Boli ste niekedy v krajine, kde ste museli použiť pneumatiky s hrotmi? Alebo ste sa s týmto fenoménom ešte nestretli? Často sa medzi motoristami objavujú otázky týkajúce sa používania pneumatík s hrotmi v zime. Ako vlastne fungujú a za akých podmienok ich môžete použiť aj na Slovensku?

V článku vám predstavíme právny základ, ktorý tento problém upravuje na Slovensku. Dozviete sa o ich histórii a stavbe, ale aj o ich výhodách a nevýhodách. Na záver uvádzame aj niektoré štáty, v ktorých je ich používanie povolené.

Hrot v pneumatike

Pneumatiky s hrotmi a ich história

Pneumatiky s hrotmi vo svojej podstate existovali už na konci 19. storočia. No tak ako ich poznáme dnes sa začali používať prvýkrát v Škandinávii v 50. rokoch 20. storočia. Do USA sa rozšírili v  60. a 70. rokoch 20. storočia. Ich úlohou bolo zvýšiť priľnavosť na zablatených a zasnežených cestách. No ku koncu 70. rokov vznikli prvé štúdie týkajúce sa vplyvu pneumatík s hrotmi na opotrebenie povrchu vozovky a bezpečnosť v cestnej premávke. Analýzy týchto výsledkov prinútili výrobcov obmedziť výrobu hrotov na pneumatikách a v niektorých štátoch (napríklad v Nemecku, Belgicku či Japonsku) bolo ich používanie dokonca zakázané.

Hroty na pneumatike a ich konštrukcia

Pneumatika s hrotmi je v skutočnosti zimná pneumatika, v behúni ktorej sú umiestnené kovové hroty. Počet týchto hrotov závisí od rozmeru a modelu pneumatiky a pohybuje sa od 60 do 120. Hmotnosť každého z nich predstavuje cca 2 gramy. Každý hrot sa skladá z dvoch častí:

  • korpus – prvok vyrobený z hliníka, ocele alebo umelej hmoty, v ktorom je umiestnený hrot
  • hrot – prvok vytvorený z karbidu volfrámu odolnom voči opotrebeniu, ktorý odstáva nad povrchom pneumatiky cca 1,5 mm

hrotmi

Nielen tvary korpusov, ale aj dĺžky hrotov sú rôznorodé. Najčastejšie majú hroty dĺžku 10 až 15 mm. Tie, ktoré sú používané v pneumatikách pre nákladné vozidlá, majú dokonca 30 mm.

Pneumatiky vybavené hrotmi sa svojou konštrukciou spravidla nelíšia od radiálnej pneumatiky, avšak hrúbka behúňa pod drážkami je vyššia, aby mohla zaručiť separáciu medzi oceľovým pásom a dolnou časťou korpusu hrotu. Ak by vrstva gumy medzi týmito prvkami bola príliš tenká, výsledkom by bolo väčšie prenikanie soli a vody do pneumatiky čo by viedlo k skoršej korózii pásov. V prípade jazdy po suchom asfalte sa môžu hroty pričiniť o mechanické poškodenie pásov.

Vlastnosti pneumatík s hrotmi

Pneumatiky s hrotmi sú určené na jazdu po vrstve ľadu a udupanom snehu. Na tomto type povrchu totiž excelujú a žiadny iný typ pneumatík sa im nevyrovná. Na mokrej vozovke, či vozovke pokrytej čerstvým snehom, sa však správajú trochu horšie ako štandardné zimné pneumatiky.

Napríklad v Škandinávii, kde je používanie pneumatík s hrotmi povolené v zimnom období, je potrebné za vstup s týmito pneumatikami do mnohých miest zaplatiť.

Negatívum hrotov do pneumatík

Aj napriek skvelému využitiu v tejto oblasti sa nedá nespomenúť negatívny vplyv pneumatík s hrotmi na stav vozovky. Hroty používané v súčasnej dobe, aj napriek gigantickému pokroku, sa aj naďalej pričiňujú o prehlbovanie koľají na ceste, degradáciu vozovky a ničenie vodorovných znakov. Kontakt hrotu s asfaltom spôsobuje zmenu na úrovni makro a mikro drsnosti povrchu, čo môže mať vplyv na zníženie priľnavosti vozovky.

Ďalším negatívom pneumatík s hrotmi je, že počas ich používania môže dochádzať k vypadávaniu hrotov, čo je pri vysokých rýchlostiach dosť vážnym ohrozením na ceste.

Kde by sa mali používať hroty na pneumatiky

Hroty do pneumatík by sa mali používať zásadne iba na zľadovatenej alebo zasneženej vozovke, kde je sneh už stvrdnutý. Existujú dva platné štandardy udržania ciest počas zimy:

  • štandard „bielej cesty”
  • štandard „čiernej cesty”

Štandard bielej cesty je použiteľný všade tam, kde sa zimná pokrývka na cestách udržiava minimálne niekoľko mesiacov do roka – napr. v Škandinávii. Tam je odstraňovanie námrazy a čistenie vozovky veľmi nákladné a ťažké. Preto sa sneh z ciest odpratáva bez odstraňovania vrstvy udupaného snehu. To si však vyžaduje používanie riešení zlepšujúcich priľnavosť – najlepším z nich sú práve hroty.

pneumatiky s hrotmi do každého terénu

V štátoch s teplejšou klímou platí štandard čiernej cesty. Sneženie je zriedkavejšie a menej intenzívne a poveternostné podmienky sa často menia. Vzhľadom na charakter zimy na Slovensku a náklady vynakladané na udržanie ciest patrí Slovensko práve do tejto skupiny. Viac ako 80 % zimy jazdíme po cestách, z ktorých bol sneh odprataný, čiže po čiernych cestách, ktoré sú posypané soľou. Nie je teda potrebné používať pneumatiky s hrotmi.

Je možné používať pneumatiky s hrotmi na Slovensku?

Používanie pneumatík s hrotmi je na Slovensku zakázané takmer na všetkých vozidlách. Ich použitie upravuje vyhláška 464/2009 Z. z. § 5 ods. 11 zákona o cestnej premávke. Výnimkou na použitie pneumatík s hrotmi sú iba vozidlá záchrannej služby v špecifických podmienkach. Napriek tomu, že sú pneumatiky s hrotmi u nás zakázané, stále môžete na ľade a snehu jazdiť bezpečne.

Používanie pneumatík s hrotmi v iných krajinách

Pokiaľ by ste si chceli vyskúšať jazdu na pneumatikách s hrotmi, a nie ste vodič vysokohorskej záchrannej služby, budete za touto skúsenosťou musieť vycestovať do zahraničia. Používanie pneumatík s hrotmi v zimnom období na území Európy je povolené napríklad v týchto krajinách:

  • Dánsko
  • Estónsko
  • Fínsko
  • Litva
  • Lotyšsko
  • Nórsko
  • Rusko
  • Taliansko
  • Španielsko
  • Švajčiarsko
  • Švédsko
  • Ukrajina

V Rakúsku a Francúzsku, sú hroty na pneumatikách povolené iba v prípade vozidiel vážiacich viac ako 3,5 tony.

Vo väčšine krajín sú taktiež určené obdobia, v ktorých ich je možné používať, v niektorých štátoch sa taktiež vyžaduje aj príslušné označenie vozidla. Na autá pohybujúce sa na pneumatikách s hrotmi sa vzťahujú dodatočné rýchlostné obmedzenia. Pri ceste do zahraničia v zimnom období vám preto odporúčame si vždy dôkladne naštudovať aktuálne platné cestné predpisy.