čerpacia stanica

Kupujete nové auto a neviete sa rozhodnúť pre benzín alebo diesel? Ktorý motor je lepší? Odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná a závisí hlavne od toho, ako chcete svoje auto používať. Aký je vlastne rozdiel medzi autom na benzín a dieselovým motorom a čo môžete od jednotlivých typov motora očakávať? V článku si prečítate informácie na tému diesel vs benzín motor.

Diesel alebo benzín – nad čím rozmýšľať najskôr

Mnohí vodiči sa pred kúpou nového alebo ojazdeného auta zamýšľajú nad tým, či zvolia radšej auto s benzínovým motorom alebo siahnu po diesel aute. Diesel alebo benzín? Ktorý typ motora sa oplatí viac? V tejto otázke sa vodiči rozhodujú najmä na základe vplyvu okolia alebo osobných preferencií, ako napríklad náklonnosť k jednotlivému typu motora. Hoci sa mnohí vodiči pri výbere motora sústredia na spotrebu a cenu paliva, v skutočnosti by ste si však mali dilemu benzín vs diesel motor zodpovedať na základe toho, ako sa chytáte svoje budúce auto používať.

Vo všeobecnosti totiž platí, že benzínový motor je vhodnejší na jazdu po meste a jeho okolí a dieselový zas na dlhšie trasy. Benzínový motor sa totiž rýchlejšie zohreje na správnu prevádzkovú teplotu, čo je praktické najmä počas jazdy preplneným mestom a pri častom zastavovaní, zatiaľ čo dieselovému motoru trvá zahriatie dlhšie. To môže byť problém na kratších jazdách mestom a môže to najviac uškodiť najmä jeho životnosti. V nasledovných riadkoch sa pozrieme bližšie na tému diesel vs benzín motor, známu aj ako dilema nafta vs benzín alebo benzín vs nafta.

Benzín motor: Aké má výhody a nevýhody auto na benzín

Ako sme už spomenuli vyššie, auto s benzínovým motorom ocenia hlavne vodiči, ktorí jazdia na kratšie vzdialenosti a po meste. Tento typ motora má krajší zvuk a vodiči si môžu celkovo jazdu maximálne užiť aj pri vyšších otáčkach.

tankovanie auta

Výhody benzínového motora

Jednou z výhod áut s benzínovým motorom je vo všeobecnosti nižšia obstarávacia cena. Kvôli ľahšej údržbe sú aj lacnejšie náhradné diely a služby v servise. Kúpa auta s benzínovým motorom sa oplatí vo všeobecnosti vtedy, ak sa ročný nájazd pohybuje do cca 15 000 km. 

Ďalšími výhodami sú:

  • vyšší jazdný komfort – benzínový motor je tichší než dieselový
  • z dôvodu nižšej hmotnosti menej zaťažuje prednú nápravu, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a opotrebenie
  • ľahšie štartovanie najmä v zime
  • nižšie zákonné a havarijné poistenie

TIP: Pri benzínovom motore nezabúdajte ani na pravidelnú výmenu rozvodov. Informáciu o tom, kedy meniť rozvody na benzín nájdete v príručke k vášmu vozidlu.

Viete, ktorý benzín je najkvalitnejší? Najkvalitnejší benzín je taký, ktorého oktánové číslo sa blíži k číslu 100.

Nevýhody benzínového motora

Tak, ako všetko na svete, aj benzínový motor má nejaké nevýhody. Tými najväčšími sú vyššia cena paliva, čo vedie k nákladnejšej prevádzke auta, a priama závislosť spotreby benzínu od jazdného štýlu vodiča. S benzínovým motorom je možné pri ekonomickom štýle jazdy dosiahnuť spotrebu benzínu pokojne aj 5 l/100 km. Avšak akonáhle vodič jazdí dynamicky, môže spotreba stúpnuť aj na 10 či 15 l/100 km. Takisto má benzínový motor aj nižší výkon motora pri nižších otáčkach a o čosi nižšiu životnosť.

