V živote každého motoristu môže prísť k momentu, kedy bude kľúčové včasné zabrzdenie vozidla. Predísť nehode je možné aj vďaka správne fungujúcemu systému ABS. Pre dokonalé pochopenie ABS systému je nevyhnutné najskôr porozumieť samotnému riadeniu a brzdeniu vozidla.

brzdenie auta


Brzdenie vozidla so systémom ABS – ako to funguje?

Akonáhle vodič stlačí brzdový pedál, brzdové doštičky na kolesách zatlačia na brzdové kotúče. Tento tlak následne pomocou trenia zastaví otáčanie kolies. Niekedy však situácia v cestnej premávke vyžaduje okamžité prudké zabrzdenie. V týchto prípadoch môže dôjsť k prešmykovaniu medzi kolesami a vozovkou, ktoré dostáva vozidlo do šmyku.

Počas šoférovania auta totiž dochádza v kolesách k dvom typom pohybu – kolesá sa otáčajú okolo svojej osi a zároveň sa pohybujú v smere jazdy, čiže radiálnym smerom. Majú teda dve rýchlosti, rotačnú a translačnú. Aby nedochádzalo k šmyku, ich súčet v bode kontaktu s vozovkou by mal byť nulový. V praxi to znamená, že všetky kolesá by sa pri jazde autom mali otáčať naraz. Keď však vodič prudko zabrzdí, napriek tomu, že je koleso natočené, neotáča sa. Nemá žiadnu rotačnú rýchlosť a nereaguje na vodičove zmeny natáčania kolies, a tak vodič stráca kontrolu nad vozidlom.

Čo je ABS systém a ako funguje

ABS systém (skratka je z angl. Anti-lock Braking System, čiže protiblokovací brzdový systém) je aktívny systém bezpečnosti vozidla a jeho posádky, ktorý zabezpečuje účinné brzdenie vozidla. Pomáha predchádzať nehodám spôsobeným brzdením a pri strate schopnosti vodiča ovládať vozidlo pri stlačenej brzde. To znamená, že zabraňuje zablokovaniu kolesa pri brzdení a strate priľnavosti k vozovke. Vďaka systému ABS dokáže vodič aj naďalej počas brzdenia ovládať vozidlo a skrátiť jeho brzdnú dráhu.

Prvýkrát bol ABS systém použitý v 20. rokoch minulého storočia na kolesách lietadla. Od roku 2004 je povinnou výbavou všetkých vozidiel vyrobených pre európske krajiny.

brzdový systém

Ako funguje ABS systém

ABS systém sa stará o to, aby pri plnom brzdnom účinku nedošlo k zablokovaniu kolies, v dôsledku čoho vodič stráca kontrolu nad vozidlom. Systém ABS sleduje pohyb kolies počas brzdenia pomocou snímačov umiestnených na každom kolese. Ak sa niektoré z nich začne zablokovávať, vyšle systém signál do riadiacej jednotky. Tá zmenší alebo úplne vypne brzdnú silu, čím zabráni zablokovaniu kolies. So zablokovaným kolesom sa totiž nedá zatočiť do strany, lebo neprenáša bočnú silu. Ak dostane riadiaca jednotka signál o zablokovaní kolesa, zníži tlak v brzdnom systéme, na základe čoho sa koleso opäť odblokuje.

ABS systém pozostáva zo:

  • snímača rýchlosti kolies nazývaného aj rotačný snímač
  • hydraulickej pumpy
  • ventilov
  • elektronickej riadiacej jednotky

Rotačný snímač sníma, kedy sa koleso prestane otáčať. Keď tento jav nastane, posiela signál elektronickej riadiacej jednotke. Tá vyhodnocuje rýchlosť otáčania kolies na základe napätia generujúceho snímačom rýchlosti kolies. Ak sa niektoré z nich otáča výrazne pomalšie ako ostatné, znamená to, že stráca trakciu alebo je zablokované. V tom prípade sa pomocou ventilu zníži brzdný tlak a koleso sa uvoľní. Systém ABS dokáže uvoľniť koleso až 16-krát za sekundu, vďaka čomu dokáže zabezpečiť dostatočné brzdenie, otáčanie kolies, ale aj ovládanie vozidla.

Systém ABS: Ako funguje a ako zistiť poruchu

To, či systém ABS funguje, zistíte prudkým zabrzdením na vozovke. Pokiaľ je systém funkčný, po stlačení brzdového pedálu budete na klzkom povrchu cítiť prerušované brzdenie a rozsvieti sa ABS kontrolka na prístrojovej doske. Pri prerušovanom brzdení systém vydáva špecifický zvuk a vodič cíti, akoby pedál vibroval alebo vytláčal jeho nohu od podlahy. Pri tomto sa niektorí menej skúsení vodiči zvyknú zľaknúť a automaticky pustia pedál.

Poruchu systému zistíte tak, že svieti ABS kontrolka na prístrojovej doske vtedy, keď nebrzdíte. V prípade, ak vám táto kontrolka zasvieti, treba auto odviezť do autoservisu. Tam sa o nápravu systému postarajú profesionáli.

Rozšírenie ABS systému

Aby mohol systém regulovať rýchlosť otáčania jednotlivých kolies a ďalej s nimi pracovať, potrebuje okrem rýchlosti vedieť aj ďalšie údaje. K rozšíreniu ABS systému patrí napríklad ESP systém alebo ASR systém, ktoré zastrešujú elektronickú stabilizáciu a protišmyk.

brzdy na motorke

ABS systém a motocykle

Systém ABS je od začiatku roka 2016 povinný aj pre motocykle s objemom nad 125 ccm. Ide o nariadenie Európskej únie. V tomto prípade pracuje systém podobne ako pri autách, avšak do úvahy berie aj náklon motocyklu.

Elektronické systémy v aute verzus človek – kto vyhráva?

Niektorí vodiči si elektronických „pomocníkov“ vo svojom aute nevedia vynachváliť a tešia sa už do budúcnosti na ďalšie bezpečnostné technológie v aute. Avšak niektorí vodiči, pre ktorých je pôžitok z jazdy tým najväčším potešením, sa ich stále trochu stránia. Stoja si za tým, že človek je stále za volantom lepší než akákoľvek elektronika.

Elektronické systémy majú však veľkú radu výhod, a to nielen u menej skúsených vodičov. Elektronika v aute dokáže ovládať viacero funkcií naraz, čo človek jednoducho v danom momente nedokáže. Vodič by počas jazdy pravdepodobne len ťažko odpozoroval každé koleso jednotlivo a nedokáže ich separátne brzdiť či rozdeliť svoju silu na jednotlivé kolesá. V niektorých momentoch dokážu tieto pomocné systémy počas vypätej situácie na ceste aj zachrániť život, alebo vás ušetriť od riešenia poistnej udalosti.