Každý vodič by mal vedieť nielen dobre jazdiť, ale aj brzdiť. Viete, ako funguje ručná brzda a ako ju správne použiť? V článku si prečítate informácie o klasickej „pákovej“, ale aj o modernej elektrickej ručnej brzde. Na konci sa dozviete aj to, čo robiť s pokazenou ručnou brzdou.

Ručná brzda

Brzdový systém v aute

Z hľadiska aktívnej bezpečnosti je brzdový systém jednou z najdôležitejších súčastí vozidla. Ide o mechanizmus, vďaka ktorému dokáže auto v prípade potreby znížiť svoju rýchlosť, či ostať stáť zabrzdené v kopci. Brzdový systém sa z aspektu použitia delí na tieto typy bŕzd:

  • prevádzková brzda – jej úlohou je spomaliť, prípadne úplne zastaviť auto
  • pomocná brzda – využíva sa zväčša len pri nákladných autách
  • núdzová brzda – pomáha vozidlu spomaliť vtedy, keď zlyhajú prevádzkové brzdy; ako núdzová brzda môže byť použitá aj ručná (parkovacia) brzda
  • ručná (parkovacia) brzda – zabraňuje samovoľnému pohybu vozidla najmä počas vodičovej neprítomnosti

V článku sa bližšie pozrieme na to, ako funguje ručná brzda a čo robiť v prípade pokazenej ručnej brzdy.

Čo je ručná brzda a na čo sa používa

Ručná brzda zabraňuje samovoľnému pohybu vozidla počas času jeho odstavenia, kedy sa v ňom vodič nenachádza. Bráni teda spontánnemu pohybu stojaceho vozidla pôsobením cudzích síl.

Jednou zo základných povinností vodiča je zabezpečiť vozidlo proti nežiaducemu pohybu v prípade jeho neprítomnosti. Po opustení vozidla by sa mal vodič vždy riadne presvedčiť, či je páka ručnej brzdy v zaistenej polohe a nie je možné jej uvoľnenie, ktoré by mohlo spôsobiť jeho samovoľný pohyb, a až potom ho zamknúť a odísť.

Ako funguje ručná brzda

Poznáme dva typy ručných bŕzd: klasickú zaťahovaciu ručnú brzdu a modernú elektrickú ručnú brzdu. Klasickú ručnú brzdu jednoducho zatiahnete pomocou páky. Jej zatiahnutie má svoj špecifický zvuk, ktorý pripomína nepríjemné trenie dvoch kovových plôch o seba, akoby sa človek hral s rapkáčom, alebo naťahoval volejbalovú či tenisovú sieť.

Mechanizmus je podobný ako pri naťahovaní siete – aj pri ručnej brzde ide o natiahnutie laniek, ktoré prenášajú silu na strmene či čeľuste. Nezľaknite sa, ide iba o zvuk, ktorý vydáva rohatka, čiže ozubený veniec, so západkou. Netreba sa preto báť potenciálneho nadmerného opotrebenia brzdy. Plochy zubov na oboch stranách sú dostatočné veľké a pôsobiace sily zas pomerne malé. Kvôli nízkej rýchlosti pohybu nehrozí ani tepelné namáhanie.

Na odistenie mechanizmu pákovej brzdy, čiže odbrzdenie, slúži stredový kolík na páke. Ten zabezpečuje zdvihnutie západky z ozubenia rohatky. Po jeho stlačení sa spomínaný rapkáčový zvuk už nevyskytne. Spomeňte si, ako vám ručnú brzdu vysvetľoval napríklad inštruktor v autoškole.

Elektrická ručná brzda

V najnovších modeloch áut sa v dnešnej dobe nachádzajú už elektrické parkovacie brzdy, ktoré elegantne nahrádzajú klasické pákové brzdy. Okrem ušetrenia miesta vďaka odstráneniu páky, ktoré výrobcovia áut zväčša využívajú na zväčšenie odkladacieho priestoru či vytvorenie ďalších šikovných priehradok, majú aj ďalšie výhody.

Elektrická ručná brzda v bmw

Týmito výhodami sú napríklad ľahšia ovládateľnosť či automatické uvoľnenie počas rozbehu do strmého kopca. Skvelou výhodou je aj funkcia AutoHold, vďaka ktorej nemusíte na križovatke stáť na brzde. Elektrická ručná brzda sa automaticky deaktivuje zas pri rozjazde a myslí aj na komfort vodiča po opustení vozidla. Pri vypnutí motora alebo vyradení rýchlosti sa jednoducho automaticky zatiahne a zablokuje jeho pohyb. V prípade elektrickej brzdy sa vám taktiež nemôže stať, že ju neviete zatiahnuť alebo uvoľniť.

TIP: Nezabudnite na to, že aj elektrická ručná brzda môže v prípade dlhého zatiahnutia počas jazdy slúžiť ako núdzová brzda. Bezpečne zastaviť vozidlo tak v prípade nutnosti zvládne aj spolujazdec.

Tak, ako všetko na svete, aj automatická ručná brzda má nejaké nevýhody. Tou hlavnou je náročnejší servis v prípade poruchy. V prípade Plug-in hybridov alebo elektromobilov môže nastať problém pri vybitej batérii, kvôli ktorej prestane pracovať elektrický okruh. Kvôli tomu ju nebude možné povoliť, čo si často vyžaduje zásah do softvéru.


Pokazená ručná brzda – čo robiť, keď ručná brzda nebrzdí

Pokiaľ máte pokazenú alebo zablokovanú ručnú brzdu, môžete sa nepríjemne potrápiť pri rozjazde do kopca či samotnom parkovaní. Ak ručná brzda nebrzdí alebo brzdí iba slabo, ide väčšinou o riešiteľný problém. V prvom rade určite skontrolujte páku ručnej brzdy. Ak je páka v poriadku, problémom môže byť samotné lanko, ktoré je vekom vyťahané alebo inak poškodené. Môžete sa ho pokúsiť dotiahnuť, no ak to nepomôže, skontrolujte ho po celej dĺžke. Lanko môže byť totiž niekde zaseknuté, vyskočené, ohnuté alebo prasknuté. V tomto prípade ho bude treba vymeniť.

Ak sa aj lanko javí v poriadku, vyskúšajte prečistiť všetky pohyblivé časti brzdového mechanizmu a skontrolujte, či fungujú. Ak ani toto nepomôže, odvezte auto do servisu. Pokazenú elektrickú brzdu budete musieť taktiež iba odovzdať do servisu.

Problémom môže byť aj zamrznutá ručná brzda. Ručná brzda v zime môže spôsobiť vodičom problémy, a to v prípade, ak sa do mechanizmu lanka dostane voda, ktorá zamrzla.