Jazda na motorke je vzrušujúcim zážitkom pre mnohých z nás. Motorka dokáže svojim šoférom vliať do žíl poriadne množstvo adrenalínu. Pokiaľ nepatríte k celoročným jazdcom, určite ste už svoju krásku znova vyčistili, oprášili motorkárske oblečenie a vydali sa s vetrom o preteky za dobrodružstvom na dvoch kolesách. Ako však bezpečne jazdiť na motorke?

Jazda na motorke


Pri jazde na motorke pamätajte na jedno: Motorka nie je auto. Keďže sa nemôžete spoliehať na ochranu žiadneho plechu, airbagov či bezpečnostného pásu, musíte si dávať pozor na všetkých naokolo. V článku sme si pre vás pripravili tipy, ako zvládnuť bezpečnú jazdu na motorke v nadchádzajúcej letnej sezóne, a to za každého počasia.

Bezpečná jazda na motorke - príprava

Kľúčom k jazde na dvoch kolesách je bezpečnosť. Mali by ste poznať limity tak seba, ako aj svojej motorky. A keď už sadáte na motorku, mali by ste si chrániť všetko, čo je pre vás dôležité.

V prvom rade si určite zadovážte ochranné motorkárske oblečenie. Investujte do kvalitnej prilby, špeciálnych motorkárskych topánok a vystužených kožených rukavíc, nohavíc a bundy. Jazda na motorke iba v tričku a kraťasoch môže byť síce oslobodzujúca a cool, no všetka sranda končí, akonáhle nastane kolízia a vodič z motorky spadne na asfalt.

Keď už máte pripravené oblečenie, ostáva vám pred samotnou jazdou už iba skontrolovať stav vašej krásky. Pred každou jazdou by ste mali skontrolovať tlak v pneumatikách, funkčnosť a stav bŕzd a osvetlenia. Potom už iba naštartujte motorku a nechajte motor zahriať.

Bezpečné správanie na cestách

Pre vodiča motorky platia zvyčajne tie isté cestné pravidlá, ako pre šoférov áut. Treba riadne dodržiavať dopravné značky a svojím správaním neohrozovať seba, ani ďalších účastníkov cestnej premávky. Tu je niekoľko zásad, ktoré by ste pri šoférovaní motocykla mali dodržiavať:

  • noste ochrannú prilbu
  • šoférujte vždy oboma rukami - v žiadnom prípade počas šoférovania nejedzte, nepite a ani nefajčite
  • dodržujte bezpečnú vzdialenosť, aby vás náhodné odbočovanie auta neprekvapilo
  • nepredbiehajte autá pred sebou sprava
  • pri jazde v noci a za nepriaznivého počasia maximálne zvýšte opatrnosť
  • na motorkách sa nesmú prepravovať osoby mladšie ako 12 rokov

Niektoré farebne vyznačené priechody pre chodcov sa šmýkajú. Buďte preto pri ich prejazde obzvlášť obozretní. Rovnaký problém je s benzínovými a naftovými kalužami na pumpe. Pokiaľ sa chcete na všetky cestné nástrahy dostatočne pripraviť, navštívte napríklad kurz bezpečnej jazdy na motorke.

Výber tej správnej motorky

Pred výberom motorky by ste si mali v prvom rade zvážiť, na čo ju budete používať. Chystáte sa na niekoľko sto kilometrové výlety, alebo chcete na nej frajeriť na ceste do práce, či ohurovať spoločnosť, ku ktorej na nej prifrčíte? V prvom rade by ste mali svoju novú motorku prispôsobiť svojim jazdným schopnostiam a fyzickým možnostiam. Vyberte si takú, ktorá vám dodá aj pocit bezpečia.

Vo väčšine svetových krajín motorku bez vodičáku nezískate. Vodičák na motorku je preto to prvé, čo by ste pred jej samotnou kúpou mali urobiť. Mali by ste vziať do úvahy aj rôzne obmedzenia výkonu alebo limity objemu motorov.

Údržba motorky

Pokiaľ sa motorke dostatočne nevenujete a zanedbávate jej pravidelnú údržbu, môže vám to vrátiť v tej najneočakávanejšej situácii.

K údržbe motorky patrí aj údržba jej pneumatík. Motocyklové pneumatiky sú v podstate tým jediným, čo stojí medzi vami a drsným asfaltom, preto by ste mali venovať dostatočnú pozornosť práve nim. Skontrolujte v nich tlak, preliačiny a neželané zárezy. Samozrejmosťou je kontrola bŕzd.

Motocyklové pneumatiky

Jazda na motorke počas slnečných a daždivých dní

Nie je nič lepšie, ako vyraziť na jazdu počas krásneho slnečného dňa. Netreba však zabúdať na to, že pokiaľ sa chystáte na dlhší výlet, poprípade do hôr, počasie sa v horúcich letných mesiacoch môže zmeniť aj z hodiny na hodinu.

TIP: Do horúcich suchých dní si so sebou na cestu pribaľte aj pohotovostnú taštičku prvej pomoci ako pre motocykel, tak aj pre vás.

Horúce letné dni na motorke

Ak sa nechcete počas horúcej poludňajšej jazdy spáliť, mali by ste mať dostatočne zakrytú pokožku a na krku šatku alebo kuklu, ktoré zamedzia jeho spáleniu. Telo vám pred slnečným žiarením ochráni perforovaná kombinéza alebo pevná kožená bunda. V letnom období je múdre zvoliť si oblečenie so zipsovými otvormi, ktoré slúžia na odvetrávanie.

TIP: V horúcom počasí je vynikajúcou voľbou siahnuť po chladiacej veste. Vesta sa naplní vodou a počas jazdy vás bude chladiť. Po odparení môžete vodu do vesty znova doliať.

Dobrou voľbou je aj termoprádlo, ktoré miesto absorbovania vlhkosti ju odparí. Tým ochladzuje telo a udržuje jeho optimálnu teplotu. Letné rukavice sú zas oproti tým klasickým viac perforované a lepšie odvetrávané.

motorka v horách

Čo robiť, keď vás zastihne na motorke nepriaznivé počasie

Jazda na motorke v nepriaznivom počasí nie je žiadna zábava a môže byť nebezpečná. Pneumatiky na motorke reagujú už na prvých pár kvapiek, kedy sa prach a blato z asfaltu začne meniť na nepríjemnú kĺzajúcu vrstvu. A preto, aj napriek tomu, že vaše kožené oblečenie vydrží až hodinu bez premoknutia, radšej v takomto prípade zastavte a prečkajte prehánku v motoreste.

Pokiaľ má pneumatika dostatočne hlboký dezén, postará sa o dostatočný odvod vody, čím sa minimalizuje riziko aquaplanningu. Na ojazdených pneumatikách by ste jazdiť nemali.

S plynom počas dažďa opatrne. Keď sa vaše zadné koleso pretočí, nepanikárte a plyn majte stále pod kontrolou, napríklad aj tak, že zaradíte vyšší prevod. Motorky s veľkým točivým momentom sú totiž za dažďa ťažšie ovládateľné v nižších otáčkach.

Pokiaľ vás na ceste zastihne búrka s bleskami, určite nepokračujte v jazde. Motorka vás totiž neochráni pred úderom blesku, preto z nej radšej zíďte a nevyskytujte sa ani v jej tesnej blízkosti.

Epické výlety na motorke

Nejeden z nás sa v lete chystá na pravidelný výlet na motorke. Slovensko a okolité krajiny ponúkajú nespočetné množstvo krásnych ciest, po ktorých sa môžete vydať na dvoch kolesách. Máme tu dokonca aj „Route 66“ dlhú 247 km, ktorá spája hraničný priechod Šahy so Zvolenom, Banskou Bystricou, Breznom, Popradom, Kežmarkom a hraničným priechodom v Tatranskej Javorine.

Výlet na motorke v skupine

Jazda na motorke v skupine je oproti sólo jazde úplne iná. V tomto prípade by sa totiž mala skupina prispôsobiť jazde toho najneskúsenejšieho člena. Ako skupina by ste taktiež mali mať plán, ako sa budete držať spolu.

Napríklad môžete mať vedúceho skupiny, ktorý bude ostatných viesť, a potom na každej zastávke môže druhý člen skupiny počkať na všetkých zvyšných a pripojiť sa na jej koniec. Takto sa všetci druhí v poradí vystriedajú a nik sa nestratí.

Jazda vo dvojici na jednej motorke

Jazda na motorke vo dvojici

Pokiaľ sa chystáte na výlet vo dvojici na dvoch rôznych motorkách, mali by ste si taktiež vopred dohodnúť určité pravidlá. Komunikácia a vzájomná dôvera je kľúčom k najlepšiemu zážitku na dvoch kolesách. Pred jazdou sa dohodnite kam pôjdete, ako rýchlo pôjdete a kto pôjde prvý. Overte si, či máte obaja dostatočne natankované a dohodnite sa, ako budete spolu počas jazdy komunikovať signály typu pozor, potrebujem natankovať a pod.

Jazda vo dvojici na jednej motorke

Pokiaľ sa chystáte na výlet so svojou frajerkou alebo frajerom, môžete ho zobrať na motorku so sebou. Tu si však tiež treba určiť isté pravidlá. „Spolujazdec“ sa na zadnom sedadle môže počas dlhej jazdy začať nudiť, poprípade zadriemať. Mali by ste si preto vopred určiť signály, ktorými si budete dávať najavo, že ste stále bdelí.

Posledná rada na záver: Píšte si denník z ciest na motorke

Môže to síce znieť, ako slohová úloha zo školských lavíc, avšak počas jazdy na motorke toho zažijete toľko, že si po konci výletu nemusíte všetko pamätať. Nemať preto spísané poznámky a zážitky by bola určite škoda.

Náš celý tím vám do nadchádzajúcej letnej sezóny želá veľa dobrodružných a bezpečných kilometrov s vašou motorkou.