Zmeny rázvoru kolies pomocou rozširovacích podložiek môžu výrazne zmeniť vzhľad vášho vozidla ako aj ovplyvniť jeho výkon. Viac sa dozviete z nášho článku.

Koleso automobiluZmena v oblasti rázvoru môže spôsobiť, že vaše auto bude vyzerať oveľa atraktívnejšie.

Rozširovacie podložky – čo to je?

Pri pozorovaní vytuningovaných športových automobilov často vidíme, že pôsobia širším dojmom ako ich pôvodné výrobné verzie. Tento efekt bol dosiahnutý zväčšením rozchodu kolies pomocou rozširovacích podložiek. Vďaka tomu silueta automobilu dostáva úplne nové rozmery a vozidlo pôsobí oveľa dynamickejším dojmom.

Správne zvolené podložky, s pekným a zaujímavým ráfikom, zaručujú, že vaše auto bude vynikať spomedzi množstva podobných automobilov. Okrem toho väčší rozchod kolies osobného automobilu zlepší aj jazdné vlastnosti daného vozidla.

Stáva sa, že pri inštalácii väčších bŕzd, je použitie rozširovacích podložiek nevyhnutné. Sú tiež užitočné, ak si vyberiete disk s príliš vysokým – hlbokým ET.
V oboch situáciách inštalácia podložiek odstraňuje konflikt medzi ráfikom a brzdovým systémom, ako aj závesnými prvkami vozidla.

Z čoho sa vyrábajú rozširovacie podložky kolies?

Najbežnejšie sú hliníkové rozširovacie podložky s prímesou horčíka. Povrch tejto zliatiny je kalený v procese eloxovania, t. j. povrchovej úpravy kovov. Spočíva v elektrolytickej výrobe malej oxidovej vrstvy, ktorá silne zvyšuje tvrdosť a odolnosť proti poškriabaniu. Oceľové podložky sú navyše oveľa ťažšie ako ich ekvivalenty z ľahkých zliatin.

Nevýhody montáže rozširovacích podložiek

Rozhodnutie o inštalácii takýchto podložiek musí byť starostlivo premyslené, pretože ich prítomnosť neprináša so sebou vždy iba výhody. Vodiči si musia byť vedomí, že rozširovacie podložky úplne menia parametre zavesenia. Prax ukazuje, že nie vždy sa jedná o zmeny k lepšiemu - okrem iného si môžete všimnúť rýchlejšie opotrebenie ložiska automobilu.

Musíte si tiež dávať pozor, aby ste kupovali originálne výrobky, najlepšie od známeho výrobcu s dobrou povesťou. Žiadny neznačkový model vám nezaručí bezpečnosť pri cestovaní s dynamickým štýlom jazdy.

Pri výbere rozširovacích podložiek zvážte také prvky, ako je konštrukcia ráfika automobilu, kde bude najdôležitejší náboj kolesa. Nesprávny prístup k tejto problematike spôsobí, že vaša bezpečnosť počas cestovania bude ohrozená.

grafické zobrazenie stojana na kolesoVozidlo so sériovým rozchodom kolies a so zväčšeným rozchodom pomocou rozširovacích podložiek.

Ako si vybrať maximálnu hrúbku podložky?

Najjednoduchšou a najúčinnejšou metódou je určite odmeranie vzdialenosti medzi blatníkom a pneumatikou. Vďaka tomu dokážete pneumatiku bezpečne a maximálne vzdialiť od náboja, čo vám vo výsledku umožní použiť najväčšiu možnú hrúbku podložky. Musíte samozrejme zohľadniť prácu pneumatiky, ako aj karosériu vozidla.

Nepoužívajte vzdialenosť, ktorá je identická so šírkou medzi kolesom a blatníkom. Šírka rozširovacích podložiek v prednej a zadnej časti vozidla však nemusí byť rovnaká.

Montáž rozširovacích podložiek

Priemer podložky by mal byť prispôsobený priemeru náboja, zatiaľ čo bočná stena náboja a podložky musia tvoriť celok. V tomto mieste nesmú vzniknúť „schody“, ktoré sú výsledkom rozdielu priemerov. Nezabudnite na to, aby skrutky podložiek, ktoré sú priskrutkované k náboju, nevyčnievali nad montážnu plochu ráfika.

Počas priskrutkovania skrutiek do náboja uistíte sa, aby skrutky nepoškodzovali komponenty ako sú napr. snímače ABS. Rozširovacia podložka by mala byť k náboju voľne namontovaná, bez výrazného odporu.

