Aké pneumatiky vybrať? Letné alebo celoročné?

  • Autor: OPONEO.SK

Oplatí sa kupovať  letné pneumatiky? Alebo je lepšie kúpiť celoročné? Zistite, ktoré riešenie je lepšie.

Pneumatiky letné a celoročné

Letné pneumatiky sú určené na použitie v podmienkach, ktoré panujú od jari do jesene. Použitie letných pneumatík obmedzuje teplota: ak je menšia, než 7 stupňov tratia svoje trakčné vlastnosti.

Celoročné pneumatiky, ktoré nazývame aj univerzálne v sebe spájajú vlastnosti letných a zimných pneumatík. Spojenie zimných a letných vlastností v jednej pneumatike je veľkou výzvou. Každá pneumatika je kompromisom výkonov, ktorý ma splniť  očakávania používateľov. Avšak, čím väčší rozsah podmienok tým je vyzvanie ťažšie.

Vľavo celoročná pneumatika a vpravo letná

 

Čím sa od seba líšia letné a celoročné pneumatiky? 

Letné a celoročné pneumatiky sa od seba líšia vzorom dezénu, zmesou gumy a tvarom pneumatiky.

Dezén celoročnej pneumatiky má viac lameliek, než letná pneumatika. Úlohou týchto lameliek je zaručenie lepšieho správania na snehu. Avšak ak dezén má v letných podmienkach viac lameliek, pneumatika tratí svoju tuhosť. To vplýva negatívne na priľnavosť pneumatík: zhoršuje sa brzdenie a trakcia obzvlášť na suchej ale tiež aj mokrej vozovke.

Rovnako ako je to v prípade celoročných pneumatík tak aj pri letných sa používajú 3 typy dezénu: symetrický, asymetrický a smerový.

V smerových vzoroch celoročných pneumatík sú výrazne rozdelené konkrétne funkcie častí dezénu. Zvyčajne ramená majú menej lameliek  - letná funkcia, centrálna časť dezénu je bohatšia o lamelky – zimná funkcia.

Asymetrický vzor celoročných pneumatík umožňuje zavedenie prvkov zodpovedných za letné aj  zimné vlastnosti. Vtedy máme obvykle do činenia s letnou a zimnou stranou behúňa. Zvyčajne letné vlastnosti má strana „outside“ – strana, ktorá má byť umiestnená na vonkajšej strane vozidla.

Celoročná pneumatika s výrazným rozdelením na zimnú a letnú časť dezénu.

Gumová zmes použitá v celoročných pneumatikách je opracovaná takým spôsobom, aby zaručila výkonu na akceptovateľnej úrovni aj v teplote pod a nad nulou. Zmes letných pneumatík je bezkompromisná – má zaručiť výkony len v teplotách ponad 7 stupňov. Preto spolu so zvyšujúcou sa teplotou, celoročné pneumatiky nie sú schopné dosiahnuť maximum výkonov aké zaručujú letné pneumatiky.

Obrys pneumatiky je inými slovami obrys okolo behúňa. Obrys je vidieť pri pohľade na prednú stranu behúňa. Obrys pneumatiky určuje jej kontaktnú plochu s vozovkou, takže jeho veľkosť je veľmi dôležitá pre priľnavosť pneumatík.

Obrys letnej pneumatiky je guľatý, čo zaisťuje nízky valivý odpor a vysokú trakciu v letných podmienkach. Obrys celoročnej pneumatiky je masívny a pripomína hranatý obrys charakteristický pre zimné pneumatiky. Masívne ramená zabezpečia dobrú trakciu v zimných podmienkach, ale v lete to má za následok väčšie opotrebenie behúňa a zvýšenú spotrebu paliva.

 

Aké sú označenie letných a celoročných pneumatík?

Letné pneumatiky nemajú typické označenie vzťahujúce sa na obdobie, na ktoré sú vyhradené.

Celoročné pneumatiky sú označené symbolom M+S (mud and snow alebo blato a sneh). Je to označenie používané pri celoročných pneumatikách vyrábaných pre americký trh. V európsky reáliách sú celoročné pneumatiky priblížené viac k zimným pneumatikám a zvyčajne majú piktogram tri vrcholy so snehovou vločkou. Okrem tohto symbolu sa na celoročných pneumatikách často objavuje aj nápis ALL SEASON. Niekedy výrobcovia používajú individuálne, dodatočné grafické symboly naznačujúce, že pneumatika môže byť použitá počas celého roku v rôznych klimatických podmienkach.

Označenie na celoročných pneumatikách

 

Letné a celoročné pneumatiky v testoch

Celoročné pneumatiky sú často porovnávané v kombinácii so zimnými pneumatikami, zriedka s letnými. Z doterajších testov (napr. AutoBild a ADAC) vyniká, že celoročné pneumatiky dopadajú horšie než dobré sezónne pneumatiky, zatiaľ čo dobré celoročné pneumatiky dosahujú lepšie výsledky, než najlacnejšie sezónne pneumatiky (ako lacné čínske pneumatiky).