Kto má nárok na príspevok na benzín

Ďalšou výhodou áut na benzín je aj to, že Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR poskytuje peňažný príspevok na prepravu takýmto vozidlom. Kto má nárok na príspevok na benzín? Tento nárok prislúcha pre osoby s ŤZP na pracovné, vzdelávacie, rodinné alebo občianske aktivity, ak je táto osoba odkázaná na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom. Žiadosť o príspevok nájdete na stránkach ministerstva.

motor bmw

Čo sa stane, keď natankujem benzín do diesla

Čo sa týka témy tankovania, veľa motoristov sa zamýšľa, čo sa stane, keď natankujem benzín do diesla. Stať sa to totiž môže komukoľvek z nás, najmä keď je človek zamyslený, alebo sa ponáhľa a nevšimne si tankovaciu pištoľ, ktorú schytil do ruky. Nádrž benzínových áut má zvyčajne užšie hrdlo, a tak si tento omyl hneď všimnete. Opačne to už ale neplatí, a preto môžete do dieselového auta omylom natankovať benzín. Potom ostáva už iba otázka, ako vytiahnuť benzín z auta.

V niektorých prípadoch sa dá palivo vytiahnuť aj doma cez špeciálne čerpadlo. Pri vyťahovaní však treba byť opatrný, pretože sa môžu benzínové výpary rýchlo vznietiť. Niektoré modely majú zospodu nádrže špeciálnu výpustnú skrutku, no u modernejších áut sa zvyčajne treba pripraviť na privolanie odborníkov, ktorí vytiahnu benzín z nádrže za vás. Nesprávne palivo treba totiž z nádrže vyčerpať až do poslednej kvapky. A ak ste už naštartovali, čistiaci proces bude o to náročnejší a tým pádom i drahší.

Diesel motor: Jeho výhody a nevýhody

Diesel motor na aute sa odporúča vodičom, ktorí so svojím autom strávia ročne na cestách aspoň 20 000 km, a to najmä počas jazdy na diaľnici alebo na dlhších trasách mimo mesto. Diesel auto sa prejavuje celkovo drsnejším chodom než auto na benzín, typickým „rachotom“ a vibráciami.

Výhody diesel auta

Prvou výhodou diesel motora je nízka spotreba benzínu, ktorá až tak nezávisí od jazdného štýlu vodiča, a nižšia cena paliva, než pri benzíne. S priemerným dieselovým motorom je možné počas ekonomickej jazdy jazdiť na spotrebu 4 - 5 l/100 km. Vášnivejším šoférom sa pri dynamickej jazde spotreba veľmi nevyšplhá, stúpne iba na 7 - 8 l/100 km. Diesel autá sú taktiež vhodnejšie na prevážanie ťažkých nákladov, jazdu s jazdným prívesom alebo prepravu väčšieho množstva osôb. Ďalšími výhodami sú:

  • vyšší výkon
  • efektivita pri nízkych a stredných otáčkach
  • vyššia životnosť, spoľahlivosť a odolnosť motora

Pokiaľ sa chystáte kúpiť si diesel auto, rátajte s jeho vyššou obstarávacou cenou než ste zvyknutý pri autách na benzín. Ak však jazdíte často, investícia sa vám po čase vráti vďaka nižším cenám za pohonné hmoty.

Nevýhody diesel auta

Negatívom áut s dieselovým motorom je ich vyššia hlučnosť, drahší servis a nejasná budúcnosť. Prvý prešľap bol škandál Dieselgate. Dieselové autá majú odvtedy zákaz vstupu do niektorých miest a tieto pravidlá sa budú časom iba stupňovať. Ďalším problémom je to, že Európska komisia zavedením plánovanej normy Euro 7 plánuje po roku 2025 zakázať vozidlá so spaľovacím motorom. Namiesto toho podporuje hybridy a elektromobily. Medzi ďalšie nevýhody patrí napríklad zvýšená citlivosť na nižšie teploty a vyššie poistné.

