Jazdné vlastnosti každého vozidla sú do značnej miery ovplyvnené obutými pneumatikami. Záleží však aj na tom, o aké vozidlo ide, či práve jazdíte mestom na vymakanom športiaku alebo zablatenej ceste na offroad „štvorkolke“. V článku sa zameriame na to, aká je to radiálna pneumatika a aká diagonálna pneumatika.

radialna pneumatika bfgoodrich

Delenie pneumatík vzhľadom na ich konštrukciu

Pneumatiky rozlišujeme vzhľadom na ich konštrukciu na radiálne a diagonálne. V súčasnosti majú takmer všetky pneumatiky pre osobné automobily radiálnu konštrukciu. V článku priblížime oba typy pneumatík a poukážeme na ich rozdiely.

Radiálna pneumatika

Úplne prvá radiálna pneumatika obohatila automobilový svet už v roku 1914. Bola patentovaná v Londýne pánmi G.H. Hamiltonom a T. Sloperom. V roku 1946 si výrobca pneumatík Michelin nechal patentovať radiálne pneumatiky, ktoré neskôr skomercializoval. Neexistujú dôkazy, že by toho času ich konštruktér M. Mignol vedel o predchádzajúcom patente z roku 1914. Radiálne pneumatiky sa rozšírili do Európy a Ázie v 50-tych a 60-tych rokoch minulého storočia. V roku 1974 vyvinul širokú radiálnu pneumatiku ďalší výrobca pneumatík, spoločnosť Pirelli. Tento typ pneumatík mal slúžiť pre závody rally.

konštrukcia radiálnej pneumatiky

Výhody radiálnych pneumatík

Radiálne pneumatiky (označenie „R“) sú najrozšírenejšie pneumatiky, aké sú v ponuke na súčasnom trhu. Majú radiálne usporiadané vrstvy kordového tkaniva, ktoré je vo vnútri pneumatiky umiestnené pod pravým uhlom na rovinu vedenú cez stred behúňa. Bočnica pneumatiky a dezén sú od seba nezávislé, a to vďaka oceľovým kordovým vrstvám umiestneným priamo na sebe. Táto vlastnosť zvyšuje pohodlie z jazdy tak, že umožňuje zachovať väčšiu stabilitu vozidla a lepšie absorbovať nárazy. Tieto pneumatiky majú vďaka ich tuhosti a stabilite väčšiu kontaktnú plochu s vozovkou a tým pádom vynikajúci výkon pri vysokých rýchlostiach.

Výhody radiálnych pneumatík oproti diagonálnym sú:

  • lepší kontakt s vozovkou
  • vyššia odolnosť proti poškodeniu behúňa
  • dlhšia životnosť pneumatiky v dôsledku nižšej teploty generovanej v pneumatikách počas vyššej rýchlosti
  • pružnejšie bočnice pneumatiky
  • zvýšený jazdný komfort

Vďaka nižšiemu valivému odporu má auto obuté na radiálnych pneumatikách nižšiu spotrebu paliva než ostatné typy pneumatík.

Nevýhody radiálnych pneumatík

Nevýhodou radiálnych pneumatík je nižšia stabilita bočnice pri zvýšenom zaťažení vozidla.

Diagonálna pneumatika

Diagonálne pneumatiky (označenie „-“) sa kedysi používali namiesto tvrdej gumy. Pred masívnejšou výrobou radiálnych pneumatík v našich končinách slúžili ako bežné pneumatiky do vozidiel. Pozostávajú z vrstiev plášťa vyrobených z nylonového kordu. Diagonálna pneumatika má vrstvy kordu usporiadané v priečnom smere smerom do centra behúňa. Vďaka tomu sú tieto pneumatiky odolnejšie voči mechanickému poškodeniu, najmä na bočniciach.

Výhody diagonálnych pneumatík sú:

  • vyššia stabilita vozidla
  • zvýšená odolnosť bočnice pneumatiky

Nevýhody diagonálnych pneumatík sú:

  • vyšší valivý odpor, ktorý vedie k prehrievaniu pneumatík
  • vyššia spotreba paliva

Celkovo jazda na diagonálnych pneumatikách v osobnom automobile je menej príjemným zážitkom ako na „radiálkach“. Kvôli ich konštrukcii sú taktiež menej stabilné pri vyšších rýchlostiach, a preto ich v súčasnosti nájdete na osobných automobiloch už iba zriedka. Pozrieť si ich môžete napríklad v múzeu dopravy na starožitných vozidlách, ale aj na terénnych vozidlách. Stále sa používajú aj na vozidlách zameraných na vykladacie činnosti napríklad v prístavoch.

Radiálna a diagonálna pneumatika: Aký je medzi nimi rozdiel

Vďaka mäkším bočniciam majú radiálne pneumatiky vyššiu priľnavosť k vozovke aj v ostrejších zákrutách a vyšší komfort pri vyšších rýchlostiach. Ich stopa je kratšia a širšia oproti stope po diagonálnych pneumatikách. Na druhú stranu diagonálne pneumatiky dokážu vďaka spevneným bočniciam uniesť ťažší náklad, avšak rozhodne neodporúčame na nich rýchlu jazdu. Diagonálne pneumatiky sú vhodné aj ako pneumatiky do ťažko naložených motocyklov.

Zlatou strednou cestou môžu byť semiradiálne pneumatiky (označenie „B“), ktoré spájajú vlastnosti oboch typov. Sú odolné a viac vydržia pri jazde po asfalte.

Radiálne a diagonálne pneumatiky pre motocykle

Čo sa týka pneumatík pre motocykle, diagonálne pneumatiky sa využívajú najmä pri terénnych motocykloch a sú ideálne do offroadových podmienok. Ich plášť je tvrdý a bočnice spevnené, vďaka čomu odolávajú aj ťažšie zvládateľným terénom. Pri rýchlej jazde po asfalte sa však rýchlejšie zahrievajú, čo môže mať za následok deformácie. Radiálne pneumatiky sú určené výlučne pre cestné motocykle.

harley davidson motorke

Radiálne a diagonálne pneumatiky v leteckom priemysle

V leteckom priemysle majú radiálne pneumatiky menej materiálu na bočnici, takže sú zároveň aj ľahšie, rotujú rýchlejšie a vydržia dlhšie. Pre menšie lietadlá však diagonálne pneumatiky poskytujú viac stability pri vyšších rýchlostiach vďaka zosilneným bočniciam.