Pneumatiky, ktoré majú označenie M+S sú u mnohých vodičov automaticky považované za zimné. Toto presvedčenie však nie je celkom pravdivé. Svoje o tom vie aj náš čitateľ Martin, od ktorého sme nedávno dostali takýto e-mail:

Dobrý deň,

pred pár mesiacmi som od svojho kamaráta žijúceho v zahraničí dostal vytúžený vianočný darček - nové pneumatiky na moje fáro[1] . Veľmi ma to potešilo, pretože mali označenie M+S. Už dlhšie som totiž plánoval vymeniť celoročné pneumatiky za kvalitné zimné.

Išiel som do servisu, kde mi ich namontovali. O pár dní začalo snežiť. Pred odchodom do práce som bol bez obáv, keďže som mal svoje auto už prezuté. No hneď na prvom kopci nastali komplikácie. Kolesá hrabali v hlbokom snehu a auto vôbec nechcelo vyjsť do kopca. Čo sa mohlo stať?

Symbol M+S - označenie zimných a celoročných pneumatík

Nášmu čitateľovi Martinovi sme vysvetlili, že pneumatika označená symbolom M+S nemusí byť automaticky zimná pneumatika. Tento symbol je tiež používaný na pneumatikách pre automobily 4x4, na celoročných pneumatikách a veľmi zriedka aj na pneumatikách rôznych čínskych výrobcov, ktoré nespĺňaju bezpečnostné podmienky zimných pneumatík .

Ukázalo sa, že pán Martin sa nestal majiteľom zimných pneumatík, pretože pneumatiky, ktoré dostal, nespĺňajú podmienky náročného zasneženého terénu.

Čo znamená označenie pneumatík M+S

Symbol M+S (blato a sneh, z angl. Mud and Snow) označuje zimné alebo celoročné pneumatiky, ktoré majú v porovnaní s bežnými pneumatikami lepšie jazdné vlastnosti na snehu. Môže ísť napríklad o lepší záber alebo stabilizáciu pohybu.

Hoci sú pneumatiky M+S v mnohých európskych krajinách považované za zimné, odporúčame vám v extrémnych zimných podmienkach a zasnežených vysokohorských oblastiach používať také pneumatiky, ktoré sú označené aj alpským symbolom.

Alpský symbol, ako označenie pneumatík určených do zimných podmienok

V júni 2017 vstúpil do platnosti nový zákon, ktorý stanovuje požiadavky na zimné pneumatiky. Všetky pneumatiky vyrobené po 31. decembri 2017 musia byť označené tzv. alpským symbolom. Ide o piktogram snehovej vločky v pohorí 3 vrchov nazývajúci sa aj 3PMS (Three Peak Mountain Snowflake).

Alpský symbol označuje zimné pneumatiky, ktoré sú v súlade s predpismi Hospodárskej komisie OSN pre Európu (UNECE) a spĺňajú legislatívne požiadavky aj v USA a Kanade. Ich výkony pri nízkych teplotách a na snehu a zľadovatelej vozovke sú prísne testované a musia spĺňať stanovené limity.

POZOR!

Staršie zimné pneumatiky bez tohto označenia môžete používať iba do 30. septembra 2024.

Podmienky používania zimných pneumatík si môžete prečítať v jednom z našich predchádzajúcich článkov o povinnostiach zimných pneumatík v Európe. Aké vlastnosti by teda mala mať pneumatika, ktorá je vhodná do zimných podmienok?

Ako rozoznať pneumatiku určenú do zimných podmienok?

Od zimných pneumatík sa požaduje, aby svojim vodičom dokázali zaistiť bezpečnosť aj v tých najťažších podmienkach, keď je na cestách sneh a ľad. Dôležitá je jednoduchosť v riadení či správanie v zákrutách. Rozhodne najdôležitejším parametrom je však brzdenie v sťažených podmienkach. Správne zastavenie vozidla v pohybe je vždy tým najlepším ukazovateľom kvality pneumatík.

Symbol M+S je prítomný na všetkých zimných pneumatikách, ale nie všetky pneumatiky s týmto symbolom majú zimné vlastnosti. Ide v podstate iba o vyhlásenie výrobcu, že na výrobu dezénu boli použité materiály navrhnuté spôsobom, ktorý umožní pneumatikám lepší výkon na snehu a v blate, než ponúkajú bežné pneumatiky. Znamená však v tomto prípade lepšie aj dostačujúce?

Jediným údajom potvrdzujúcim skutočné vlastnosti zimných pneumatík je symbol snehovej vločky na pozadí troch horských štítov, známy ako alpský symbol alebo 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake).

DOBRE VEDIEŤ

Pravdepodobne premýšľate, prečo sa v tomto článku veľmi často používa termín „pneumatiky učené do zimných podmienok" a nie jednoducho „zimné pneumatiky." Alpský symbol sa nemusí nachádzať iba na zimných pneumatikách, ale tiež na niektorých celoročných pneumatikách, ktoré spĺňajú špecifické požiadavky na priľnavosť na snehu.

