spojka v aute

Spojka v aute je dôležitou súčasťou pohonnej sústavy. V autách s automatickou prevodovkou síce spojkový pedál nenájdete, vozidlá s manuálnou prevodovkou sa bez neho nezaobídu. Napriek tomu si mnohí vodiči šoférovanie manuálu užívajú oveľa viac ako automat. Ako funguje spojka auta a čím si ju zbytočne ničíte?

Čo je spojka v aute?

Spojka auta je súčasť prevodového systému, ktorej úlohou je prenos krútiaceho momentu z motora do prevodovky. Nachádza sa medzi výstupom motora a prevodovkou. Okrem toho umožňuje aj krátke prerušenie krútiaceho momentu kvôli radeniu rýchlostí a plynulému rozjazdu auta.

V osobných autách sa najčastejšie používajú jednokotúčové trecie spojky, ktoré majú buď priamy pákový prevod alebo nepriame hydraulické ovládanie. Spojka v aute je zvyčajne suchá trecia kotúčová a ide o jednu z kľúčových súčiastok vozidiel s manuálnou prevodovkou.

Ako funguje spojka auta?

Konštrukcia suchej trecej jednokotúčovej spojky sa skladá z troch častí:

  • zotrvačník
  • prítlačný kotúč
  • trecí kotúč, resp. trecia lamela

Trecia lamela je umiestnená medzi zotrvačníkom a prítlačným kotúčom. Zotrvačník s prítlačným kotúčom sú pripevnené na kľukovom hriadeli, keď sú zopnuté zvierajú lamelu. Sila potrebná na zovretie vzniká vďaka pružine prítlačného kotúča. Spojkový pedál dokáže meniť vzdialenosť dielov, pretože pri jeho zošliapnutí sa zotrvačník a prítlačný kotúč, teda vonkajšie časti od seba vzďaľujú. Keď pedál pustíte, diely opäť zovrú lamelu.

čítajte, kedy meniť spojku

Lamela je upevnená k hriadeľu a po uvoľnení pedálu a jej zovretí sa začína otáčať a auto sa rozbieha. Tomu, ako funguje spojka sa dá veľmi dobre porozumieť vďaka videu od Learn Engineering.

Ako sa prejavuje zlá spojka?

Rozoznať, že funkčnosť spojky nie je ideálna, je v moderných autách náročnejšie. Spojky sa nastavujú samočinne, vďaka čomu sa vyhnete častejším návštevám servisu. Lenže na druhej strane sa opotrebovaná spojka nezačne prejavovať väčšou vôľou spojkového pedálu. 

Jednou z možností, ako sa prejavuje zlá spojka, je tvrdší pedál spojky. V podstate akékoľvek zmeny pri zaberaní spojky nie sú v poriadku. Ak si to všimnete, môžete si ju nechať skontrolovať a prípadne aj vymeniť.

Ďalším prejavom je prekĺzavajúca spojka, ktorá neprenáša krútiaci moment motora. Používať auto s prekĺzavajúcou spojkou sa určite neodporúča, pretože ak je v takomto stave, zvyšuje sa jej teplota, čím sa môže nezvratne poškodiť. To, že spojka prekĺzava, zistíte tak, že pri výraznom pridaní plynu sa zvýšia otáčky, ale nepríde k adekvátnemu zrýchleniu. Ak ste zaznamenali vibrujúci pedál, môže ísť o opotrebované vypínacie ložisko spojky, pričom ho možno identifikovať aj podľa zvuku.

Natrafiť môžete aj na nie veľmi šťastný spôsob overenia funkčnosti spojky. Ide o to, že sa zaradí vyšší prevodový stupeň, napríklad tretí, zatiahne sa ručná brzda a pridá plyn. Po rýchlom uvoľnení spojkového pedála by mal motor zhasnúť, čo znamená, že spojka je stále funkčná. Takéto experimenty však zaťažujú pohonnú sústavu aj rozvody motora a najmä môžete poškodiť aj samotnú spojku, ktorá by inak ešte mohla istý čas vydržať. V prípade pochybností je najrozumnejšie navštíviť servis a nechať auto skontrolovať odborníkom.

Kedy meniť spojku v aute?

Keď už spozorujete prekĺzavanie spojky alebo tvrdý pedál, je určite čas na návštevu servisu a výmenu spojky. Problémom sa dá vyhnúť aj včasnou výmenou. Kedy teda meniť spojku? Bohužiaľ, tak ako pri viacerých súčiastkach, ani tu neexistuje univerzálna odpoveď. 

Záleží na tom, aký model auta vlastníte, či jazdíte prevažne v meste alebo skôr na diaľnici, aký je štýl vašej jazdy a samozrejme úlohu zohráva aj počet najazdených kilometrov. Prakticky každá značka auta môže mať iné odporúčania na výmenu spojky.

spojka auta

TIP: Ak je potrebná výmena spojky či diagnostika auta, postup konzultujte s mechanikom, alebo to nechajte priamo na neho. Nejde totiž o jednoduchý úkon a čo je najdôležitejšie, neodborná práca môže mať za následok pretrvávajúce problémy so spojkou. Pochopiteľne môže prísť aj k ohrozeniu bezpečnosti.

Spojka auta sa ničí aj zlozvykmi šoféra

Spojka v aute sa časom opotrebuje ako každá iná súčiastka, ale niektorými zlozvykmi sa jej životnosť zbytočne skracuje. Jeden zo šoférskych zlozvykov, ktorý spojke neprospieva je odkladanie si nohy sa spojkový pedál. Nemusíte si to uvedomovať, ale noha položená na pedále vyvíja určitý tlak. Niekedy stačia nerovnosti na ceste, zmena smeru a vaša noha jemne zatlačí na pedál. Keď nepotrebujete používať spojku, oprite si nohu na miesto vedľa pedálu, ktoré je na to určené.

Spojka auta sa zbytočne opotrebováva aj vtedy, ak na križovatke alebo na semaforoch stojíte so zaradenou rýchlosťou. Stáť so zaradenou rýchlosťou a vyšliapnutou spojkou je úplne zbytočné, zaťažuje to vás aj vypínacie ložisko spojky. Práve vypínacie ložisko spojky sa môže kvôli tomuto zlozvyku opotrebovať rýchlejšie.

Podobný problém vzniká aj pri pomalom preraďovaní. Čím dlhšie je spojka vyšliapnutá, tým je viac namáhaná. Pri preraďovaní rýchlostí skúste byť rýchlejší a nerobte to zbytočne často. Preraďujte iba vtedy, ak je to naozaj potrebné. Ak budete so spojkou zaobchádzať šetrne, odvďačí sa vám dlhšou životnosťou.

Je lepšie auto s manuálnou alebo automatickou prevodovkou?

Možno vám napadlo, že ak sa chcete vyhnúť problémom so spojkovým pedálom, najlepšie je žiadny nemať. Autá s automatickou prevodovkou sú obľúbené a majú aj svoje výhody, tie však majú aj autá s manuálnou prevodovkou. Ak ste zvyknutý na manuál a na to, že je spojka v aute a musíte s ňou pracovať, môže istý čas trvať kým si na automat zvyknete.

ako funguje spojka auta v automate

Výhodou automatu je, že nemá spojkový pedál a tým pádom nemusíte preraďovať rýchlosti. Automat si totiž sám určuje optimálny prevodový stupeň. Automatická prevodovka je pohodlná pri dlhých cestách, rozbiehaní sa, a to aj v kopci. Nemusíte sa obávať, že by vám motor pri rozbiehaní zhasol ak napríklad omylom zaradíte vyšší rýchlostný stupeň či pridáte málo plynu.

Na druhej strane si milovníci šoférovania dokážu jazdu užiť viac, ak majú manuálnu prevodovku a sami si volia rýchlostné stupne, pretože majú lepšiu kontrolu nad autom. Auto s manuálom je lacnejšie ako s automatom, a platí to aj pri údržbe a spotrebe paliva pri starších typoch spojok. Záleží teda najmä na tom, čo od auta očakávate a koľko do neho chcete investovať.