Výroba pneumatík je technicky náročný proces, ktorému predchádza dlhý vývoj a testovanie gumových zmesí. Svoje o tom vedia aj Slováci, ktorí v jednom z týchto gumárenských závodov v Púchove pracujú.

Ako sa vyrába pneumatika a z čoho sa skladajú jej jednotlivé časti? V článku vás prevedieme celkovým výrobným procesom pneumatiky od začiatku až do konca. Vedeli ste, že nie všetky pneumatiky sú vyrobené z kaučukovníka?

Z čoho sa vyrába pneumatika?

Základnými zložkami každej pneumatikykaučuk, syntetická guma, rôzne plnidlá (napríklad silica alebo oxid kremičitý) a spevňujúce a vytvrdzujúce látky. Pre lepšiu pružnosť pneumatík sa ako zmäkčovadlo používa olej, živice a ďalšie chemikálie.

Celkový počet zložiek je vyše 200 a každá má svoju úlohu pri zabezpečovaní optimálnych vlastností pneumatiky, akými sú palivová úspora, výkonnosť, ochrana životného prostredia či bezpečnosť. Každý výrobca si však presné zloženie a pomer jednotlivých zložiek obsiahnutých v pneumatikách starostlivo chráni.

Zloženie letných, zimných a celoročných pneumatík

Zloženie rôznych druhov pneumatík nie je totožné. Každý druh je totiž určený do iných podmienok a musí preto spĺňať iné, špecifické požiadavky. Podiel jednotlivých zložiek v pneumatike a ich samotná výroba závisí najmä od toho, na aké vozidlo a do akého terénu sú pneumatiky určené. Dôležitými výrobnými parametrami sú napríklad typ vozidla a jeho hmotnosť, rozmery pneumatík a rýchlostný index.

Podiel kaučuku v pneumatike

Surovina, ktorá má v pneumatike najväčšie zastúpenie, je kaučuk. Prírodný kaučuk na výrobu pneumatík zväčša do závodov prichádza z kaučukových plantáží v Thajsku, Indonézii či Malajzii. Takýto kaučuk sa následne pretvára do gumárenských zmesí, z ktorých sa vyrábajú pneumatiky.

Možnosti na pestovanie kaučukovníkov sú však obmedzené, najlepšie podmienky na rast má v rovníkových oblastiach Zeme. Z jedného kaučukovníka počas jedného roka získate približne iba 10 kg kaučuku, čo sa, samozrejme, odráža aj na jeho cene.

Prírodný vs. syntetický kaučuk

Kvalita a cena pneumatiky sa spravidla odvíja aj od toho, či je kaučuk prírodný alebo syntetický. Zimné pneumatiky, ktoré jazdia v extrémnych podmienkach, majú vyšší podiel prírodného kaučuku oproti syntetickému, a preto bývajú drahšie, ako letné.

Púpava - kaučuk budúcnosti

Riešením na nedostatok kaučukovníkov môže byť špeciálna púpava rastúca v Rusku, ktorá vo svojich koreňoch obsahuje kaučuk. Rastlina je nenáročná na podmienky a nemusí tak rásť iba v tropických oblastiach. Postačia jej aj ruské lúky, či európske pláne. Pneumatika vyrobená z púpavového kaučuku je na pohľad rovnaká s tou bežnou. Prvé takéto pneumatiky by sa mali objaviť na trhu už v blízkej budúcnosti.

Ako prebieha výroba pneumatík?

Ako sa z kaučukovníka stane pneumatika dostatočne bezpečná na to, aby ste na nej mohli ísť v lete na dovolenku k moru a v zime zvládli snehové končiare našich hôr? Proces výroby pneumatiky je zložitý a vstupuje doň množstvo faktorov. Hoci si každý výrobca svoje výrobné tajomstvo chráni, niektoré kroky výroby sú rovnaké, alebo aspoň veľmi podobné.

Príprava gumovej zmesi

Kaučuk sa s ostatnými (často tajnými) prísadami mieša vo veľkých nádobách pri vysokých teplotách, až vznikne čierna lepkavá hmota. Gumová zmes sa po vychladnutí posiela na ryhovanie.

Ryhovanie gumovej zmesi

Ryhovanie je rezanie vychladnutej gumovej zmesi na pásy, ktoré tvoria základ pneumatiky. Narezané pásy idú do špeciálnych strojov, kde vzniká tkanina tvoriaca kostru pneumatiky, bočnice, dezén a jej iné časti.

