Pneumatiky na zimu musia byť prispôsobené na jazdu v skutočne rôznorodých podmienkach. Sneh, ľad, blato, voda a k tomu nízke teploty – musia toho zvládnuť naozaj veľa! Ako si poradili rôzni výrobcovia s úlohou vyvinúť pneumatiky na toto náročné obdobie? Zisťovali to odborníci z ADAC, ktorí sa tento rok sústredili na modely s obľúbenými rozmermi 195/65 R15 a 225/50 R17.

pohľad na zasneženú cestu z pohľadu autaKtoré zimné pneumatiky sa ukázali ako najlepšie podľa ADAC?]

Ako ADAC hodnotí pneumatiky?

ADAC je nemecký autoklub, ktorý sa už takmer 120 rokov stará o bezpečnosť cestnej premávky. Jednou z aktivít, ktorými sa táto uznávaná organizácia zaoberá, je testovanie pneumatík, vďaka čomu sa každú sezónu môžeme prizrieť vlastnostiam minimálne niekoľkých modelov.

Rebríček ADAC vzniká na základe presne definovanej metodológie, ktorej účelom je čo najdôkladnejšie preveriť dôležité vlastnosti pneumatiky. Dôležité je, že zakaždým sa testujú pneumatiky z bežne dostupných distribučných miest a výrobcovia nemajú vplyv na činnosť organizátora. Vybrané modely reprezentujú rôzne cenové segmenty, čo už neraz viedlo k prekvapujúcim výsledkom.

Obrovský dôraz sa kladie aj na hodnotiaci systém. Je nastavený tak, aby sa ocenili pneumatiky s vyváženými parametrami, ktoré si poradia v rôznych podmienkach. Každá pneumatika sa môže predviesť v nasledujúcich kategóriách:

  • správanie na mokrej vozovke (30% konečného výsledku),
  • správanie na zasneženej vozovke (20% konečného výsledku),
  • správanie na suchej vozovke (15% konečného výsledku),
  • správanie na zľadovatenej vozovke (10% konečného výsledku),
  • životnosť (10% konečného výsledku),
  • spotreba paliva (10% konečného výsledku),
  • hlučnosť (5% konečného výsledku).

Princíp je nasledovný: čím menej udelených bodov, tým lepšie. Podľa dosiahnutého výsledku sa pneumatika hodnotí ako veľmi dobrá, dobrá, uspokojivá, dostatočná alebo nedostatočná, čo sa týka rovnako čiastkových ako aj výsledných známok. Zaujímavosťou je, že známka „veľmi dobrá“  bola zarezervovaná pre technologicky pokročilé modely z budúcnosti, ktorým sa dnešné riešenia nemôžu vyrovnať.

Zistite viac!

Minulý rok sa zobrali pod lupu rozmery 205/55 R16 a 235/55 R17. Zistite, ktoré pneumatiky dopadli najlepšie v rebríčku ADAC 2020/2021!

Test zimných pneumatík ADAC 2021/2022 s rozmerom 195/65 R15

195/65 R15 je jedným z rozmerov pneumatík, ktoré si vodiči vyberajú najčastejšie, preto by nemalo nikoho prekvapiť, že odborníci z ADAC sa rozhodli prizrieť práve tomuto rozmeru. Spomedzi 17 modelov, ktoré absolvovali prísne testy nemeckej organizácie, boli štyri ohodnotené ako dobré a jedenásť získalo známku „uspokojivá”. Jedine model Kumho bol ohodnotený ako dostatočný, čo v konečnom dôsledku nie je najhorší možný výsledok.

Ak sa prizrieme najvyšším miestam v rebríčku z tohto roka, zistíme, že ich obsadili prémiové značky.

ModelBodyKonečný výsledok
Dunlop SP Winter Response 22,2dobrá (gut)
Goodyear Ultra Grip 9+2,2dobrá (gut)
Michelin Alpin 62,3dobrá (gut)
Vredestein Wintrac2,3dobrá (gut)
BF Goodrich g-Force Winter 22,6uspokojivá (befriedigend)
Continental WinterContact TS 8602,7uspokojivá (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0uspokojivá (befriedigend)
Falken Eurowinter HS013,0uspokojivá (befriedigend)
Laufenn i FIT+ LW31+3,0uspokojivá (befriedigend)
Maxxis Premitra Snow WP63,0uspokojivá (befriedigend)
Yokohama BlueEarth *Winter V9063,1uspokojivá (befriedigend)
Barum Polaris 53,2uspokojivá (befriedigend)
Nokian WR Snowproof3,3uspokojivá (befriedigend)
General Tire Altimax Winter 33,5uspokojivá (befriedigend)
GT Radial Winterpro23,5uspokojivá (befriedigend)
Kumho Wintercraft WP513,6dostatočná (ausreichend)