Spravidla celoročné pneumatiky v testoch dopadajú horšie, než dobré letné pneumatiky. Poukazujú na to testy, ktoré testujú na suchých vozovkách, a to ako z hľadiska brzdenia a riadenia (napr. v teste AutoBild veľkosti 205/55R16 v roku 2009). Letné pneumatiky vyhrávajú vďaka použitej zmesi a vzoru dezénu.

Stáva sa, že niektoré celoročné modely v testoch dopadajú dobre na mokrom povrchu, a to najmä pokiaľ ide o aquaplaningu, napr. Vredestein Quatrac 3 alebo Dunlop SP 4 All Seasons. Aj keď tieto pneumatiky dopadli horšie, než dobré letné pneumatiky, môžu byť  lepšie ako mnoho výrobkov z nižšej poličky (hlavne lacné, čínske značky).

 

Zálety  celoročných pneumatík

Celoročné pneumatiky by mali zabezpečiť prijateľnú úroveň výkonov v priebehu celého roka, a to najmä za miernych podmienok. Používaním celoročných pneumatík budeme vždy pripravení na náhly príchod zimy alebo jej návrat v jarnom období. Preto hlavná výhoda celoročných pneumatík  je ich univerzálnosť.

Komplet dobrých celoročných pneumatík renomovaného výrobcu môže byť lepšou voľbou, než najlacnejšie dve sady sezónnych pneumatík. Takéto riešenie má zmysel, keď je náš ročný kilometrový výkon menší (menej ako 5-6 tisíc kilometrov ročne), a jazdíme hlavne v meste.

Prečo? Pri malom ročnom kilometrovom výkone, väčšinou miernym štýlom jazdy v meste, nie sme schopní opotrebovať sezónne pneumatiky až kým stratia svoje vlastnosti. Také pneumatiky skôr zostarnú, než sa opotrebujú. Okrem toho by ste mali vziať do úvahy, že podmienky, ktoré nájdeme v meste sú zriedka extrémne. Rozhodne je lepšie po 4-5 rokoch a povedzme po 40 tisíc. km nahradiť sadu celoročnými pneumatikami ako 10 rokov používajúc dve sady letných a zimných pneumatík.

Dezén letnej pneumatiky

 

Zálety letných pneumatík

Najväčšou výhodou letných pneumatík v porovnaní s celoročnými pneumatikami je ich výkon. Je argument, ktorý sa nedá znevážiť. Pneumatiky sú súčasťou automobilu, ktorý má najväčší vplyv na bezpečnosť. Každá pneumatika je kompromisom, ale kompromis v prípade celoročných pneumatík je, že majú širší rozmer: zmierujú výkony v zime aj v lete

Ak porovnáme najlepšie letné pneumatiky s najlepšími celoročnými pneumatikami na suchých aj mokrých vozovkách, letné pneumatiky budú neporaziteľné. Tieto pneumatiky budú lepšie brzdiť, poskytnú lepšiu ovládateľnosť a trakciu, vyššiu úroveň komfortu a nižšiu úroveň šumu, taktiež spotrebujú menej paliva.

Letné pneumatiky sú odolnejšie ako celoročné pneumatiky. Životnosť pneumatík je aspektom používania, čo je obzvlášť dôležité v vysokom kilometrovom výkone, dodatočne  celoročné pneumatiky sú oveľa drahšie než letné podobnej triedy toho istého výrobcu.

Pamätajte si tiež, že ak vlastníte auto strednej alebo vyššej triedy malo by byť povinnosťou mať letné pneumatiky. Iba letné pneumatiky sa dokáže čeliť  väčším výkonom a vyšším nárokom moderných vozidiel.

 

Aké pneumatiky vybrať? Letné či celoročné?

Letné pneumatiky vyberte ak:

  • potrebujete maximálny pocit bezpečia,
  • jazdíte väčšinou mimo mesto, alebo v zmiešanom režime (mesto - trasa),
  • jazdíte viac ako 5-6 tisíc kilometrov ročne,
  • hľadáte trvanlivé pneumatiky,
  • chcete pneumatiky, ktoré nespotrebujú veľa paliva,
  • ak oceníte pohodlie a pokoj práce pneumatík,
  • ak jazdíte dynamicky.

Ponuka letných pneumatík

 

Celoročné pneumatiky vyberte ak:

  • jazdíte väčšinou v meste,
  • jazdíte málo, do 5-6 tisíc kilometrov ročne,
  • jazdíte po celý rok na letných alebo zimných pneumatikách,
  • jazdíte pokojne.

Ponuka celoročných pneumatík

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)