Pre zvedavých – čo všetko zahŕňa testovanie zimných pneumatík

Testy bezpečnosti zimných pneumatík vykonáva napríklad aj nemecký automobilový klub Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), ktorý bol založený v roku 1903 v Stuttgarte v Nemecku. V súčasnosti má viac ako 21 miliónov členov. Prečítajte si, ako prebieha také testovanie zimných pneumatík.

Ako vyzerá test zimných pneumatík?

Metóda, pomocou ktorej sa pneumatiky skúmajú, sa nazýva MFDD (Mean Fully Developed Deceleration). Skúška spočíva v meraní vzdialenosti počas znižovania rýchlosti vozidla s ABS medzi dvoma konkrétnymi rýchlosťami (v prípade testu na snehu na 25 km/h až 10 km/h). Následne sa vypočíta index priľnavosti pneumatiky na snehu v porovnaní so vzorovou pneumatikou (SRTT). V praxi sa zisťuje, či a aký dlhý šmyk pneumatika urobí počas zmenšovania rýchlosti. Vzorová pneumatika je vyrobená, kontrolovaná a skladovaná v súlade s príslušnou normou E1136-93 (2003) vydanou Americkou spoločnosťou pre testovanie a materiály (ASTM). ASTM je organizácia, ktorá sa zaoberá spracovávaním technických štandardov v USA.

Aké sú podmienky testov zimných pneumatík?

Skúška sa vykonáva na skúšobnej dráhe pokrytej stvrdnutým snehom. Vrstva snehu sa skladá zo:

  • stvrdnutej dolnej vrstvy s hrúbkou najmenej 3 cm
  • povrchovej vrstvy s hrúbkou 2 cm

Počas testu musí byť teplota vzduchu medzi -2 a -15 °C a to na úrovni 1 m nad zemou. Teplota snehu v hĺbke asi 1 cm musí byť medzi 4 a -15°C. Počas testu je potrebné sa vyhýbať silnému vetru, slnečnému žiareniu a nadmernej vlhkosti.

Interpretácia výsledkov testov zimných pneumatík

Aby mohla byť pneumatika považovaná za zimnú, musí byť označená alpským symbolom a musí mať nasledovný index priľnavosti na snehu:

  • 1,07 (lepšia o 7 %), v prípade pneumatiky kategórie C1 (pneumatiky pre osobnú dopravu)
  • 1,02 (lepšia o 2 %) pri pneumatikách kategórie C2 (pneumatiky pre nákladné vozidlá)

Tento index je definovaný ako pomer výsledku získaného za pomoci vzorovej pneumatiky s výsledkom štandardnej pneumatiky.

Index priľnavosti na snehu môže byť tiež určený metódou ASTM F 1805 - 06. V tomto prípade pneumatika musí dosiahnuť index 1,10, čiže byť o 10 % lepšia, ako štandardná pneumatika. Konkrétne výsledky skúšok neboli zverejnené, takže nevieme, aké modely pneumatík sa preukázali ako najlepšie.

Nasledujúca tabuľka obsahuje minimálnu hodnotu indexu priľnavosti na snehu, ktorú musia získať zimné pneumatiky. Avšak podrobné pokyny, ktoré umožňujú uznať pneumatiku za vhodnú pre použitie v zimných podmienkach možno nájsť v zákone o cestnej premávke § 38 ods.1 zákona č. 8/2009 Z. z.

Pokiaľ vás zaujímajú konkrétne výsledky, prečítajte si jeden z našich predchádzajúcich článkov o testoch zimných pneumatík na túto sezónu.

Aké pneumatiky zvoliť do zimných podmienok

Trakčné vlastnosti pneumatiky, index nosnosti, hluk, životnosť dezénu a odolnosť proti poškodeniu sú len niektoré z vlastností pneumatík. Ich zladenie nie je jednoduchou úlohou. Iné vlastnosti budú dôležité pre vlastníkov mestského typu vozidla, iné pre nadšencov športových offroad jázd, či rodinné van automobily.

V zásade všetky zimné pneumatiky a niektoré celoročné pneumatiky vyššej triedy predávané v Európe majú označenie M+S spolu s alpským symbolom. Výnimkou môžu byť pneumatiky M+S na americkom trhu a tie neznámeho pôvodu, alebo veľmi staré pneumatiky - takéto výrobky vám rozhodne neodporúčame.

Nezabúdajte, že nie všetky pneumatiky s označením M+S sú zároveň aj zimnými pneumatikami vhodnými do extrémnych snehových podmienok. Do tých vám odporúčame používať výlučne iba kvalitné zimné alebo celoročné pneumatiky s alpským symbolom. Môžete ich nájsť aj v našom e-shope.