Dunlop SP Winter Response 2 a Goodyear Ultra Grip 9+

Prvé dve miesta v teste patria prémiovým modelom koncernu Goodyear, ktoré získali rovnaké bodové hodnotenie vo všeobecnej klasifikácii, čiže 2,2. ADAC v rekapitulácii zdôrazňuje, že tieto pneumatiky sa osvedčia na všetkých povrchoch.

Dunlop SP Winter Response 2 sa naozaj predviedla v kategóriách správania na snehu a suchej vozovke. Spomedzi ostatných výhod, ktoré sa prejavili počas testu, môžeme vymenovať nízku spotrebu paliva. Čo stojí za takým skvelým výsledkom? Určite behúň so systémom lamiel usporiadaných do 45 stupňového uhla a veľký počet drážok. Toto riešenie umožňuje dosiahnuť trakciu a skrátenie brzdnej dráhy v náročných atmosférických podmienkach. Výrobca použil aj stredové rebro, ktorého úlohou je zvýšenie priľnavosti a precízne vedenie vozidla.

Model Goodyear Ultra Grip 9+ bol ocenený okrem iného za jazdné vlastnosti na mokrej vozovke. Akoby to bolo málo, ocitol sa aj v kruhu pneumatík, ktoré si podľa zistení ADAC najlepšie poradia na zľadovatenej vozovke. Ovplyvňujú to aj také prvky ako optimalizovaná gumová zmes Mileage+ prispôsobená prevádzke v mínusových teplotách. Podstatný význam má aj dezén behúňa – smerovo usporiadané drážky dokonale odvádzajú vodu smerom von a dodatočné zárezy a lamely udržia trakciu v typicky zimných podmienkach.

Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 zopakoval úspech z predchádzajúceho rebríčka, v ktorom sa testoval rozmer 205/55 R16 a opäť sa umiestnil na stupienku víťazov. Navyše bude tento rok ocenený ešte raz v rebríčku pre rozmer 225/50 R17, v ktorom zdieľa umiestnenie na najvyššom stupienku.

Aké silné stránky tejto pneumatiky si všimli testovací pracovníci ADAC? Získala najvyššie známky v kategóriách jazdy na suchej a zľadovatenej vozovke, bola prakticky bezkonkurenčná aj čo sa týka životnosti. Ako sa to podarilo dosiahnuť? Je to predovšetkým zásluha technológie EverGrip, ktorej účelom je zvýšiť bezpečnosť cestujúcich v náročných podmienkach, s akými sa stretávame v zime. Cieľom Michelin bolo aj to, aby sa gumová zmes rovnomerne opotrebúvala a vodiči si tak mohli užívať najlepšie vlastnosti tohto modelu až do posledného kilometra.

Vredestein Wintrac

Medzi najlepšími sa umiestnila aj pneumatika Vredestein Wintrac. Opäť máme dočinenia s modelom z prémiovej triedy, ktorý dokazuje, že sa naozaj dajú dosiahnuť všeobecne dobré a vyvážené vlastnosti na všetkých povrchoch.

Výrobca tohto modelu zožal pochvaly, pretože pneumatika, ktorú navrhol, sa ocitla medzi najlepšími až v troch  kategóriách. Bolo to správanie počas jazdy na zľadovatenej vozovke, životnosť a vplyv na spotrebu paliva. V iných oblastiach si poradila rovnako dobre. Väčšia styčná plocha behúňa, gumová zmes s vysokou hustotou a 3D lamely – tento triumf  je okrem iného ich zásluhou. Vďaka nim si model Wintrac dokonale poradí v premenlivých podmienkach, zvyšuje bezpečnosť vodiča aj spolujazdcov.

Najlepší v jednotlivých kategóriách

Pre obsadenie vysokých pozícií v rebríčku bolo potrebné dosiahnuť dobré známky v niekoľkých kategóriách. Neznamená to však, že niektoré modely osobitne nevynikli v jednotlivých oblastiach. Neodrazilo sa to však vždy v konečnom výsledku.

Správanie na mokrej vozovke:

Continental WinterContact TS 860 (1,6); Bridgestone Blizzak LM005 (1,7); Goodyear Ultra Grip 9+ (1,8)

Správanie na zasneženej vozovke:

BF Goodrich g-Force Winter 2 (1,9); Continental WinterContact TS 860 (1,9); Laufenn i FIT+ LW31+ (1,9);
General Tire Altimax Winter 3 (1,9)

Správanie na suchej vozovke:

Michelin Alpin 6 (1,9); Dunlop SP Winter Response 2 (2,0); Yokohama BlueEarth *Winter V906 (2,1)

Správanie na zľadovatenej vozovke:

Goodyear Ultra Grip 9+ (2,0); Michelin Alpin 6 (2,0); Vredestein Wintrac (2,0); Laufenn i FIT+ LW31+ (2,0); Barum Polaris 5 (2,0)

Životnosť:

Michelin Alpin 6 (2,0); Vredestein Wintrac (2,0); BF Goodrich g-Force Winter 2 (2,0); General Tire Altimax Winter 3 (2,0)

Spotreba paliva:

Vredestein Wintrac (1,7); BF Goodrich g-Force Winter 2 (1,7);
General Tire Altimax Winter 3 (1,7)

Hlučnosť:

Maxxis Premitra Snow WP6 (2,6); General Tire Altimax Winter 3 (2,7); GT Radial Winterpro2 (2,7)

Test zimných pneumatík ADAC 2021/2022 s rozmerom 225/50 R17

V druhom teste si zmeralo sily 18 pneumatík pre vozidlá strednej triedy s rozmerom 225/50 R17. Tri modely mimoriadne vynikli medzi ostatnými a získali dobrú známku, pričom prevahu získala opäť značka Dunlop – tentokrát v sprievode Michelin. Trinásť modelov bolo ohodnotených ako uspokojivé a dva ďalšie získali veľmi slabé známky, a teda nezískali odporúčanie ADAC.

ModelBodyKonečný výsledok
Dunlop Winter Sport 52,3dobrá (gut)
Michelin Alpin 62,3dobrá (gut)
Goodyear UltraGrip Performance +2,5dobrá (gut)
Kleber Krisalp HP32,7uspokojivá (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0uspokojivá (befriedigend)
Continental WinterContact TS8603,0uspokojivá (befriedigend)
Nexen Winguard Sport 23,0uspokojivá (befriedigend)
Vredestein Wintrac Pro3,0uspokojivá (befriedigend)
ESA+TECAR SUPERGRIP PRO3,1uspokojivá (befriedigend)
Sava Eskimo HP23,1uspokojivá (befriedigend)
Fulda Kristall Control HP23,2uspokojivá (befriedigend)
Firestone Winterhawk 43,3uspokojivá (befriedigend)
Nokian Snowproof P3,3uspokojivá (befriedigend)
Pirelli Winter SOTTOZERO 33,3uspokojivá (befriedigend)
Toyo Observe S9443,3uspokojivá (befriedigend)
Maxxis Premitra Snow WP63,4uspokojivá (befriedigend)
Goodride Z-507 Zuper Snow5,5nedostatočná (mangelhaft)
Linglong Green-Max Winter UHP5,5nedostatočná (mangelhaft)

Dunlop Winter Sport 5

Ako už predtým spomenutý Michelin 6, aj Dunlop Winter Sport 5 sa druhý rok po sebe teší uznaniu odborníkov z ADAC. Je to jednoducho veterán testov, ktorý každý rok získava ďalšie ocenenia. 

Čo tentokrát rozhodlo o poprednom umiestnení v rebríčku? Je potrebné osobitne zdôrazniť najmä vlastnosti počas jazdy na snehu. Veľmi dobrá čiastková známka a 1,5 bodu je neprekonateľný výsledok v tejto kategórii! Na základe testu zaraďujeme medzi nepochybné výhody pneumatiky aj vplyv na nižšiu spotrebu paliva a celkové vyváženie vlastností. Ľahká konštrukcia, vyšší počet blokov, hlbšie drážky či viacsmerné usporiadanie zárezov – výrobcovi sa rozhodne oplatilo staviť na tieto riešenia. Vďaka nim sa zvýšila priľnavosť a teda aj bezpečnosť cestujúcich.

