Spevnené pneumatiky - vady a zálety

  • Autor: OPONEO.SK

Čo sú to spevnené pneumatiky? Zistite vady a zálety spevnených pneumatík. Dozveďte sa či sa oplatí kúpiť a za akých okolností kupovať spevnené pneumatiky.

Čo sú to spevnené pneumatiky?

Každý rozmer pneumatiky má určený index nosnosti. Hodnota tohto indexu je prísne ohraničená ohraničená technickou organizáciou združujúcou producentov pneumatík a diskov, také ako ETRTO (The European Tyre and Rim Technical Organisation). Spevnené pneumatiky sú prispôsobené na záťaž a tlak väčší než sa predvída pri štandardnom rozmere. Projektuje sa, keď použitie pneumatík vyžaduje dodatočne väčšiu nosnosť, než štandardná pneumatika.

 

 Aké označenia majú spevnené pneumatiky?

Spevnené pneumatiky majú označenia Reinforced (Reinf) alebo Extra Load (XL). Zriedkavo sa môžete stretnúť s označením typu EXL, RFD alebo RF. Momentálne je najpopulárnejšie označenie XL, ktoré nahradilo označenia uvedené na trh pred niekoľkými rokmi.

„Extra Load“

Označenie pneumatiky „Extra Load“

 

Čím sa líšia spevnené pneumatiky od štandardných?

Pneumatika so štandardným rozmerom nosnosti sa označuje SL (standard Load). Rozdiel medzi spevnenou pneumatikou (XL) a pneumatikou SL je, že pneumatika XL okrem toho, že spĺňa štandardné požiadavky pre daný rozmer má možnosť použiť vyšší tlak a tým aj zvýšenú nosnosť.

Zvýšenie indexu nosnosti pneumatiky je dosiahnuté pomocou zásahov do čela (časť pneumatiky pod dezénom) a pätky plášťa. Takýto zásah môže spočívať v použití silnejších materiálov, posilnenie základných prvkov pneumatík alebo použitia ďalších prvkov. Jedným z riešení používa na zvýšenie indexu  nosnosti je napr. použitím dodatočnej vrstvy.

Vonkajšou stranou sa spevnená pneumatika od klasickej nelíši ničím, rozdiely sú iba vo vnútri pneumatiky. Pre používateľa jediným najdôležitejším rozdielom bude nápis na bočnici pneumatiky Extra Load alebo Reinforced.

Reinforced

Označenie spevnených pneumatík „reinforced“.

 

Čím sú charakteristické spevnené pneumatiky?

Pneumatiky s označením XL majú väčšiu nosnosť, pretože ich konštrukcia dovoľuje použitie väčšieho tlaku vo vnútri pneumatiky. Najväčšie povolené zaťaženie je vždy spojené s tlakom. Ak má vozidlo homologizáciu pre spevnené pneumatiky, informáciu o tom nájdete v technickom preukaze.

Tabuľka umiestnená nižšie predstavuje hodnoty tlaku používané v kolese a doporučené zaťaženie. Vybraný bol rozmer 205/55 R16. Štandardne má index nosnosti 91, čo dovoľuje maximálne zaťaženie 615 kg na koleso. Verzie XL majú obyčajne index nosnosti 94, čo zvyšuje maximálne zaťaženie do 670 kg na koleso.

 

Tabuľka vzťahu medzi tlakom a zaťažením na  rozmere 205/55 R16:

  205/55 R16 91 NL 205/55 R16 91 XL
Tlak (kPa) 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290
Nosnosť (kg) 410 430 450 475 495 515 535 555 575 595 615 615 635 650 670

Väčšia nosnosť  pneumatiky zväčšuje je životnosť pri vysokých rýchlostiach. Preto ak pri danom rozmere a modely pneumatiky je uvedených niekoľko indexov rýchlosti, označenie XL bude spojené s pneumatikou s najvyšším indexom rýchlosti.

 

Aké výhody majú spevnené pneumatiky?

Výhody spevnených pneumatík vynikajúce z jej zvýšeného indexu nosnosti:

  • Pri takom istom používaní klasických pneumatík a spevnených bude životnosť tých druhých väčšia. Pneumatiky XL dovoľujú na prejdenie väčšieho množstva kilometrov bez vnútorných poškodení, vyplývajúcich z používania dokonca aj pri intenzívnom prevádzkovaní. Podmienkou je akceptovanie tlaku, ktorý odporúča producent vozidla.
  • Odolnosť voči mechanickému poškodeniu vzniknuté napr. počas dynamického nájdenia na obrubník.
  • Lepšie trakčné vlastnosti a priľnavosť pneumatiky. Väčšia tuhosť pneumatiky zaručuje stabilitu, lepšie správanie v zákrutách, rýchlejšia reakcia pri zákrutách lepšie prenášanie sily vozidla na vozovku a väčšia odolnosť na preťaženie (zrýchľovanie, brzdenie, odstredivá sila pri zákrutách).

 

 Aké vady majú spevnené pneumatiky?

Najcharakteristickejšie vady spevnených pneumatík sú:

  • Vyššia hladina hluku. Požiadavky počas získavania homologizácie hluku vzhľadom k spevneným  pneumatiky dovoľujú o 1 dB vyššiu hladinu hluku než bežné pneumatiky.
  • Použitie výstuže môže byť spojené so zvýšenou hrúbkou v oblasti čela (pod dezénom) a ramena pneumatiky, čo môže spôsobiť zvýšenie valivého odporu a tým aj vyššiu spotrebu paliva.
  • Spevnenie je typicky spojené so zvýšením hmotnosti pneumatiky, čo tiež prispieva k väčšej spotrebe paliva.
  • Zmeny v porovnaní s bežnými pneumatikami, môžu mať tiež vplyv na zhoršenie komfortu, ale zmeny budú minimálne a skôr nepostrehnuteľné pre vodiča.
Spevnené pneumatiky majú svoje vady aj zálety

Spevnené pneumatiky majú svoje vady aj zálety

 

Oplatí sa kúpiť spevnené pneumatiky?

Zvyčajne informácie o potrebe použitia spevnených pneumatík nájdeme v technickom preukaze. Môže sa to týkať vozidiel typu van, veľkých sedanov, kombi a dodávkových vozidiel. Často sa spevnené pneumatiky používajú v športových vozidlách s vysokým výkonom. Ak producent Vášho vozidla preň určil spevnené pneumatiky, je potrebné ich bezpodmienečne použiť. Kupovanie pneumatík so štandardnou nosnosťou, lebo sú lacnejšie  od XL je riskovanie nášho  bezpečia a môže to mať nepríjemné dôsledky (v prípade kolízii alebo nehody Vám poisťovňa nemusí preplatiť škody). Spevnené pneumatiky kupujeme keď:

  • Časté cestovanie s veľkých zaťažením: ich použitie môže pozitívne vplynúť na životnosť a dĺžku prevádzkovania
  • Pri vozidle s veľkou silou motora, získame vďaka nim väčšiu stabilitu pri zákrutách a lepšiu rekciu na zrýchľovanie a brzdenie s vysokou rýchlosťou.   

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)