Adaptéry na diskyAdaptéry na disky – tipy na správnu montáž.

Skrutky na dištančné podložky – použitie

Ak chcete používať dištančné podložky, musíte sa uistiť, že skrutky správne upevňujú koleso k náboju. Špecialisti tvrdia, že táto podmienka bude splnená, ak je najmenej 10 až 12 mm závitu skrutky v sedle náboja. Ak však skrutka nie je zaskrutkovaná do odporúčanej hĺbky, existuje riziko zlomenia závitu.

Nižšie sú uvedené správne hĺbky, ako aj počet závitov pre rôzne skrutky s rôznou vzdialenosťou závitu. Nezabúdajte, že odporúčaný počet závitov platí aj pre matice. Pokiaľ ide o priebežné podložky, dĺžka skrutiek by sa mala zvoliť tak, aby boli dlhšie od sériových o polovicu hrúbky rozširovacej podložky.

  • M12x1.25 = najmenej 8 závitov = približne 10 mm závitu
  • M12x1.50 = najmenej 6.5 závitu = približne 10 mm závitu
  • M12x1.75 = najmenej 6.5 závitu = približne 12 mm závitu
  • M14x1.25 = najmenej 9 závitov = približne 12 mm závitu
  • M14x1.50 = najmenej 7.5 závitu = približne 11 mm závitu

skrutky pre kolesá

Rôzne typy podložiek – kedy a aké používať?

Ak sa pozrieme na to, aká široká je ponuka rozširovacích podložiek, môžeme dospieť k záveru, že teraz je ich montáž možná práve v každom automobile. Rozšírenie vozidla je tak možné o 5 až 90 mm na každú stranu. Vzhľadom na takú širokú škálu veľkostí je potrebné použitie odlišného dizajnu pre rôzne riešenia.

Typ 1 - prechodové distančné podložky bez centrovacej príruby

Kvôli malej hrúbke je ráfik umiestnený na centrovaciu prírubu náboja, zatiaľ čo montáž by sa mala vykonávať pomocou skrutiek, ktoré sú o niečo dlhšie ako továrenské.

vzdialenosť kolies

Typ 2 - prechodové podložky s centrovacou prírubou

Ak by ste sa rozhodli rozšíriť rozchod kolies o viac ako 6 mm na jednu stranu, bolo by najlepšie, keby ste použili podložku s centrovacou prírubou. V tomto prípade je naozaj potrebná, pretože pôvodná centrovacia príruba náboja bude zakrytá samotnou dištančnou podložkou. Preto je pri montáži potrebné použiť dlhšiu skrutku (mala by byť dlhšia o polovicu dištančnej podložky).

Nezabudnite, že montáž pomocou skrutiek s továrenskou dĺžkou je v tomto prípade absolútne neprijateľná!

Dištančné krúžky na disky s centrovacou prírubou.Dištančné krúžky na disky s centrovacou prírubou.

Typ 3 - podložky priskrutkované k náboju

Najväčšiu možnosť rozšírenia poskytujú podložky, ktoré sú priskrutkované k náboju. Výrobok dostanete spolu so skrutkami, pomocou ktorých je potrebné zaskrutkovať rozširovaciu podložku do náboja namiesto pôvodných skrutiek. Okrem hniezd na skrutky je podložka vybavená závitovými otvormi, ku ktorým sa upevňuje koleso pomocou továrenských skrutiek.

Podložky priskrutkované k náboju.Podložky priskrutkované k náboju.

Do istej miery rozšírenímvyššie uvedenej podložky je taká možnosť, kde namiesto závitových otvorov pre skrutky sa používajú závitové kolíky (sú súčasťou sady) pripevňované na koleso. Vďaka tomu je možné rozšírenie o 90 mm.

Podložka priskrutkovaná k náboju pomocou závitových kolíkov.Podložka priskrutkovaná k náboju pomocou závitových kolíkov.

Dištančné podložky, ktoré menia vzdialenosť medzi skrutkami.

Zaujímavým druhom medzi vyššie uvedenými podložkami sú tie, ktoré menia vzdialenosť medzi skrutkami, pričom zmenená poloha závitových kolíkov umožňuje použitie kolies s odlišnou polohou skrutiek, než je továrenské. Samotná montáž a konštrukcia sa významne nelíšia od podložiek, ktoré sa priskrutkúvajú k náboju.