Prečítajte si, ako funguje automatická prevodovka

Vlastníte auto s automatickou prevodovkou? Automaty sú v súčasnosti čoraz obľúbenejšie, pretože jazda s nimi je jednoduchšia a pohodlnejšia ako s manuálom. Ako funguje automatická prevodovka, ako štartovať s automatickou prevodovkou a aké návyky si osvojiť, aby ste si ju zbytočne neničili?

Ako funguje automatická prevodovka?

Prevodovka, či už manuálna alebo automatická, prenáša výkon, ktorý generuje motor do pohonu kolies. Hlavný rozdiel medzi automatickou a manuálnou prevodovkou je, že automatická si nevyžaduje preraďovanie rýchlostí a v takomto aute nenájdete spojkový pedál. Ale ako funguje automatická prevodovka?

Automatika neodomyká jednotlivé prevodové stupne pri preraďovaní, ale používa rovnakú súpravu prevodových stupňov bez potreby preraďovania, keďže poskytuje všetky prevodové pomery. V praxi to teda znamená, že s automatom nemusíte preraďovať rýchlosti ani sledovať otáčky. 

Poznáte typy automatických prevodoviek?

Rozlišujú sa štyri základné typy automatických prevodoviek, a to dvojspojková prevodovka, hydrodynamický menič, automatizovaná prevodovka a CVT prevodovka. V nasledujúcich riadkoch popíšeme každú z nich.

Dvojspojková prevodovka

Dvojspojkové prevodovky sú označované aj skratkou DSG. Ich veľkou výhodou je plynulosť a rýchlosť radenia. Ako už z názvu vyplýva, ide v podstate o dve prevodovky v jednej. Ak chcete získať lepšiu predstavu o tom, ako tento typ prevodovky funguje, predstavte si, že na jednom hriadeli sú umiestnené nepárne prevodové stupne a na druhom párne. Každý hriadeľ má aj svoju spojku. Aby všetko fungovalo plynule, je nevyhnutné, aby boli spojky synchronizované.

Keď sa auto rozbieha, zopne sa spojka na hriadeli s jednotkou, pri zrýchľovaní sa začne preraďovať na dvojku a jednotka sa odopne. V určitom momente sú teda zapojené obe spojky, jedna sa zopína a druhá odopína. Takto to samozrejme pokračuje až po najvyšší prevodový stupeň. Na rovnakom princípe pracuje prevodovka aj pri spomaľovaní.

Hydrodynamický menič

Najbežnejším typom je hydrodynamická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Na prenos sily medzi motorom a prevodovkou je využívaný olej. Ako čerpadlo funguje výstupný hriadeľ z motora, roztáča turbínu a cez prevody prenáša výkon na kolesá. Nepriamym prenosom sily vznikali mierne straty, čím sa zvyšovala spotreba paliva. Začala sa teda používať blokácia meniča, teda namiesto oleja sa použilo pevné spojenie na prevod sily. Ak si kúpite auto s automatickou prevodovkou, je možné, že natrafíte práve na tento typ.   

Automatizovaná prevodovka

Robotizovaná, čiže automatizovaná prevodovka nepatrí medzi obľúbené druhy, pretože sa málokedy podarí. Ide o najjednoduchšiu aj najlacnejšiu automatická prevodovka. Je to prevodovka, ktorá má bežnú manuálnu skriňu a radenie je ovládané elektromechanicky. Automatizovaná prevodovka často prináša menej plynulé rozjazdy a pomalšie radenie. Prakticky je to mechanická prevodovka, ktorú ale neovládate klasicky riadiacou pákou, ale je ovládaná prostredníctvom servomotorov a riadiacej elektronickej jednotky.  

CVT prevodovka

CVT prevodovka je nazývaná aj plynulá prevodovka a funguje trochu inak, ako ostatné automatické prevodovky. Nenájdete v nej žiadne ozubené kolieska, ale dva otáčavé kužele, na ktorých je natiahnutá reťaz. Kužeľ má premenlivý priemer, takže prevodový pomer je závislý od vzájomnej polohy kužeľov. CVT prevodovka radí prevodové stupne inak, pretože najnižšie používa na rozjazd, stredné na zrýchlenie a vyššie na úspornú jazdu. Najčastejšie sa tento typ používa v japonských vozidlách a v hybridoch. Výhodou prevodovky CVT je vyšší výkon, nižšia spotreba a plynulejšia jazda. 

Ako šoférovať automat?

Ak ste zvyknutý na manuálnu prevodovku, zo začiatku si budete musieť dávať pozor na ľavú nohu. Keďže sa v aute s automatickou prevodovkou nenachádza spojkový pedál, občas sa môže stať, že ľavou nohou podvedome šliapnete na brzdu.

Prečítajte si, ako šoférovať automat

Rozdiel je samozrejme aj v riadiacej páke, ktorá nemá označenie rýchlostných stupňov, ale nájdete na nej písmená P, R, N, D.

Režim P, teda Park, sa používa pri zaparkovaní. Keď auto zastavíte, zaradíte P, čím nahradíte zaradenie rýchlosti pri aute s manuálnou prevodovkou, keď ho odstavíte. Ručná brzda nie je potrebná, ak parkujete na rovnom teréne, v kopci samozrejme treba použiť aj ručnú brzdu.

Pri cúvaní zaradíte páku do polohy R, teda Reverse. Pri rozjazde a jazde musí byť zaradené D, teda Drive. Poslednou polohou je N, Neutral.

Čo by ste nemali robiť pri automate

Auto s automatickou prevodovkou by malo využívať neutrál iba minimálne. Pri manuálnej prevodovke sa rýchlosť vyraďuje napríklad na križovatke alebo niekedy aj počas jazdy. S automatom by ste to robiť nemali, pretože sa tým prevodovka ničí. Jednoducho zaradíte D a do konca jazdy to nemusíte meniť, ani keď stojíte na križovatke. Čím častejšie budete preraďovať z D do N a naopak, tým skôr si bude vaša prevodovka vyžadovať opravu. Chybou je aj to, ak zaradíte R, teda spiatočku skôr, ako auto celkom zastavíte. To isté platí aj o parkovacom režime, teda zaradení P. Medzi jazdou s manuálom a automatikou teda určité rozdiely sú, ale nie je rozdiel medzi tým, ako sa štartuje automat a manuál. 

Automat alebo manuál – čo je lepšia voľba?

Keď už viete, ako šoférovať automat, mali by ste vedieť aj to, aké sú jeho výhody a nevýhody v porovnaní s autom s manuálnou prevodovkou. Iba tak sa budete vedieť rozhodnúť, či je pre vás lepší automat alebo manuál.

Výhody áut s automatickou prevodovkou

Ak jazdíte po meste s automatom, nemusíte neustále vyraďovať rýchlosť pri zastavovaní a zasa ju zaraďovať pri rozbiehaní, keď sa posúvate v kolóne. Šoférovať automat je jednoduchšie ako manuál, takže pre začínajúcich šoférov, ktorí práve získali vodičský preukaz, to znamená menej stresu a starostí najmä s rozbiehaním. Jednoduchšie je aj rozbiehanie sa v kopci. Automatická prevodovka je komfortnejšia pri dlhých cestách po diaľnici, ale aj v meste, keďže sa nemusíte venovať ani spojke ani prevodovke.

Ak ste však zvyknutý na manuál, môže vám chvíľu trvať kým sa zbavíte „zlozvykov“, ako napríklad zaraďovanie neutrálu či šliapanie na spojku, ktorá v aute ani nie je. Je to však len otázka zvyku.

Nevýhody áut s automatickou prevodovkou

Auto s automatickou prevodovkou však má aj svoje nevýhody, napríklad je drahšie ako auto s manuálnou prevodovkou. Okrem toho je drahšia aj údržba a vyššie sú aj náklady na pohonné hmoty. Niekomu nemusí vyhovovať fakt, že automatická prevodovka si sama určuje optimálny prevodový stupeň, takže máte menšiu kontrolu nad autom. Niektoré autá s automatom sa po pustení brzdy môžu samé rozbehnúť, týka sa to najmä áut s dvojspojkovou prevodovkou, takže treba byť naozaj opatrný.

Pokiaľ ste si práve kúpili nové auto, či už je to automat alebo manuál, budete k nemu určite potrebovať správne príslušenstvo. Pozrite si preto našu bohatú ponuku prémiových, ale aj ekonomických pneumatík na osobné automobily či hliníkových alebo plechových diskov na pneumatiky.