Viete, čo znamenajú čísla na pneumatikách? Spoznajte označenie pneumatík pre vozidlá a všetky údaje na pneumatike, ktoré používajú ich výrobcovia. Ponúkame vám podrobný prehľad značenia pneumatík a návod na to, ako čítať rozmer a dátum výroby pneumatiky, čo je to index nosnosti a rýchlosti a čím sa vyznačuje pneumatika s označením M+S. Pozrite sa, kde nájdete informácie o ochrannom leme ráfika, a ďalšie parametre pneumatík, ktoré by ste mali pred ich kúpou poznať.

Správne čítanie označenia vám pomôže s výberom tých najvhodnejších pneumatík a ich bezproblémového používania. V článku vám prehľadným spôsobom vysvetlíme význam „tajomných symbolov“, ktoré môžete nájsť na pneumatikách.

Aký údaj na pneumatike hľadáte?

Najčastejšie označenie na pneumatikách a ich vysvetlivky

Pozrite si prehľad najčastejších označení na pneumatikách. Ide o rozmer pneumatiky, index rýchlosti a index nosnosti. Vysvetlíme vám, čo znamenajú a ako ich čítať.

Rozmery pneumatík – čo znamenajú a kde ich hľadať

Rozmer pneumatiky sa nachádza na bočnici všetkých pneumatík. Hľadajte rad znakov, napríklad 205/55 R16 91V alebo 195/50 R15 82T. Informácie o rozmere pneumatík a o ich alternatívnych možných rozmeroch môžete najčastejšie nájsť na týchto miestach:

  • na stĺpiku pri dverách vodiča
  • v odkladacej priehradke
  • na klapke palivovej nádrže
  • v návode na obsluhu vozidla

Rozmery pneumatík a ich vysvetlenie:

  • 195 – šírka pneumatiky vyjadrená v milimetroch
  • 50 – hodnota vyjadrená v percentách, ktorá znamená pomer výšky bočnice pneumatiky k jej šírke. Hodnota 50 v tomto prípade znamená 50 percent z 195 mm, čiže 97,5 mm.
  • R – typ konštrukcie pneumatiky, v tomto prípade radiálna konštrukcia
  • 15 – priemer osadenia, ktorý predstavuje súčasne priemer ráfika, uvedený v palcoch
  • 82 T – index nosnosti v hodnote 82 a index rýchlosti triedy T (význam indexov si môžete prečítať nižšie)
  • C – označenie pneumatiky pre úžitkové vozidlá

Viac o rozmere pneumatík a ich vysvetlení si môžete prečítať v jednom z našich článkov.

Index rýchlosti

Index rýchlosti (nazývaný aj rýchlostný index) je označenie na pneumatike, ktoré informuje o maximálnej rýchlosti, akou je možné sa pohybovať s danou pneumatikou. Nájdete ho na bočnici pneumatiky, na konci označenia rozmeru. Prečítajte si viac na tému index rýchlosti v našom predchádzajúcom článku.

Najčastejšie indexy rýchlosti:

Qdo 160 km/h
Rdo 170 km/h
Sdo 180 km/h
Tdo 190 km/h
Hdo 210 km/h
Vdo 240 km/h
Wdo 270 km/h
Ydo 300 km/h

Index nosnosti

Index nosnosti (nazývajúci sa aj hmotnostný index) je ďalšie dôležité označenie na pneumatike. Uvádza maximálnu prípustnú záťaž pneumatiky pri jazde maximálnou rýchlosťou. Používanie pneumatík s nižším indexom nosnosti ako ten, ktorý sa odporúča pre daný model vozidla, radšej neskúšajte.

Napríklad pneumatika s indexom nosnosti 91 môže mať maximálnu záťaž 615 kg. Ak toto číslo vynásobíte počtom pneumatík vo vozidle, získate výsledok, ktorý je vyšší, ako prípustná celková hmotnosť vášho auta pri plnej záťaži (môžete si ju prečítať z políčka F1 v osvedčení o evidencii vozidla).

Najčastejšie indexy nosnosti:

IndexNosnosť(kg)IndexNosnosť(kg)Index Nosnosť(kg)Index Nosnosť(kg)Index Nosnosť(kg)
8045087545946701018251081000
8146288560956901028501091030
8247589580967101038751101060
8348790600977301049001111090
8450091615987501059251121120
8551592630997751069501131150
86530936501008001079751141180

Všetky označenia na pneumatikách (alfabeticky)

Ponúkame vám najprehľadnejší zoznam označenia pneumatík na internete. Pozrite si jednotlivé značenia pneumatík podľa abecedy.

#

3PMSF – symbol potvrdzujúci zimné vlastnosti pneumatiky, s ktorým sa stretávame na zimných a celoročných pneumatikách; pozor však, toto označenie sa môže vyskytnúť aj na offroadových pneumatikách

označené 3pmsf

B

Označenie BasePen – pneumatika vybavená vodivým pásom, ktorý odvádza statickú elektrinu (v drážke, ktorá vedie cez stred behúňa, sa nachádza silikátová zmes, ktorá odvádza statickú elektrinu)

Označenie BLT – (Raised Black Letters) čierne a vypuklé písmená

Označenie BSW – (Black Sidewall) písmená nápisov na pneumatike sú čierne

C

Označenie COLD – je informácia o tom, aby sa tlak pneumatík meral pri studených pneumatikách

označené dot 4208

D

Označenie DOT – (Department of Transportion) obsahuje dvanásť miestny identifikačný kód alebo sériové číslo, na konci DOT čísla sa nachádza dátum výroby pneumatiky Dátum výroby pneumatiky – nachádza sa na konci DOT čísla. Informácia o veku pneumatiky sa nachádza aj na bočnici, nájdete ho na konci identifikačného čísla pneumatiky. Je to rad skladajúci sa zo 7 až 12 znakov, ktorý informuje o celej šarži pneumatík, vyrobených v danej továrni. Štyri posledné číslice toho kódu (najčastejšie sú uvedené na obvode) obsahujú informácie o dátume výroby pneumatík. Napríklad 4208 – dve prvé číslice označujú týždeň výroby, dve ďalšie označujú skratku roka, čiže pneumatika bola vyrobená v 42. týždni 2008.

Označenie DSSTpneumatika typu RunFlat Dunlop

E

Označenie ECE, e, E – skratka od Economic Commision of Europe, znamená európsku homologizáciu

Označenie EMT – (Extended Mobility Tyre) pneumatiky, ktoré umožňujú jazdu aj po poklese tlaku na nulu

F

Označenie FP – (Fringe Protector) alebo aj RFP (Rim Fringe Protector) označuje pneumatiku s ochranou ráfika. Dunlop používa symbol MFS

FR pneumatiky – toto označenie sa nachádza na bočnici pneumatiky a označuje pneumatiku s lemom, ktorý má chrániť ráfik proti mechanickému poškodeniu. Najčastejšie sa nachádza na pneumatikách s profilom 55 a nižším. Závisí to na konkrétnom výrobcovi a tiež na type a rozmere pneumatík. Príklady rozmerov, medzi ktorými môžeme najčastejšie nájsť pneumatiky s lemom: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (s výnimkami). Zriedkavejšie v prípade rozmerov: 145/65R15, 235/70R16 (pri vozidlách typu SUV).

Označenie INSIDE – symbol používaný pri asymetrických pneumatikách, hovorí o tom, ktorá bočnica pneumatiky sa má namontovať smerom dovnútra auta. Bočnica tejto pneumatiky by mala byť viditeľná z vnútornej strany vozidla.

J

Označenie JLB – (Jointless Band) nekonečný bezšvový nylonový pás

L

Označenie LI – (Load Index) ukazovateľ maximálnej nosnosti pneumatiky

Označenie LT – (Light Truck) označenie umiestnené pred rozmerom pneumatiky, ktoré hovorí o tom, že pneumatika je určená pre vozidlá s pohonom 4x4 a ľahké nákladné vozidlá (používa sa v USA)

M

Označenie MAX – maximálna hodnota tlaku v pneumatike 

Označenie M+S – (Mud + Snow) – znamená blato a sneh, používa sa ako označenie zimných a celoročných pneumatík, ako aj terénnych SUV pneumatík; často sa s ním stretneme aj na pneumatikách, pochádzajúcich z krajín mimo Európy; toto označenie predstavuje vyhlásenie výrobcu, nejde o oficiálny symbol potvrdzujúci zimné vlastnosti pneumatiky

označené 3pmsf a m+s

Označenie MFS – (Maximum Flange Shield) – ochrana ráfika; niektoré pneumatiky majú ochranu ráfika v podobe ochranného lemu. Tento lem má chrániť hranu ráfika proti mechanickému poškodeniu, ktoré môže vzniknúť napr. pri príjazde k obrubníku či zachytení nejakého predmetu. Existujú aj rôzne názvy lemov, podľa výrobcu danej pneumatiky. Okrem MFS sa najčastejšie stretávame s:

  • Označenie RFP (Rim Fringe Protector) – ochrana hrany ráfika
  • Označenie FP (Fringe Protector) – ochrana ráfika
  • Označenie FR (Felgen Ripen) – prstenec na ochranu ráfika

O

Označenie OWL – (Outlined White Lettering) písmená bielej farby

Označenie OUTSIDE – používa sa pri asymetrických pneumatikách, znamená spôsob montáže pneumatiky. Outside znamená, že bočnica pneumatiky s týmto označením by mala byť po namontovaní kolesa na ráfik viditeľná zvonka vozidla.

P

Označenie P – (Passanger) symbol uvedený pred rozmerom pneumatiky. Znamená, že pneumatika je určená pre osobné vozidlá (používa sa v USA)

Označenie PAXpneumatika Michelin pre dojazd s nulovým tlakom, so stabilným prstencom vnútri

Označenie PSP-Beta – pneumatika vybavená konštrukciou, ktorá sa vyznačuje prvkami rozmiestnenými tak, aby redukovali intenzitu hluku

R

Označenie R – (Radial) radiálna pneumatika

Označenie RBL – (Recessed Black Lettering) čierny nápis na bočnici

Označenie RETREAD – protektorovaná pneumatika

Označenie RFT – Runflat Tires, pneumatika typu runflat

Označenie RIM PROTECTOR – pneumatika má riešenia, ktoré chránia ráfik proti poškodeniu

ochranná hrana na ráfiku

Označenie ROF – (Run On Flat) symbol používaný spoločnosťami Goodyear a Dunlop na označovanie pneumatík, ktoré umožňujú ďalšiu jazdu po poškodení pneumatiky pri nedostatočnom tlaku vzduchu

Označenie ROTATION – uvádza sa vždy so šípkou, znamená smer valenia pneumatiky, používa sa pri smerových pneumatikách

označenie rotácie

Označenie RSC – skratka Runflat System Component. Uvádza sa na pneumatikách, ktoré sú zhodné so systémom Runflat používaným vo vozidlách značky BMW

Označenie RWL – (Raised White Lettering) biely nápis na bočnici

S

Označenie SST – (Self Supporting Technology = RunOnFlat) pneumatika umožňujúca pokračovať v jazde aj po prepichnutí, keď je vnútorný tlak nulový

Označenie SI – (Speed Index) označenie určujúce hornú hranicu prípustnej prevádzkovej rýchlosti

T

Označenie TL – (Tubeless Tyre) bezdušová pneumatika

Označenie TT – (Tubed Type Tyre) pneumatika s dušou

Označenie TWI – je skratka anglického pojmu Treadwear Indicator (ukazovateľ opotrebenia). Označenie TWI sa nachádza na obvode pneumatiky (ako výčnelky v drážkach behúňa) a znamená maximálne opotrebenie dezénu behúňa. Keď sa behúň opotrebuje do úrovne ukazovateľa TWI, znamená to, že pneumatika dosiahla zákonom ustanovenú hĺbku dezénu 1,6 mm. V takom prípade je potrebné pneumatiku vymeniť.

U

Označenie ULW – pneumatika má konštrukciu, pri ktorej sa použili aramidové vlákna

V

Označenie VR alebo ZR – indexy rýchlosti, zaradené do rozmeru pneumatiky. Označenie VR a ZR hovoria o tom, že daná pneumatika sa môže používať s prípustnou záťažou pre uvedené rýchlosti:

  • VR – do 210 km/h,
  • ZR – do 240 km/h.

Napríklad: 225/45 ZR17 91W znamená, že pneumatika sa môže používať pri plnej záťaži do rýchlosti 240 km/h, a maximálna rýchlosť pre túto pneumatiku predstavuje 270 km/h.

X

Označenie XL – (Extra Load = Runflat) pneumatika so zosilnenou konštrukciou a zvýšenou nosnosťou

označenie extra load

Z

Pneumatiky a označenie ZP – Zero Pressure, ide o pneumatiky typu runflat značky Michelin

Dodatočné informácie súvisiace s označením pneumatík

Nenašli ste označenia pneumatík, ktoré ste hľadali? Pozrite si ešte dodatočné informácie o štítkoch na pneumatike a označení UTQG.

