Ako každý rok pozreli sme sa na testy zimných pneumatík, ktoré zrealizoval autoklub ADAC. Je to nezávislá organizácia, ktorá má renomé vecnej, solídnej a mienkotvornej. Tentoraz sme sa pozreli na obutie v populárnej veľkosti 185/65 R15.

Dobré zimné pneumatiky vynikajúco zvládnu rozličné podmienky.Dobré zimné pneumatiky vynikajúco zvládnu rozličné podmienky.

Testované pneumatiky sa používajú okrem iného v modeloch Opel Corsa, Citroen C3, Peugeot 207 a Dacia Logan – podľa danej karosérie a vybavenia. Ak si nie ste istý, či veľkosť 185/65 R15 je vhodná pre vaše auto, použite náš konfigurátor.

V najnovšom teste zimného obutia vo veľkosti 185/65 R15, ktoré realizoval ADAC, bolo testovaných 16 modelov pneumatík. Medzi nimi nechýbali výrobky najpopulárnejších prémiových pneumatík, ani pneumatiky reprezentujúce ekonomickú triedu. Každá pneumatika bola testovaná ohľadne jazdných vlastností na suchom, mokrom, zasneženom a zľadovatenom povrchu, akustického komfortu, trvácnosti, a tiež ohľadne spotreby paliva. Na tomto základe boli priradené všeobecné hodnotenia od „veľmi dobrá“ až po „nedostatočná“.

Najvyššie hodnotenie sa už tradične nedostalo do rebríčka – stále je určené pre model, ktorý ho snáď v budúcnosti dosiahne.



ModelOhodnotenie
1.Dunlop SP Winter Response 2dobrá (gut)
2.Kleber Krisalp HP3dobrá (gut)
3.Pirelli Cinturato Winterdobrá (gut)
4.Continental WinterContact TS860uspokojivá (befriedigend)
5.Hankook Winter i*cept RS2uspokojivá (befriedigend)
6.Michelin Alpin A4uspokojivá (befriedigend)
7.Falken Eurowinter HS01uspokojivá (befriedigend)
8.Vredestein Snowtrac 5uspokojivá (befriedigend)
9.Goodyear UltraGrip 9uspokojivá (befriedigend)
10.Nokian WR D4uspokojivá (befriedigend)
11.Gislaved Euro*Frost 6uspokojivá (befriedigend)
12.Kumho WP51 Wintercraftuspokojivá (befriedigend)
13.Viking WinTechuspokojivá (befriedigend)
14.Sava Eskimo S3+dostatočná (ausreichend)
15.Toyo Snowprox S943niedostateczna (mangelhaft)
16.Davanti Wintouraniedostateczna (mangelhaft)

Prvé tri miesta zaujali dva modely prémiovej triedy (Dunlop a Pirelli) a jeden model z ekonomického segmentu (Kleber) – pozrieme sa na nich bližšie.

Dunlop SP Winter Response 2

Keby na svete nebol John Boyd Dunlop, ktorý dostal nápad nahustiť pneumatiky v bicykli jeho syna, dnešný automobilový svet by vyzeral úplne inak. Po 140 rokoch od tejto udalosti, značka s priezviskom tohto vynálezcu prináša stále nové vynálezy. Model Dunlop SP Winter Response 2, hoci nepatrí medzi novinky nastávajúcej sezóny, nenašiel seberovných v tohtoročnom teste ADAC.

Pneumatika získala 2,1 rebríčkových bodov, čo je perfektný výsledok, pretože v tomto prípade platí čím menej, tým lepšie. Model bol bezkonkurenčný v kategórii jazda na snehu, hoci podobné výsledky v tejto oblasti získali aj modely značiek Nokian a Sava. Dunlop SP Winter Response 2 je tiež najlepší čo sa týka spotreby paliva. Odborníci z autoklubu ho tiež ocenili za výnimočne dobré efekty jazdy po mokrom povrchu a za správanie na suchej ceste.

Čo sa týka slabších stránok pneumatiky, môžeme k nim zaradiť akustický komfort, ale je to všeobecná tendencia  zimného obutia. Žiadne testované pneumatiky nezískali vyššie hodnotenie než uspokojivé, avšak napriek tomu model značky Dunlop je na tom v porovnaní s konkurenciou veľmi dobre.

Úspech modelu je výsledkom prepracovaného projektu. Konštrukcia je vymyslená takým spôsobom, aby sa tlaky vo vnútri pneumatiky rovnomerne rozchádzali, a aby sa karkas príliš nedeformoval. Vďaka tomu sa vo veľkej miere zlepšili výkony rozhodujúce o prevádzkových nákladoch – predĺžila sa trvácnosť a valivé odpory sú nižšie. Inžinieri nezabudli ani na behúň, ktorý má zväčšujúce priľnavosť drážky, lamely a centrálne rebro, ktoré si poriadia aj s najnáročnejšími zimnými podmienkami.

Kleber Krisalp HP3

Druhé miesto na pódiu patrí pneumatike Kleber Krisalp HP3, ktorú chvália nielen odborníci autoklubu ADAC, ale predovšetkým každodenný testeri – tzn. vodiči, ktorí používajú tento model. Až 99% našich zákazníkov, ktorí si kúpili tento model, odporúčajú ho iným.