Donedávna sa dieselové motory dokonca považovali za ekologickejšiu alternatívu, pretože produkujú menej oxidu uhličitého. Napriek tomu, že množstvo vypustených CO2 je skutočne nižšie, problémom sú vysoké emisie diesla, a to NOx a sadze. Boj emisie diesel vs benzín teda rozhodne vyhráva benzín motor. Aby výrobcovia tento problém odstránili, montujú do motorov filtre pevných častíc, čiže DPF filtre. DPF filtre sa zanášajú sadzami a treba ich pravidelne čistiť. Toto čistenie prebieha samovoľne pri vyššej rýchlosti, napríklad počas jazdy na diaľnici. Avšak pokiaľ s dieslom jazdíte iba na krátke trasy po meste, filter sa nemôže prirodzene prečisťovať a čoraz viac sa upcháva až nakoniec musí byť vymenený, čo nie je najlacnejšia záležitosť.

Na zníženie emisií NOx sa zase používa technológia SCR (selektívna katalytická redukcia), čiže vstrekovanie AdBlue do výfukového potrubia.

Čierny a biely dym z výfuku diesla

Biely dym z výfuku diesla je v skutočnosti len obyčajná vodná para, ktorá nemusí znamenať žiadny problém. Biely dym je prirodzený pri jazde na krátke vzdialenosti v situácii, keď vo výfukovom systéme skondenzuje voda. Veľa vodičov sa pýta, ako môžem znížiť dymivosť auta na diesel? Jednoducho tak, že sa budete snažiť jazdiť na dlhšie vzdialenosti.

výfuk auta

Čierny dym z výfuku na diesel aute je znakom toho, že diesel motor spaľuje zmes, ktorá obsahuje menej vzduchu, ako je potrebné na spálenie paliva. Druhou možnosťou je, že motor spaľuje príliš bohatú zmes a do valcov sa dostáva väčšie množstvo paliva. Ďalej môže ísť o nadmerne zanesený vzduchový filter, poruchu čerpadla paliva alebo pretekajúce vstrekovače.

Benzín vs diesel motor: Porovnanie automobilov

Pre porovnanie benzínu a diesla uvedieme tri automobily. Porovnanie prebieha v kategóriách jazdné vlastnosti a celkové náklady na obstaranie, prevádzku, ale aj likvidáciu daného modelu.

Škoda Octavia Combi

Pri modeli Škoda Octavia Combi je rozumnejšou voľbou benzínový motor. Hoci dieselový motor TDI má nižšiu spotrebu, je však o 100 kg ťažší a je drahší o cca 2 500 €. Benzínový štvorvalec 1.5 TSI zase pôsobí hladšie a vyváženejšie, a to aj napriek spotrebe 6,8 l/100 km. Benzínový motor si tu dokáže udržať vyššiu zostatkovú hodnotu a jazdná dynamika je omnoho lepšia, než pri motore TDI.

Volkswagen Tiguan

Pri modeli Volkswagen Tiguan dominuje pre bežných vodičov benzínový motor 1.5 TSI. Hoci je dostupný len s predným pohonom, jeho spotreba sa však stále drží v jednociferných číslach. Vodičom, ktorí ročne najazdia dlhé kilometre, však určite odporúčame diesel motor 2.0 TDI, pretože tento výber je vďaka pohonu 4Motion omnoho univerzálnejší a dokáže utiahnuť aj karavan s hmotnosťou až 2,5 tony.

Mercedes-Benz triedy E All-Terrain

Pri Mercedese triedy E nie je voľba jednoznačná, pretože obe možnosti ponúkajú vysoký jazdný komfort. Model s dieselovým šesťvalcom je však rádovo drahší ako model s benzínovým motorom, napriek tomu si drží svoju spotrebu okolo 6 l/100 km. Benzínový motor je taktiež šesťvalec a má spotrebu 9,5 l/100 km.

Turbo benzín vs turbo diesel

Turbo motor je jednou z ciest znižovania spotreby a zvyšovania výkonu auta. Vháňa do motora viac vzduchu, vďaka čomu sa vo valci nachádza viac kyslíka, ktorý môže vybuchnúť. Čo sa týka porovnania turbo benzín vs turbo diesel, tak molekula benzínu je menšia. Dieselová častica obsahuje viac atómov uhlíka, takže má aj vyššiu výbušnú silu.