Prečítajte si náš článok a dozviete sa všetko o hmotnosti pneumatiky. Ktoré prvky konštrukcie vážia najviac? Sú lepšie modely, ktoré sú ťažšie? Ako súvisí hmotnosť pneumatík s výkonnosťou a nakoľko dôležitý je tento parameter? Aké dilemy riešia výrobcovia z pneumatikárskeho odvetvia?

Hmotnosť je jedným z najdôležitejších parametrov každej pneumatiky. Hmotnosť pneumatiky predstavuje výsledok celkovej konštrukcie, ktorú zvolili návrhári a riešení, použitých v rozsahu vnútornej konštrukcie. Všetky továrne sú povinné dodržiavať vopred určenú hmotnosť.  Je to mimoriadne dôležité v prípade, ak sa daný model vyrába v rôznych podnikoch.

ľahšie alebo ťažšie pneu?

Budú ľahšie pneumatiky lepšie, alebo naopak?

Hmotnosť pneumatiky

Rozvoj sveta pneumatík rozhodne smeruje k postupnému znižovaniu celkovej hmotnosti výrobkov. Prečo je to tak a čo tým získajú vodiči?

  • s hmotnosťou sa zároveň znižuje aj valivý odpor, klesá teda aj priemerná spotreba paliva a negatívny dopad na životné prostredie.

  • zníženie neodpruženej hmotnosti  zaručuje lepšiu výkonnosť v rozsahu brzdenia a zrýchlenia, zvyšuje presnosť ovládania vozidla, jazdný komfort, predlžuje životnosť prvkov zavesenia.

Väčšina výrobcov sa rozhoduje pre zníženie hmotnosti každej ďalšej generácie pneumatík. Odráža sa to nielen vo vyššej výkonnosti, ale aj v nižších výrobných a materiálových nákladoch. Odlišná situácia môže nastať v prípade terénnych pneumatík, pri ktorých hmotnosť predstavuje mimoriadne dôležitý parameter.  Pri takýchto modeloch sa môžu používať odlišné technológie a materiály.

Metódy znižovania hmotnosti pneumatík:

  • tzv. odľahčenie pneumatík, čiže redukcia hmotnosti jednotlivých komponentov (zúženie nárazníkových pásov, behúňa, dezénu atď.).

  • používanie ľahších konštrukcií, ktoré prináša technologický rozvoj.

  • používanie materiálov s nižšou hmotnosťou (napr. oceľové alebo textilné kostry z ľahkých vlákien).

Hmotnosť zohráva veľmi dôležitú úlohu v procese výroby, najmä z dôvodu vopred stanovených štandardov pre konkrétny model. Menšie odchýlky v rámci povolenej tolerancie sú samozrejme možné. Tieto limity sú obvykle omnoho prísnejšie, ak sa jedná o homologizované pneumatiky.

Pneumatiky, ktoré prekračujú rozsah tolerancie, sa pokladajú za nezhodné a nedostanú sa k zákazníkom. Ak je hmotnosť príliš nízka alebo príliš vysoká oproti špecifikovanej hmotnosti, môže to poukazovať na chýbajúce prvky pneumatiky, použitie nevhodných zmesí alebo prítomnosť cudzieho telesa, prípadne nestabilný výrobný proces.

 
podiel dezénu

Behúň má najväčší percentuálny podiel na hmotnosti pneumatiky.

 

Koľko vážia konkrétne pneumatiky?

Trh pneumatík určených pre osobné vozidlá je rôznorodý, a množstvo  dostupných rozmerov je veľmi veľké. Od 13 palcových pneumatík pre menšie mestské automobily, po 20 a viac palcové modely pre vozidlá typu SUV a športové autá. Pneumatiky sa medzi sebou líšia aj hmotnosťou. Tu je niekoľko príkladov:

Pneumatiky v rozmere:

  • Pneumatika s rozmermi 155/70 R13 môže vážiť približne 6,5 kg.

