Oplatí sa oboznámiť s pokynmi na používanie Runflat pneumatík. V opačnom prípade môžu pneumatiky tohto typu viac uškodiť, ako pomôcť. Prečítajte si, prečo sa oplatí využívať túto technológiu.

Vybuchnutie pneumatiky pri veľkej rýchlosti je veľmi nebezpečné.

Runflat pneumatika – čo je to?

História Runflat pneumatík sa začala ešte pred 2. svetovou vojnou. K dynamickému rozvoju tejto technológie došlo počas vojenských operácií, následné práce pokračovali už po ich skončení. V širšom meradle sa toto riešenie využíva v osobných vozidlách od konca 80. rokov.

V súčasnosti získavajú Runflat pneumatiky na popularite. Väčšina pneumatík tohto typu umožňuje jazdu rýchlosťou 80 km/h s dojazdom 80 km aj v prípade prepichnutia (aj keď sa môžeme stretnúť s inými riešeniami). Vyrábajú sa na základe troch hlavných technologických riešení, ktoré sú popísane ďalej v tomto článku.

 

Oplatí sa kúpiť Runflat pneumatiky?

Pri zvažovaní nákupu Runflat pneumatík sa oplatí rozobrať ich výhody a nevýhody.

 

Výhody

          Nevýhody                 

bezpečnosť (žiadne riziko straty kontroly nad vozidlom pri náhlom prepichnutí)

vyššia cena a hmotnosť pneumatiky

nie je potrebné okamžite meniť koleso (napríklad na nebezpečnom mieste)

zhoršenie komfortu (viac hluku a horšie tlmenie na nerovnom povrchu)

viac miesta v batožinovom priestore (žiadne náhradné koleso)

nedajú sa opraviť v každom pneuservise

vyššia odolnosť proti mechanickému poškodeniu (napr. keď vojdete do výmoľu alebo narazíte na obrubník)

niektoré modely sa nedajú opraviť – po prepichnutí je potrebné ich nahradiť

ochrana proti odcudzeniu vozidla metódou "na defekt" – ak sa niekto pokúša zastaviť vozidlo s Runflat pneumatikami signalizujúc údajné prepichnutie pneumatiky, vodič hneď vie, že sa jedná o pokus o krádež

niektoré modely sa nedajú opraviť – po prepichnutí je potrebné ich nahradiť

 

stáva sa, že snímače tlaku v pneumatikách  ukazujú nesprávne hodnoty

 

Tabuľka ukazuje, že Runflat pneumatiky majú viac nevýhod ako výhod. Je to však iba zdanlivé. Nevýhodou tohto riešenia sú jednoznačne vyššie prevádzkové náklady (cena, rýchlejšie opotrebovanie, zložitejšie namontovanie). Avšak hlavnou výhodou je prakticky nulové riziko vybuchnutia pneumatiky po prepichnutí a teda vysoká úroveň bezpečnosti. V tomto okamihu stojí za to položiť si otázku: má cenu bezpečnosť vodiča a jeho spolujazdcov?

Pneumatiky typu Runflat sa montujú na luxusné vozidlá s veľkým výkonom. Majitelia takýchto vozidiel často absolvujú dlhšie cesty, pohybujú sa po rýchlostných cestách a diaľniciach. Nie je ťažké si predstaviť, čo by sa mohlo stať, keby došlo k prepichnutiu bežnej pneumatiky a k strate kontroly nad vozidlom pri rýchlosti napr. 140 km/h – pritom stále máloktorý vodič vie, ako má reagovať na vybuchnutie pneumatiky za jazdy.

Prepichnutie Runflat pneumatiky je ťažké spozorovať, najrýchlejšie ho vycíti systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Aký tlak má byť v Runflat pneumatikách?

Všetky potrebné pokyny týkajúce sa správneho používania vozidla s Runflat pneumatikami nájdete v návode na jeho používanie. Napríklad je povolené hustenie takýchto pneumatík dusíkom, ale nie všetci výrobcovia dovoľujú používanie prípravkov na utesnenie malých defektov. Rovnako ako v prípade štandardných pneumatík, najlepším možným riešením je udržiavať tlak na úrovní, ktorú odporúča výrobca.