Pneumatiky v celkovom hodnotení získali 2,3 bodov („dobrá”). Treba podotknúť, že je to model strednej triedy, ktorému sa podarilo predbehnúť modely popredných výrobcov z prémiového segmentu. O druhej pozícii rozhodli predovšetkým parametre jazdy na mokrom a zasneženom povrchu, horšie než v prípade modelu značky Dunlop. Avšak Kleber Krisalp HP3 dosiahol lepšie výsledky ohľadne trakcie na suchej ceste a trvácnosti.

Táto pneumatika sa vyznačuje výnimočnou gumenou zmesou, pripravenou špeciálne pre zimné podmienky. Je náležite elastická pri nízkych teplotách, a tiež účinne pomáha autu počas brzdenia – aj na ľade. Účelom rozloženia lamiel a drážok na smerovom behúni je predchádzať strate priľnavosti, dokonca aj pri meniacom sa počasí.

Pirelli Cinturato Winter

Tretie miesto a posledné hodnotenie „dobrá” získala pneumatika Pirelli Cinturato Winter. To, čo hneď priťahuje pozornosť v čiastkových hodnoteniach udelených autoklubom ADAC, sú vyvážené výkony. Model vo väčšine kategórií získal veľmi podobné hodnotenia, a celkovo dosiahol 2,3 bodov. Nemeckí odborníci za najväčšie výhody tohto modelu považujú jazdu na suchom, mokrom a zasneženom povrchu, čo len potvrdzuje perfektné vyváženie vlastností tejto pneumatiky.

Pirelli Cinturato Winter, v porovnaní so skôr spomenutými modelmi, získal trochu nižšie hodnotenia v kategórii trvácnosti a spotreby paliva. Avšak čo sa týka vytváraného hluku je talianska pneumatika na prvom mieste. Preto neprekvapuje, že komfort jazdy je aj najlepšie hodnoteným parametrom našich zákazníkov.

Pozitívne recenzie vďačí smerovému behúňu, ktorý vynikajúco zvláda zimné obdobie. Lamely s rozličným tvarom nielen zlepšujú priľnavosť, ale tiež stabilitu a presnosť riadenia počas jazdy. Znovu rozširujúce sa drážky majú vyriešiť problém aquaplaningu, ktorý vodičov trápi predovšetkým počas neskorej jesene a skorej jari.

Pneumatiky na špeciálne úlohy

Tri najlepšie hodnotené pneumatiky sa museli preukázať vynikajúcimi parametrami vo všetkých skúmaných aspektoch – v inom prípade by ich pozícia v rebríčku, počítaná na základe váženého priemeru, bola značne nižšia. A ktoré modely najlepšie zvládli testy v jednotlivých kategóriách?

Jazda na suchom povrchu: Kleber Krisalp HP3 (2,1 bodov), Michelin Alpin A4 (2,2 bodov), Dunlop SP Winter Response 2 (2,3 bodov);

Jazda na mokrom povrchu: 

  • Continental WinterContact TS860 (1,8 bodov), 
  • Dunlop SP Winter Response 2 (1,9 bodov),
  • Goodyear UltraGrip 9 (1,9 bodov);

Jazda na snehu: 

  • Dunlop SP Winter Response 2 (1,9 bodov), 
  • Sava Eskimo S3+ (1,9 bodov), 
  • Nokian WR D4 (2,0 bodov);

Jazda na zľadovatenom povrchu: 

  • Davanti Wintoura (2,2 bodov), 
  • Michelin Alpin A4 (2,3 bodov), 
  • Nokian WR D4 (2,3 bodov), 
  • Gislaved Euro*Frost 6 (2,3 bodov),
  • Sava Eskimo S3+ (2,3 bodov), 
  • Viking WinTech (2,3 bodov);

Akustický komfort: 

  • Pirelli Cinturato Winter (2,6 bodov), 
  • Continental WinterContact TS860 (2,6 bodov), 
  • Gislaved Euro*Frost 6 (2,6 bodov), 
  • Toyo Snowprox S943 (2,6 bodov);

Spotreba paliva: 

  • Dunlop Winter Response 2 (1,6 bodov), 
  • Davanti Wintoura (1,6 bodov), 
  • Nokian WR D4 (1,7 bodov);

Trvácnosť: 

  • Michelin Alpin A4 (1,5 bodov) – jediné hodnotenie „veľmi dobrá” dosiahnutá v čiastkovom hodnotení.

Vďaka správne zvoleným pneumatikám je jazda v zimných podmienkach ľahšia.Vďaka správne zvoleným pneumatikám je jazda v zimných podmienkach ľahšia.

Čo treba zvážiť pri výbere nových pneumatík?

Hľadanie treba začať od určenia, aká veľkosť pneumatík je vhodná pre dané auto. Je to faktor, ktorý v budúcnosti ovplyvní úroveň našej bezpečnosti, a už na začiatku hľadania vhodných pneumatík trochu zúži počet dostupných modelov. Ďalším krokom je určenie v akých podmienkach budú nové pneumatiky najčastejšie používané – na diaľnici, v meste, a možno mimo hlavných ciest. Význam má tiež to, či jazdíme skôr pokojnejšie alebo máme radšej dynamickú jazdu s vyššou rýchlosťou.

Oplatí sa tiež zohľadniť názory iných vodičov, ktorí testovali dané pneumatiky a podelili sa svojimi skúsenosťami. Podobne je to aj s testami, ktoré realizovali nezávislé organizácie, ktoré objektívne hodnotia vlastnosti daných pneumatík.