Štítok na pneumatike

Od 1. novembra 2012 sa musí na každú pneumatiku vyrobenú od 30. júna 2012 umiestniť štítok na pneumatiku, ktorý obsahuje informácie o základných vlastnostiach danej pneumatiky. Nachádzajú sa na nej 3 parametre:

  • valivý odpor, ktorý ovplyvňuje spotrebu paliva a úroveň emisií CO2 do atmosféry
  • priľnavosť na mokrom povrchu, ktorá znázorňuje celkovú úroveň bezpečnosti zabezpečovanej pneumatikou
  • úroveň vonkajšieho hluku, ktorý má vplyv na celkovú úroveň dopravného hluku.

Štítky na pneumatikách poskytujú všeobecný prehľad vlastností danej pneumatiky, ale nehovoria o viacerých dôležitých parametroch, napr. o kľúčových vlastnostiach zimných pneumatík. Pri rozhodovaní o nákupe pneumatík by ste sa nemali riadiť výhradne štítkom, aj keď vám môže pomôcť. Značenie pneumatík podľa EU je od 1. mája 2021 povinné pre osobné vozidlá, nákladné vozidlá a autobusy.

Štítok na pneumatike

Označenie celoročných pneumatík

Zimné pneumatiky majú na bočnici označenie M+S (z angl. Mud + Snow, čiže blato + sneh) a symbol troch štítov s vločkou vnútri. Niekedy sa stane, že na pneumatike nie je označenie M+S, ale len samotný symbol so snehovou vločkou – to taktiež znamená, že pneumatika je určená na zimnú sezónu.

O niečo ťažšie je odlíšiť zimnú od celoročnej pneumatiky. Označenie celoročných pneumatík obsahuje obvykle M+S so snehovou vločkou. Rozdiely sú viditeľné na behúni. Celoročná pneumatika má menej zárezov a drážok ako zimná pneumatika, ale viac ako letná. Niektoré modely majú asymetrický dezén, pričom polovica zodpovedá za letné vlastnosti (letný behúň s menším počtom lamiel) a polovica za správanie v zime.

Označenie celoročných pneumatík často obsahuje pojmy naznačujúce dobré vlastnosti počas celého roka, napríklad All Season, Quatrac, Quadraxer, 4Seasons, All Weather a pod. Niektorí výrobcovia majú aj vlastné, individuálne označenie celoročných pneumatík – obvykle sú to symboly, ktoré umožňujú si jednoducho domyslieť, s akým typom pneumatiky máte dočinenia.

Dávajte si pozor na pneumatiky, ktoré majú označenie M+S bez snehovej vločky. Môžu to byť produkty dovezené z USA, kde má väčšina pneumatík označenie M+S, ale z celoročnými alebo zimnými pneumatikami nemajú veľa spoločného. V európskych podmienkach sa celoročné pneumatiky z hľadiska vlastností približujú zimným pneumatikám, preto majú najčastejšie symbol hory so snehovou vločkou. Označenie M+S sa môže objaviť aj na pneumatikách 4x4/SUV, nezávisle na sezóne. Ak to zhrnieme, symbol hory so snehovou vločkou znamená, že pneumatika sa dobre osvedčí v typicky zimných podmienkach.

Označenie na pneumatikách UTQG

Označenie UTQG (z angl. Uniform Tire Quality Grading, čiže jednotná klasifikácia kvality pneumatík) sa týka predovšetkým pneumatík pre osobné vozidlá z amerického trhu, ale stretneme sa s nimi aj v Európe (daný model sa môže dostať na oba trhy). Oficiálne označenie neplatí na našom kontinente, preto výrobcovia a predajcovia neinformujú o ich význame a hodnotách pre daný model.

Označenie tohto typu nájdete na bočnici pneumatiky v podobe nápisov s určitými vlastnosťami:

  • TREADWEAR – odolnosť behúňa voči oderu
  • TRACTION – priľnavosť pneumatiky na mokrej ceste
  • TEMPERATURE – odolnosť pneumatiky voči prehriatiu

V nasledujúcom texte vysvetlíme ich význam a vlastnosti.

