorná časť zas kvôli vodiacim drážkam pomáha proti aquaplaningu pri jazde na mokrej vozovke.

Charakteristickým rysom asymetrickej pneumatiky je usporiadanie blokov behúňa na vnútornej a vonkajšej strane.

Asymetrické pneumatiky sa často montujú do takých vozidiel, ktorých motor má vyšší výkon, alebo do áut jazdiacich vysokou rýchlosťou. Ich jazdné vlastnosti sa totiž s vyššou rýchlosťou jazdy zlepšujú.

Výhody asymetrických pneumatík

Asymetrické pneumatiky majú vyššiu odolnosť voči aquaplaningu než symetrické alebo smerové. Ďalšie výhody asymetrických pneumatík sú:

  • pomalšie opotrebovanie behúňa
  • kratšia brzdná dráha
  • nižšia úroveň hluku
  • lepšie jazdné vlastnosti

Tento typ pneumatík má celkovo aj dlhšiu životnosť.

Nevýhody asymetrických pneumatík

Hlavnou nevýhodou asymetrických pneumatík je ich vyššia cena oproti ďalším druhom pneumatík.

Ako namontovať asymetrické pneumatiky a ako zistiť smer ich otáčania

Asymetrické pneumatiky by mali byť montované v súlade s označením OUTSIDE-INSIDE.

Asymetrická pneumatika sa vyznačuje tým, že sa líši tvarom svojich blokov - jedna časť je vonkajšia a druhá vnútorná. Tieto pneumatiky majú štítky OUTSIDE (vonkajšia) a INSIDE (vnútorná). Pri správnej montáži správneho rozmeru pneumatík, by mal byť na každej pneumatike viditeľný nápis OUTSIDE. Smer drážok jednej pneumatiky smeruje akoby dopredu a drážky na druhej pneumatike akoby cúvajú. Takto sú pneumatiky namontované správne.

Smerové pneumatiky do zimných podmienok

Na mokrej vozovke sú bezkonkurenčne najlepšie pneumatiky so smerovým dezénom. Vyznačujú sa totiž vynikajúcou schopnosťou odvádzania vody a snehu pri jazde na mokrej či zasneženej vozovke a veľmi vysokou odolnosťou voči aquaplaningu. Dezén smerových pneumatík totiž pripomína tvar písmena V a má tak veľmi dobrý záber na celej ploche. Preto sa tento typ dezénu používa najmä pri zimných pneumatikách a na mäkkých povrchoch, ako napríklad blato.

Vzor smerovej pneumatiky je usporiadaný do tvaru písmena V.

Výhody smerových pneumatík

Výhodou smerových pneumatík je dokonalý odvod vody z povrchu dezénu, výborný záber na mäkkom povrchu a dobré smerové vedenie riadiacej nápravy.

Nevýhody smerových pneumatík

Najväčšie nevýhody smerových pneumatík sú:

  • vyššia hlučnosť
  • horšia stabilita na suchej vozovke
  • nižší kilometrový obeh

Ďalšou nevýhodou je, že v prípade potreby použitia rezervného kolesa existuje 50% riziko, že bude pneumatika musieť byť nasadená v opačnom smere.

Zásady montáže smerových pneumatík a ich rotácia

Smerové pneumatiky majú označený správny smer otáčania, či už šípkami, nápisom ROTATION alebo inak.

Na bočnici smerovej pneumatiky sa nachádza označenie o smere točenia.

Pokiaľ nebudú pneumatiky nasadené správne, odvod vody bude minimálny.

Najlepšie asymetrické a smerové pneumatiky

Chcete vymeniť staré opotrebované pneumatiky za nové, alebo si nie ste istí, ktoré asymetrické a smerové pneumatiky si vybrať? Predstavujeme vám asymetrické a smerové pneumatiky, ktoré odporúčajú naši odborníci.

Odporúčané letné asymetrické pneumatiky:

Odporúčané zimné asymetrické pneumatiky:

Odporúčané zimné smerové pneumatiky:

Kliknutím na názov pneumatiky sa dozviete viac o tom, akú spätnú väzbu získala pneumatika od používateľov.