Letné alebo celoročné pneumatiky? Pre ktoré je lepšie sa rozhodnúť? Ak stále rozmýšľate, aký typ pneumatík si vybrať, tento článok Vám môže pomôcť pri rozhodovaní. Zistite, ktoré riešenie je pre Vás optimálne.

Letné alebo celoročné pneumatiky – ako si vybrať?

 

Letné pneumatiky

Letné pneumatiky sú určené pre poveternostné podmienky, ktoré v našej krajine vládnu od jari do jesene. Podmienky používania letných modelov sú vymedzené teplotou: ak klesá pod 7 stupňov, pneumatiky strácajú svoje trakčné vlastnosti.

Celoročné pneumatiky

Celoročné pneumatiky, nazývané aj univerzálne alebo multi - sezónne, v sebe spájajú vlastnosti letných a zimných modelov. Spojenie predností dvoch sezónnych druhov gúm do jednej pneumatiky predstavuje veľkú výzvu. Tvrdenie, že umenie výroby pneumatiky spočíva v dosiahnutí správnych kompromisov medzi parametrami tak, aby uspokojila očakávania používateľov, má svoje opodstatnenie. Avšak čím väčší rozsah dopravných podmienok je potrebné zobrať do úvahy, tým je táto úloha náročnejšia.

 

Na ľavej strane je zobrazená celoročná pneumatika, na pravej letná.

Letné alebo celoročné pneumatiky? Podobnosti a rozdiely

Letné a celoročné pneumatiky sa líšia dezénom behúňa, gumovou zmesou a kontúrou, čiže tvarom.

Behúň celoročnej pneumatiky sa vyznačuje vyšším počtom lamiel. Majú zabezpečiť lepšie správanie sa pneumatiky na snehu. Pneumatika s príliš veľkým počtom zárezov v behúni však príliš ľahko stratí pevnosť, čo následne ovplyvňuje jej priľnavosť – zhoršuje brzdenie a trakciu nielen na suchom, ale aj na mokrom povrchu.

Rovnako v prípade celoročných ako aj letných pneumatík sa používajú všetky tri typy behúňov: symetrické, asymetrické  a smerové.

V prípade smerových dezénov, navrhnutých pre celoročné pneumatiky, sú výrazne oddelené funkcie jednotlivých častí behúňa. Rameno má obvykle menej lamiel – zodpovedá za jazdu v lete, na druhej strane stredová časť behúňa má vyšší počet lamiel, čo má umožňovať jazdenie v zime.

Asymetrické dezény univerzálnych modelov umožňujú zavedenie prvkov, zodpovedných rovnako za letné ako aj zimné vlastnosti. Obvykle máme dočinenia s dvomi stranami behúňa: letnou a zimnou. Tzv. letné vlastnosti má obvykle strana "outside", čiže tá, ktorá má byť umiestnená zvonka.


Celoročná pneumatika s výrazným členením na zimnú (vnútornú) a letnú (vonkajšiu) časť behúňa.

Gumové zmesi, ktoré sa používajú pri výrobe celoročných pneumatík, sú vyvinuté tak, aby zabezpečili akceptovateľnú úroveň požadovaných vlastností pri akejkoľvek teplote. Zmes pre letné pneumatiky je nekompromisná – má zabezpečovať dané vlastnosti výhradne pri teplotách nad 7 stupňov. Celoročné pneumatiky preto nie sú schopné dosiahnuť úroveň vlastností, vymedzenú pre letné modely, pri zvyšovaní teploty okolia.

Kontúra pneumatiky je inými slovami obrys behúňa. Je viditeľný, keď sa na ňu pozeráme priamo oproti behúňu. Kontúra pneumatiky vymedzuje plochu kontaktu pneumatiky s povrchom, preto je jej veľkosť veľmi významná čo sa týka priľnavosti pneumatík.  

Kontúra letnej pneumatiky je oblá, čo jej zabezpečuje nízky valivý odpor a vysokú priľnavosť v letných podmienkach.  Kontúra celoročnej pneumatiky je masívna a pripomína hranatú kontúru, charakteristickú pre zimné pneumatiky. Masívne ramená jej zabezpečujú dobrú priľnavosť v zimných podmienkach, v lete však spôsobujú rýchlejšie opotrebenie behúňa a zvýšenie spotreby paliva.

Ako sú označené letné a celoročné pneumatiky?

Letné pneumatiky nemajú typické označenie súvisiace so sezónou, na ktorú sú určené.

Celoročné pneumatiky sa označujú symbolom M+S („mud and snow”, čiže blato a sneh). Je to znak, ktorý sa používa na celoročných pneumatikách vyrábaných na americký trh. V európskych podmienkach sa univerzálne pneumatiky skutočne viac približujú k zimným modelom a obvykle majú jeden piktogram – tri vrcholy so snehovou vločkou(3PMSF). Popri týchto symboloch sa na celoročnej pneumatike často objavuje nápis ALL SEASON. Výrobcovia niekedy používajú individuálne, dodatočné grafické symboly, ktoré naznačujú, že pneumatiky sa môžu používať počas celého roka, v rozmanitých poveternostných podmienkach.

Označenia používané na celoročných pneumatikách.

Letné a celoročné pneumatiky v testoch.

Celoročné pneumatiky sa v prehľadoch často porovnávajú so zimnými, zriedkavejšie s letnými pneumatikami. Z doterajších testov (napr. ADAC či „AutoBild”) vyplýva, že celoročné pneumatiky získavajú horšie hodnotenie ako vysoko hodnotené sezónne pneumatiky, zároveň však dobré celoročné pneumatiky dosahujú lepšie výsledky ako najlacnejšie sezónne modely.

Celoročné pneumatiky dosahujú v testoch v princípe taktiež horšie výsledky ako dobré letné pneumatiky. Ukazujú to testy na suchých povrchoch, a to rovnako v kategórii brzdenia ako aj vedenia (napr. v teste „AutoBild” s rozmerom 205/55 R16 z roku 2009). Letné pneumatiky vyhrávajú vďaka dezénu behúňa a použitej gumovej zmesi.

Stáva sa, že niektoré celoročné modely dopadnú dobre v testoch na mokrých povrchoch, najmä ak sa jedná o aquaplaning, ako je to napr. v prípade Vredestein Quatrac 3 či Dunlop SP 4 All Seasons. Hoci tieto pneumatiky dosahujú horšie výsledky ako dobré letné pneumatiky, môžu prevyšovať mnoho produktov nižšej triedy (najmä tých najlacnejších, málo známych značiek).

Výhody celoročných pneumatík

Celoročné pneumatiky by nám mali zabezpečovať akceptovateľnú úroveň požadovaných vlastností po celý rok, najmä pri miernych podmienkach používania. Ak používame celoročné pneumatiky, budeme vždy pripravení na náhly príchod zimy alebo jej náhly návrat počas jari. Preto je univerzálnosť ich hlavnou výhodou.

Celoročné modely nevyžadujú sezónne návštevy pneuservisov kvôli prezutiu. Vďaka tomu šetríme čas a peniaze – môže nás trápiť jedine sezónne vyvažovanie kolies.

Oplatia sa multi – sezónne pneumatiky?

Sada dobrých celoročných pneumatík z ponuky renomovaného výrobcu  môže predstavovať lepšie riešenie ako dve sady najlacnejších sezónnych gúm. Takéto riešenie má zmysel pre vodičov, ktorí ročne najazdia skôr nižší počet kilometrov (menej ako 5-6 tisíc kilometrov za rok) a pohybujú sa najmä po meste.

Prečo? Pri prekonávaní menšieho počtu kilometrov, pri miernom štýle jazdy najmä po meste,  nie sme schopní opotrebovať sezónne pneumatiky tak, aby stratili svoje vlastnosti. Takéto pneumatiky skôr zostarnú, ako sa opotrebujú.  Navyše je potrebné zohľadniť aj to, že podmienky, s ktorými sa stretávame v meste, majú len zriedka extrémny charakter. Rozhodne je lepšie vymeniť celú sadu celoročných pneumatík po 4-5 rokoch používania a najazdení povedzme 40 tis. km, ako počas 10 rokov používať dve sezónne sady gúm.

Vzhľadom na svoju charakteristiku sa na sekundárnom trhu najčastejšie objavujú celoročné pneumatiky 15 palcov (alebo celoročné pneumatiky 16 palcov), ktoré sa hodia pre mestské a kompaktné autá.

Dezén letnej pneumatiky

Výhody letných pneumatík

Najväčšou prednosťou letných pneumatík v porovnaní s celoročnými sú ich vlastnosti. Je to nevyvrátiteľný argument. Pneumatiky sú prvkom výbavy auta, ktorý má najväčší vplyv na bezpečnosť.  Každá pneumatika predstavuje kompromis, avšak v prípade celoročných modelov má tento kompromis väčší rozsah – spája vlastnosti požadované rovnako v zime ako aj v lete.

Pri porovnaní najlepších letných pneumatík s najlepšími celoročnými pneumatikami na suchom a mokrom povrchu budú letné pneumatiky bezkonkurenčné. Budú lepšie brzdiť, zabezpečia aj lepšiu ovládateľnosť a trakciu, a takisto vyšší komfort (a nižšiu úroveň hluku). Spotrebujete vďaka nim aj menej paliva.

Ďalšou výhodou je to, že letné pneumatiky sú trvanlivejšie ako univerzálne modely. Trvanlivosť je aspekt používania, ktorý získava význam najmä pri vyššom počte najazdených kilometrov. Okrem toho je ťažké si nevšimnúť, že celoročné pneumatiky sú oveľa drahšie ako letné modely rovnakého výrobcu zaradené do podobnej triedy .

Pamätajme aj na to, že ak vlastníme vozidlo strednej alebo vyššej triedy, máme povinnosť používať letné pneumatiky. Len letné pneumatiky môžu zvládnuť vyšší výkon a vyhovieť vyšším požiadavkám na moderné vozidlá.

Celoročné či sezónne pneumatiky?

Vyberte si letné pneumatiky, ak:

  • potrebujete pocit maximálnej bezpečnosti,

  • jazdíte najmä mimo mesta alebo zmiešaným štýlom (mesto – mimo mesta),

  • najazdíte viac ako 5-6 tisíc kilometrov ročne,

  • hľadáte trvanlivé pneumatiky,

  • chcete, aby pneumatiky čo najmenej ovplyvňovali spotrebu paliva,

  • ceníte si komfort a tichú prevádzku pneumatík,

  • jazdíte dynamicky.

 

 

 

Vyberte si celoročné pneumatiky, ak:

  • jazdíte hlavne v meste,

  • najazdíte málo, do 5-6 tisíc kilometrov ročne,

  • jazdíte počas celého roka s letnými alebo zimnými pneumatikami,

  • máte pokojný štýl jazdy.

 

Pozrite si ponuku celoročných pneumatík