Presvedčte sa, prečo by ste sa mali starať o tlak v pneumatikách. Pozrite sa na výsledky testov a dôsledky udržiavania nevhodného tlaku v pneumatikách.

Tlak vzduchu v pneumatikách má veľký vplyv na bezpečnosť a cestovné náklady. Stojí za to vedieť, že nielen príliš nízka úroveň má negatívne následky. Príliš vysoký tlak je tiež škodlivý. V článku uvádzame príčiny a účinky nesprávnej úrovne tlaku v kolesách a radíme, ako zabezpečiť jeho správnu hodnotu.

meranie tlaku vzduchu v pneumatike

Aký by som mal mať tlak v pneumatikách?

Odporúčané výrobcom automobilu. Každé auto vyžaduje trochu odlišnú úroveň tlaku v pneumatikách. Všetko záleží na jeho hmotnosti, rozmeroch alebo prepravovanom tovare. Je potrebné poznamenať, že uvedené hodnoty sa vždy vzťahujú na jazdu osamote, ako aj na skupinu cestujúcich spolu s batožinou. Jazda so zaťažením si vyžaduje zmenu tlaku vzduchu v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách a bezpečnosť

Podľa americkej Národnej bezpečnostnej správy pre cestnú premávku pneumatiky s príliš nízkym tlakom spôsobujú, že brzdná dráha sa predĺži až o 22 percent.

Výskum spoločnosti Bridgestone ukázal, že až 6 % smrteľných nehôd na cestách spôsobujú prepichnuté pneumatiky, ich roztrhnutie alebo pokles tlaku vzduchu.

Tlak vzduchu v pneumatikách a náklady na jazdu

Pneumatiky s príliš nízkym tlakom vzduchu zvyšujú spaľovanie a značne skracujú svoju životnosť.

Výskum, ktorý sa uskutočnil v Kanade ukázal, že ideálny tlak v pneumatikách má za následok to, že budete jazdiť 2 týždne bez tankovania (pre priemerného vodiča).

Príliš nízky tlak v pneumatikách môže znížiť najazdené kilometre pneumatiky až o 40% (podľa prieskumu spoločnosti Bridgestone).

Tlak vzduchu v pneumatikách a životné prostredie

Podľa prieskumu Európskeho technického centra Bridgestone vodiči v Európskej únii v roku 2008 zbytočne spálili 3.9 miliardy litrov paliva a predčasne opotrebovali 29,6 milióna pneumatík. Výsledkom bolo vyhodených 7.8 miliárd EUR, a do atmosféry sa dostalo 9.2 megaton CO2. Toto sú výsledky kontrolnej prehliadky pneumatík, ktoré boli vykonané v 14 krajinách Európskej únie v roku 2008 na 31178 osobných automobiloch.

tabuľka tlaku vzduchu na vstupe palivaInformácie o správnej úrovni tlaku sa často nachádzajú na klapke palivovej nádrže.

Čo je dôvodom straty tlaku vzduchu v pneumatikách?

Podľa prieskumu amerického Department Of Transport je príliš nízky tlak v 85% prípadov výsledkom malých a postupných, ale zároveň pravidelných a trvalých strát vzduchu v pneumatike. V iba 15% situácií je príliš nízky tlak spôsobený stratou vzduchu v dôsledku prevádzkových poškodení (napr. prejazd po obrubníku alebo náraz).

Aké sú príčiny prirodzenej straty tlaku v pneumatikách?

Tlak v pneumatikách prirodzene uniká z niekoľkých dôvodov. Najčastejšie sú to:

  • nesprávne nasadená pneumatika,
  • vplyv teploty,
  • mierne poškodenia,
  • netesný uzáver alebo ventil.

Ako často treba kontrolovať tlak v pneumatikách?

Tlak vzduchu v pneumatikách by sa mal preventívne kontrolovať raz za dva týždne a povinne aspoň raz za mesiac. Je tiež potrebné ho skontrolovať pred každou dlhšou cestou.

Ako skontrolovať tlak?

  • Tlak by sa mal kontrolovať na studených kolesách.
  • Kontrola tlaku v pneumatikách „na oko” sa neodporúča, najmä pre pneumatiky s profilom nižším ako 65.
  • Najrozumnejšie je ísť do pneuservisu alebo na čerpaciu stanicu, kde môžete presne určiť, koľko barov tlaku ubudlo v pneumatike vozidla.

Správny tlak v pneumatike s nízkym profilom.Správny tlak v pneumatike s nízkym profilom.

Kde nájdem informácie o tlaku odporúčanom pre moje auto?

Informácie o správnom tlaku nájdete:

  • v úložnom priestore,
  • na nálepke na stĺpiku pri dverách vodiča,
  • na klapke palivovej nádrže,
  • v návode na použitie vozidla.

Hladinu tlaku môže byť udaná v baroch alebo atmosférach. Konverzia tlaku v pneumatikách je pomerne ľahká. Koľko atmosfér je jeden bar? Obidve jednotky sú veľmi podobné. Jeden bar je približne 0,9869 atmosféry.

Tabuľka tlaku v pneumatikách

Ak máte problém s určením optimálnej úrovne tlaku odporúčanej pre vaše auto, môže vám pomôcť naša tabuľka tlakov pre jednotlivé značky a modely automobilov. Je dostupná na našej stránke v záložke nástroje: tabuľka tlaku v pneumatikách

Je možné prispôsobiť tlak v pneumatikách podľa vlastných preferencií?

Áno, je to možné do istej miery. Neodporúča sa však prekročiť +/- 10% odporúčanej hodnoty pre danú pneumatiku. Niektorí vodiči mierne znižujú tlak, aby zvýšili komfort počas jazdy. Iní ho zase zvyšujú, aby dosiahli nižší valivý odpor (nižšia spotreba paliva). Môžeme sa tiež rozhodnúť, čím budeme pumpovať pneumatiky. Najobľúbenejšie varianty na trhu sú vzduch a čistený dusík, ktoré ponúkajú rôzne parametre.

Kedy by sme mali uvažovať o regulácii tlaku?

  • pri jazde s prívesom/vlečkou
  • v prípade príliš veľkej zmeny zaťaženia vozidla,
  • počas jazdy po meste na deravej ceste (nižší tlak môže zvýšiť pohodlie počas jazdy na deravej mestskej ceste),
  • počas dlhšej jazdy na dosť rovnej ceste so značnou rýchlosťou (o niečo vyšší tlak pomôže znížiť valivý odpor),
  • v prípade výraznej zmeny počasia - trochu iná hodnota tlaku sa používa v pneumatikách na zimu, a iná na leto.

Aký by mal byť tlak v letných pneumatikách?

V jarno-jesennej sezóne môžeme pozorovať časté kolísanie teploty. Predpokladá sa, že jej zvýšenie alebo pokles o 10°C mení úroveň tlaku v kolese až o 0,1 baru. Vodiči si často kladú otázku, koľko atmosfér by malo byť v pneumatikách, aby mohli bezpečne cestovať. Odpoveď je jednoduchá: úroveň odporúčaná výrobcom. Pravidelné monitorovanie je preto mimoriadne dôležité. Oplatí sa sledovať predpokladané zmeny teploty a systematicky prispôsobovať náš tlak prevládajúcim podmienkam (prichádzajúce horúčavy alebo chlad).

manometrNemali by ste dôverovať lacným manometrom z hypermarketov - môžu udávať nepravdivé výsledky merania.

Tlak v zimných pneumatikách

Tlak v pneumatikách a teplota spolu úzko súvisia. Preto je dôležité správne prispôsobiť úroveň vzduchu v zimných pneumatikách k prevládajúcim podmienkam. Pri miernom podnebí môžeme ľahko udržiavať správny tlak v zimných pneumatikách odporúčaný výrobcom. V prípade intenzívnych mrazov ho však môžeme zvýšiť o 0,2 baru. Bude to mať pozitívny vplyv na manévrovanie, tuhosť a priľnavosť našich pneumatík. Mali by ste však pamätať na to, že tlak v zimných pneumatikách by sa mal pri opätovnom zvýšení teploty vyrovnať homologovanému tlaku.