Pravidlá používania Runflat pneumatík

1. Vozidlo, na ktorom sú namontované Runflat pneumatiky musí mať bezchybne fungujúce snímače tlaku v pneumatikách. Bez nich nezistíte, že vznikol problém.

2. Vozidlá s pneumatikami typu Runflat sa im musia špeciálne prispôsobiť. V takom prípade sú prvky zavesenia (napr. v BMW bolo použité mäkšie nastavené odpruženie) a asistenčné systémy (ABS, stabilizačné systémy jazdného pruhu) navrhnuté a kalibrované na súčinnosť iba s pneumatikami tohto typu. Namontovanie bežných pneumatík na vozidlo prispôsobené pre gumy Runflat bude mať za následok jeho nepredvídateľné správanie pri vysokej rýchlosti.

3. Runflat pneumatiky sa musia montovať iba v profesionálnych pneuservisoch. Ich montovanie na obyčajnej prezúvačke zvyčajne končí poškodením bočnice alebo pätky pneumatiky. To môže mať za následok neočakávané vybuchnutie pneumatiky pri veľkej rýchlosti, čo môže následne viesť k vážnej nehode.

4. Predpokladá sa, že na Runflat pneumatikách možno prejsť vzdialenosť približne 80 km po prepichnutí pri rýchlosti nepresahujúcej 80 km/h. Je potrebné mať na pamäti, že tieto hodnoty sú spriemerované. Nie vždy je možné naplno využiť možnosti tejto technológie.

5. Výrobcovia Runflat pneumatík neodporúčajú prekročiť maximálny dojazd týchto výrobkov. Vo výnimočných prípadoch však môžu pneumatiky vydržať oveľa viac. Pri nízkych teplotách okolia a keď sa rýchlosť zníži na 50 km/h sa môže dojazd týchto gúm zvýšiť aspoň o 50% v porovnaní s „bežnými” podmienkami.

6. Niektorí výrobcovia povoľujú opravu prepichnutých Runflat pneumatík. Avšak nemalo by sa zabúdať, že po oprave v prípade ďalšieho poškodenia sa dojazd pneumatiky skráti o niekoľko kilometrov.

7. Keď dôjde k poklesu tlaku, je potrebné čo najskôr dohustiť poškodenú pneumatiku, napr. na najbližšej čerpacej stanici. Po prepichnutí tlak najčastejšie klesá pomaly. Dohustenie kolesa zníži riziko trvalého poškodenia pneumatiky.

Runflat pneumatiky značky Bridgestone boli použité v niektorých modeloch vozidiel BMW.

Príznaky prepichnutia Runflat pneumatiky

  • alarm od tlakových snímačov v kolesách,

  • na otáčanie volantu je potrebné vynaložiť väčšiu silu (v prípade poškodenia predného kolesa),

  • ľahké ťahanie vozidla do strany poškodenej pneumatiky,

  • zvýšenie hladiny hluku počas jazdy,

  • vibrácie alebo dojem búchania pneumatík pri vyšších rýchlostiach ako 90-100 km/h.

Zimné Runflat pneumatiky

Mnohí vodiči uvažujú o tom, či sú zimné modely Runflat vhodné na jazdu počas tejto náročnej sezóny. Výskumy ukazujú, že nie sú o nič horšie prispôsobené zimným podmienkam, ako bežné zimné gumy. Využívajú rovnaké technologické riešenia ako ich štandardné ekvivalenty. Jedinou nevýhodou je, že zimné Runflat pneumatiky majú o niečo pevnejšiu štruktúru, ktorá môže ovplyvniť jazdný komfort. Bezpečnostné parametre však vo všeobecnosti zostávajú nezmenené.

Upozornenie! Runflat pneumatikám veľmi škodí zvýšenie teploty pri jazde bez vzduchu po prepichnutí. K najhorším podmienkam patrí jazda v horúčave po deravej ceste s veľkým zaťažením (napr. cestovanie s celou rodinou na dovolenku).

