Členské štáty EÚ sa 16.4.2019 dohodli na nových pravidlách a vydali zoznam povinných bezpečnostných technológií, ktoré budú povinnou súčasťou výbavy automobilov vyrobených od roku 2022.

Ide o pokročilé bezpečnostné prvky vo vozidlách a zvýšenú ochranu chodcov a cyklistov. Nové opatrenia posilnia aj konkurencieschopnosť európskych automobilových výrobcov na celosvetovom trhu. Novela sa bude uplatňovať od mája 2022 a bude sa vzťahovať na všetky nové modely automobilov a od mája 2024 aj pre všetky už existujúce modely. Ktoré to sú a prečo sa vôbec tieto technológie zavádzajú sa dozviete našom článku.

Povinné bezpečnostné systémy od roku 2022

Klesajúci počet fatálnych dopravných nehôd je prioritou všetkých členských štátov EÚ. Podľa Európskej komisie si dopravné nehody na európskych cestách v roku 2018 vyžiadali približne 25 100 životov a 135 000 ľudí sa pri nich vážne zranilo. Európske cesty sú vo všeobecnosti bezpečnejšie ako svetové. Na milión obyvateľov tu pripadlo 49 úmrtí pri dopravných nehodách. Vo svete je to až 174 ľudí.

Hoci sa počet úmrtí pri dopravných nehodách na európskych cestách za posledné roky znížil o viac ako polovicu, hlavní predstavitelia EÚ plánujú s týmto klesajúcim trendom aj naďalej pokračovať. Predpokladá sa, že nové povinné bezpečnostné systémy by mohli znížiť počet smrteľných dopravných nehôd až o pätinu.

Nové pravidlá sa navyše budú týkať nielen osobných áut, ale aj nákladných áut a autobusov. Predstavujeme vám nové povinné bezpečnostné systémy, ktoré budú súčasťou každého nového európskeho automobilu už od mája 2022.

Inteligentné prispôsobenie rýchlosti - systém ISA

O zníženie počtu smrteľných dopravných nehôd sa podľa EK postará aj systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti ISA (Intelligent Speed Adaptation). Systém na základe údajov z elektronickej mapy a dopravných značiek automaticky upozorní vodiča na prekročenie povolenej rýchlosti.

Rozdiel medzi systémom ISA a obmedzovačom rýchlosti je taký, že systém ISA vám rýchlosť automaticky nezníži, iba vás upozorní na jej prekročenie. Nielenže sa vodiči tak môžu vyhnúť nehodám spôsobeným kvôli prílišnej rýchlosti, ale aj pokutám.

Alkoholový imobilizér

Od mája 2022 šoférovať pod vplyvom alkoholu už určite nebudete. Zaujímavým novým bezpečnostným prvkom je totiž tzv. alkoholový imobilizér. Pokým vodič nedýchne do detektora alkoholu a jeho dych nebude negatívny, nebude môcť šoférovať. Ak detektor odhalí alkohol, nedovolí vodičovi naštartovať.

Systém núdzového brzdenia - AEB

Systém núdzového brzdenia AEB (Auto Emergency Braking) ste doteraz poznali najmä pri nákladných autách alebo autobusoch. No podľa najnovšej novely systém AEB dostanú aj osobné a ľahké úžitkové vozidlá. Radarový snímač v prednej časti vozidla a kamera na prednom okne dokáže včas rozpoznať nebezpečné situácie a v kritickej situácii aktualizovať núdzové brzdenie.

Lane Assist - systém sledovania jazdných pruhov

Systém sledovania jazdných pruhov, Lane Assist, je mnohým z nás známy už aj v súčasnosti. Kamera umiestnená v oblasti spätného zrkadla alebo prednej časti auta rozoznáva vodorovné dopravné značenie, pomáha tak udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu a upozorňuje pri jeho vybočení. Dokáže rozoznať plnú a prerušovanú čiaru, avšak iba pri rýchlosti nad 65 km/h. Systém Lane Assist je preto vynikajúcim pomocníkom najmä na diaľnici a rýchlostnej ceste. Jazda v jazdných pruhoch tak bude ľahšia, ako kedykoľvek predtým. V prípade, ak začnete s autom opúšťať jazdný pruh, automaticky vás na to upozorní miernym protipohybom volantu alebo pípnutím a bliknutím kontrolky.

