Napriek tomu, že svet automobilov je krásny, nie je to vždy iba o nablýskaných vozidlách s motormi, ktorých zvuk vám zvučne rezonuje v ušiach. Starostlivosť o auto si vyžaduje pravidelné návštevy servisu, údržbu interiéru a exteriéru, ale aj opravu pneumatík v prípade potreby. Viete, aké možnosti máte pri mechanickom poškodení pneumatík vášho vozidla? V nasledujúcich riadkoch sa podrobnejšie pozrieme do zákulisia opravy pneumatík a predstavíme opravnú sadu na pneumatiky.

Oprava pneumatiky nie je žiadna veda

Oprava defektu bezdušovej pneumatiky ľahko a rýchlo

Rozlišujeme dva základné druhy pneumatík, a to pneumatiky s dušou (tiež označované skratkou TT z angl. Tube Type) a pneumatiky bez duše (označované aj skratkou TL z angl. Tube Less). Nakoľko v súčasnosti väčšina motorových vozidiel využíva pneumatiky bez duše (tzv. bezdušové pneumatiky), aj v tomto článku budeme hovoriť najmä o nich.

Pneumatiky pozostávajú najmä z týchto častí:

  • plášť pneumatiky, bez ktorého sa žiadna z nich nezaobíde
  • duša pneumatiky, ktorú určite v bezdušových pneumatikách hľadať nemusíte
  • ochranná vložka, ktorú rozhodne nájdete v pneumatikách s dušou ak vlastníte nákladné vozidlo

Bezdušové pneumatiky sa skladajú z plášťa, v ktorom sa nachádza kostra z oceľových vlákien zabezpečujúca nosnosť a unikátny tvar pneumatiky. Tiež na bezdušovej pneumatike nájdete pätku, behúň a následne aj dezén. Hlavnou úlohou pätky je udržať pneumatiku v ráfiku. Behúň je vrchná časť pneumatiky, ktorá je finálne opatrená dezénom, teda povrchom pneumatiky s jedinečným vzorom.

Defektom označujeme vo všeobecnosti poškodenie, resp. poruchu pneumatiky vyznačujúcu sa náhlym únikom vzduchu z pneumatiky, v dôsledku ktorého dochádza aj k poklesu tlaku. Defekt môže byť spôsobený prepichnutím, prípadne prierezom, alebo akýmkoľvek iným mechanickým poškodením pneumatiky, najčastejšie pri dopravnej nehode alebo strete s obrubníkom.

Oprava defektu pneumatiky môže byť vykonaná aj samostatne

Opravu defektu pneumatiky môžete vyskúšať viacerými spôsobmi, a to sadou na opravu pneumatiky, opravou pneumatiky sprayom. Avšak najvhodnejší spôsob, ktorý vám odporúčame, je ponechať opravu prepichnutej pneumatiky na odborníka v autorizovanom pneuservise.

Na čo sa používa sada na opravu pneumatík

Podľa platnej legislatívy sa medzi povinnou výbavou každého osobného motorového vozidla nachádzajú aj prostriedky na výmenu pneumatiky alebo jej opravu. Zhruba od roku 2009 neplatí povinnosť nosiť so sebou rezervné koleso, avšak pre zachovanie bezpečnosti bolo potrebné túto povinnosť niečím nahradiť. Alternatívou sa tak stala opravná sada na pneumatiky.

V súčasnosti poznáme rôzne druhy opravárenských sád na pneumatiky. Medzi používané sady na opravu defektu pneumatiky patrí sada obsahujúca opravný knôt. Opravný knôt je lepivý vystužený kúsok gumy s vulkanizačným činidlom, ktorým pomocou aplikačného nástroja doslova upcháte poškodenie. Je to spôsob bezdemontážnej opravy pneumatiky. Má však len dočasný a núdzový charakter, a preto je potrebné, aby ste čo najskôr vyhľadali pomoc v servise. Pomocou opravného knôtu sú opraviteľné menšie poškodenia, najmä prepichnutia.