  • 185/70 R13 medzi 7,0 a 7,2 kg.

  • 175/65 R14 medzi 6,5 a 7,2 kg.

  • 195/65 R15 medzi 8,2 a 9 kg.

  • V prípade 20 palcových pneumatík môže hmotnosť dosiahnuť až 15 kg.


Pneumatiky pre športové vozidlá vážia viac.

Pneumatiky pre športové autá sú štatisticky ťažšie.

Hmotnosť pneumatiky pre nákladné vozidlo

Pneumatiky pre nákladné vozidlá sa vyznačujú omnoho vyššou hmotnosťou, ako pneumatiky pre osobné vozidlá. Hmotnosť pneumatiky pre nákladné vozidlo sa môže pohybovať na úrovni od 30 kg až do 80 kg. Všetko závisí od priemeru, najťažšie sú obvykle 24 palcové kolesá.

Koľko váži 17 palcová pneumatika? Približne 35 kg. V prípade iného populárneho rozmeru (22,5  palca) to už bude 60 kg

Rozdiely v hmotnosti pneumatík

Veľké rozdiely v hmotnosti jednotlivých  rozmerov pneumatík vyplývajú z uplatnenia rôznych riešení v rámci jedného modelu. Niektoré pneumatiky predsa musia zaručovať rôznu výkonnosť pre niekoľko typov vozidiel, a musia tiež zvládnuť iné rozmedzie rýchlosti a záťaže.  Stáva sa, že v rámci jedného modelu a rozmerov sa pneumatiky vyznačujú dokonca vyššími indexmi rýchlosti a nosnosti.

Napríklad: pneumatika typu extra load (XL) bude ťažšia ako štandardný rozmer. Je to spôsobené tým, že tieto pneumatiky sú vybavené dodatočnými prvkami, ktoré spevňujú ich konštrukciu a zabezpečujú masívnejšiu stavbu.

Podiel komponentov na hmotnosti pneumatiky

Dozvedeli sme sa už, koľko kilogramov môže dosiahnuť celková hmotnosť pneumatiky pri jednotlivých rozmeroch. Pozrime sa, aký podiel na hmotnosti majú jednotlivé komponenty pneumatiky. Každá radiálna pneumatika určená pre osobné vozidlá, ktorá sa v súčasnosti vyrába, musí byť zložená z takých komponentov, ako sú: pätka s výplňou, butylová vrstva, textilný kord (kostra), bočnica s ochrannou vrstvou pätky, behúň, nárazníkové pásy (oceľový nárazník a veľmi časti aj nulový nárazník).

Konštrukcia pneumatiky.

Podľa určenia pneumatiky, jej indexu rýchlosti a nosnosti, konštrukčného konceptu a výrobného procesu výrobcu, môže byť konštrukcia doplnená o rôzne prvky. Je však potrebné pamätať na to, že ich podiel na celkovej hmotnosti je obvykle menší a nepresahuje niekoľko percent celkovej hmotnosti.

V prípade základných komponentov má najväčší podiel behúň, ktorého hmotnosť predstavuje približne 35% celkovej hmotnosti pneumatiky. Napríklad pre pneumatiku s rozmermi 205/55 R16 môže táto hmotnosť predstavovať 2,8-3,2 kg. Hmotnosť behúňa 13 palcových pneumatík sa pohybuje v rozmedzí cca 2 kg. V prípade nízkoprofilových modelov, ktoré sa vyznačujú nízkymi bočnicami, ale výrazným obvodom a širokým dezénom, je podiel behúňa na celkovej hmotnosti vyšší a môže presiahnuť 40% hmotnosti pneumatiky. Behúň je jediný prvok, ktorého hmotnosť sa mení počas používania pneumatiky. Prirodzene sa opotrebúva a postupné odieranie vrchnej vrstvy spôsobuje, že sa znižuje jeho hmotnosť oproti východiskovej hodnote.