Spoznajte všetky údaje na pneumatikách pre automobily, ktoré používajú výrobcovia pneumatík. Zistite, ako čítať rozmer a dátum výroby pneumatiky, čo je to index nosnosti a rýchlosti a čím sa vyznačuje pneumatika s označením M+S? Pozrite sa, kde nájdete informácie o ochrannom leme ráfika. Rozptyľujeme akékoľvek pochybnosti spojené s označením na pneumatike. 

Správne čítanie označenia umožňuje najlepší výber pneumatík a neskôr ich bezproblémové používanie. V tomto článku Vám prehľadným spôsobom vysvetlíme význam tajomných symbolov, ktoré môžete nájsť na pneumatikách.

Najčastejšie označenie na pneumatikách


Rozmer pneumatiky. Kde hľadať rozmer pneumatiky?

Rozmer sa nachádza na bočnici všetkých pneumatík. Hľadajte rad znakov typu 205/55 R16 91 V alebo 195/50 R15 82T. Informácie o rozmere pneumatík (a často aj o alternatívnych možných rozmeroch) môžete najčastejšie nájsť aj:

  • na stĺpiku pri dverách vodiča,
  • v odkladacej priehradke,
  • na klapke palivovej nádrže,
  • v návode na obsluhu vozidla.

Čo znamenajú jednotlivé symboly?

195 – šírka pneumatiky vyjadrená v milimetroch.

50 – hodnota vyjadrená v percentách, znamená pomer výšky bočnice pneumatiky (miesto, kde sme našli informáciu o rozmere pneumatiky) k šírke. Hodnota "50” v tomto prípade znamená 50 percent z 195 mm, čiže 97,5 mm.

R – radiálna konštrukcia, typ konštrukcie pneumatiky.

15 – priemer osadenia, ktorý predstavuje súčasne priemer ráfika, uvedený v palcoch.

82 T – index nosnosti v hodnote 82 a index rýchlosti triedy T (význam indexov si môžete prečítať nižšie).

C – Označenie pneumatiky pre úžitkové vozidlá.

Index rýchlosti

Index rýchlosti (rýchlostný index) je označenie, ktoré informuje o maximálnej rýchlosti, akou je možné sa pohybovať s danou pneumatikou. Nájdete ho na bočnici pneumatiky, na konci označenia rozmeru.

Najčastejšie stretávané indexy rýchlosti:

Qdo 160 km/h
Rdo 170 km/h
Sdo 180 km/h
Tdo 190 km/h
Hdo 210 km/h
Vdo 240 km/h
Wdo 270 km/h
Ydo 300 km/h

Index nosnosti

Index nosnosti (hmotnostný index) je ďalšie dôležité označenie na pneumatike. Uvádza maximálnu prípustnú záťaž pneumatiky pri jazde maximálnou rýchlosťou pre danú pneumatiku. Absolútne sa nesmú používať pneumatiky s nižším indexom nosnosti ako ten, ktorý sa odporúča pre daný model vozidla.

Napríklad pneumatika s indexom nosnosti 91 môže mať maximálnu záťaž 615 kg. Ak toto číslo vynásobíte počtom pneumatík vo vozidle, získate výsledok, ktorý je minimálne vyšší, ako prípustná celková hmotnosť Vášho auta pri plnej záťaži (môžete si ju prečítať z políčka F1 v osvedčení o evidencii vozidla).

Najczęściej spotykane indeksy nośności:

IndexNosnosť (kg)IndexNosnosť (kg)
Index 
Nosnosť (kg)
Index 
Nosnosť (kg)
Index 
Nosnosť (kg)
8045087545946701018251081000
8146288560956901028501091030
8247589580967101038751101060
8348790600977301049001111090
8450091615987501059251121120
8551592630997751069501131150
86530936501008001079751141180

Všetky označenia na pneumatikách (alfabeticky)

#

3PMSF - symbol potvrdzujúci zimné vlastnosti pneumatiky, s ktorým sa stretávame na  zimných a celoročných pneumatikách.

oznaczenie opony zimowej 3pmsf
Symbol 3PMSF na pneumatike.

B

Označenie BasePen – pneumatika vybavená vodivým pásom, ktorý odvádza statickú elektrinu (v drážke, ktorá vedie cez stred behúňa, sa nachádza silikátová zmes, ktorá odvádza statickú elektrinu).

Označenie BLT – (Raised Black Letters) čierne a vypuklé písmená.

