Zle vyvážené kolesá sú problém, s ktorým sa skôr či neskôr stretne každý šofér. Dozveďte sa, čo spôsobuje problémy s vyvažovaním kolies, a tiež ako často by sa mali nastavovať, aby ste predišli problémom počas jazdy.

Proces vyvažovania kolies.

Aké sú príčiny nevyváženia kolesa?

Vyváženie je proces rozloženia hmotností okolo rotačnej osi kolies. Dobre nastavené kolesá môžu výrazne zlepšiť komfort jazdy, na druhej strane zle vyvážené kolesá môžu byť na ceste veľmi nebezpečné. Prečo je rozmiestnenie tiaží v kolese nesprávne? Toto sú najčastejšie príčiny:

  • nedokonalá výroba pneumatík a diskov,

  • nesprávne vzájomné umiestnenie pneumatiky a disku,

  • nepresné osadenie a upevnenie na náboji,

  • vzájomné nevyváženie brzdových bubnov alebo kotúčov,

  • opotrebovanie pneumatiky (napr. nerovnomerné opotrebovanie behúňa),

  • opotrebovanie tlmiča alebo disku (napr. následkom deformácie).

Vyvažovačka kolies.

Následky jazdy s nevyváženými kolesami

Zlé vyváženie pneumatík negatívne ovplyvňuje jazdu automobilom. Najčastejšími následkami takej jazdy sú:

  • rýchle opotrebovávanie tlmičov, ložísk, riadiacich tyčí a pneumatík,

  • zhoršené riadenie a dlhšia brzdná dráha,

  • slabšia priľnavosť,

  • znížený komfort jazdy.

Aké sú príznaky zle vyváženého kolesa?

Problém s vyvážením kolies je nočnou morou mnohých vodičov. Našťastie rozpoznanie príznakov zle vyváženého kolesa je veľmi jednoduché. Najčastejšie príznaky sú:

  • vibrovanie celej karosérie alebo pocit zachádzania zadnej časti vozidla pri prechádzaní ostrými zákrutami (nevyváženie zadných kolies),

  • vibrovanie volantu (v prípade nevyváženia predných kolies) – niekedy zaniká pri vyšších rýchlostiach,

  • netypické opotrebovávanie behúňa,

  • charakteristický šum.

Vyvažovanie kolies – čo je to?

Vyvažovanie kolies je podľa definície vyrovnávanie rozloženia tiaž (váh) okolo rotačnej osi kolesa tak, aby sa ťažisko kolesa nachádzalo v strede rotácie. Jednoduchšie povedané: ide o to, aby v kolese neboli miesta s vyššou alebo nižšou hmotnosťou.

Ako sa dá koleso vyvážiť? Kolesá sa vyvažujú v autoservisoch a pneuservisoch s použitím vyvažovačky – je to stroj, ktorý určuje miesta, v ktorých je potrebné namontovať vyrovnávacie protizávažie (pliešok).

Koleso sa pri nasadení pneumatiky musí opätovne vyvážiť.

Ako často treba kolesá vyvažovať?

Uvažujete „ako často musíte vyvažovať kolesá“ vo svojom aute? Kolesá by sa mali vyvažovať:

  • pri skladaní pneumatiky z disku (napríklad pri sezónnej výmene obutia). Koleso musí byť vždy pri zakladaní pneumatiky vyvážené.

  • každých najazdených 5 000 km – keď najazdíte takú vzdialenosť, radšej navštívte pneuservis a skontrolujte, či je s kolesami všetko v poriadku.

Kedy treba kolesá vyvážiť?

Avšak kolesá treba vyvážiť aj inokedy, nielen pri zakladaní pneumatík alebo po najazdení 5 000 km. Sú to napríklad nasledujúce situácie:

  • po havárii alebo po kolízii,

  • po údere do niečoho alebo po prejazde veľkým výtlkom,

  • po dlhšej jazde po veľmi nerovnej vozovke,

  • po dlhšej jazde v ťažkých podmienkach (hlboké blato alebo sneh).

 

Odlišujeme dva spôsoby vyvažovania kolies:

  • Dynamické vyvažovanie rotorov umožňuje vyrovnať rozloženie tiaží pozdĺž osi. Kontroluje sa pritom, či koleso neodráža do strán.

  • Statické vyvažovanie umožňuje nájsť umiestnenie ťažiska nachádzajúce sa mimo osi rotácie. Princípom je vyváženie tiaží v kolese okolo osi rotácie kolesa.

 

Ceny vyvažovania kolies

Koľko stojí vyváženie kolies s oceľovými diskami? Koľko stojí vyváženie kolies s hliníkovými diskami? Ceny sú rôzne, treba počítať s tým, že vyváženie kolies s hliníkovými je drahšie než s oceľovými diskami. Aj profil pneumatiky môže ovplyvniť konečnú cenu. Vyváženie nízkoprofilových pneumatík môže byť drahšie.