Výroba pneumatík je zložitý proces a môžeme sa ňou pýšiť aj u nás na Slovensku, konkrétne vo výrobnom závode v Púchove. Tento proces spája vyše 200 zložiek do jednej gumovej zmesi, z ktorej je následne zhotovená pneumatika.

V Púchove prebieha výroba pneumatík pod záštitou spoločností Continental Matador Rubber, s.r.o. pre osobné pneumatiky a Continental Matador Truck Tires s.r.o. pre nákladné pneumatiky. V článku sme sa pozreli na procesy, ktoré v tomto závode prebiehajú, na históriu značky Matador a Continental a zmodernizované Technologické centrum v Púchove.

továreň na pneumatiky

Výroba pneumatík na Slovensku: Continental Matador Rubber Púchov

Základnými zložkami zmesi na výrobu pneumatík je kaučuk, syntetická guma, rôzne plnidlá a spevňujúce a vytvrdzujúce látky. Každá z týchto zložiek zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní optimálnych vlastností pneumatiky, a preto sa zloženie letných, zimných a celoročných pneumatík odlišuje.

Každý výrobný závod si však svoju „tajnú receptúru“ na namiešanie zmesi na pneumatiky starostlivo chráni, a preto a nedá presne odhadnúť zloženie každej pneumatiky. V článku si priblížime históriu a súčasnosť púchovského závodu na výrobu pneumatík.

Výroba pneumatík značky Matador a jeho história

Na Slovensku sa pneumatiky ako prvé vyrábali v závode Matador v Bratislave, ktorý bol zároveň prvým výrobcom pneumatík v Československu. Najväčší český výrobca pneumatík, Barum, začal totiž svoje kolesá vyrábať až o 6 rokov neskôr.

Na Slovensku bola gumárenská spoločnosť Matador založená už pred 115 rokmi, v roku 1905. Spočiatku sa Matador venoval výrobe gumových výrobkov, hadíc a remeňov. S výrobou pneumatík začal až o 20 rokov neskôr, v roku 1925. Už pár rokov nato Matador obúval slávne značky našej automobilovej histórie a súčasnosti, ako Škoda, Tatra alebo Aero.

V roku 1930 získal Matador dokonca patentové právo na systém spojenia železa a gumy a o 3 roky neskôr sa zrodila prvá československá terénna pneumatika Goliath. Po vojne, v roku 1946, sa Matador stal národným podnikom. Vďaka stúpajúcemu dopytu po pneumatikách bola postavená nová výrobná továreň v Púchove, kam bola následne od 1. mája 1950 presunutá celá výroba. Prvá pneumatika sa z Púchova odkotúľala ešte v tom istom roku pod názvom Gumárne Púchov.

Matador však dbal aj na svoj vlastný výskum a vývoj a chcel vyrábať tie najlepšie pneumatiky, a preto padlo rozhodnutie v roku 1987 založiť Výskumný ústav gumárenský. Správne rozhodnutie zabezpečilo úspešnú výrobu v 90. rokoch. Zo závodu Matador sa s pádom komunizmu stala sprivatizovaná akciová spoločnosť a nasledovala dohoda s Continentalom o založení spoločného podniku pod názvom Continental Matador Rubber Púchov. Už v roku 2000 vyvinul závod novú vysokorýchlostnú pneumatiku MP41 Aquilla v rýchlostnej kategórii W (270km/h).

Matador posilňoval svoje postavenie na českom trhu a dokonca prerazil aj na africký trh. Postupom času však Continental získaval väčší a väčší podiel spoločnosti Matador, až sa napokon v roku 2010 stal jeho 100% vlastníkom a otvoril v Púchove logistické centrum pre strednú a východnú Európu a novú výrobnú halu na výrobu osobných a dodávkových pneumatík.

Kvalitné pneumatiky značky Matador sa v súčasnosti vyrábajú v niekoľkých modelových radách pre všetky typy vozidiel - cez osobné, offroad a nákladné pneumatiky, a takisto aj pneumatiky určené na ťažký priemysel či pre armádu. Po vstupe Continentalu do výrobného procesu sa kvalita pneumatík ešte zvýšila a neustále rastie.

pneumatiky na dopravnom páse

Popredný výrobca pneumatík: Spoločnosť Continental

Spoločnosť Continental má za sebou pomerne bohatú a dlhú históriu. Viete, prečo má vo svojom logu zobrazeného koňa? Už v roku 1871 vo výrobnom závode v nemeckom Hannoveri totiž odštartovali výrobu tlmičov pre konské povozy a obruče pre koče. Od roku 1892 začal Continental s výrobou pneumatík pre bicykle a v roku 1900 zahájil aj výrobu pneumatík pre automobily a úspešne vyvinul najodolnejšiu pneumatiku danej doby, pneumatiku s oceľovým kordom (Conti-Cord). Toto zabezpečilo spoločnosti raketový rast a 90% podiel na trhu s pneumatikami.

Zaujímavosť
V roku 1909 sa stal francúzsky letec Louis Blériot prvým človekom, ktorý preletel kanál La Manche. Krídla jeho monoplošníka pokrýval materiál Aeroplan práve od spoločnosti Continental.

V súčasnosti patrí spoločnosť Continental do top 5 najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel na svete. Vyrába pneumatiky prakticky na všetko, čo sa točí a ďalšie komponenty pre automobilový priemysel, ako napríklad brzdové segmenty.

Continental je na Slovensku v zastúpení dvoch divízií - Automotive a Rubber. Tieto sú v mestách Púchov, Zvolen a Dolné Vestenice. Vyše 4 530 zamestnancov vyrába pneumatiky značiek Continental, slovenský Matador, český Barum, rakúsky Semperit, švédsky Gislaved a ďalšie.

Continental vyrobil v Púchove už viac ako 40 miliónov nákladných pneumatík

18. februára 2019 spoločnosť Continental oslavovala výrobu 40 miliónov kusov nákladných pneumatík v Púchove. Jubilejnou pneumatikou bola pneumatika typu 315 / 80 R 22,5 Conti Hybrid HD3. Okrem toho závod pre výrobu nákladných pneumatík získal už tretíkrát za sebou interné ocenenie za kvalitu - CVT Quality Award.

Zaujímavosť
No aj pri snahe púchovského závodu najväčším svetovým výrobcom pneumatík naďalej ostáva Lego. Hoci vyrába pneumatiky iba pre svoje hračky, v roku 2011 sa zapísal do Guinessovej knihy rekordov s počtom 320 miliónov vyrobených pneumatík za rok. Continental je „až“ na 5. mieste.

Moderné Technologické centrum vývoja pneumatík v Púchove

Okrem výroby pneumatík v púchovskom Technologickom centre prebieha vývoj pneumatík, návrh foriem, vývoj komponentov, simulácia vývoja pneumatík, kalibračné činnosti a rôzne druhy testov a meraní. Vývojári testujú a spájajú rôzne pomery kaučuku so silikou, sírou, sadzami, živicou, zinkom, antioxidantmi a ďalšími látkami. Tieto látky následne testujú a zdokonaľujú, pretože chcú pre vás priniesť ešte výkonnejšie, tichšie a bezpečnejšie pneumatiky. Závod v Púchove je významný aj vďaka výrobe SSR pneumatík, ktorých zosilnená bočnica umožňuje vodičovi pokračovať v jazde aj v prípade defektu. Ďalšie významné technológie sú nulový nárazník, wide – base, a Triple A. Výročnú správu z púchovskej fabriky môžete nájsť na tomto linku.

Toto Technologické centrum je druhým najväčším technologickým centrom v rámci Výskumu a vývoja divízie Pneumatiky spoločnosti Continental a počas posledných 5 rokov doň spoločnosť investovala cca 10 miliónov eur. Technologické centrum, rozprestierajúce sa na ploche 813 m², bolo v decembri 2019 zrekonštruované a zmodernizované.

pneumatika v továrni

Zaujímavosť na záver: Najstaršie obuté pneumatiky na Slovensku

Najstaršie zaznamenané obuté pneumatiky na Slovensku boli podľa pravidelného prieskumu obutia vozového parku spoločnosti Continental pneumatiky Barum OR 37, ktoré mal istý majiteľ vozidla Škoda Favorit obuté na svojom aute po dobu 23 rokov. Tento rekord vznikol vo východoslovenskej metropole, v Košiciach.

V rámci prevencie a bezpečnosti na cestách vám odporúčame si vždy dôkladne premyslieť, či zvolíte nové alebo použité pneumatiky a podobný experiment radšej neskúšajte. Staré a opotrebované pneumatiky odovzdajte na príslušných zberných miestach. Každý zodpovedný vodič predsa vie, že je bezpečnejšie dbať na pravidelné prezutie pneumatík a kontrolu SKT.