Označenie BSW – (Black Sidewall) písmená nápisov na pneumatike sú čierne.

C

Označenie COLD – je informácia o tom, aby sa tlak meral pri studených pneumatikách.

Data produkcji opony znajduje się na końcu numeru DOT. Na zdjęciu opona marki Matador wyprodukowanaj w 42 tygodniu 2008 roku.
Datę produkcji opony znajdziesz na końcu numeru DOT.

D

Označenie DOT – (Department of Transportion) vlastnosti pneumatiky sú v súlade so všetkými bezpečnostnými normami Ministerstva dopravy USA. Vedľa tohto označenia sa nachádza dvanásťmiestny identifikačný kód alebo sériové číslo. Na konci DOT čísla sa nachádza dátum výroby pneumatiky.

Dátum výroby pneumatiky – nachádza sa na konci DOT čísla. Na fotografii sa nachádza pneumatika značky Matador, vyrobená v 42. týždni 2008. Informácia o veku pneumatiky sa nachádza aj na bočnici. Hľadajte identifikačné číslo pneumatiky ktoré sa začína od písmen DOT. Je to rad 7 až 12 znakov, ktorý informuje o celej šarži pneumatík, vyrobených v danej továrni. Štyri posledné číslice toho kódu (najčastejšie sú uvedené na obvode) obsahujú informácie o dátume výroby pneumatík. Napríklad - 4208 – dve prvé číslice označujú týždeň výroby, dve ďalšie označujú skratku roka, čiže pneumatika bola vyrobená v 42. týždni 2008.

Označenie DSST pneumatika typu RunFlat Dunlop.

E

Označenie ECE, e, E – skratka od Economic Commision of Europe, znamená európsku homologizáciu.

Označenie EMT – (Extended Mobility Tyre) pneumatiky, ktoré umožňujú jazdu aj po poklese tlaku na nulu.

F

Označenie FP – (Fringe Protector) alebo aj RFP (Rim Fringe Protector) označuje pneumatiku s ochranou ráfika. Dunlop používa symbol MFS.

Označenie FR – pneumatika s lemom, ktorý má chrániť ráfik proti mechanickému poškodeniu. Najčastejšie sa nachádza na pneumatikách s profilom 55 a nižším. Závisí to na konkrétnom výrobcovi, a tiež na type a rozmere pneumatík. Príklady rozmerov, medzi ktorými môžeme najčastejšie nájsť pneumatiky s lemom: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (s výnimkami). Zriedkavejšie v prípade rozmerov: 145/65R15, 235/70R16 (pri vozidlách typu SUV). Označenie FR sa nenachádza na bočnici pneumatiky.

I

Označenie INSIDE – symbol používaný pri asymetrických pneumatikách, hovorí o tom, ktorá bočnica pneumatiky sa má namontovať vnútri, smerom: k autu, náboju s ráfikom. Bočnica tejto pneumatiky by mala byť viditeľná na vonkajšej strane vozidla.

J

Označenie JLB – (Jointless Band) nekonečný bezšvový nylonový pás.

L

Označenie LI – (Load Index) ukazovateľ maximálnej nosnosti pneumatiky.

Označenie LT – (Light Truck) označenie, že pneumatika je určená pre vozidlá s pohonom 4x4 a ľahké nákladné vozidlá (používa sa v USA). Uvádza sa pred rozmerom pneumatiky.

M

Označenie MAX – maximum, čiže maximálna hodnota tlaku v pneumatike.

Označenie M+S – (ang. mud and snow) – znamená blato a sneh, používa sa ako označenie zimných a celoročných pneumatík ako aj terénnych/SUV pneumatík; často sa s ním stretneme aj na pneumatikách, pochádzajúcich z krajín mimo Európy; toto označenie predstavuje jedine vyhlásenie výrobcu, nejedná sa o oficiálny symbol potvrdzujúci zimné vlastnosti pneumatiky.

Oznaczenie M+S używane jest na oponach całorocznych i zimowych.
S označením M+S sa môžeme stretnúť nielen pri zimných, ale aj pri celoročných pneumatikách.

Označenie MFS – (Maximum Flange Shield) – ochrana ráfika; niektoré zimné pneumatiky majú ochranný lem ráfika, tzv. ochranu ráfika. Tento lem má chrániť hranu ráfika proti mechanickému poškodeniu, ktoré môže vzniknúť napr. pri príjazde k obrubníku či zachytení nejakého predmetu. Existujú aj rôzne názvy lemov, podľa výrobcu danej pneumatiky. Okrem MFS sa najčastejšie stretávame s:

  • Označenie RFP (Rim Fringe Protector) – ochrana hrany ráfika,
  • Označenie FP (Fringe Protector) – ochrana ráfika,
  • Označenie FR (Felgen Ripen) – prstenec na ochranu ráfika.