Technológie, ktoré sa využívajú v Runflat pneumatikách

Vo všeobecnosti sú Runflat pneumatiky rozdelené do troch typov: so spevnenou konštrukciou, samotesniace a s oporným kruhom.

 

Technológia

Popis

Príklady

Spevnená konštrukcia

V bočniciach pneumatiky sa nachádza gumená vložka, ktorá pomáha zmierniť stratu tlaku. Pätka pneumatiky, ktorá pevne prilieha k ráfiku, je tiež zosilnená. Použité riešenia spôsobujú, že náhly pokles tlaku je pre vodiča takmer nepostrehnuteľný. Preto je potrebné použiť snímače na meranie tlaku.

  • Goodyear ROF (RunOnFlat)

  • Continental SSR (Self Supporting Runflat)

  • Bridgestone RFT (Run Flat Tire)

  • Dunlop ROF

  • Firestone RFT (Run Flat Tire)

  • Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)

  • Michelin ZP (Zero Pressure)

  • Goodyear EMT (Extended Mobility Technology)

  • Yokohama Run Flat

  • Pirelli SSRF (Self-Supporting Run Flat, Run Fla Technology)

  • Kumho XRP

Samotesniace

Pneumatiky majú vo vnútri dodatočnú tesniacu vrstvu. V prípade prepichnutia pneumatiky pomáha táto tesniaca vrstva stabilizovať správnu úroveň tlaku. Tieto pneumatiky sú oveľa ťažšie, ako štandardné (o 15 až 20 percent), okrem toho sa vyskytovali problémy s vyvažovaním kolies. Preto táto technológia nenašla širšie uplatnenie.

  • Goodyear Dureseal (pre nákladné vozidlá)

  • Continental ContiSeal

  • Kleber Protectis

  • Pirelli SWS (Safety Wheel System)

Oporný kruh

Toto je technológia, ktorá spočíva v použití špeciálneho kruhu vo vnútri pneumatiky. V prípade straty tlaku tento kruh zohráva úlohu opory a dodatočne zabraňuje skĺznutiu pneumatiky z ráfika.

  • Michelin PAX,

  • Bridgestone Support Ring (BSR),

  • ContiSupportRing.

 

Jednotlivé technológie sú podrobne popísané nižšie:

DSST – Dunlop Self-Supporting Technology

  • Používa sa od roku 1998.

  • V prípade poklesu tlaku vzduchu patentovaná konštrukcia zosilnených bočníc pneumatiky preberá na seba hmotnosť vozidla.

  • Zrýchlenie, brzdenie a riadenie sú pri jazde bez vzduchu prakticky nezmenené.

  • DSST pneumatiky sú vhodné na montáž na štandardné ráfiky, po vybavení vozidla systémom varovania pred poklesom tlaku vzduchu (odporúča sa Dunlop Warnair).

  • Dojazd je 80 km/h pri rýchlosti 80 km/h.

 

EMT – Goodyear Extended Mobility Tire 

  • Funguje od roku 1992.

  • V prípade poklesu tlaku vzduchu nesú hmotnosť vozidla zosilnené bočnice pneumatík.

  • Vozidlo musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS).

  • Montáž pneumatík série EMT sa odporúča iba vo vozidlách, pri ktorých výrobca udelil súhlas s takýmto riešením, buď sériovo alebo voliteľne.

  • Oprava pneumatík EMT je prípustná podľa určitých pravidiel. Avšak pod podmienkou, že bol poškodený povrch behúňa a nie bočnice.

  • Dojazd je 80 km pri rýchlosti 80 km/h (výnimku predstavujú pneumatiky určené pre Chevrolet Corvette, s predĺženým dojazdom).

 

HRFS – Hankook Runflat System

  • Technológia bola zavedená v roku 2004.

  • Základ systému tvoria zosilnené vložky v bočniciach pneumatík.

  • Výber pneumatík HRFS je obmedzený na najdrahšie luxusné športové vozidlá a na SUV.

  • Dojazd je 80 km pri rýchlosti 80 km/h.

 

PAX – Michelin 

  • Technológia sa používa od roku 1987.

  • Základom sú zosilnené bočnice pneumatiky.

  • K prvej generácii RFT patria pneumatiky vyrobené v rokoch 1987-2004. Najdôležitejšou vlastnosťou druhej generácie (od roku 2005) je vylepšená konštrukcia bočníc pre lepší komfort zdolávania nerovného povrchu. Tretia generácia (od roku 2009) má dodatočne zdokonalené chladenie bočníc. Ak vychádzame z toho, že indikátor zvýšenia teploty po poklese tlaku v RFT pneumatikách prvej generácie predstavoval 100 %, pri druhej generácii klesol na 85 % a v tretej na iba 42 %. Zlepšil sa tiež komfort zdolávania nerovného povrchu. Ak vychádzame z toho, že pevnosť klasickej pneumatiky predstavuje 100 %, v RFT I dosahovala 120 %, v RFT II predstavuje 115 % a v RFT III iba 105 %.

  • Bridgestone odporúča, aby sa spolu s RFT pneumatikami používali ráfiky kolies typu EH2, aj keď ich namontovanie na štandardné ráfiky je tiež možné.

  • Núdzová oprava RFT pneumatiky v prípade prepichnutia na povrchu behúňa je prípustná, avšak pneumatika musí byť čo najskôr nahradená novou.

  • Vozidlo s RFT pneumatikami musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS).

  • Maximálny dojazd je 80 km pri rýchlosti 80 km/h.

 

RSC – BMW Runflat System Component

  • Používa sa od roku 1999.

  • Nie sú to len pneumatiky, ale celý systém, ktorý umožňuje jazdu bez tlaku: pozostáva z pneumatík so zosilnenými bočnicami (napr. Michelin ZP), z ráfikov kolies EH2 s konštrukciou, ktorá zabraňuje oddeleniu sa pneumatiky od pätky pri nedostatku tlaku a zo systému monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách.

  • Maximálny dojazd je 150 km pri rýchlosti 80 km/h.

 

SSRF – Pirelli Self-Supporting Run Flat

  • Pirelli vyvíjalo svoj výskumný program v spolupráci so spoločnosťou Goodyear.

  • Systém SSRF je založený na zosilnených bočniciach pneumatík.

  • Odporúča sa montovať SSRF pneumatiky na ráfiky EH2, aj keď štandardné ráfiky sú prípustné. Vozidlo musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu (TPMS).

  • Opakovateľnosť parametrov vyrábaných SSRF pneumatík zaisťuje počítačový systém MIRS™, ktorý riadi roboty a tým umožňuje ľahšie optimalizovať výrobný proces.

  • Debutom spoločnosti na trhu s pneumatikami schopnými jazdiť bez vzduchu boli 17-palcové pneumatiky Scorpion BK navrhnuté špeciálne pre terénne luxusné Lamborghini LM-002, vyrábané od roku 1986.

  • Prepichnutá SSRF pneumatika sa musí nahradiť novou.

  • Maximálny dojazd je 80 km/h pri rýchlosti 80 km/h.

 

SSR – Continental Self-Supporting Runflat

  • Využíva zosilnené bočnice pneumatík.

  • SSR pneumatiky sú vhodné na namontovanie na väčšinu štandardných ráfikov. Avšak vozidlo musí byť vybavené systémom monitorovania tlaku vzduchu so snímačmi pripevnenými na ráfiky kolies.

  • SSR pneumatiky nie sú vhodné na opravu po jazde bez vzduchu.

  • Maximálny dojazd je 80 km pri rýchlosti 80 km/h.

 

TRF – Toyo Run Flat

  • Pevné vložky v bočniciach pneumatík nesú zaťaženie v prípade poklesu tlaku vzduchu.

  • Špeciálna konštrukcia pätky chráni pneumatiku pred skĺznutím z ráfika.

  • Dodatočná kordová vrstva v bočniciach je odolná proti vysokým teplotám.

  • TRF sa vždy vyskytuje spolu s indikátorom tlaku vzduchu v pneumatikách.

  • Dojazd je 80 km pri rýchlosti 88 km/h.

 

XRP – Kumho eXtended Run-Flat Performance

  • Toto riešenie funguje od apríla 2006.

  • Využíva zosilnené bočnice pneumatík.

  • Jedinečná konštrukcia pätky chráni pneumatiku pred skĺznutím z ráfika.

  • Špeciálna gumová zmes má zvýšenú odolnosť proti vysokým teplotám.

  • XRP pneumatiky sa môžu používať v každom osobnom vozidle.

  • Snímače tlaku a teploty vzduchu sa pripevňujú na ráfiky kolies.

  • Dojazd je 80 km pri rýchlosti 80 km/h.

 

ZP – Michelin Zero Pressure

  • Toto riešenie sa využíva od roku 1995.

  • Po poklese tlaku vzduchu sa pneumatika opiera na zosilnených bočniciach.

  • Pneumatiky ZP sa môžu používať iba vo vozidlách navrhnutých s myšlienkou na spoluprácu s run-flat pneumatikami, vybavených špeciálnymi ráfikmi pre ZP. V sérii ZP sa vyrábajú pneumatiky Michelin Primacy HP, Pilot Sport a Pilot Alpin.

  • V prípade poškodenia viac než jednej pneumatiky sa odporúča prerušiť jazdu.

  • Vo všeobecnosti nie sú prípustné opravy pneumatiky po jazde bez vzduchu.

  • Dojazd 80 km pri rýchlosti 80 km/h. V pneumatikách dodatočne označených "SR" je dojazd predĺžený na 112 km (70 míľ).

 

ZPS – Yokohama Zero Pressure System 

  • Je to relatívne nové riešenie, ktoré funguje od roku 2009 v modeli ADVAN Sport.

  • Systém využíva zosilnené bočnice pneumatík vyrobené z kompozitu, ktorý obmedzuje zvýšenie teploty.

  • Vrstva špeciálneho plniva medzi spevnením a pätkou zvyšuje jazdný komfort v bežných podmienkach a istotu, že je pneumatika osadená na ráfiku pri jazde bez tlaku.

  • Šesťhranný tvar prierezu oceľového pätkového lana chráni pätku pred skĺznutím z ráfika.

  • Snímače tlaku vzduchu ("G Sensor" Vehicle Behaviour Detection System) sú umiestnené v kolesách.

  • Dojazd je 80 km pri rýchlosti 80 km/h.

 

Pozrite si ponuku pneumatík Run Flat

 

 

Run Flat technológia má veľmi dlhú históriu.

 

História Runflat pneumatík

Predvojnové začiatky 

1934 – Goodyear uviedol do predaja technológiu LifeGuard. Dodatočná nylonová duša sa nachádzala vo vnútri bežnej duše a mohla v prípade vybuchnutia alebo prepichnutia pneumatiky na krátky čas niesť celé zaťaženie. Systém zabraňoval prudkému poklesu tlaku vzduchu, ktorý často viedol k nehode, ale neumožňoval dlho pokračovať v jazde. Dodatočná duša postupne uvoľňovala vzduch, čím poskytla iba dostatok času na to, aby sa našlo bezpečné miesto na výmenu kolesa.

Vojna ako motor pokroku

1941 – Ministerstvo obrany USA vyhlásilo súťaž pre výrobcov zo Spojených štátov na vypracovanie pneumatiky, ktorá bude po prestrelení schopná ďalšej jazdy na vzdialenosť aspoň 75 míľ (120 km). Skoršie francúzske a nemecké riešenia – modely, ktoré boli vyplnené gumovou penou – si dobre počínali počas bojov, keď sa málo jazdilo a veľa strieľalo. Žiaľ po niekoľkých stovkách kilometrov bežnej prevádzky sa museli vyhodiť. Naproti tomu projekt zameraný na pneumatiky so zosilnenými bočnicami pochádzajúci z Veľkej Británie umožňoval prejsť dokonca aj 50 míľ (80 km) bez vzduchu.

December 1941 – Finále súťaže sa konalo na ceste, ktorá spája Miami a Tampu (Florida) "Tamiami Trial", ktorá vedie cez močiare Everglades. Výsledky testu boli slabé. Najlepšia pneumatika vydržala iba 22 míľ (35 km). Avšak práca konštruktérov nevyšla navnivoč. Testovaním nových materiálov na zosilnenie bočníc v pneumatikách určených na vojenské účely, kde náklady na výrobu modelu nezohrávali veľkú úlohu, do času skončenia vojny Američania dokázali dosiahnuť maximálny kilometrický výkon 150 míľ (240 km) bez vzduchu. Generál Patton vďačil za svoj bleskový pochod z Francúzska do Nemecka čiastočne práve inovatívnym pneumatikám v mnohých moderných vojenských vozidlách.
 

Dynamický rozvoj

1955 – Goodyear uviedol pneumatiku s vnútornou vložkou (Captive Air Shield) z plastu, ktorá niesla zaťaženie v prípade straty tlaku vzduchu. Poskytovala bezpečný dojazd 160 km pri rýchlosti 80 km/h. Modely série Double Eagle s voliteľnými vložkami LifeGuard Safety Spare boli o niekoľko rokov neskôr propagované ako pneumatiky "vybavené zabudovaným náhradným kolesom". Ich popularita bola limitovaná vysokou cenou.

1958 – Chrysler ponúka pneumatiky vyrobené spoločnosťou US Royal so zosilnenými bočnicami, schopné jazdiť bez vzduchu na krátku vzdialenosť.
 

1965 – Vozidlá formuly NASCAR boli vybavené pneumatikami so systémom Lifeguard Racing Shield, na ktorý prišli inžinieri spoločnosti Goodyear. Systém sa úspešne používa dodnes.

Október 1973 – Rakúska spoločnosť Polyair (dnes potentát v oblasti výroby vzduchových vankúšov pre nákladné vozidlá) uviedla pneumatiku so zosilnenými bočnicami, vyrobenú z inovatívneho druhu polyuretánu, ktorý je pružný ako guma, zachováva si však 4-krát vyššiu odolnosť proti opotrebeniu. Ponuka od Polyair je o 1/3 ľahšia, ako tradičná pneumatika a vďaka veľmi veľkej odolnosti zmesi má jednoduchšiu štruktúru, bez kordových vrstiev a kostry. Vyrába sa lacnejšou metódou tlakového liatia. Je schopná jazdiť bez vzduchu na vzdialenosť 100 km pri rýchlosti 70 km/h. Vďaka výraznému zníženiu vnútromolekulového trenia novej zmesi sa model zohrieva oveľa pomalšie a menej, ako pneumatika zhotovená na báze syntetickej gumy. Počiatočnou nevýhodou je horšia priľnavosť na mokrej vozovke.

1978 – Goodyear uviedol SST pneumatiku (Self Supporting Tyre) so zosilnenými bočnicami, ktoré nesú zaťaženie po poklese tlaku, podobnú tým, ktoré sa používajú v súčasnosti. Prípustný dojazd bol 40 míľ (64 km) pri rýchlosti 40 mph (64 km/h).

Run Flat v súčasnosti

1987 – Porsche 959 je prvé vozidlo, ktoré bolo štandardne vybavené run-flat pneumatikami (Bridgestone RE71). Od polovice 80. rokov run-flat pneumatiky s rozmerom 175/70 R 13 tej istej značky sú súčasťou balíka vo vozidlách Honda Civic, ktorý je dostupný pre osoby so zdravotným postihnutím. Vďaka tomu môžu pokračovať v jazde aj 100 km pri rýchlosti 60 km/h.

1997 – Pneumatiky Run Flat Goodyear Eagle F1 GS-EMT boli súčasťou štandardnej výbavy vo vozidle Chevrolet Corvette, čím bol zaistený dojazd bez tlaku dosahujúci 320 km pri rýchlosti 88 km/h, pri vonkajšej teplote 22 st. C.

Apríl 1998 – Michelin uviedol systém PAX.

December 1999 – Roadster Z8 sú prvé modely BMW, ktoré boli sériovo vybavené RSC systémom (špeciálne ráfiky EH2, Runflat pneumatiky a snímače tlaku vzduchu).