motor v aute

EGR ventil je súčiastka, ktorá je súčasťou mnohých vozidiel, ale nie každému šoférovi je známa. EGR je skratka z anglického výrazu Exhaust Gas Recirculation, čiže recirkulácia výfukových plynov. Čo presne je úlohou tejto súčiastky a ako zistiť, že nefunguje správne?

Čo je EGR ventil a kde sa nachádza?

EGR ventil je umiestnený medzi výfukovým a sacím potrubím a jeho úlohou je recirkulácia výfukových plynov. Určitú časť výfukových plynov teda vracia späť, čím sa znižuje objem emisií vo výfukových plynoch. Tým, že sa výfukové plyny dostanú do spaľovacieho procesu aj druhý krát a už raz zhoreli, na spaľovanie stačí menší objem kyslíka, zníži sa teplota spaľovania a množstvo emisií. Keď budete pátrať po tom, kde sa nachádza EGR ventil, hľadajte ho v motorovom priestore.

Aká je funkcia EGR ventilu?

Na čo slúži EGR ventil teda zhruba vieme, ale ako funguje? Keď poznáte klapku, viete ako funguje EGR ventil, pretože otvára alebo zatvára prepojenie sacieho a výfukového potrubia a reguluje prietok výfukových plynov. V priebehu nasávania vzduchu do motora prepúšťa EGR ventil určitú časť výfukových plynov práve do sacieho potrubia. Výfukové plyny recirkulujú iba pri určitom zaťažení motora. Ak dochádza k plnému zaťaženiu výfukové plyny sa späť nevracajú, nakoľko by to nemalo zmysel. Pri vysokom zaťažení motora je potrebný aj veľký objem vzduchu.

Vzduch a výfukové plyny sa zmiešavajú a znižuje sa tvorba oxidov uhlíka, takže funkcia EGR ventilu je v podstate ekologická. Na druhej strane ale treba povedať, že tvorba pevných častíc sa zvyšuje, takže treba venovať pozornosť aj filtru pevných častíc. EGR ventil sa používa v zážihových aj spaľovacích motoroch, pričom v zážihových motoroch sa vracia cca 10 – 20 % výfukových plynov, v spaľovacích je to o niečo viac, cca 15 – 25 %.  

Ako sa prejaví porucha EGR ventilu?

EGR ventil sa časom zanesie spalinami a prestane fungovať tak, ako by mal. Pri zanesení sa klapka nebude otvárať a zatvárať správne, čím sa samozrejme zvyšujú emisie výfukových plynov. Problém je, že EGR ventil kontrolka v aute neexistuje, čo ale existuje sú iné prejavy. EGR ventil porucha sa prejavuje stratou výkonu, trhaním motora pri zošliapnutí plynu, kolísaním otáčok pri voľnobehu, zvýšením spotreby paliva, čiernym dymom z výfuku na aute, zvýšením emisií a môže sa objaviť aj rozsvietená kontrolka motora alebo núdzový režim motora.

Keď klapka ventilu zostane otvorená, bude sa do motora dostávať viac spalín, zníži sa výkon a všimnúť si môžete čierny dym z výfuku. Ak zostane klapka zatvorená, problém sa môže zistiť až na emisnej kontrole, pretože iné prejavy sa nemusia pri prevádzke objaviť.

Ako vyriešiť zanesený EGR ventil?

Spozorovali ste poruchy EGR ventilu a neviete, ako si s tým poradiť? V podstate máte na výber dve možnosti – čistenie alebo výmenu. Najjednoduchšie je starý EGR ventil nechať vymeniť za nový, ale bohužiaľ ide o finančne náročnejšie riešenie. Niekedy postačí EGR ventil vyčistiť a bude opäť fungovať tak, ako má.

Čistenie EGR ventilu: Čím vyčistiť EGR ventil?

Čistenie EGR ventilu môžete zvládnuť aj doma, ale je potrebné ventil vymontovať. Určite si teda zistite, kde presne máte EGR ventil umiestnený a ako sa dá demontovať. Na čistenie EGR ventilu vám stačí špeciálny čistič, ktorý sa dá bežne kúpiť v obchodoch s auto doplnkami. Prípravok na šetrné čistenie spoľahlivo a bezpečne odstráni usadeniny.

Určite sa nesnažte o mechanické čistenie drôtenkou alebo inými nástrojmi, pretože by ste mohli ventil poškodiť a už by ste ho museli vymeniť. Netrúfate si na domáce čistenie EGR ventilu? V autoservise vám ho demontujú a šetrne vyčistia ultrazvukom.  

Je dobré zaslepiť EGR ventil?

Okrem čistenia a výmeny je tu ešte jedna možnosť, a to je zaslepenie ventilu. Ako zaslepiť EGR ventil záleží od toho, či máte staré alebo nové auto. Staršiemu modelu postačí zaslepiť ventil kovovou záslepkou, nové autá si vyžadujú deaktiváciu cez riadiacu jednotku. Toto riešenie je ale stále trochu kontroverzné. Po zaslepení ventilu je pre nové autá takmer nemožné prejsť emisnou kontrolou, pretože musia spĺňať veľmi prísne emisné limity. Staršie autá s tým vôbec nemusia mať problém. Okrem toho šoféri nie sú jednotní ani v tom, či pri zaslepení prevládajú pozitíva alebo negatíva. Niekto hovorí o vyššom výkone a nižšej spotrebe, iný o príliš dlhom zahrievaní motora. Je teda na vás, či to skúsite alebo nie.

Vedeli ste čo je EGR ventil? Stretli ste sa už z prejavmi jeho poruchy a vedeli ste, čím vyčistiť EGR ventil?