Ochranný lem na pneumatike nie je nevyhnutný, no za niektorých okolností môže byť veľmi užitočný. Naše kolesá sú vystavené riziku prasknutia a odretia, najmä pri prevádzke v meste. Vysoké obrubníky, rampy a malé objekty predstavujú neustálu hrozbu. Ochranný lem chráni ráfiky pred poškodením počas riadenia vozidla. 

Ochranný lem je najbežnejší na nízkoprofilových pneumatikách.

Prečo ešte pneumatiky s ochranným lemom neovládli trh?

Ochranný lem nie je nevyhnutný na udržanie našich ráfikov v dobrom stave. Zvyčajne sa používa v nízkoprofilových modeloch, t. j. tých, ktoré majú relatívne malú výšku bočnice pneumatiky vzhľadom k svojej šírke. Práve tie sú najviac vystavené mechanickému poškodeniu. V praxi to znamená, že takúto ochranu najčastejšie nájdeme pri modeloch s profilom meším ako 55.

Vysokoprofilové pneumatiky nepotrebujú lem, pretože ich guma v najširšom bode vyčnieva za obrys ráfika, vytvára tak prirodzený kryt a chráni pred poškodením. Vyšší profil tiež zvyšuje komfort jazdy - znížením hluku a lepšie sa osvedčí na nerovnom povrchu.

Ak majú také hmatateľné výhody, prečo siahať po nízkoprofilových modeloch? 

Čoraz viac vodičov sa rozhoduje obetovať vysoký jazdný komfort v prospech lepších jazdných parametrov. Pneumatiky s profilom menším ako 55 sa vyznačujú atraktívnym vzhľadom, vyššou priľnavosťou na suchých povrchoch a spoľahlivejšou ovládateľnosťou. Vďaka dodatočnej tuhosti sú modely s nízkym profilom lepšie prispôsobené na dynamickú jazdu, sú však náchylnejšie na cestné výtlky a mechanické poškodenia. Preto väčšina modelov poskytuje dodatočnú ochranu vo forme lemu.

Presvedčte sa, či sa oplatí investovať do nízkoprofilových pneumatík: 

Existujú aj prípady, keď je konkrétny model dostupný v danej veľkosti vo verzii s lemom, ako aj vo verzii bez neho. Dôvodom sú dohody medzi výrobcami automobilov a pneumatík. Ak si daný automobilový koncern objedná výrobok pre svoj model, môže si želať, aby nemal ochranný lem (pneumatiky bez lemu uľahčujú inštaláciu krytov kolies).

Ako zistím, či má moja pneumatika ochranný lem?

Ochrannlem je ľahko rozpoznateľný. Je to dodatočná vrstva vystuženej gumy, ktorá sa nachádza v mieste, kde sa pneumatika dotýka ráfika. Najčastejšie sa odlišuje od zvyšku pneumatík svojou štruktúrou, takže je ťažké ju prehliadnuť.

Ochranný lem je ďalšou, zosilnenou vrstvou gumy na pätke pneumatiky.

Zapamätajte si!

Ochranný lem sa nepoužíva vo všetkých pneumatikách. Dokonca aj v rámci jedného výrobcu a modelu sa môžu vyskytovať rozdiely!

Pneumatiky s ochranným lemom sú zvyčajne o 10-15% drahšie ako bežné modely.

Ochranný lem ráfika či pneumatiky?

Mnoho vodičov sa zamýšľa, ako sa ochranný lem ráfika líši od lemu pneumatiky. Odpoveď je však prekvapivo jednoduchá: ničím.

Ochranný lem je prvok umiestnený iba na pneumatikách. Dodatočná vrstva gumy sa nachádza na pätke pneumatiky, čiže na mieste styku prvkov kolesa. Zabraňuje tak poškodeniu ráfika, ktoré môže spôsobiť koróziu a spôsobiť problémy pri vyvažovaní kolies, ako aj objaveniu vypuklín a prasklín na povrchu pneumatiky v dôsledku nadmerných nárazov ráfika s pneumatikou na nerovnostiach.

Odretie sú najbežnejším typom poškodenia ráfika.

Ak je ochranný lem pneumatiky poškodený alebo úplne chýba, môže to byť predzvesť väčších problémov. Narušená štruktúra ráfika je vystavená korózii, ktorá sa s postupom času rozširuje na okolité kovové prvky. Ochranný lem chráni ráfik pred odermi a vyštrbeniu povrchu.

Kde sa najlepšie osvedčia pneumatiky s ráfikom? 

Pneumatika FR bude ideálna pre každodennú mestskú jazdu. Pomáha predchádzať poškodeniu a odretiu pri parkovaní alebo prekonávaní vysokých obrubníkov. To vám umožní využívať a tešiť sa výhodami nízkoprofilových pneumatík bez obáv o ich poškodenie. Výrobky s profilom menším ako 55 sa vyznačujú atraktívnym vzhľadom a spoľahlivou ovládateľnosťou počas dynamickej jazdy na suchých povrchoch.

Ochranný lem sa však nenachádza iba v nízkoprofilových modeloch. Objavuje sa tiež na terénnych pneumatikách, dokonca aj pri profile 70. Táto ochrana pomáha chrániť ráfik pred poškodením spôsobeným prejazdom po nerovných povrchov a iných terénných prekážkach.

Pneumatiky s lemom chránia ráfik pred poškodením.

Pneumatiky s jedným alebo viacerými vyvýšenými rebrami pri maximálnej šírke prierezu sa často používajú v úžitkových vozidlách a prívesoch. Dodatočná hrúbka materiálu v najširšom bode chráni pneumatiku pred porušením bočnice a zvyšuje množstvo gumy, ktorá sa musí opotrebovať pred opakovaným nárazom, ktorý môže spôsobiť presknutie alebo odhalenie vnútornej kostry

Označenia FR, kde ich hľadať? 

Označenie pneumatík FR, aj napriek tomu, žeby sa nám to zdalo, nepochádza z názvu vinárskej krajiny a chrumkavých bagiet. Symbol má korene v nemčine (nem. Flagen Ripen) a vo voľnom preklade je to jednoducho: obruč kolesa. Väčšina výrobcov používa vlastné označenie pneumatík s dodatočnou ochranou.

MFS je označenie ochranného lemu používané na pneumatikách Dunlop.

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené najbežnejšie označenia ochranného lemu:

SYMBOL:

ROZVINUTIE SKRATKY:

POUŽÍVA SA NA PNEUMATIKÁCH:

RFP

Rim Fringe Protector
(ochrana hrany ráfika)

Goodyear

FP

Fringe Protector
(ochrana ráfika)

Goodyear

MFS

Maximum Flange Shield
(maximálna ochrana ráfika)

Dunlop

FR

Felgen Ripen
(prstenec chrániaci obruč)

Continental

Cord

Cord
(ochrana ráfika na bočnici pneumatiky)

Pirelli – aktuálne sa nepoužíva

Koncerny Bridgestone a Michelin nepoužívajú dodatočné označenia.