Označenie TREADWEAR

Aby sme dobre vysvetlili tento pojem, je potrebné najprv spomenúť definíciu porovnávacej pneumatiky. Porovnávacia pneumatika je normalizovaný model, ktorého parametre zodpovedajú indexu TREADWEAR 100. Na pneumatikách uvedených do predaja sa môžu objaviť hodnoty TREADWEAR, ktoré predstavujú násobok čísla 20 (60 - 80 - 100 - 120 - ... 200 ... 800). Ako sa však priraďujú?

Skúška prebieha v kontrolovaných podmienkach na určenej trase so vzdialenosťou 6 400 míľ, čiže približne 10 300 kilometrov v okolí leteckej základne Goodfellow, San Angelo v Texase. Testované pneumatiky sa namontujú na špeciálne pripravené vozidlo spolu s pneumatikami s indexom 100 a následne sa porovnáva opotrebenie. Jeho úroveň sa meria každých 800 míľ (1287 km), a pneumatiky sa príslušne prehadzujú na vozidle (rotujú). Na základe výsledkov merania sa pneumatikám priraďujú indexy, napr. 60, 100, 200 či 400.

Ak pneumatika dostane index 60, tak jej teoretická životnosť predstavuje 60 % porovnávacej pneumatiky (s indexom 100). Znamená to teda, že pneumatika s indexom 60 sa opotrebúva takmer  dvakrát rýchlejšie, ako pneumatika s indexom 100. Na druhej strane pneumatika, ktorá získa index 200, sa bude odierať dvakrát pomalšie ako porovnávacia pneumatika a dvakrát rýchlejšie, ako pneumatika s indexom 400. Model s indexom 400 bude štyrikrát trvanlivejšia ako porovnávací produkt (s indexom 100).

Označenie TRACTION

Priľnavosť v rámci označenia UTQG sa vyjadruje pomocou písmen. AA je najvyššie hodnotenie, po ňom nasleduje A a B a najnižší index je C. Pomocou tohto označenia je vodič informovaný o schopnosti pneumatiky zastaviť vozidlo na mokrej vozovke.

Určovanie hodnoty parametra TRACTION prebieha na asfaltovej alebo betónovej dráhe v prísne stanovených podmienkach. Testovacie vozidlo sa rozbehne do rýchlosti 65 km/h a následne zabrzdí. Pri tomto teste je ABS systém vo vozidle vypnutý.

Najnižšia prijateľná hodnota parametra TRACTION v Európe je A. Ako niekto uprednostňuje dynamický a agresívny jazdný štýl, oplatí sa, aby vyhľadal pneumatiky s indexom AA. Indexy B a C sú akceptovateľné výhradne v amerických podmienkach, v Európe je lepšie takéto pneumatiky nekupovať. Treba poznamenať aj to, že označenie TRACTION neinformuje o priľnavosti na suchej vozovke, v zákrutách či o odolnosti voči vzniku aquaplaningu.

Označenie TEMPERATURE

Posledným označením v rámci UTQG je TEMPERATURE, ktoré určuje odolnosť pneumatiky voči prehriatiu, čiže teplotu vznikajúcu počas jazdy. Počas jazdy pri vysokej rýchlosti sa pneumatika veľmi silno zohrieva, čím sa môže skrátiť jej životnosť. Na účely priradenia indexu (možné indexy sú A, B a C, pričom A je najlepšia hodnota) sa uskutočňujú laboratórne skúšky. V rámci skúšok sa pneumatika podrobuje testom. Odolnosť voči prehriatiu úzko súvisí s indexom rýchlosti. Pneumatika musí pre získanie označenia A absolvovať 30 minútový test pri rýchlosti 115 míľ/h (185 km/h), pre získanie označenia B musí absolvovať 30 minútový test pri rýchlosti 100 míľ/h (160 km/h) a pneumatika označená indexom C musí absolvovať test pri rýchlosti 85 míľ/h.

Označenie TRACTION (priľnavosť) a TEMPERATURE (odolnosť voči prehriatiu) by malo mať v Európe aspoň hodnotu A. TREADWEAR (odolnosť voči opotrebeniu) pomôže pri výbere pneumatík, ktoré sa vyznačujú dlhšou životnosťou.

Ak sa chcete riadiť týmito označeniami, pamätajte na to, že rozdiel medzi pneumatikou s indexom 200 a 400 bude veľký. Označenie UTQG je potrebné pokladať len za orientačné. Ich používanie v Európe nie je povinné a hodnoty sa stanovujú v severoamerických podmienkach.