Vytvrdzovanie pneumatiky

Vzniknutý polotovar sa vo vulkanizačnom lise vytvrdzuje, zahrieva a stláča. Vytvrdzovacie zariadenie stlačí všetky časti pneumatiky dokopy a dodá jej konečný tvar. V tejto fáze sa na bočnicu vyráža aj označenie pneumatiky. Teplota vo vulkanizačnom lise je približne 150 - 300 °C, toto číslo sa však u jednotlivých výrobcov líši. Tak isto aj čas, počas ktorého sa pneumatika vytvrdzuje. Čas vytvrdzovania býva bežne okolo 12 až 25 minút.

Konštrukcia pneumatiky

Konštrukcia hotovej pneumatiky je najnáročnejšou časťou celého výrobného procesu. Do konštrukčného stroja sa vložia ostatné komponenty a vytvorí sa hotová pneumatika.

Jej vnútorný priemer tvorí oceľové, čiže pätkové lano, ktoré pokrýva vnútorná gumová vrstva nahrádzajúca dušu pneumatiky. Vnútro pneumatiky a bočnicu delí dezén. Dezén je tvorený oceľovými kordmi a prírodným kaučukom. Oceľové kordy pohlcujú nerovnosti vozovky. Pokiaľ sa bočnica presekne, pneumatika sa stáva nepoužiteľnou a už sa nedá opraviť.

Ďalšími časťami pneumatiky sú:

  • behúň, čiže vrchná časť pneumatiky, kde sa nachádza dezén
  • dezén, ktorým sa guma dotýka vozovky
  • lamely a drážky - pomáhajú počas jazdy na snehu a ľade
  • bočnica a jej vystuženie
  • rameno pneumatiky s výstužou
  • pätky - udržujú pneumatiku v ráfiku
  • ráfik - vonkajší veniec kolesa

Dôležitou súčasťou každej pneumatiky je jej kostra. Umožňuje, aby bola pneumatika pružná, no zároveň pevná. Skladá sa z bavlnených vlákien a kordových tkanív, ktoré sú potiahnuté mäkkou gumou. Na záver ostáva už iba posledný krok, rovnako dôležitý, ako všetky ostatné, a to kontrola pneumatiky.

Kontrola vyrobenej pneumatiky

Vyškolení kvalifikovaní odborníci preveria každú vyrobenú pneumatiku pomocou špeciálnych zariadení predtým, než sa dostáva k distribútorom. Náhodne vybrané pneumatiky sa kontrolujú aj pomocou röntgenu, ktorý overí, či nemajú slabé miesta a poruchy. Niektorí výrobcovia námatkovo vybraté pneumatiky rozrežú, a tak kontrolujú ich konštrukciu. V prípade, ak pneumatika preukáže čo i len najmenšiu závadu, je okamžite vyradená.

Výroba pneumatík na Slovensku

Na Slovensku je povinnosť jazdiť na zimných pneumatikách v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Slováci preto svoje vozidlá prezúvajú poctivo. No na poctivé prezúvanie musia reagovať aj distribútori a mať v ponuke dostatok vyrobených pneumatík.

Na Slovensku pneumatiky vyrába spoločnosť Continental Matador Rubber, s.r.o. a Continental Matador Truck Tires, s.r.o. v Púchove. Táto prevádzka bola oficiálne spustená už v roku 1950.

Continental Matador Rubber, s.r.o.

Spoločnosť Continental Matador Rubber patrí medzi 5 najväčších európskych výrobcov pneumatík pre osobné, SUV a ľahké nákladné vozidlá. Ročne vyrobí takmer 15 miliónov pneumatík a zamestnáva viac ako 3 000 zamestnancov.

V tomto závode sa vyrábajú značky pneumatík ako Barum, Continental, General Tire, Gislaved, Mabor, Matador, Semperit, Sportiva, Uniroyal a Viking.

Continental Matador Truck Tires, s.r.o.

Spoločnosť Continental Matador Truck Tires je najväčším európskym závodom na výrobu nákladných a autobusových pneumatík. 1 500 zamestnancov spoločnosti ročne vyrobí okolo 2,8 miliónov pneumatík pre nákladné vozidlá a autobusy.

Závod vyrába napríklad tieto značky pneumatík: Barum, Continental, General Tire, Matador, Semperit, Uniroyal a ďalšie.

Trvalo udržateľná výroba pneumatík

Každý moderný výrobca pneumatík by pri výrobnom procese mal brať ohľad aj na životné prostredie. Pevnou súčasťou politiky púchovského výrobcu je ochrana životného prostredia. Ekonomika a životné prostredie tu spolu tvoria základ trvalo udržateľnej výroby a tvorby hodnôt.