Systém mŕtvych uhlov - BLIS

Systém mŕtvych uhlov BLIS (Blind Spot Information System) upozorňuje na potenciálne riziká pri zmene jazdného pruhu. Niekedy vodič získa uhol, v ktorom druhé vozidlo nevidí a v domnienke, že sa vedľa neho nik nenachádza, sa môže rozhodnúť zmeniť jazdný pruh. BLIS identifikuje vozidlá, ktoré nie je možné zachytiť spätnými zrkadlami a nachádzajú sa v mŕtvom uhle vodiča.

Systém monitorovania tlaku v pneumatikách - TPMS systém

Systém monitorovania tlaku v pneumatikách, TPMS, sleduje, či tlak v pneumatike neklesol o viac ako 20 % voči prednastavenej úrovni. Pri jeho správnom fungovaní sa vodičovi na prístrojovej doske objaví varovanie navádzajúce na okamžité spomalenie. Rýchle vyriešenie problému dokáže častokrát zabrániť nechcenej dopravnej nehode.

Čierna skrinka - EDR

Záznamové zariadenie pre prípad nehody, nazývajúce sa aj čierna skrinka alebo EDR (Event Data Recorder), zaznamenáva dôležité dáta pred, počas a po nehode. Bude tak dôležitým článkom pri rekonštrukcii každej dopravnej nehody. V prípade kritickej havárie vodičovi pomôže systém eCall, ktorý automaticky privolá záchranku.

Ďalšie bezpečnostné systémy v automobiloch, autobusoch a kamiónoch

Medzi ďalšie povinné bezpečnostné prvky v automobiloch patrí napríklad monitorovanie situácie za vozidlom pri cúvaní. Takáto detekcia má zabrániť vodičom zrážke s chodcami, alebo rôznymi predmetmi na ceste. Nárazové testy budú prepracovanejšie, budú totiž brať do úvahy aj chodcov alebo cyklistov pohybujúcich sa pri predných a bočných sklách vozidla. Schvaľovanie pneumatík sa sprísni a pneumatiky sa začnú testovať aj v opotrebovanom stave. Elektromobily sú zase vybavené systémom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), ktorý imituje zvuky automobilu so spaľovacím motorom, aby prípadných chodcov upozornil na svoj príchod.

Zaujímavým prvkom je rozhodne aj systém rozpoznávania únavy vodiča alebo systém, ktorý ho varuje v prípade, ak nevenuje riadeniu dostatočnú pozornosť. Novela sa však netýka iba osobných automobilov. Európska únia myslí aj na nákladnú dopravu a autobusy.

Bezpečnostné systémy v nákladných autách, kamiónoch a autobusoch

Po novom budú navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča a umožnili mu lepšiu viditeľnosť na ďalších účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci a cyklisti. Budú do nich montované aj technológie a systémy, ktoré dokážu rozpoznať chodcov a cyklistov nachádzajúcich sa v tesnej blízkosti nákladného vozidla alebo autobusu. Slepé uhly vpredu a po bokoch by mali byť odstránené, čím by sa mal zlepšiť priamy výhľad vodičov týchto vozidiel.

Kritika nových technológií

Európska únia chce do roku 2030 znížiť počet usmrtených na cestách na polovicu a do roku 2050 plánuje zabrániť akejkoľvek fatálnej dopravnej nehode. Kým však naše cesty naplno ovládnu plne autonómne technológie, budeme si musieť vystačiť s opatreniami začínajúcimi už o 2 roky.

No nie všetky nové technológie sú u vodičov vnímané pozitívne. Azda najväčšiu kritiku si doposiaľ vyslúžil detektor alkoholu. Veľa vodičov poznamenalo, že bude jednoduché ho oklamať, stačí, ak doň fúkne niekto iný ako vodič. Takisto, čo sa týka inteligentného systému ISA, tak sa kritika vzťahuje najmä na to, že vodič vždy vie najlepšie posúdiť, aká rýchlosť je v konkrétnom momente potrebná, pretože iba on vie zohľadniť všetky aspekty premávky. Avšak to, aké tieto technológie skutočne budú, ukáže len čas.

Na záver by sme radi poznamenali, že tieto technológie budú v automobiloch povinne namontované výrobcom. Samotný vodič si ich tak nemusí do svojho auta zvlášť dokupovať alebo si ich inak zadovážiť. Budú jednoducho už zahrnuté vo výbave aj cene automobilu.