O

Označenie OWL - (Outlined White Lettering) písmená bielej farby.

Označenie OUTSIDE – používa sa pri asymetrických pneumatikách, znamená spôsob montáže pneumatiky. Outside znamená, že bočnica pneumatiky s týmto označením by mala byť po namontovaní kolesa na ráfik viditeľná zvonka vozidla.

P

Označenie P – (Passanger) symbol uvedený pred rozmerom pneumatiky. Znamená, že pneumatika je určená pre osobné vozidlá (používa sa v USA).

Označenie PAX pneumatika Michelin pre dojazd s nulovým tlakom, so stabilným prstencom vnútri.

Označenie PSP-Beta – pneumatika vybavená konštrukciou, ktorá sa vyznačuje záložkami rozmiestnenými tak, aby redukovali intenzitu hluku.

R

Označenie R – (Radial) radiálna pneumatika.

Označenie RBL – (Recessed Black Lettering) čierny nápis na bočnici.

Označenie RETREAD – protektorovaná pneumatika.

Označenie RFT – Run Flat Tires, pneumatika typu Run Flat, používa sa v Bridgestone, Firestone, Pirelli.

Označenie RFT – Run Flat Tires, pneumatika typu Run Flat, používa sa v Bridgestone, Firestone, Pirelli.

Označenie RIM PROTECTOR – pneumatika má riešenia, ktoré chránia ráfik proti poškodeniu.

Opona z rantem ochronnym felgi
Rant ochronny felgi zapobiega uszkodzeniom obręczy w wyniku uderzeń lub otarć np. o krawężnik.

Označenie ROF – (Run On Flat) symbol používaný spoločnosťami Goodyear a Dunlop na označenie pneumatík, ktoré umožňujú ďalšiu jazdu po poškodení pneumatiky pri nedostatočnom tlaku vzduchu vnútri.

Označenie ROTATION – uvádza sa vždy so šípkou, znamená smer valenia pneumatiky, používa sa pri smerových pneumatikách.

Oznaczenie rotation występuje w oponach kierunkowych i wskazuje na kierunek toczenia.
Označenie ROTATION informuje o správnom spôsobe montáže smerovej pneumatiky.

Označenie RSC – skratka Run Flat System Component. Uvádza sa na pneumatikách, ktoré sú zhodné so systémom Run Flat používaným vo vozidlách značky BMW.

Označenie RWL - (Raised White Lettering) biely nápis na bočnici.

S

Označenie SST – (Self Supporting Technology = RunOnFlat) pneumatika umožňujúca pokračovať v jazde aj po prepichnutí, keď je vnútorný tlak nulový.

Označenie SI – (Speed Index) označenie určujúce hornú hranicu prípustnej prevádzkovej rýchlosti.

T

Označenie TL – (Tubeless Tyre) bezdušová pneumatika.

Označenie TT – (Tubed Type Tyre) dušová pneumatika.

Označenie TWI – je skratka anglického pojmu Treadwear Indicator (ukazovateľ opotrebenia). Označenie TWI sa nachádza na šiestich miestach na obvode pneumatiky (ako výčnelky v drážkach behúňa) a znamená maximálne opotrebenie dezénu behúňa. Keď sa behúň opotrebuje do úrovne ukazovateľa TWI, znamená to, že pneumatika dosiahla zákonom ustanovenú hĺbku dezénu 1,6 mm. V takom prípade je potrebné myslieť na výmenu pneumatiky.

U

Označenie ULW – pneumatika má konštrukciu, pri ktorej sa použili aramidové vlákna.

V

Označenie VR alebo ZR – indexy rýchlosti, zaradené do rozmeru pneumatiky. Označenie VR a ZR hovoria o tom, že daná pneumatika sa môže používať s prípustnou záťažou pre uvedené rýchlosti:

  • VR – do 210 km/h,
  • ZR – do 240 km/h.

Napríklad: 225/45 ZR17 91 W znamená, že pneumatika sa môže používať pri plnej záťaži do rýchlosti 240 km/h, a maximálna rýchlosť pre túto pneumatiku predstavuje 270 km/h.

X

Označenie XL – (Extra Load = RF) pneumatika so zosilnenou konštrukciou a zvýšenou nosnosťou.

Opona wzmacniana z oznaczeniem Extra load
Zosilnené pneumatiky majú špeciálnu konštrukciu, ktorá umožňuje ich používanie pri vyššej záťaži.

Z

Oznaczenie ZP – Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.

Dodatočné informácie súvisiace s označením


Štítok na pneumatike

Od 1. novembra 2012 sa musí na každú pneumatiku vyrobenú od 30. júna 2012 umiestniť štítok, ktorý obsahuje informácie o základných vlastnostiach danej pneumatiky. Nachádzajú sa na nej 3 parametre:

  • valivý odpor, ktorý ovplyvňuje spotrebu paliva a úroveň emisií CO2 do atmosféry,
  • priľnavosť na mokrom povrchu, ktorá znázorňuje celkovú úroveň bezpečnosti zabezpečovanej pneumatikou,
  • úroveň vonkajšieho hluku, ktorý má vplyv na celkovú úroveň dopravného hluku.

Štítky poskytujú všeobecný prehľad  vlastností danej pneumatiky, ale nehovoria o viacerých dôležitých parametroch, napr. o kľúčových vlastnostiach zimných pneumatík.  Pri rozhodovaní o nákupe pneumatík by sme sa nemali riadiť výhradne štítkom.

etykieta na oponie debica
Štítky na pneumatikách sú známe z domácich spotrebičov.

Ako odlíšiť zimnú pneumatiku od letnej?

Zimné pneumatiky majú na bočnici označenie M+S (ang. Mud + Snow, blato + sneh) a symbol troch štítov s vločkou vnútri. Niekedy sa stane, že na pneumatike nie je označenie M+S, ale len samotný symbol zo snehovou vločkou - to taktiež znamená, že pneumatika je určená na zimnú sezónu.

O niečo ťažie je odlíšiť zimnú pneumatiku od celoročnej. Pneumatiky tohto typu, s ktorými sa stretávame v Európe, majú obvykle označenie M+S so snehovou vločkou. Rozdiely sú viditeľné na behúni. V prípade celoročnej pneumatiky má menej zárezov a drážok, ako typická zimná pneumatika, ale viac ako letná. Niektoré modely majú asymetrický dezén behúňa, pričom polovica zodpovedá za letné vlastnosti (letný behúň s menším počtom lamiel), a polovica za správanie v zime.

Názvy modelov celoročných pneumatík často obsahujú pojmy naznačujúce dobré vlastnosti počas celého roka, napríklad "All Season", "Quatrac", "Quadraxer", "4Seasons", "All Weather" a pod. Niektorí výrobcovia majú aj vlastné, individuálne označenie celoročných pneumatík – obvykle sú to symboly, ktoré umožňujú jednoducho si domyslieť, s akým typom pneumatiky máme dočinenia.

Dávajme si pozor na pneumatiky, ktoré majú označenie M+S bez snehovej vločky. Môžu to byť produkty dovezené z USA, kde má väčšina pneumatík označenie M+S, ale z celoročnými alebo zimnými pneumatikami nemajú veľa spoločného. V európskych podmienkach sa celoročné pneumatiky z hľadiska vlastností približujú zimným pneumatikám, preto majú najčastejšie symbol hory so snehovou vločkou. Označenie M+S sa môže objaviť aj na pneumatikách 4x4/SUV, nezávisle na sezóne.

Ak to zhrnieme, symbol hory so snehovou vločkou znamená, že pneumatika sa dobre osvedčí v typicky zimných podmienkach.

Označenie UTQG

Označenie UTQG (Uniform Tire Quality Grading- Jednotná klasifikácia kvality pneumatík) sa týka predovšetkým pneumatík pre osobné vozidlá z amerického trhu, ale stretneme sa s nimi aj v Európe (daný model sa môže dostať na oba trhy). Oficiálne neplatia na našom kontinente, preto výrobcovia a predajcovia neinformujú o ich význame a hodnotách pre daný model.

Označenie tohto typu nájdete na bočnici pneumatiky v podobe nápisov s určitými vlastnosťami:

TREADWEAR – odolnosť behúňa voči oderu,

TRACTION – priľnavosť pneumatiky na mokrej ceste,

TEMPERATURE – odolnosť pneumatiky voči prehriatiu.

