História pneumatík Michelin

  • 10.1.2017
  • Autor: OPONEO.SK

Poznáte ho všetci. Postaviška v ľudskej podobe pripomínajúca trochu chlapíka z Lega, rozprávkového ducha Caspra a legendárneho Golema. Postavička Michelin nazvaná Bibendum je hrdina spoločnosti, vďaka ktorej sa odvetvie výroby pneumatík po celé desaťročia pokračovalo s ďalšími prelomovými vynálezmi.

 

Odkiaľ sa vzala postavička Michelin?

Ak začíname hlavnou charakteristickou črtou francúzskej značky stojí za zmienku, že Bibendum (v latinčine, jeho meno znamená "vypiť") v priebehu rokov získal titul ikonou popkultúry. Postavička Michelin, ktorej sa údajne kedysi báli deti v Seine je dnes jedným z najznámejších a výrazných tovarových symbolov na svete. Objavil sa v piesňach (napr. francúzska skupina reggae Tryo), v komikse ("Asterix Helvetia," 1970.), alebo v literatúre (napr. vo sci-fi románe Williama Gibsona "Pattern Recognition").

V roku 2000 Michelin Bibendum získal titul najlepšieho loga všetkých čias. Ako hovorí legenda myšlienka jeho stvorenia sa zrodila náhodou, keď zakladatelia spoločnosti bratia André a Eduard Michelin videli hromadu pneumatík pripomína ľudskú postavu. Na papieri jej pridal ruky a špecifický úsmev. 

Autorom prého plagátu tejto postavičky bol v roku 1898 umelec Marius Rossillon. Postavička z pneumatík stála pri stole a dvíhal pohár naplnený sklenenými črepmi a inými ostrými predmetmi so slovami Horace: "Nunc est Bibendum" (teda: "Čas na pitie!"). Toto heslo sa vzťahuje k prvým reklamným sloganom, podľa ktorého pneumatiky jednoducho "prehĺtali (alebo skôr pili) prekážky."

Logo Michelin

 

Štvrťhodina na pneumatiku

Takéto motto Michelin propagovalo v čase, keď odvetvie výroby pneumatík bolo iba na začiatku a pneumatiky len svojim vzhľadom pripomínali tie, ktoré sa vyrábajú dnes. Bolo to na prelome XIX a XX storočia. Aj keď oficiálny dátum, ktorý ohlasuje začiatok existencie francúzskej firmy je rok 1889 (vtedy vznikol Michelin & Co.), treba však pamätať o rokoch, ktoré predchádzali vzniku značky Michelin. Predchodcovia bratia André a Edouard boli bratranci, Aristide Barbier a Eduard Daubre, ktorý v roku 1832 otvoril v Clermont-Ferrand malý závod na výrobu poľnohospodárskych strojov, gumové guličky, tesnenia, ventily a iné gumové diely. Bratia Michelin prevzali kontrolu nad spoločnosťou v roku 1889 a obohatil svoju ponuku brzdami z kaučuku pre vozidlá, ktorých pneumatiky v tej dobe boli vyrobené z dreva.

Oveľa dôležitejší bol ďalší vynález z tých čias. Po vynáleze pneumatiky Johna Boyda Dunlopa, páni Michelin našli riešenie ako skrátiť dlhú opravu kolies s pneumatikami pevného kaučuku. Zostrojili prvú odnímateľnú pneumatiku. Čas výmeny bol znížený na pätnásť minút a to všetko vďaka špeciálnej kombinácii ráfika a pneumatiky s použitím malej skrutky a svorky, ktoré udržiavali tieto dva prvky spolu. Tak sa narodili bezdušové pneumatiky.

Bratia Eduard a Andre museli zaangažovať mnoho úsilia a peňazí nielen na zlepšenie patentu ale aj jeho reklamu. To druhé bolo umožnené vďaka použitiu pneumatík Michelin v cyklistických a automobilových pretekoch. Ľahkosť výmeny pneumatík, a jeho solídna trvanlivosť zaistila víťazstvo, okrem iného v rely Paríž-Brest-Paríž a Paríž-Bordeaux. V roku 1891 bol ich vynález patentovaný a o niekoľko rokov neskôr umožnili založiť rodinný podnik, aby sa stal vedúcou značkou na trhu.

Bidendum sa menil v priebehu rokov.

 

Sto lietadiel zadarmo

Na začiatku dvadsiateho storočia továreň Michelin v Clermont-Ferrand zaberala 74 akrov a zamestnávala štyritisíc zamestnancov. V Londýne firma otvorila svoju prvú reprezentačnú kanceláriu v zahraničí - Michelin Tyre Co. Ltd.

Necelé tri týždne po vypuknutí prvej svetovej vojny, Michelin ponúkol francúzskej vláde svoje služby pri stavbe lietadiel. Prvú stovku strojov firma vykonala zadarmo, ďalšie predávala za výrobné náklady. Celkovo bolo firmou počas vojny zhotovených 1884 lietadiel.

Po jej dokončení prioritou bolo vrátiť sa do "civilnej" skutočnosti. Už v roku 1923 spoločnosť Michelin predstavila svoj ďalší vynález - prvú nízkotlakovú pasažiersku pneumatiku s názvom "The Comfort", ktorá zaručovala prekonie 15-tisíc kilometrov. Čoskoro bola ponuka rozšírená o podobné pneumatiky pre nákladné automobily. Tesne pred začiatkom druhej svetovej vojny firma vydala na trh pneumatiky Michelin Metalic, prvý model v hostórii, ktorý mal kovovú zbroj.

Prítomnosť značky Michelin dosvedčíme na všetkých hlavných automobilových udalostiach.

 

Radiálne pneumatiky a nová éra

Hlavy firmy nezabudli ani o iných aktivitách na trhu. V roku 1925 kúpil dve kaučukové plantáže v Indočíne. O šesť rokov neskôr otvorili svoju prvú továreň v Nemecku (Karlsruhe) a v roku 1935 prevzali kontrolu nad Citroenom. Počas vlády ľudí Michelin, Citroën začal pracovať na prototype TPV, ktorý sa neskôr vyvinul do známeho modelu 2CV.

Epochálny úspech povojnovej éry v histórii francúzskej spoločnosti bolo opracovanie patentu na radiálne pneumatiky. V roku 1952 tieto pneumatiky Michelin boli vybavením tiež nákladných vozidiel (od začiatku osemdesiatych rokov vyrába tiež radiálne pneumatiky pre lietadlá a motocykle). V roku 1965 na severe mesta Clermont-Ferrand otvoril výskumno testovacie centrum Ladoux. Jeho prvým úspechom bolo vytvorenie asymetrického modelu XAS určeného pre výkonné autá. Technologické a komerčné úspechy zaručili spoločnosti rýchly rozvoj - v roku 1966 Michelin zamestnával celkom 81 000 ľudí, z ktorých iba menej ako polovica pracovali vo Francúzsku.

 

Tweel, alebo pneumatika bez pneumatiky

Deväťdesiate roky priniesli prvú zelenú pneumatiku "Green X" a inovatívny systém PAX, ktorý umožňuje bezpečnú jazdu a to aj po defekte. Ide o ďalší krok k vytvoreniu pneumatík budúcnosti, ktoré tak ako predtým pneumatické ogumenie alebo radiálne spravili revolúciu nielen v sektore výroby pneumatík ale aj v doprave. Tým bol aj najnovší model Tweel - pozostávajúce z náboja a špicov, ktoré sú vyrobené z pružného materiálu, ktorý sa ohýba a absorbuje nárazy a potom sa vráti do svojho pôvodného tvaru. Táto futuristická vízia, ktorá predpokladá koniec ťažkostí spojených s prepichnutím pneumatiky a výmenou kolesa.

Ešte predtým, než bol Tweel vo svojej súčasnej podobe predstavený verejnosti, Michelin sa postaral o vytvorenie globálneho impéria pneumatiky, ktorá zahŕňa 69 výrobných závodov v 19 krajinách, technologických centier umiestnených na troch kontinentoch (Európa, Ázie a Severnej Ameriky) a šesť gumovým plantáži v Brazílii a Nigéria. Pneumatiky Michelin sú ponúkané v 170 krajinách a pri ich výrobe, výskume a predaji pracuje takmer 130 000 ľudí. Skupine Michelin patria tiež značky ako Kleber, BFGoodrich, Riken, Taurus, Kormoran, bojovník, Siamtyre, Tigar, Euromaster a Recamic. 

 

Viac než jedno storočie sprievodcov

Od svojho vzniku je značka prítomná vo svete motoristického športu a v priebehu rokov  sa môže pochváliť významnýcmi úspechmi v takmer každej závodnej disciplíne a rallye. Vyvrcholením tohto zaangažovania bolo získanie piatich titulov majstra sveta v piatich rôznych oblastiach motorového súťaže: Formula 1, WRC, 24 Hodín Le Mans Moto GP a VTT Cross Country.

Pneumatiky sú jedna vec, ale náčrt dejín francúzskej značky je neopísateľný, nehovoriac o ďalších špecialitách, v ktorých Michelin vedie už 110 rokov. André Michelin v roku 1900 založil sieť cestovno informačných kancelárií kde označujú tie najlepšie trasy, miesta, ktoré stoja za návštevu a radili kde prenocovať alebo zastaviť sa na obed. V priebehu doby sa kolekcia sprievodcov začala rozširovať a objavila na trhu sa objavili mapy a podrobné plány miest. Slávne vydavateľstvo boli k dispozícii nielen v tlačenej podobe ale aj v elektronickej podobe. Aplikácia Michelin Guide Restaurant pre iPhone vám umožní rýchlo nájsť najlepšie reštaurácie v okolí a stránka Viamichelin.pl kombinuje funkciu mapy, sprievodcu, vyhľadávača najlepších trás a zoznamu hotelov a reštaurácií.

Celé dielo zahájené bratmi Michelin je najlepšie vidieť na vlastné oči v múzeu L'Aventure, vrátane maskota, ktorý sa celé desaťročia menil.

 

Kúpiť pneumatiky Michelin

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja