Parkovacie senzory sú dnes už neodmysliteľnou súčasťou najnovších modelov áut. Pri parkovaní upozorňujú na prekážky v najbližšom okolí vozidla pomocou zvuku alebo prostredníctvom LCD displeja. Na rozdiel od parkovacieho asistenta vám však auto sami nezaparkujú. Ako teda fungujú parkovacie senzory a parkovací asistent? Dozviete sa v článku.

zaparkované auto

Čo sú parkovacie senzory a na akom princípe pracujú

Priznajme si, koľkí z nás si ešte vieme predstaviť parkovanie bez parkovacích senzorov alebo parkovacieho asistenta? Vodičov, ktorí dnes jazdia bez aspoň jedného zo spomínaných systémov, je stále menej a menej. Hoci ešte nedávno bola táto vymoženosť výsadou tých najluxusnejších áut, dnes sa parkovacie senzory svojím intenzívnym pípaním hrdo pýtajú o slovo v každom modernom aute. Sú veľmi nápomocné najmä pri rezidenčnom parkovaní v úzkych mestských uličkách alebo pri cúvaní.

Prvý parkovací senzor bola anténa

Prvé použitie parkovacích senzorov prebehlo koncom 80. rokov minulého storočia. Senzory boli vtedy zdvojené, vysielač a prijímač. Začiatkom 90. rokov sa tieto prvky zjednotili do jedného kompletného senzoru. Ako prvý ich použil vtedajší najluxusnejší model značky Mercedes. Parkovacie senzory predstavovali akési vysúvacie antény, ktoré monitorovali, kde má auto svoj koniec.

Súčasné parkovacie senzory pracujú najmä na princípe ultrazvuku

V súčasnosti funguje drvivá väčšina parkovacích senzorov na princípe ultrazvuku. Tieto senzory rozoznávajú vzdialenosť ostatných objektov od auta a upozorňujú na ne v predstihu vodiča.

Parkovací senzor pracuje na princípe zvukových vĺn na vysokej, ľudským uchom nezaznamenateľnej, frekvencii. Senzor vyšle zvukové vlny a následne meria, za akú dobu sa vrátia. Na základe toho vyhodnotí vzdialenosť od okolitých objektov. Na vzdialenosť prekážok potom upozorňuje vodiča pípaním, ktorého frekvencia sa zvyšuje tým, čím bližšie k prekážke sa auto nachádza, až napokon prejde do súvislého tónu.

Avšak mnohí výrobcovia si aj v tomto prípade nechávajú nejakú rezervu. Táto rezerva však nie je u všetkých rovnaká. Niekedy môže ísť o pár centimetrov a niekedy môžete mať stále aj pol metra k dobru, hoci vodič počuje už súvislý tón.

tlačidlo parkovacích senzorov

Aké parkovacie senzory poznáme

Parkovacie senzory boli dlho iba príplatkovou a luxusnou výbavou. Dnes sú však už omnoho dostupnejšie, častokrát ich nájdete už aj v základnej výbave mnohých modelov áut. Cena základných parkovacích senzorov so zvukovým upozornením sa pohybuje už od pár desiatok eur. Pokiaľ však budete chcieť k senzorom aj LCD displej s graficky znázornenou vzdialenosťou od prekážky budete si musieť o trochu viac priplatiť.

Senzory vyzerajú ako malé, cca 14 mm kolieska. Toto mnohým ľuďom esteticky prekáža, pretože sú vidieť hneď na prvý pohľad. Našťastie si tento fakt uvedomujú aj automobiloví výrobcovia, ktorí sa poslednú dobu snažia umiestňovať senzory aj na lišty s LED diódami či do difuzérov. Budeme si však na ne musieť zvyknúť, keďže budú povinnou bezpečnostnou technológiou v automobiloch už od roku 2022.

Parkovacie senzory delíme na ultrazvukové, elektromagnetické a kamerové. Ultrazvukové parkovacie senzory sú najčastejšie a najľahšie dostupné. Nevýhoda elektromagnetických parkovacích senzorov je obmedzená možnosť snímania prekážok. Dokážu to totiž robiť iba vtedy, pokiaľ je vozidlo v pohybe. Kamerové parkovacie senzory pozostávajú z parkovacieho senzoru, kamery a monitora. Do monitora sa tak prenáša obraz z priestoru za vozidlom.

Inštalácia parkovacích senzorov

Inštalácia dodatočných parkovacích senzorov je jednoduchá a určite ju zvládnete aj sami bez návštevy autoservisu a pomoci technika. Potrebovať k tomu budete vo väčšine prípadov  iba vŕtačku. Senzory namontujete do nárazníka s pripojením na spiatočkové svetlo, aby sa pri cúvaní automaticky aktivovali. Neumiestňujte senzory na kovové nárazníky, ktoré by mohli ovplyvniť ich správne fungovanie.

Pri umiestňovaní dodržujte pokyny výrobcu. Všeobecne dodržte štandardnú výšku aspoň 40 cm od vozovky. Dbajte aj na správnu orientáciu senzorov. Každý z nich má označené miesto, ktoré má byť otočené smerom nahor.

Čo je parkovací asistent a ako vlastne funguje

Ste špecialista v parkovaní, alebo by ste v tomto prípade uvítali menšiu pomoc? Približne polovica opýtaných vodičov pred pár rokmi pre automobilku Ford priznala, že má problémy s parkovaním. Parkovacie senzory vám síce pomôžu neťuknúť auto pri parkovaní, avšak manuálne zaparkovať stále musíte vy sami. Zatiaľ najďalej v tejto strastiplnej parkovacej ceste zašiel parkovací asistent. Parkovací asistent je inteligentný systém, ktorý dokáže zaparkovať auto s minimálnou vodičovou pomocou, alebo dokonca úplne sám. Navyše, parkovací asistent dokáže vhodné parkovacie miesto aj sám vyhľadať.

Ako prvá prišla s týmto nápadom japonská automobilka Toyota vo svojom modeli Prius a luxusnom Lexuse LS. Nazvala ho Intelligent Parking Assist.

Obrázok z parkovacích senzorov na obrazovke

Ako funguje parkovací asistent

Ako je možné, že umelý systém hravo zvládne to, s čím sa mnohí z nás trápia? Základom parkovacieho asistenta sú parkovacie senzory umiestnené po obvode celého auta, ktoré dokonale mapujú jeho bezprostredné ale i vzdialenejšie okolie nielen spredu a zozadu, ale aj zboku. Na základe ultrazvuku spomenutého vyššie v článku vyhodnotia, ako ďaleko sa auto nachádza od prekážok. Tieto senzory sú prepojené s procesorom, ktorý pozná parametre vozidla, ako jeho dĺžku, polomer zatáčania atď. Vďaka tomuto môže auto získať informáciu o tom, akým smerom a o koľko otočiť volant.

V momente keď hľadáte parkovacie miesto, aktivujte svojho parkovacieho asistenta. Ten okamžite spustí svoje senzory a bočnými senzormi vyhľadáva miesto dostatočne široké a dlhé pre rozmery vozidla. Pokiaľ takéto miesto počas pomalej jazdy nájde, oznámi to vodičovi a dá mu inštrukciu zaradiť spiatočku. Tým sa spustí parkovací manéver.

V tomto momente vozidlo preberá riadenie a už iba naviguje vodiča, aby stláčal plyn. Volantom si pritom točí auto samo a na základe signálov smeruje do parkovacieho miesta.

Samozrejme, nie každý systém je 100% dokonalý a niekedy sa môže preto stať, že napriek parkovaciemu asistentovi budete musieť prebrať riadenie do vlastných rúk. Nemusíte sa obávať, vaše auto nebude tvrdohlavé a rado vám to dovolí hneď po tom, čo stisnete príslušné tlačidlo alebo mierne otočíte volantom. V tom prípade sa asistent deaktivuje a riadenie opäť preberáte vy sami.

Hoci parkovací asistent funguje niekedy až prekvapivo spoľahlivo a dokáže zaparkovať na miesto nie o moc väčšie alebo širšie než je samotné vozidlo, mnoho vodičov má stále problém dôverovať mu a radšej si svojho obľúbeného miláčika aj naďalej budú parkovať sami. Uvítali by ste pomoc parkovacieho asistenta alebo sa stále radšej pohráte so spiatočkou vy sami?