Väčšina nových vozidiel má v dnešnej dobe už automaticky zabudovaný Štart stop systém. Ide o systém, ktorý má znižovať spotrebu paliva a množstvo vypustených emisií tým, že vypne motor v momente, keď auto zastaví, alebo sa nachádza v kľudovom režime. V článku podrobnejšie rozoberieme systém Štart stop a jeho vplyv na palivo a mechaniku auta.

tlačidlo štart stop

Čo je Štart stop systém a ako funguje

Štart stop systém, nazývaný aj Štart and stop systém, je systém automatického vypínania motora po zastavení vozidla. Ide o situáciu, počas ktorej vozidlo zastaví napríklad na semafore, alebo sa dostane do kľudového režimu, čiže bude zaradený neutrál a vyšliapnutý spojkový pedál. Špeciálne snímače vtedy skontrolujú, či motor skutočne pracuje naprázdno, či sa kolesá auta nehýbu a či má akumulátor pre Štart stop systém dostatok energie na opätovné naštartovanie. Pokiaľ sú tieto podmienky splnené, motor sa vypne.

Pre pokračovanie v jazde a opätovné naštartovanie motora stačí pri manuálnej prevodovke jednoducho opäť stlačiť spojkový pedál. Pri automate povolíte brzdový pedál. Vozidlá, ktoré majú zabudovaný Štart stop systém majú špeciálny, tichší štartér, ktorého životnosť je vyššia ako životnosť klasického štartéra.

Fungovanie Štart stop systému závisí od viacerých faktorov:

  • teplota motora – ak klesne pod určitú úroveň, tak sa systém neaktivuje
  • vonkajšia teplota – systém funguje pri hodnote medzi 3 - 55 °C
  • stav batérie a úroveň jej napätia
  • zapnutá klimatizácia na príliš nízkych teplotách
  • pokles tlaku posilňovača bŕzd a posilňovača riadenia pod 500 hPa

Niektoré typy systémov vedia rozpoznať, kedy sa v motorovom priestore s niečím manipuluje, a vtedy taktiež nenaštartujú. Ako vypnúť Štart stop systém? Systém Štart stop je možné vypnúť pomocou tlačidla alebo funkciou na obrazovke. Po ďalšom naštartovaní sa však opäť automaticky zapne.

História Štart and stop systému

Kvôli nedostatku paliva a ropnej kríze v 70. rokoch 20. storočia boli výrobcovia áut dotlačení do zníženia spotreby a emisií. Prvým modelom, ktorý začal používať Štart stop engine systém, bola Toyota Crown z roku 1974. Vďaka tomuto systému ušetrila až 10 % paliva. Jej následníkmi boli modely Fiat Regata a Volkswagen Polo, ktoré sa k nej pripojili v roku 1980, avšak tento systém v tej dobe nepriniesol úspech. Masívne sa začal používať až s príchodom emisnej normy Euro 5.

mini cooper interiér

Skutočne znižuje Štart stop systém spotrebu auta?

Je systém Štart stop skutočne účinný, alebo ide iba o šikovný spôsob, ako v laboratórnych meraniach získať lepšie hodnoty emisií vďaka odstaveniu motora? Podľa normy merania spotreby paliva NEDC totiž auto počas testu stojí až 25 % času, a tak dokáže Štart stop systém znížiť spotrebu paliva. Porovnávacie testy však skutočne dokazujú, že systém Štart stop znižuje emisie CO o 5 % a znižuje aj spotrebu paliva. V mestách je kvôli neprestajnému státiu auta, či už na križovatkách alebo v kolónach, toto číslo vyššie. Dokonca sa tu môžeme baviť až o 8 - 15 % nižších emisiách v závislosti od motorizácie. Hoci systém nevypína motor vždy, pri súčasnej klimatickej situácii aj to málo pomôže.

Čo sa týka spotreby paliva, merania ukázali, že v prepočte na 100 km ušetrí Štart stop systém približne 0,03 litra paliva. Takže argument, že systém ušetrí vodičovi peniaze, nie je celkom na mieste. Auto Štart stop systém navyšuje cenu auta rádovo o stovky eur, takže jeho návratnosť je mizivá. Diskutabilná je aj obľúbenosť tohto „autopríslušenstva“ medzi vodičmi. Mnoho z nich ho totiž hneď po naštartovaní vypína. 

Výhody a nevýhody, ktoré so sebou prináša Štart stop systém

Výhody Štart stop systému sa vzťahujú čisto na prevádzku auta v meste, alebo pri príjazde do mesta, kedy vodiči stoja v kolónach a motor tak väčšinou beží na voľnobeh. Pri jazde po diaľnici alebo mimo mesto ho však skoro vôbec nevyužijete.

Nevýhod Štart stop systému je viac než jeho výhod. V prvom rade motor auta častým štartovaním trpí, pretože sú všetky komponenty systému častejšie namáhané. Komponenty, ktoré dostávajú najviac zabrať, sú turbo a kľukový hriadeľ. Turbo je po dlhej jazde pekne zohriate a náhle vypnutie bez vychladnutia na voľnobehu mu tak môže uškodiť.

Motor pri každom vypnutí chladne, obzvlášť pri nižších vonkajších teplotách, a často býva energia potrebná na opätovné zahriatie väčšia, ako tá ušetrená. Keď je motor v chode, kľukový hriadeľ a ložiská sa v podstate nedotýkajú, oddeľuje ich tenká vrstva oleja čerpaného pod vysokým tlakom. Pri zastavení motora sa však dostanú do kontaktu a pri naštartovaní dochádza k točeniu hriadeľa. Kvôli absencii olejovej vrstvy dochádza k priamemu kontaktu s povrchom ložiska, čiže vzniká najväčšie opotrebovanie tak hriadeľa, ako aj ložísk. Vozidlo so Štart stop systémom môže absolvovať počas svojej životnosti aj 500 000 štartovacích cyklov, kdežto vo vozidle bez tohto systému je to iba 10 % z tohto počtu, a tak je opotrebenie o to vyššie.

Ďalšie nevýhody systému Štart stop sú tieto:

  • komfort cestujúcich počas horúcich letných dní, so systémom Štart stop sa obvykle vypína aj klimatizácia
  • zložitejšia situácia pri poruche vozidla, nakoľko výmena štartéra, akumulátora, alternátora a ďalšej elektroniky je finančne nákladnejšia
  • zhoršená plynulosť premávky, pretože motor potrebuje ešte nejaký čas na naštartovanie než sa pohne z miesta

Predĺženie času vyštartovania z miesta môže byť dokonca nebezpečné. Najmä pri výjazde z vedľajšej cesty na hlavnú, kedy sa po nej v diaľke rúti auto a strata aj jednej či dvoch sekúnd pri rozbehu môže znamenať dopravnú nehodu.

Máte tento systém aj vo svojom aute? Používate ho, alebo ho radšej okamžite vypínate? Podeľte sa s nami o váš názor v komentároch.