Čoraz viac majiteľov automobilov si vyberá celoročné pneumatiky namiesto sezónnych. Je to dobrá voľba najmä v zime, kedy môžu byť podmienky na ceste veľmi náročné?

červené auto na zasneženej ceste

V prvom štvrťroku 2020 predaj letných pneumatík klesol takmer o 10 percent. Zimné pneumatiky sa taktiež predávajú horšie, takmer o 7 percent. S celoročnými pneumatikami je to inak. Počas celého roka 2019 sa predalo o 30 percent viac univerzálnych pneumatík ako pred rokom.

Odpoveď na otázku, prečo sa to deje, poskytuje okrem iného analýza údajov Ústavu meteorológie a vodného hospodárstva. V zime 2010 v strednej Európe bola priemerná teplota nižšia ako 0 °C. O sedem rokov neskôr bola polovica regiónu „na horúcej strane” s teplotami až 2 °C. Klíma sa rozhodne mení, čo presvedčuje vodičov o tom, aby jazdili na celoročných pneumatikách. Je to správne rozhodnutie?

Zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky boli vytvorené pre podmienky prevažujúce od jesene do jari. Sú vyrábané z trochu mäkšej zmesi (s pridaním väčšieho množstva oxidu kremičitého) ako letné pneumatiky. To zabraňuje vytvrdzovaniu gumy, keď teplota klesne pod 7 °C. To na druhej strane vedie k lepšej priľnavosti.

Materiál nie je všetko. Behúň zimnej pneumatiky – v porovnaní s letnou pneumatikou – má oveľa väčší počet žliabkov. Takýto tvar uľahčuje „zahryznutie” pneumatík do snehu, čo výrazne zvyšuje priľnavosť počas náročných podmienok na ceste. Široké centrálne drážky spôsobujú, že snehové blato a voda sú odvádzané rýchlejšie.

označenie m + sOznačenie celoročných pneumatík.

Celoročné pneumatiky – oplatia sa?

O skutočnosti, že zimy sú čoraz miernejšie, nemusíme nikoho presviedčovať. Je však tento dôvod postačujúci na to, aby sme prestali používať zimné pneumatiky?

Mnoho vodičov si kladie otázku: oplatí sa používať celoročné pneumatiky? Výhody sú zrejmé. Jedna sada stojí menej ako dve. Musíte tiež zaplatiť za výmenu pneumatík a nepoužívanú sadu musíte niekde odložiť. Je tiež potrebné zvážiť čas, ktorý strávite v rade na čakaní do servisu.

Celoročné pneumatiky však, podľa odborníkov, neprinášajú len samé výhody. Jedná sa o určitý kompromis medzi letnými a zimnými pneumatikami. Je veľmi ťažké vytvoriť produkt, ktorý sa bude správať rovnako dobre pri teplote plus 30 °C a -20 °C.

V niektorých celoročných pneumatikách sa využíva viac rastlinných olejov a oxidu kremičitého. Takéto pneumatiky pracujú dobre v lete, ale samozrejme nie sú také účinné ako letné pneumatiky. Účinok je taký, že „celoročná pneumatika” sa zastaví o niekoľko metrov ďalej ako letná, ak sa brzdenie začne pri rýchlosti 100 km/h.

Celoročné pneumatiky - kedy sú lepšie?

Celoročné pneumatiky, oplatí sa ich používať? Určite áno, univerzálne pneumatiky sú správnou voľbou, pokiaľ:

  • Jazdíte väčšinou vo veľkom meste, kde sneh je odhŕňaný z ulíc pravidelne
  • Robíte iba niekoľko tisíc kilometrov ročne (do 5-6 tisíc km)
  • Jazdíte pokojne, nepresúšate sa
  • Máte vo svojom aute po celý rok založené letné alebo zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky – kedy sú lepšie?

Zimné pneumatiky sú správnou voľbou, pokiaľ:

  • Často jazdíte, čo na slovenské podmienky znamená prejsť viac ako 6 000 kilometrov ročne
  • Jazdíte mimo mesta alebo v zmiešanom režime (trasa/mesto)
  • Niekedy radi „trochu šliapnete“
  • Oceňujete pohodlie a tichú prácu
  • Máte auto s motorom s veľkým výkonom
  • Oceňujete svoju bezpečnosť

behúň celoročných pneumatíkAké pneumatiky vybrať na leto a aké na zimu? Celoročné modely môžu byť optimálnym riešením.

Zimné alebo celoročné pneumatiky?

Firma Bridgestone zdôrazňuje, že celoročné pneumatiky sú kompromisom, ktorý je možné podmienečne odporučiť na použitie najmä v mestských podmienkach a na plochom teréne. Bridgestone tiež odporúča, aby sa tieto pneumatiky najmenej dvakrát ročne kontrolovali v pneuservise (kontrola hĺbky behúňa, tlaku, ventilov, vyváženia).

ADAC minulý rok vykonala skúšku celoročných pneumatík. Výsledky sú jasné – takéto výrobky sú takmer vo všetkých aspektoch o niečo horšie ako dobré sezónne náprotivky.

Preto by si mal každý zvoliť pneumatiky podľa svojich potrieb, vozidla a štýlu jazdy. Pozorne si prečítajte, pre koho sú určené zimné a celoročné pneumatiky, a na základe toho sa rozhodnite.

Rozhodujúcu úlohu samozrejme zohráva prírodná aura. Môže sa stať, že po väčšinu zimy nespadne žiadna snehová vločka a teplota počas dňa sa bude kolísať okolo hranice 5 °C. V tejto situácii bude celosezónna pneumatika určite vhodná. Ak však bude v noci mrznúť a spadne sneh, výjazd z parkoviska na celoročných pneumatikách môže byť značne náročnejší.

Argumentom pre nákup celoročných pneumatík je úspora. Letné pneumatiky sú však trvanlivejšie ako celoročné a vydržia dlhšie. O koľko presne? Na túto otázku je ťažké odpovedať. Predpokladá sa, že na letných pneumatikách je možné urobiť 30 000 km a na celosezónnych a zimných pneumatikách 20 000 km. Ide len o orientačné údaje, ktoré závisia od konkrétneho modelu, štýlu jazdy a jazdných podmienok. Ak teda používate celoročné pneumatiky, ušetríte, no nie toľko, ako keby sa cena sezónnych pneumatík zdvojnásobila.

Zimné a celoročné pneumatiky – označenie

Zimné pneumatiky sú označené symbolom troch vrcholov so snehovou vločkou a obvykle skratkou M+S (Mud + Snow, tzn. blato a sneh). Ak posledná značka chýba a je tam snehová vločka, všetko je v poriadku. V tejto situácii sa tiež jedná o zimný model.

Označenie celosezónnych pneumatík je trochu komplikovanejšie. Zvyčajne sú označené skratkou M+S a snehovou vločkou. Niekedy samotní výrobcovia celú záležitosť zjednodušujú a pomenujú model – napr. „4Seasons” či „All Weather”.

Dávajte si pozor na skratku M+S bez snehovej vločky. Môže to byť produkt určený na americký trh. Väčšina tam predávaných pneumatík má označenie M+S, ale s celosezónnymi alebo zimnými výrobkami nemajú veľa spoločného.

Označenie M+S sa môže objaviť aj na pneumatikách 4x4/SUV bez ohľadu na ich sezónu.