Všetko o asymetrických a smerových pneumatikách

  • 30.3.2015
  • Autor: OPONEO.SK

Prinášame najdôležitejšie informácie o asymetrických a smerových pneumatikách. Čo je charakteristické a prečo sú považované za lepšie od symetrických pneumatík?

Pneumatiky so smerovým a asymetrickým dezénom sú teraz najčastejším modelom pneumatík. Rozlišujeme ešte symetrický behúň, ale ten je technologicky najmenej pokročilý. Symetrické možno teraz nájsť v menších autách (kompaktných a mestských), nákladných automobilov a úžitkových vozidlách.

Pneumatiky majúce smerový dezén sa vyznačujú vynikajúcim odvádzaním kvapaliny pri jazde na mokrej vozovke a veľmi vysokou odolnosťou na aquaplaning. Najlepšie pneumatiky so smerovým dezénom sú bezkonkurenčné na mokrej vozovke.

Asymetrická pneumatika na vonkajšej strane sa skladá z veľkých blokov, ktoré poskytujú dobrú priľnavosť pri zatáčaní a jazde na suchých vozovkách. Vnútorná časť zodpovedá za dobrú jazdu na mokrej vozovke. Vzhľadom k charakteristike asymetrických pneumatík sú často inštalované vo vozidlách s vyšším výkonom motora, ktoré sa často pohybujú vysokou rýchlosťou.

 

Asymetricka pneumatika

Charakteristickým rysom asymetrickej pneumatiky je usporiadanie
blokov behúňa na vnútornej a vonkajšej strane.

 

Zálety asymetrických a smerových pneumatík

Každý návrhár sa riadi inými prioritami. Od nich závisia vlastnosti pneumatiky a tým aj jej výhody. Neexistuje dokonalá pneumatika. Nemožno naraz zlepšiť všetky výkony. Najbežnejšie výhody moderných pneumatík sú:

  • väčšiu odolnosť voči aquaplaningu, bez toho aby boli ohrozené ďalšie jazdné parametre jazdy a nárast hluku,
  • pokročilé výrobné technológie,
  • dizajn založený na počítačových simuláciách,
  • pneumatiky s optimalizovaným usporiadaním asymetrických blokov behúňa sa opotrebovávajú pomalšie,
  • zníženie úrovne hluku bez zhoršenia odolnosti voči aquaplaningu a kvality riadenia,
  • zlepšené jazdné vlastnosti bez zvýšenia hluku a bez zásahu do odprevádzania vody.

 

Vady asymetrických a smerových pneumatík

Nevýhody smerových a asymetrických pneumatík treba vidieť predovšetkým v porovnaní s pneumatikami so symetrickým dezénom. Medzi ne patria:

  • vyššia cena,
  • v autách vybavených pohonom 4x4 sa to komplikuje - krížové prekladanie kolies, odporúča sa približne každých 10-15 tisíc km - nepodarí sa bez preloženia pneumatík na diskoch,
  • v prípade potreby použitiu rezervného kolesa máme 50% riziko, že bude pracovať v opačnom smere (iba v prípade smerových pneumatík),
  • menšia odolnosť proti "zúbkovaniu" smerových pneumatík.

Okrem toho, smerové pneumatiky sú o niečo hlasnejšie než práca asymetrického dezénu pneumatík.

Pneumatika smerova

Vzor smerovej pneumatiky je usporiadaný do tvaru písmena V.

 

Zásady montáže smerových a asymetrických pneumatík

Ako spoznám pneumatiku s asymetrickým dezénom?

  • Asymetrická pneumatika sa vyznačuje tým, že sa líši tvarom svojich blokov - jedna časť je vonkajšia a druhá vnútorná,
  • asymetrické pneumatiky majú štítky OUTSIDE (vonkajšia) a INSIDE (vnútorná) - Pri správnej montáži, by sme mali na každej pneumatike prečítať nápis OUTSIDE.

Ako spoznám pneumatiku so smerovým dezénom?      

  • smerové pneumatiky majú označenia správneho smeru otáčania (môže byť označené šípkami alebo nápisom ROTATION, alebo iné označenie, ktoré výrazne naznačuje smeru otáčania pneumatiky),
  • smerový dezén pripomína tvar písmena V.

Čo nám hrozí pri jazde na zle namontovaných asymetrických alebo smerových pneumatikách?

Na suchej vozovke necítiť zmeny v trakcii a riadení, ale zvyšuje sa hladina hluku. Avšak, pri jazde na mokrom povrchu je cítiť zníženie rýchlosti, pri ktorej dochádza k aquaplaningu a v priebehu veľmi dynamickej jazdy na zákrute sa tratí priľnavosť, ktorá môže nastať bez varovania!

Nezabudnite skontrolovať výsledok servisu akejkoľvek demontáže kolies. Nesprávna inštalácia smerových alebo asymetrických pneumatík na vozidle - s opačnou osou otáčania, než predpokladal designer behúňa - je stále jednou z najčastejších chýb!

Rotation

Na bočnici pneumatiky sa nachádza označenie o smere točenia.

 

História smerových a asymetrických pneumatík

Smerové pneumatiky sú s nami od začiatku motorizačnej histórie akurát, že tým sa v minulosti snažili zlepšiť trakciu na bahnitom alebo nespevnenom povrchu. Až v neskoršej dobe bola uznaná a potvrdená ďalšími výhodami.

Prvá sériovo vyrábaná pneumatika má asymetrický dezén Michelin X-AS, uvedená v roku 1964. Ona spojila pozitívne vlastnosti, ktoré až doteraz bolo ťažké zladiť do jednej pneumatiky: vysokú odolnosť voči aquaplaningu a vynikajúcu presnosť riadenia. Vnútorná strana behúňa, ktorá umožňuje dostatočnú tuhosť čo vedie k presnosti pri zatáčaní. Vonkajšia strana je zodpovedná za odvodnenie. Tire X-AS bola schopná sa bezpečne pohybovať rýchlosťou 210 km/h. Poskytuje vynikajúcu stabilitu pri jazde priamo aj pri zatáčaní a doposiaľ neznáme príčiny priľnavosť za všetkých poveternostných podmienok. Reklama tejto pneumatiky predstavovala dokonalú ľudskú nohu, rovnako asymetrickú, ktorú prirovnávali k maximálnym výkonom pneumatiky. Tento model bol uznávaný aj výrobcami automobilov renomovaných značiek. Boli použité ako originálne vybavenie v automobiloch:

  • Bentley S3 i T,
  • Alpine A-110,
  • Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta,
  • BMW 2002 Ti/Tii,
  • Fiat 124 Coupe/Spider,
  • Datsun Fairlady i 240 Z,
  • Citroen DS 21 Pallas,
  • Ford Capri i Lotus-Cortina,
  • MGB, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL),
  • Lotus Elan,
  • Peugeot 404 Injection,
  • Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6,
  • Rolls-Royce Silver Shadow,
  • Porsche 911/912.

Michelin X-AS až do druhej polovici 70. rokov zostala vzorovým modelom na trhu.

V druhej polovici 60. rokov Uniroyal predstavil sériu pneumatík Master, ktorá bola charakteristická rozdielnym vzorom dezénu pre predné aj zadné pneumatiky. Spoločnosť venovala tento model populárnym autám. Tvrdilo sa v tej dobe, že pneumatiky na zadnej a prednej náprave plnili iné úlohy. Kým predné pneumatiky sú zodpovedné za stáčanie, odvodnenie a brzdenie, zadné kolesa zodpovedajú predovšetkým za pohon (klasické hnacie ústrojenstvo bolo vtedy prevahou) a podieľa sa na stabilite a vyváženosti vozidla. To je dôvod, prečo  zadné pneumatiky boli širšie  ako predné. Pneumatiky sa na trhu neuchytili, pretože ich cena bola dvojnásobne vyššia ako náklady na tradičné pneumatiky.

Outside-Inside

Asymetrické pneumatiky by mali byť montované
v súlade s označením OUTSIDE-INSIDE.

 

Najlepšie asymetrické a smerové pneumatiky

Odporúčame letné asymetrické pneumatiky:

Odporúčame zimné asymetrické pneumatiky:

Spomedzi smerových pneumatík odporúčame:

Smerové pneumatiky na zimu:

Kliknutím na názov pneumatiky sa dozviete viac o tom akú spätnú väzbu získala pneumatika od používateľov.

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja