Počas jazdy s vysokou rýchlosťou sa vystrelenie pneumatiky môže skončiť tragicky. Je dobré vedieť ako predchádzať neočakávaným vystreleniam pneumatiky a čo robiť ak sa to už stane.

Každé vystrelenie je nebezpečné, nezávisle od toho na ktorej náprave to nastane. Vystrelenie prednej pneumatiky pocítite ako silné trhnutie a ťahanie volantu na stranu, kde je poškodená pneumatika. Vystrelenie zadného kolesa pocítite na sedadle. Zadná časť auta buď prudko trhne, alebo sa začne správať tak akoby ste šli po klzkej podložke.

Vystrelenie pneumatiky na náprave ťažkého dodávkového vozidla, campere, autobuse, nákladnom aute alebo vždy znamená stratu kontroly. Vysoký profil pneumatiky spôsobuje náhle prechýlenie a veľká hmotnosť zväčšuje silu ťahajúcu na bok.

Vystrelenie pneumatiky počas jazdy s vysokou
rýchlosťou sa môže skončiť vážnou nehodou.

 

Vystrelenie pneumatiky  - ako sa zachovať?

1. Jedine správnou pozíciou za volantom a jej držanie oboma rukami dovoľuje panovať nad autom po vystrelení pneumatiky  - ležanie na sedadle a riadenie jednou rukou značne spomalí obrannú reakciu.

2.Je dobré z času na čas cvičiť techniky bezpečnej jazdy, ktoré zlepšujú reflexy - v prípade zábere pneumatík je potrebné konať inštinktívne.

3. Zachovanie pokoju – mnoho osobných áut, dokonca aj pri veľkej rýchlosti  zachováva rovnováhu (obzvlášť tie s nízkym profilom) ak nerobíte prudké pohyby volantom.

4. Jemne uberajte plyn – prudké uberanie plynu môže narušiť rovnováhu vozidla.

5. Nestláčajte brzdu – je to veľká chyba, obyčajne to robíme ako reflex a snažíme sa zadržať vozidlo a to ešte väčšou silou ťahá vozidlo na bok.

6. Ak opanujete vozidlo dovoľte mu pomaly spomaľovať – jemne brzdiť možno pri rýchlosti 40-50 km/h.

7. Po vystrelení prednej pneumatiky možno veľmi opatrne zatiahnuť ručnú brzdu (ale iba v situácii keď je na zadnú nápravu!) – dovoľuje to prenesenie časti hmotnosti na zad a odľahčenie prednej nápravy.

8. Riešenie vo veľmi ťažkých situáciách – ak nemôžete žiadnym spôsobom dostať vozidlo pod kontrolu PRIDAJTE PLYN – čím slabšie je vaše auto tým viac plynu – to čo je ťažké je vyhrať nad psychikou, ktorá nám nahovára v tej situácii zabrzdiť.

Vtedy sa sily, ktoré sťahujú auto na bok kontrujú. To znižuje úsilie potrebné na udržanie volantu. Optimálne je pridanie plynu bezprostredne po vystrelení, aby sme predišli najväčším ťažkostiam. Po fáze zrýchlenia a stabilizácii auta postupne uvoľňujeme plynový pedál.

 

Oponeo radí

Keď sa volant vytrháva z rúk je ťažké ich udržať hoci len na moment -  pri veľmi vysokej rýchlosti sa takáto situácia môže skončiť celkovou stratou kontroly nad autom.

Ako udržať pod kontrolou auto po vystrelení pneumatiky? Pozrite si poradník?

Pneumatika na ktorej sa objaví vypuklina veľmi často praska  počas jazdy

 

Vystrelenie pneumatiky - príčiny

 Existuje množstvo príčin vystrelenia pneumatiky počas jazdy. Zvyčajne k tomu dochádza z dôvodu nesprávneho používania alebo jej opotrebovania. K najčastejším príčinám vystrelenia patria:

  • jazda s príliš nízky tlakom (3/4 prípadov)
  • nájdenie na tvrdý alebo ostrý predmet (napr. kameň, tehla, fľaša)
  • preťaženie pneumatiky, ktorého výsledkom je prehriatie pneumatiky
  • tlak prekračuje producentom odporúčanú hodnotu
  • nadmerné opotrebovanie alebo vek pneumatiky
  • produkčná chyba ( obyčajne sa objavuje počas prvých desiatkach kilometrov)
  • jazda s poruchou brzdového systému, ktorého výsledkom je zahriatie kolesa 

 

Oponeo radí

Nesnažte sa dočasne odblokovať brzdy alebo dopumpovať vzduch do teplých pneumatík ihneď po zastavení.. Počas parkovania sa zastavuje prúd chladiaceho vzduchu a počas prvých minút tlak vzduchu v prehriatych pneumatikách vzrastá.

Vystrelenie pneumatiky na nákladom vozidle alebo prívese je hrozbou pre okolie. Časti trhajúcej sa pneumatiky  (napumpovanej zvyčajne cca 8,5 - 9 bara) sú odhadzované veľmi ďaleko so značnou silou. Dokážu prebiť podlahu v kabíne. Je dobré počkať 15 – 20 minúť až koleso vychladne.

Jazda na starých a opotrebovaných pneumatikách je hrozbou pre našu bezpečnosť.

 

Ako predchádzať vystreleniu pneumatiky?

Správne používanie pneumatiky bude garantovať bezpečie a dlhú životnosť. Aby sme predišli neočakávanému vystreleniu pneumatiky je potrebné  držať sa niekoľkých pravidiel:

  • Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách. Aspoň raz v týždni pred dlhšou cestou a po väčšom ochladení. Pre tých čo jazdia veľmi často to znamená každodenná kontrola .
  • Ak ste prešli po väčšej diere alebo tvrdom predmete prezrite pneumatiku z každej strany. Skontrolujte či sa na jej bočnici neobjavila vypuklina, ktorá svedčí o pretrhnutí vrstvy.  Ak vpadnete do diery jednou stranou auta je možné, že prednej pneumatike sa nič nestalo  avšak zadná zostane poškodená.
  • Predchládzajte parkovaniu a vchádzaniu na obrubníkoch.
  • Môžete nafúkať pneumatiky dusíkom. To znižuje zmeny tlaku vzduchu z dôvodu rozdielov vonkajšej teploty a teploty pneumatiky počas prevádzky.
  • "Vystrelenie" je niekedy dôvodom nevysvetliteľného úniku vzduchu počas niekoľkých dní. Krátko pred vystrelením často zvyšuje hladinu vibrácií a teplotu pracujúcej pneumatiky aj napriek správneho tlaku.