Michelin Alpin 6

Model francúzskej prémiovej značky s väčším rozmerom porazil konkurenciu z hľadiska životnosti. Tu naozaj nemal seberovných, preto bol model Alpin 6 v tejto kategórii  ohodnotený ako veľmi dobrý. V teste sa ukázalo aj to, že sa pneumatika môže pochváliť dobrým výkonom na suchej, mokrej, zasneženej aj zľadovatenej vozovke, je teda naozaj všestranná.

Goodyear UltraGrip Performance +

Tretie miesto obsadil Goodyear UltraGrip Performance +, čiže pneumatika, pri ktorej je už na prvý pohľad vidieť celý rad osvedčených riešení, ideálnych na zimné obdobie. Lamely a rôzne zárezy bezchybne plnia svoje úlohy.

Behúňom s typicky zimným dezénom sa to samozrejme nekončí. Veľa záleží aj od gumovej zmesi. Dá sa povedať, že tentokrát sa ako kľúčové ukázali také technológie ako Winter Grip a Traction Protection, vďaka ktorým si zmes udrží priľnavosť aj pri nízkych teplotách. Vďaka tomu sa auto dobre vedie rovnako na mokrej ako aj zasneženej vozovke. Odborníci z ADAC zároveň upozornili aj na to, že vlastnosti na suchej vozovke je potrebné zdokonaliť, hoci samotná brzdná dráha v týchto podmienkach patrí k silným stránkam modelu.

Najlepší v jednotlivých kategóriách

Aký model sa najlepšie osvedčil na mokrej vozovke, a ktorý je najtichší z celého prehľadu? Zistili sme to!

Správanie na mokrej vozovke:

Bridgestone Blizzak LM005 (1,6); Continental WinterContact TS860 (1,9); Firestone Winterhawk 4 (2,1)

Správanie na zasneženej vozovke:

Dunlop Winter Sport 5 (1,5); Pirelli Winter SOTTOZERO 3 (1,6); 
Kleber Krisalp HP3 (1,7)

Správanie na suchej vozovke:

Bridgestone Blizzak LM005 (1,9); Michelin Alpin 6 (2,1);
Maxxis Premitra Snow WP6 (2,1)

Správanie na zľadovatenej vozovke:

Nexen Winguard Sport 2 (2,1); Firestone Winterhawk 4 (2,1); 
Nokian Snowproof P (2,1); Toyo Observe S944 (2,1)

Životnosť:

Michelin Alpin 6 (1,5)

Spotreba paliva:

ESA+TECAR SUPERGRIP PRO (1,4); Dunlop Winter Sport 5 (1,7); Fulda Kristall Control HP2 (1,8)

Hlučnosť:

Nexen Winguard Sport 2 (2,7); Kleber Krisalp HP3 (2,8);
Nokian Snowproof P (2,8)

Čomu venovať pozornosť pri nákupe zimných pneumatík?

Môže sa zdať, že nájsť vhodné zimné pneumatiky nie je najľahšia úloha. Výber je obrovský a v stávke je veľa – veď tu predsa ide predovšetkým o našu bezpečnosť a často aj o bezpečnosť našich blízkych. Ak však k tomu pristúpime metodicky, ukáže sa, že sa nám rýchlo podarí vybrať niečo pre seba. O to viac, že máme k dispozícii viacero pomôcok, ako napríklad rebríček ADAC predstavený v tomto článku. 

Od čoho začať? Najprv porozmýšľajme, aké pneumatiky budú vhodné pre naše vozidlo. Uistime sa teda najmä čo sa týka rozmeru, v čom nám pomôže konfigurátor Oponeo. Následne zvážme, ako a kde budeme dané pneumatiky používať. Aké dlhé vzdialenosti prekonávame? Jazdíme hlavne v meste, mimo mesta, alebo na diaľniciach? Navyše zoberme do úvahy aj individuálny jazdný štýl – či šliapeme silnejšie na plyn, alebo uprednostňujeme skôr pokojný presun z miesta na miesto. Myslime aj na naše očakávania či rozpočet. Takto získame predstavu o ideálnej pneumatike prispôsobenej našim potrebám.

Keď už uskutočníme predbežný výber pneumatík a vyberieme si niekoľko modelov, nahliadnime do dodatočných zdrojov informácií. Testy uskutočnené motoristickými organizáciami alebo médiami nám môžu veľa povedať o danej pneumatike. Takisto hodnotenia iných vodičov budú mimoriadne cenné.