Ďalším druhom bezdemontážnej opravy pneumatiky je oprava prostredníctvom opravnej sady minikompresorom so špeciálnym materiálom. Opäť ide o núdzové riešenie problému najmä vtedy, ak vás zastihne mechanické poškodenie počas cestovania, a preto nezabudnite čo najskôr vyhľadať skúseného technika alebo autorizovaný pneuservis. Defekt opravíte jednoduchým pripojením minikompresora k ventilu na pneumatike a jeho následným zapojením do zapaľovača v automobile. Potom, ako máte všetky časti bezpečne uchytené na požadovaných miestach, zapnite minikompresor, ktorý nahustí do poškodenej pneumatiky špeciálny materiál spolu so vzduchom. V dôsledku toho sa tlak v pneumatike dočasne zvýši na potrebnú úroveň, čo by vám malo vystačiť na cestu do neďalekého cieľa.

Bezmontážna oprava pneumatiky sprayom – ako na to

Oprava pneumatiky sprayom je ďalšou metódou bezdemontážnej opravy pneumatiky, avšak opäť musíme zdôrazniť, že je to iba núdzové riešenie a nenahradzuje opravu u skúsených technikov v pneuservise.

Oprava pneumatiky sprayom sa môže vykonať, ak má pneumatika iba malé poškodenie

Použitie opravného spraya zvládne aj menej skúsený jednotlivec, postačí ak pripojí hadičku, ktorá je súčasťou balenia spraya, na ventil pneumatiky a stlačí tlačidlo. Spray v priebehu niekoľkých sekúnd uzatvorí poškodenie a súčasne dofúkne pneumatiku vzduchom, čím sa zvýši tlak na nevyhnutnú úroveň.

Oprava bočnice pneumatiky

Doposiaľ sme hovorili najmä o bezdemontážnej oprave bezdušovej pneumatiky, zameriavali sme sa prevažne na menšie mechanické poškodenia – defekty spôsobené prepichnutím či prerezaním. Závažnejšou sa však situácia stáva vtedy, keď je nevyhnutná oprava defektu bezdušovej pneumatiky, pričom defekt sa nachádza na bočnici.

V prípade menších poškodení môžete vyskúšať jednu z vyššie opisovaných metód (oprava sadou obsahujúcou knôt, oprava sadou minikompresorom so špeciálnym materiálom alebo oprava sprayom), no pripravte sa na to, že pravdepodobne neuspejete a bez výmeny kolesa alebo návštevy pneuservisu ďalej nepocestujete. Pokiaľ je poškodenie bočnice pneumatiky príliš rozsiahle, odporúčame vyvarovať sa oprave pneumatiky na boku vôbec a radšej investovať do novej. Pamätajte na to, že bezpečnosť počas jazdy je vždy prvoradá.

Je vôbec možné aj závažný defekt na bočnici opraviť tak, aby pneumatika bola ako nová? V zásade áno. Pri oprave bočnice pneumatiky sa však rozhodne nevyhnete jej demontáži. Prvá z možností je oprava pomocou záplaty. Na to, aby záplata dobre priľnula k povrchu pneumatiky, je potrebné pneumatiku demontovať z kolesa auta a následne záplatu aplikovať na vnútorný plášť pneumatiky. Záplata sa uchycuje pomocou špeciálneho lepidla na vopred zdrsnený povrch vnútorného plášťa pneumatiky. Miesto aplikácie je potrebné zaťažiť a nechať lepidlo schnúť. Po zaschnutí lepidla a dôslednom priľnutí záplaty pneumatiku namontujte naspäť na koleso auta, naplňte ju vzduchom, aby sa dosiahol požadovaný tlak a hor sa na cesty.

Druhou alternatívou opravy pneumatiky z boku je oprava metódou vulkanizácie. Táto metóda si však žiada odbornú ruku. Podstatou tejto metódy je odstránenie časti gumy pneumatiky a jej následné doplnenie novým kusom gumy, buď za tepla alebo za studena.

Oprava runflat pneumatiky – áno alebo zásadné nie?

Runflat pneumatiky umožňujú vodičovi bezpečný dojazd do cieľa, a to aj v prípade, ak nastane ich mechanické poškodenie – defekt. Tento druh pneumatík je tiež možné označiť aj ako dojazdové pneumatiky, keďže si nevyžadujú žiadnu núdzovú opravu prípadne výmenu na mieste, kde defekt zistíte. Nemali by sa však využívať na motorových vozidlách, ktoré nie sú vybavené elektronickým snímačom tlaku v pneumatikách, TPMS senzorom. Systém tlak v pneumatikách neustále sníma a pri jeho zmene upozorní vodiča, že pneumatika je pravdepodobne poškodená.

Napriek tomu, že runflat pneumatiky sú na nerozoznanie od tých „bežných“, líšia sa svojou vnútornou konštrukciou. A to najmä vystuženými bočnicami zabraňujúcimi deformácii pri defekte, ako aj tým, že udržujú pneumatiku na ráfiku v okamihu, keď dôjde k poklesu tlaku v nej.

Runflat pneumatiky vám doprajú bezpečný dojazd do cieľa, hoci za obmedzených podmienok – vodič by nemal prekračovať rýchlosť 80 km/h, a tiež by nemal cestovať do príliš veľkej vzdialenosti. Tento druh pneumatík má aj svoju nevýhodu, totiž výrobcovia neodporúčajú opravu runflat pneumatiky, takže po jej poškodení vám nezostáva iná možnosť, ako kúpa novej. Dbajte na bezpečnosť a pokyny výrobcov a prípadnú opravu si zodpovedne premyslite.

Ako sa vyhnúť zbytočným opravám defektu pneumatiky?

Každá oprava pneumatiky je spájaná najmä so zbytočnými peňažnými nákladmi či už vyššími alebo nižšími podľa toho, aký spôsob opravy defektu pneumatiky zvolíte. Veríme, že každý z nás sa počas šoférovania snaží eliminovať riziko vzniku defektu na čo najvyššiu možnú mieru, ale predsa pripomenieme zopár užitočných odporúčaní, aby sme si s pneumatikami mohli užiť tisíce spokojných kilometrov. Ako sa hovorí, opakovanie je matka múdrosti, takže:

  • štýl jazdy ­– vyhýbajte sa zbytočne agresívnemu štýlu jazdy, a to nielen pre vlastnú bezpečnosť, ale aj pre blaho pneumatík
  • stav vozidla – pravidelná kontrola technického stavu motorového vozidla je základ
  • stav pneumatík – výber správnej a kvalitnej pneumatiky zvýši bezpečnosť počas jazdy, ale aj ochráni pred zbytočnými výdavkami spojenými s neustálymi opravami a výmenami pneumatík
  • spôsob skladovania pneumatík – okrem výberu vhodných pneumatík je veľmi dôležité aj ich správne skladovanie
  • starostlivosť o pneumatikyživotnosť pneumatík predĺžite aj správnou starostlivosťou, a to udržiavaním dostatočne vysokého tlaku, či správnym využívaním sezónnych pneumatík, čiže letných a zimných pneumatík

Zopár slov na záver k opravám defektov bezdušových pneumatík

Nech už zvolíte akýkoľvek spôsob opravy, dbajte vždy na bezpečnosť jazdy. Jazda motorovým vozidlom s nekvalitnými či poškodenými pneumatikami môže spôsobiť nepríjemnosti nielen vám, ale aj vášmu okoliu. Doprajte preto to najlepšie vášmu štvorkolesovému tátošovi, ale najmä sebe. Pokiaľ hľadáte tie správne pneumatiky pre vaše auto, určite si pozrite náš široký výber vysoko kvalitných i ekonomických pneumatík. Prajeme vám veľa šťastných kilometrov plných nezabudnuteľných zážitkov.