TREADWEAR

Aby sme dobre vysvetlili tento pojem, je potrebné najprv spomenúť definíciu porovnávacej pneumatiky. Je to normalizovaný model, ktorého parametre zodpovedajú indexu TREADWEAR 100. Na pneumatikách uvedených do predaja sa môžu objaviť hodnoty TREADWEAR, ktoré predstavujú násobok čísla 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Ako sa priraďujú? Skúška prebieha v kontrolovaných podmienkach na určenej trase so vzdialenosťou 6 400 míľ, čiže približne 10 300 kilometrov v okolí leteckej základne Goodfellow, San Angelo v Texase. Testované pneumatiky sa namontujú na špeciálne pripravené vozidlo spolu s pneumatikami s indexom 100, a následne sa porovnáva opotrebenie. Jeho úroveň sa meria každých 800 míľ (1287 km), a pneumatiky sa príslušne prekladajú (rotujú). Na základe výsledkov merania sa pneumatikám priraďujú indexy, napr. 60, 100, 200 či 400.

Ak pneumatika dostane index 60, tak jej teoretická životnosť predstavuje 60% porovnávacej pneumatiky (s indexom 100). Znamená to teda, že pneumatika s indexom 60 sa opotrebúva takmer  dvakrát rýchlejšie, ako pneumatika s indexom 100. Na druhej strane pneumatika, ktorá získa index 200, sa bude odierať dvakrát pomalšie ako porovnávacia pneumatika a dvakrát rýchlejšie, ako pneumatika s indexom 400. Model z indexom 400 bude štyrikrát trvanlivejší ako porovnávací produkt (s indexom 100).

TRACTION

Priľnavosť v rámci označenia UTQG sa vyjadruje pomocou písmen. AA je najvyššie hodnotenie, po ňom nasleduje A a B a najnižší index je C. Pomocou tohto označenia je vodič informovaný o schopnosti pneumatiky zastaviť vozidlo na mokrej vozovke.

Určovanie hodnoty parametra TRACTION prebieha na asfaltovej alebo betónovej dráhe v prísne stanovených podmienkach. Testovacie vozidlo sa rozbehne do rýchlosti 65 km/h a následne zabrzdí. Pri tomto teste je ABS systém vo vozidle vypnutý.

Najnižšia prijateľná hodnota parametra TRACTION v Európe je A. Ako niekto uprednostňuje dynamický a agresívny jazdný štýl, oplatí sa, aby pohľadal pneumatiky s indexom AA. Indexy B a C sú akceptovateľné výhradne v amerických podmienkach, v Európe je lepšie nekupovať takéto pneumatiky. Treba poznamenať aj to, že označenie TRACTION neinformuje o priľnavosti na suchej vozovke, v zákrutách či o odolnosti voči vzniku aquaplaningu.

TEMPERATURE

Posledným označením v rámci UTQG je TEMPERATURE, ktoré určuje odolnosť pneumatiky voči prehriatiu, čiže teplotu vznikajúcu počas jazdy. Počas jazdy pri vysokej rýchlosti sa pneumatika veľmi silno zohrieva, čím sa môže skrátiť jej životnosť. Na účely priradenia indexu (možné indexy sú A, B a C, pričom A je najlepšia hodnota) sa uskutočňujú laboratórne skúšky. V rámci skúšok sa pneumatika podrobuje testom. Odolnosť voči prehriatiu úzko súvisí s indexom rýchlosti. Vzhľadom na to musí pneumatika pre získanie označenia A absolvovať 30 minútový test pri rýchlosti 115 míľ/h (185 km/h), pre získanie označenia B musí absolvovať 30 minútový test pri rýchlosti 100 míľ/h (160 km/h), a pneumatika označená indexom C musí absolvovať test pri rýchlosti 85 míľ/h.

Označenie TRACTION (priľnavosť) a TEMPERATURE (odolnosť voči prehriatiu) by malo mať v Európe aspoň hodnotu A. TREADWEAR (odolnosť voči opotrebeniu) pomôže pri výbere pneumatík, ktoré sa vyznačujú dlhšou životnosťou.

Ak sa chcete riadiť týmito označeniami, pamätajte na to, že rozdiel medzi pneumatikou s indexom 200 a 400 bude veľký. Označenie UTQG je potrebné pokladať len za orientačné. Ich používanie v Európe nie je povinné a hodnoty sa stanovujú v severoamerických podmienkach.

Prečítajte si aj ako čítať označenie na pneumatikách pre bicykle.