Rozdiely v dezéne behúňa pneumatiky nie sú iba otázkou estetiky. Odlišnosti v usporiadaní a tvare blokov nám umožňujú prispôsobiť pneumatiky tak, aby zodpovedali potrebám konkrétneho typu vozidiel, zlepšil sa ich výkon a zvýšila sa úroveň bezpečnosti. Medzi letnými pneumatikami dominuje asymetrický dezén behúňa, ktorý sa lepšie osvedčí v premenlivom, jarno-letnom počasí.

Väčšina moderných automobilových servisov využíva
 moderné zariadenia pre montáž pneumatík.

Asymetrické pneumatiky – ako ich spoznáme?

Usporiadanie drážok a blokov behúňa sa vyznačuje tým, že vzbudzuje dojem, akoby sa skladal z dvoch častí. Vonkajšia časť je zodpovedná za výkon modelu na suchej vozovke (stabilita pri zdolávaní zákrut), zatiaľ čo úlohou vnútornej časti je rýchle a účinné odvádzanie vody.

Zľava doprava: vonkajšia a vnútorná stranu asymetrickej pneumatiky.

Asymetrické pneumatiky – ako ich namontujeme?

Takáto konštrukcia spôsobuje, že sa asymetrické modely nesmú namontovať ľubovoľným spôsobom, ale iba podľa pokynov výrobcu. Na bočniciach výrobku sú umiestnené nápisy INSIDE a OUTSIDE.

INSIDE – toto označenie na pneumatike musí pri montáži smerovať dovnútra.

OUTSIDE – do vonkajšej strany, tento symbol musí byť viditeľný po namontovaní, čiže sa musí nachádzať na tej istej strane, ako predná strana ráfika.

Máte problém rozpoznať iné symboly? Podrobne si preštudujte všetky označenia na pneumatikách.

Nápis INSIDE na asymetrickej pneumatike sa musí nachádzať na vnútornej strane ráfika.

 

Nápis OUTSIDE na asymetrickej pneumatike musí byť na tej istej strane, ako predná strana ráfika.


Pred namontovaním pneumatiky je potrebné odskrutkovať ventil:

Rafík sa nasadí na špeciálny stroj - prezúvačku. Toto zariadenie je nevyhnutné pre namontovanie pneumatiky na ráfik:

Pred namontovaním pneumatiky vulkanizátor očistí ráfik špeciálnou kefou, ktorá odstráni zvyšky montážneho maziva, ktoré bolo použité pri predchádzajúcej montáži:

Predtým, ako sa pneumatika namontuje na ráfik, sa na jej okraje nanesie špeciálne montážne mazivo, ktoré pomôže rýchlo namontovať pneumatiku na ráfik a dodatočne ochráni pred poklesom tlaku v kolesách:

Opis zdjęcia

Samotný proces montovania pneumatiky na ráfik:

Pri montovaní asymetrickej pneumatiky je potrebné dbať na to, aby sa nápis OUTSIDE nachádzal na tej istej strane, ako predná časť ráfika:

Takto namontovaná pneumatika sa následne môže nahustiť:

Pri montovaní kolesa vybaveného asymetrickou pneumatikou sa uistite, že nápis OUTSIDE smeruje do vonkajšej strany vozidla:

Asymetrické pneumatiky – výhody

  • lepšie odvádzanie vody pri jazde na mokrej vozovke, účinnejšia ochrana pred aquaplaningom,

  • vynikajúca priľnavosť pri prechádzaní zákrutami, a to aj pri jazde vo vyššej rýchlosti,

  • behúň pneumatiky sa opotrebováva pomaly a rovnomerne, vďaka čomu má vodič zaručené optimálne vlastnosti modelu počas celej doby používania.

Vedeli ste, že…

Behúň na letných pneumatikách, ktoré sa používajú v sezóne, keď je konštantná teplota počas dňa vyššia ako 7oC, má obvykle konštrukciu v asymetrickom tvare. Naproti tomu zimné asymetrické pneumatiky sú vo výraznej menšine. V ich prípade sa oveľa častejšie používa smerový dezén, ktorý rozhodne lepšie zvláda jazdu na snehu, ľade a blate zo snehu.

Pozrite si, kedy je najlepšie rozhodnúť sa pre symetrický behúň.

Asymetrické pneumatiky – prvá výroba

Prvou sériovo vyrábanou pneumatikou s asymetrickým behúňom bola Michelin X-AS, predstavená v roku 1964.

Inovácia modelu spočívala v kombinácii vysokej odolnosti voči aquaplaningu s vynikajúcou precíznosťou riadenia.

Vnútorná strana behúňa zaručovala primeranú pevnosť a bezpečné zdolávanie zákrut. Vonkajšia strana bola zodpovedná za odvádzanie vody.

Pneumatika X-AS bola schopná sa bezpečne pohybovať rýchlosťou do 210 km/h. Zaručovala vynikajúcu stabilitu a oveľa lepšiu priľnavosť na rovnej ceste a v zákrutách.

Model ocenili výrobcovia automobilov renomovaných značiek a bol továrensky namontovaný do Bentley S3 a T, Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 a Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady a 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, Ford Capri a Lotus-Cortina, MGB, Mercedes W100 (600) a W113 (230/250/280 SL), Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 a TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.

Až do druhej polovice 70. rokov bol Michelin X-AS vzorom na trhu. V druhej polovici 60. rokov spoločnosť Uniroyal propagovala sériu pneumatík Master, ktorá sa vyznačovala odlišným dezénom behúňa na zadných a predných pneumatikách. Takéto riešenie malo zodpovedať špecifickým potrebám každej nápravy, prednej - za zatáčanie, odvádzanie vody a brzdenie a zadnej – predovšetkým za pohon, čiže stabilitu a rovnováhu vozidla.

Pneumatiky určené pre nápravy nedobyli trh, pretože ich cena dvojnásobne prevyšovala náklady na konvenčné modely.

Pneumatiky s asymetrickým dezénom sú určené pre vozidlá s väčším výkonom a so športovým charakterom. Vyznačujú sa odlišnou štruktúrou behúňa vo vonkajšej časti pneumatiky – outside, a vo vnútornej – inside. Pneumatiky s asymetrickým dezénom musia byť namontované na vozidle v súlade s týmto označením. Prečo je to také dôležité? Pretože jednotlivé časti behúňa v asymetrickej pneumatike plnia rôzne úlohy.

Vonkajšia časť je zodpovedná za trakciu pri zdolávaní zákrut.

Vnútorná časť je zodpovedná za priľnavosť pri brzdení, zrýchľovaní a za odvádzanie vody spod pneumatiky.

Medzi výhody pneumatík tohto druhu patria veľmi dobré ťažné vlastnosti a možnosť prispôsobiť pneumatiky špecifickým požiadavkám výrobcu vozidla alebo koncového používateľa.

Paweł Skrobisz

Vedúci Technického oddelenia Continental
 

Ktoré asymetrické pneumatiky sú najlepšie?

Obľúbené modely letných asymetrických pneumatík:

Obľúbené modely zimných asymetrických pneumatík: