História pneumatík Firestone

  • 30.12.2016
  • Autor: OPONEO.SK

Akron v štáte Ohio. To práve tu v meste, ktoré bolo nazvané hlavným mestom gumárenského priemyslu sa v roku 1900 narodila jedna z prvých značiek v odvetví výroby pneumatík. Firestone? Áno, názov znie hrozivo a dôstojne. Firma za to vďačí svojmu zakladateľovi Harvey S. Firestone'ovi.

Detroit je srdcom amerického automobilového priemyslu. Svoje sídla tu majú giganti: Ford, General Motors a Chrysler. Každý tiež vie, že mekkou pre milovníkov rýchlych áut je talianska Modena, miesto v ktorom pôsobí Ferrari, Maserati, De Tomaso a hneď vedľa nich Lamborghini. „Najväčším mestom pneumatík na svete" je Akron. V blízkosti krajiny jazier vznikali spoločnosti ako sú BF Goodrich a Goodyear. Krátko potom sa začala história značky Firestone.

Logo Firestone

 

Stretnutie s Fordom

Jeho tvorca sa narodil 20. decembra 1868 v oblasti Columbiana v Ohio. Firestonove rodinné sídlo bolo založené koncom osemnásteho storočia pradedom Harvey Nicholas, ktorému časť pôdy dal prezident Thomas Jefferson. V roku 1895 Harvey pracoval pre Columbus Buggy Works, kde stretol Henryho Forda, s ktorým krátko nato začal dlhodobú spoluprácu. Pri tvorbe svojich prvých automobilov Ford používal bicyklové pneumatiky. Firestone mu poradil, aby sa pokúsili vyrábať s pneumatikami aké sú vyrábané do vozidiel Ford v jeho firme. Vyhlásili taktiež, že ich budú poskytovať pre vozidlá Ford. Za týmto účelom Firestone v roku 1900 založil The Firestone Tire & Rubber Company, a tak začal vytvárať základy výroby pneumatík v Spojených štátoch. Po troch rokoch vďaka bankovým úverom vo výške 4,5 tisíc dolárov Harvey začal s výrobou v starej zlievárni v Akrone, pomocou techniky a dvanástich zamestnancov. V roku 1904 boli pripravené prvé pneumatiky značky Firestone, o tri roky neskôr dvetisíc sád pneumatík kúpil Henry Ford pre svoj najnovší model T. Stojí za zmienku, že išlo o najväčšiu objednávku v krátkej histórii tohto odvetvia.

Stretnutie Firestone'a s Fordom.

 

50 rokov Firestone

Firestone nebol spokojný s prvým úspechom a začal intenzívne pracovať nad rozšírením a zlepšením svojej ponuky. V roku 1909 predstavil premiérovú protišmykovú pneumatiku, o dva roky neskôr sa mohol pochváliť účasťou a prvým víťazstvom v Indianapolis 500, ktorý získal vďaka Rayovi Horrounovi, ktorý samozrejme používať pneumatiky značky Akron. Neskoršie víťazstvo v Indy 500 boli špecialitou Firestone. 

Ďalšiu dekádu firma skončila hlučným otvorením jej dcérskych továrni v Kanade (1919) a v Spojenom kráľovstve (1928). Nechýbali ani ďalšie inovácie a to ako technické tak aj organizačné - v roku 1922 inžinieri Firestone boli prví, ktorí vyvinuli model nízkotlakovej pneumatiky a v roku 1926 spoločnosť otvorila v Spojených štátoch dodávateľsko-servisnú sieť, ktorá sa v ďalších rokoch stala vzorom pre mnohých konkurentov.

Po druhej svetovej vojne, Firestone otvoril svoje vlastné výskumné centrum v Akron, Ohio.

Krátko potom spoločnosť musela fungovať bez svojho zakladateľa. Harvey Firestone zomrel v roku 1938. Počas druhej svetovej vojny firma pod novým vedením preorientovala svoju činnosť na výrobu pre armádu. Hneď po vojne v roku 1945 Firestone otvoril vlastné testovacie centrum postavené v Akrone. Práve tam vznikol prvý model pneumatík označených číslom 500 (na počesť dominácie značky v pretekoch v Indianapolis) a určené pre vysokorýchlostnú jazdu. Päťdesiate narodeniny vo Firestone tak mohli byť úctivo oslávené a to najmä, vďaka tomu že v ďalšom polstoročí vstúpila na trh bohatšia o značke Dayton kúpenú v roku 1961 od Dayco Corporation, rovnako aj o nové výrobné závody v Európe.

 

Úľava od Japonska

Ďalšia expanzia zastavila zlé rozhodnutia šéfov Firestone. Jedným z nich bolo neskoré zavedenie radiálnych pneumatík na trh. BFGoodrich a Michelin ponúkali  tento typ pneumatík už koncom šesťdesiatych rokov. Firestone až od roku 1971 a preto sa nemohli spoliehať na komerčný úspech svojho podniku. Okrem toho veľká časť pneumatík Radial 500 sa ukázala byť chybná, bola príčinou dopravných nehôd čo strhlo lavínu pokút a súdnych sporov. Prestíž tejto spoločnosti bola silne pošpinená a namiesto ziskov spoločnosť začala prinášať čím ďalej tým väčšie straty. Na konci sedemdesiatych rokov Firestone prišiel o 250 miliónov $. Uzavrelo sa deväť zo sedemnástich tovární, vrátane šiestich, ktoré boli zatvorené v jeden deň a sídlo firmy bolo presunuté z Akronu do Chicaga. Nový predstaviteľ John Nevin začal rokovať s potenciálnymi investormi, najprv s Pirelli a po neúspechu s japonskou firmou Bridgestone, ktorá už v roku 1983 kúpila prvý závod Firestone v Lavergne v štáte Tennessee. V roku 1988 Japonci sa konečne stali vlastníkmi celej americkej spoločnosti za cenu 2,65 miliardy dolárov.

V Poľsku sú dve továrne, ktoré patria Bridgestone/Firestone - Wolsztyn a Stargard Szczeciński.

 

Náročné zotavenie z krízy

Mariáš sa začal hlbokou reštrukturalizáciou, ktorá stála ďalších 1,5 miliardy dolárov. Predstavitelia Firestone sa vrátil z Chicaga do Akron a nakoniec sa odsťahovali do Nashville v štáte Tennessee. Pri jeho 100 výročí sa spoločnosť musela vyrovnať s novými problémami. Časť pneumatík používaných v Forde Explorer sa ukázala ako vadná, explodovala pri rýchlej jazde čo viedlo k smrti na ceste viac ako 200 ľudí. Za týchto okolností sa skončila vyše storočia trvajúca spolupráca Firestone s Fordom. Spoločnosť mala rozhodnúť o ďalších zmenách - uzavreli továreň v meste Decatur v Illinois, ktorá vyrábala chybné pneumatiky. Ďalším programom obnovy vymáhal značné úspory, vďaka ktorým sa jedna americká spoločnosť nakoniec stala opäť zisková. Dôležité je, že sa úspešne vrátila na pretekárske trate, z ktorých všetky zmizli po problémoch v sedemdesiatych rokoch. Ďalšie víťazstvo v Indy 500 tiež veľmi pomohlo v získaní dávnej povesti. Dodajme, že 50. vodič, ktorý vyhral Indianapolis na pneumatikách americkej spoločnosti bol Arie Luyendyk. 

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja