Výfuk na auto sa mnohým môže javiť ako „odpadová rúra“ pre motor. Ide však o omnoho viac, ako iba o obyčajnú trubicu, ktorá odvádza škodliviny von z motora. V článku predstavíme zopár zaujímavostí ohľadom výfukov áut a motoriek, tuning výfuku, výfuku s klapkou a iné zaujímavosti.

dvojitý výfukový hrot

Čo je výfuk na auto a na čo slúži

Výfukový systém sa stará o odvádzanie výfukových plynov, ktoré vznikajú spaľovaním, von z motora. Tieto škodlivé výfukové plyny odvádza mimo vozidlo tak, aby nedošlo k ich vniknutiu do kabíny a nezasiahli tak dýchací systém posádky auta. Ďalšou úlohou výfuku je zníženie hluku zo spaľovania motora.

Výfuk je zároveň jednou z najviac namáhaných súčastí vozidla. Kvôli výraznému striedaniu teplôt a vplyvom vonkajšieho a vnútorného prostredia podlieha celý výfukový systém extrémnej korózii. Zvonka naň pôsobí voda a rôzne nečistoty na cestách, ako drobné kamienky alebo prach, ďalej naň pôsobia vibrácie namáhajúce ohyby a spoje.

Z čoho sa skladá výfuk auta

Výfuky sú navrhované vždy pre konkrétny motor, a teda konkrétne vozidlo. Je to preto, aby bol zachovaný správny spätný tlak vo vnútri motora, vďaka čomu je zaručené správne plnenie a vyprázdňovanie spaľovacieho priestoru. Výfuk sa však všeobecne skladá z týchto komponentov:

  • výfukové zvody
  • pružné členy (drôtenky, pletence)
  • katalyzátor
  • Lambda sonda
  • tlmič výfuku
  • výfukové trubky

výfukový systém v aute

Výfukové zvody sú prvou časťou výfukovej sústavy a odvádzajú výfukové plyny z motora až po prvý výfukový tlmič alebo katalyzátor. Obvykle sa skladajú z jednej alebo dvoch trubiek. Pružné členy odstraňujú vibrácie vznikajúce kvôli chodu motora. Nájdete ich pred katalyzátorom v blízkosti motora. Katalyzátor predstavuje akúsi sieť malých komôrok obalených vrstvou vzácnych kovov, akými sú napr. platina či paláňdium. Vďaka prebiehajúcej chemickej reakcii znižuje obsah uhľovodíkov a kysličníku uhoľnatého vo výfukových plynoch. Vedľajším produktom tejto reakcie je voda, ktorá sa kondenzuje vo výfukovej sústave.

Ďalším komponentom je Lambda sonda. Ide o čidlo umiestnené pred katalyzátorom alebo v ňom, ktoré vyhodnocuje množstvo kyslíku vo výfukových plynoch. Aby sa zachovalo optimálne spaľovanie, riadiaca jednotka motora upravuje pomer paliva a vzduchu. Pokiaľ Lambda sonda nefunguje tak, ako má, môže dôjsť k zníženiu výkonu motora, zvýšeniu spotreby paliva alebo väčšiemu množstvu dymu z motora.

Tlmič výfuku je tvorený komorami, ktorými sú odvádzané výfukové plyny. Jednotlivé tlmiče sú navzájom pospájané pomocou výfukových trubiek. Delia sa na lacnejšie oceľové a kvalitnejšie nerezové trubky na výfuk. Koncová trubka nakoniec odvádza výfukové plyny mimo vozidlo.

Výfuk s klapkou: Čo sú výfukové klapky a na čo slúžia

Výfuk s klapkou umožňuje meniť prúdenie výfukových plynov. Najčastejšie sa s ich pomocou mení hlasitosť výfuku – pri zavretej klapke prúdia výfukové plyny cez tlmiče a pri otvorenej bez tlmičov, vďaka čomu sa zvýrazní burácajúci výfukový zvuk.

Výfuk vľavo či vpravo: Aký je medzi tým rozdiel

Pozícia výfuku na vozidle nie je určená žiadnym zákonom, nariadením, ani normou. Každý automobilový výrobca si preto môže sám stanoviť umiestnenie výfuku či už podľa konkrétneho návrhu modelu, alebo štýlu, ktorý tým chce svojmu modelu dodať. Niektorí automobiloví výrobcovia sa snažia umiestniť výfuk na opačnú stranu od chodníka. Avšak aj tu to nie je celkom jednoznačné, pretože vo väčšine krajín sa síce jazdí vpravo, avšak v niektorých je to aj vľavo. Väčšinou sa teda umiestnenie výfukového potrubia riadi technickými náležitosťami daného vozidla, akým sú napríklad umiestnenie nádrže, vedenie bŕzd, konštrukcia zavesenia či koncepcia pohonu.

Je postačujúci jeden výfuk na auto, alebo ich treba viacej?

Aj keď väčšina áut disponuje iba jedným výfukom, niektoré modely áut sa pýšia viacerými výfukmi. Väčší motor produkuje viac výfukových plynov, a preto potrebuje priepustnejšie výfukové potrubie. V neposlednom rade, množstvo výfukov je aj otázkou dizajnu modelu a zvuku, ktorý sa s ich pomocou snaží výrobca dosiahnuť. Bez výfukov sa obídu iba čisté elektromobily.

Dymiaci výfuk auta – čo je vo veci

Jazdili ste niekedy na aute, alebo ste videli v cestnej premávke auto, za ktorým sa z výfuku valil hustý dym? V takomto prípade nemusí ísť hneď o starší model, ktorý automaticky nespĺňa emisné normy, a môže ísť o celkom bežný jav, ktorému predchádzal studený štart.

dymový výfuk v aute

TIP: Ak vychádza biely dym z vášho výfuku neustále, môže ísť o technický problém súvisiaci s prienikom chladiacej kvapaliny do valcov. Skontrolujte, či vám podozrivo rýchlo nemizne chladiaca zmes.

Z výfuku auta neprúdia len emisie z paliva, ale aj vodná para, ktorá sa prirodzene zhromažďuje vo výfuku, avšak môže predstavovať problém. Hromadí sa najmä v prípade chladnutí výfuku po odstavení auta. Vzdušná vlhkosť sa mení na kondenzát, ktorý sa počas krátkych jázd naďalej hromadí vo výfuku, čo môže dospieť do momentu, kedy zrazu vozíte v aute aj niekoľko litrov vody. Avšak v tomto prípade nejde o neškodnú vodu, ale o agresívnu chemickú zmes vyvolávajúcu koróziu. Z výfuku sa väčšinou dostáva sama, a to vďaka dlhším jazdám, napríklad po diaľnici, počas ktorých dochádza prehriatiu a následnému odpareniu.

V akom prípade vzniká za autom plameň

Možno ste si niekedy na cestách všimli, že auto pred vami zrazu vyšľahlo z výfuku plameň. Tento úkaz nastáva vtedy, ak sa do valca dostane príliš veľa paliva a nenachádza sa v ňom dostatočné množstvo vzduchu na to, aby všetko palivo zhorelo. Zvyškový benzín sa tak dostáva do výfuku, kde vďaka kyslíku môže dohorieť. Ak sa sviečka oneskorí vo svojej činnosti a hodí iskru o čosi neskôr, valec sa nachádza už v inej polohe. Zmes sa tak spaľuje neskôr a fáza spaľovania a otvorenia výfukového ventilu ide spolu ruka v ruke. No a pri otvorení ventilu v čase vznietenia oheň z valca vyletí cez výfuk von a vodič za vozidlom môže pozorovať túto zaujímavú „ohňovú show“ v priamom prenose.

Tuningové výfuky na auto a motorku

Tuningový výfuk, nazývaný aj tuning výfuk alebo športový výfuk, je dnes obľúbeným doplnkom mnohých šoférov. Pokiaľ má takýto výfuk na aute niekto v okolitej cestnej premávke, určite sa vám jeho burácajúci zvuk len tak ľahko nepodarí prehliadnuť. Rozhodne jedny z najkrajších výfukov majú modely Lexus RCF, McLaren 600 LT a Ford GT. Nezabudnite k nim pridať aj športové pneumatiky a o športový zážitok z jazdy máte postarané.

výfuk v motorke

Tuning motory nie sú iba estetické a burácajúce, ale pokiaľ sú správne vyladené, tak dokážu taktiež zvýšiť výkon motora, a to o 5 - 15 kW. V opačnom prípade vás zas čaká znížený výkon, a preto vám odporúčame jeho ladenie zveriť odborníkom.

Hoci sú oceľové rúry na výfuk lacnejšie, s nerezovými rúrami na výfuk sa nemôžu porovnávať. Nerezový výfuk vytvára lahodný športový zvuk aj pre tých najnáročnejších šoférov. Absolútny bestseller športových a pretekárskych výfukov nielen pre autá, ale aj pre motocykle je Akrapovič výfuk na auto. Podobný prípad je aj výfuk Remus a Ulter Sport výfuk.

Viaceré spoločnosti ponúkajú úpravu zvukových systémov pre naftové motory. Úprava športového výfuku na diesel je komplikovanejšia, ale niektoré spoločnosti si s tým už dokážu poradiť a dokážu vyladiť aj z naftového motora ostrý agresívny zvuk. Spravia vám výfuk na zákazku.

Pokiaľ vlastníte motocykel, môžete si vybrať ladený výfuk na motorku, ktorý na ňu perfektne sadne. Širokú ponuku výfukov nájdete na rôznych e-shopoch alebo u autorizovaných predajcov.

Výfuk auta a znečistenie vzduchu

Mnohí ľudia si myslia, že výfuky sú tými, ktoré najviac znečisťujú naše ovzdušie. Odborníci v tomto prípade dvíhajú varovný prst, pretože emisie zo spaľovacích motorov sú iba špičkou ľadovca v mori znečistenia ovzdušia kvôli automobilom. Treba počítať aj s emisiami z vozoviek a bŕzd a najmä sa treba pozrieť bližšie aj na pneumatiky. Spoločnosť Emissions Analytics totiž prišla so zaujímavou štúdiou, podľa ktorej pneumatiky znečisťujú vzduch údajne až tisíc krát viac, než pevné častice z výfukových plynov. Najhoršie na tom je, že zatiaľ čo znečistenie z výfukových plynov je regulované, emisie vychádzajúce z opotrebenia pneumatík nikto nesleduje. Výskum ukázal, že na každom kilometri vypustil výfuk skúmaného auta 4,5 mg/km pevných častíc, zatiaľ čo pneumatiky až 5,8 g. Ako vodič vždy dbajte na používanie tých najlepších pneumatík pre osobné vozidlá aj SUV pneumatík a uprednostnite pri výbere vždy nové pneumatiky pred použitými.