Oponeo odporúča

Pozor! V žiadnom prípade nesmietel meniť tlak v pneumatikách, ktoré sú na tej istej náprave. Vtedy aj malé odchýlky hodnoty tlaku, napr. na pravom kolese budú spôsobovať, že auto bude „ťahať" na pravú alebo ľavú stranu vozovky.

Správna hodnota tlaku ovplyvňuje niekoľko dôležitých faktorov:

Tlak pri plnom zaťažení – je to správny tlak pri cestovaní s plným počtom cestujúcich a batožinou. Jeho hodnota je zvyčajne o 0,4 – 0,7 baru vyššia ako odporúčaný tlak v pneumatikách. Po ukončení jazdy s vyšším zaťažením by sa mal obnoviť optimálny tlak v pneumatikách.

Príčiny zvýšeného tlaku v pneumatikách

  • nezmenená úroveň tlaku po jazde s väčším zaťažením,
  • chyby merania (chybný manometer, ktorý vykazuje nesprávnu hodnotu tlaku).

Stojí za to zvyknúť si kontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách každé dva týždne a pred vydaním sa na dlhšiu trasu.

Tlak vzduchu v pneumatikách - účinky príliš vysokých hodnôt

Medzi účinky jazdy s nahusteným tlakom v pneumatikách patria:

  • menšia kontaktná plocha medzi pneumatikou a povrchom (slabšia priľnavosť pneumatík),
  • väčšie vnímanie otrasov a nerovností (zhoršenie komfortu, väčší hluk vo vnútri),
  • prenos otrasov na automobilu (zrýchlené opotrebovanie prvkov karosérie, uvoľnenie v prvkoch zavesenia, poruchy elektronických systémov),
  • nerovnomerné opotrebenie pneumatiky (väčšie v strede behúňa ako na bokoch),
  • väčšie riziko poškodenia pneumatiky po prejdení cez dieru v ceste alebo pri kontakte s obrubníkom.

Vyšší tlak v pneumatikách má tiež výhody

  • väčšia stabilita pri zatáčaní,
  • nižší valivý odpor (zníženie spotreby paliva).

Výrobcovia automobilov niekedy udávajú hodnotu eko tlaku, t. j. zvýšenú hodnotu, ktorá je zároveň optimalizovaný vzhľadom na priľnavosť.

Príliš nízky tlak vzduchu v pneumatikách - dôsledky

  • trochu viac plochý tvar pneumatiky v kontakte so zemou,
  • trvalé poškodenie vnútornej štruktúry pneumatiky (aj keď je tlak nižší iba o 0,4 bar),
  • zvýšenie spotreby paliva až o 5 % (vzhľadom na zvýšenú deformáciu, a tým pádom – väčší valivý odpor),
  • skrátená životnosť behúňa – až o 25 % – s vysokou pravdepodobnosťou nepravidelného opotrebovania jednotlivých pneumatík,
  • zhoršenie presnosti šoferovania a stability vozidla pri zatáčaní.

Ako sa starať o správny tlak v pneumatikách?

  • Udržujte v pneumatikách maximálny tlak, odporúčaný výrobcom (obvykle výrobcovia automobilov umiestňujú takéto informácie na klapku palivovej nádrže, informačný štítok pripevnený na stĺpik dverí vodiča alebo na samotné dvere).
  • Pravidelne kontrolujte úroveň tlaku - najlepšie každé ráno, pred akoukoľvek jazdou, najmenej však každé dva týždne a vždy pred dlhšou trasou.
  • Používajte elektronické tlakomery.

Tlak vzduchu v pneumatikách je najlepšie zmeriť ráno pred tým, ako vyrazíte. Ak však nemáte takúto možnosť a potrebujete sa dostať k manometru (napr. na benzínovú stanicu), pamätajte o tom, že musíte nechať pneumatiky vychladnúť – čas chladenia by ste mali prispôsobiť vzdialenosti, ktorú ste prešli. Ideálna by bola hodina, ale ak nemáte dostatok času, dajte im aspoň 15 minút (pokiaľ to nebola dlhá cesta). Pumpovanie pneumatík nie je zložité a meranie tlaku v pneumatikách trvá len chvíľu. Dobrý tlak významne ovplyvní našu bezpečnosť počas jazdy.

Pokračovanie v jazde po prepichnutí pneumatiky

Existujú tri technológie, po ktorých je to možné:

  • spevnené pneumatiky (pomocou technológie Run Flat),
  • samotesniace pneumatiky,
  • pneumatiky využívajúce pomocný systém.

Prvý zo systémov (pneumatiky Run Flat) bol všeobecne dobre prijatý. Ostatné dva sú teraz dosť sporadické. Dôvodom je skutočnosť, že samotesniace pneumatiky majú s postupom času problémy s vyvážením a pneumatiky využívajúce pomocný systém sa ukázali ako príliš drahé na používanie a ich hromadné používanie sa jednoducho nevyplatilo.

pneumatiky run on flatPrierez tuhej pneumatiky typu run flat od Bridgestone.

Spevnené pneumatiky - Run Flat

  • Vyznačujú sa konštrukciou, ktorá dokáže udržať vozidlo aj po úplnej strate tlaku.
  • Tuhosť je zaistená gumovými vložkami umiestnenými vedľa alebo medzi vrstvami kordov odolných voči teplu v bočniciach pneumatiky, ktoré zabraňujú pretrhnutiu týchto kordov, a to aj v prípade straty tlaku.
  • Spevnené pneumatiky majú tiež špeciálne pätky, vďaka ktorým pneumatika lepšie prilieha k ráfiku, a to aj po strate vzduchu.
  • Nevýhodou použitia tuhých pneumatík je nutnosť vybaviť vozidlo systémom kontroly tlaku, pretože bez neho si šofér ani nevšimne podhustenie pneumatiky, čím nevedomky prispieva k jej ďalšiemu poškodeniu.

Pneumatika bez vzduchu nie je výzvou. Spevnené pneumatiky zabezpečujú plnú mobilitu vozidla približne na 80 km (pri rýchlosti nepresahujúcej 100 km/h), čo by malo stačiť na to, aby ste sa dostali do najbližšieho autoservisu, kde vám profesionálne nafúkajú kolesá.

Príklady technológií Run Flat:

Samoutesnenie pneumatiky

  • Samotesniace pneumatiky sú navrhnuté tak, aby okamžite a trvalo utesnenili väčšinu defektov v oblasti behúňa.
  • Majú dodatočnú vnútornú vrstvu pod oblasťou behúňa, ktorá je pokrytá tmelom, ktorý môže vyplniť otvory po klincoch, skrutkách alebo šróbach.
  • Takáto pneumatika sa najskôr utesní okolo cudzieho telesa a potom po jeho odstránení vyplní otvor v behúni. To všetko sa deje takmer okamžite, bez aktívnej účasti šoféra, ktorý si nemusí ani všimnúť, že prepichol pneumatiku.

Pneumatiky s pomocným systémom

  • Pneumatiky s pomocným systémom používajú špeciálne disky, kotré sú súčasťou originálneho vybavenia vozidla.
  • Behúň prepichnutej pneumatiky spočíva v tomto prípade na opornom krúžku, ktorý je pripevnený na disku. Vďaka tomu väčšina mechanických úloh zodpovedných za mobilitu vozidla sa prenáša z pneumatiky na disk, ktorá sa tak rýchlo neopotrebuje a nemusí sa vymieňať, a to ani v prípade straty tlaku.
  • Nevýhodou tohto systému je, že tieto špeciálne disky nemôžu pracovať s bežnými štandardnými pneumatikami, čo znamená, že náklady na ne sú veľmi vysoké.

Príkladom pomocného systému sú disky a pneumatiky Michelin PAX.

Bez ohľadu na to, aký systém používate, mali by ste si však uvedomiť, že žiaden z nich vás nenahradí v povinnosti kontrolovať správny tlak v pneumatikách, čo je rozhodujúce pre ich správnu prevádzku, a čo je dôležitejšie, pre vašu bezpečnosť.