Štítky na pneumatikách – ako ich čítať a čo obsahujú?

  • 12.8.2019
  • Autor: OPONEO.SK

Téma štítkov na označovanie pneumatík vzbudzuje mnohé kontroverzie, preto sme sa rozhodli pripraviť obšírny materiál, v ktorom vysvetlíme, ako čítať uvedené údaje a čo znamenajú pre vodičov.

Samotné čítanie údajov nie je ťažké, ale oplatí sa pozrieť si materiál, ktorý sme pripravili, nakoľko prináša podrobné informácie o hodnotách, uvedených na štítkoch pneumatík. 

Zozbierali sme aj najčastejšie otázky od našich používateľov a požiadali sme o objasnenie tejto témy odborníkov z pneumatikárskeho odvetvia:

  • Tomasz Młodawski, produktový expert Michelin Poľsko,

  • Justyna Banaszek, manažér značky skupiny Goodyear Poľsko,

  • Przemysław Trzaskowski z tlačovej kancelárie Continental Tire Poľsko.

Od 1. novembra 2012 musia byť pneumatiky predávané na území krajín patriacich do Európskej únie označené príslušnými štítkami. Nachádzajú sa na nich prehľadné informácie o výkonnosti z hľadiska spotreby paliva, o brzdení ako aj koeficiente priľnavosti za mokra či vonkajšej hlučnosti.

Štítky pneumatík – aké údaje uvádzajú?

Energetická účinnosť, valivý odpor pneumatiky a informačné označenia.

Model s nízkym valivým odporom spotrebuje menej energie, vozidlo teda spaľuje menej paliva a vylučuje limitované množstvo spalín do atmosféry. Zníženie valivého odporu nastáva prostredníctvom minimalizovania síl pôsobiacich na koleso, čím sú parametre valenia nižšie, tým je priľnavosť na mokrom alebo zľadovatenom povrchu horšia, palivová účinnosť pneumatík je však lepšia.

 

Priľnavosť na mokrom povrchu.

Stupnica od A do G predstavuje označenie ukazujúce, aká je brzdná dráha na mokrom povrchu. Symbolom A sa označuje najkratšia a symbolom F najdlhšia. Kategórie D a G sú prázdne, čo znamená, že žiadna pneumatika nemôže mať parametre, zaradené do rozsahu týchto kategórií. Rozdiel medzi najkratšou a najdlhšou brzdnou dráhou (triedami A a F) predstavuje 18 metrov.

 

Vonkajšia hlučnosť – ako si vybrať tiché pneumatiky?

Vonkajšia hlučnosť pneumatiky sa uvádza v decibeloch. Hlučné pneumatiky sú (aspoň teoreticky) tie, ktoré majú viac čiernych vĺn (na 3-stupňovej stupnici). Toto označenie sa nachádza na štítku. Ani ten najhlučnejší exemplár neprekračuje podľa tohto merania platnú normu. Najtichšie pneumatiky sú šetrnejšie k životnému prostrediu.

 

Vzor štítka pneumatiky.

 

Povinnosť označovania štítkom sa nevzťahuje na všetky druhy pneumatík, táto zostava Vám pomôže doplniť si informácie.

Druhy pneumatík, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť štítkovania:

  • pre motocykly,

  • závodné,

  • protektorované,

  • s hrotmi,

  • náhradné,

  • na jazdu v náročnom teréne (off-road),

  • pre historické vozidlá,

  • s nižším rýchlostným indexom ako 80km/h,

  • pre vozidlá s dátumom prvej evidencie pred rokom 1990,

  • s nižším priemerom ráfika ako 10 palcov alebo vyšším ako 25 palcov.

 

Ostatné parametre sú pridané preto, aby výrobcovia dbali rovnakou mierou na všetky vlastnosti. Prečo? Každý model predstavuje určitý kompromis vlastností. Nižší valivý odpor môže zhoršiť priľnavosť na mokrom povrchu, na druhej strane zvýšenie bezpečnosti počas dažďa spôsobí vyššiu hlučnosť pneumatík.

Základná myšlienka zavedenia štítkov je dobrá, objavuje sa však mnoho pochybností týkajúcich sa uplatňovania týchto predpisov v praxi. Vlastnosti vyznačené na štítkoch nepredstavujú všetky dôležité vlastnosti pneumatiky a nevedno, či budú skutočne všestranne zdokonalené.

Rozhodli sme sa teda venovať štítkom kritický pohľad a preanalyzovať jednotlivé riešenia. Štítky nabádajú spotrebiteľov k vedomejšej voľbe a mobilizujú výrobcov k tomu, aby vyvíjali kvalitné produkty.

 

 

Najčastejšie kladené otázky a odpovede expertov:

 1. Prečo sú na štítkoch uvedené práve tieto, a nie iné parametre?

Tomasz Młodawski, Michelin: Hlavným účelom zavedenia tejto úpravy bol environmentálny aspekt, čiže zníženie emisií CO2 a dopravného hluku prostredníctvom vedomého výberu vlastností pneumatiky kupujúcimi. Priľnavosť na mokrom povrchu bola na štítok pridaná preto, že významne súvisí s valivým odporom. Druhým hlavným cieľom bol ekonomický aspekt, jedná sa zastavenie dovozu nekvalitných produktov z mimoeurópskych krajín, čo významne ovplyvňuje výrobu pneumatík v Európe a s tým spojenú zamestnanosť.

Justyna Banaszek, Goodyear: Hlavnou prioritou zákonodarcov je predovšetkým bezpečnosť používateľov, ale aj ochrana životného prostredia. Parametre uvedené na štítku predstavujú spriemerovanú  a čiastočnú informáciu, ktorá umožňuje veľmi predbežné hodnotenie pneumatiky a motivuje výrobcov k intenzívnej snahe o ďalšie zdokonaľovanie produktov. Goodyear testuje minimálne 50 parametrov každej pneumatiky, kým sa dostane k vodičom, vďaka čomu sa pneumatiky, ktoré ponúkame, vyznačujú vysokou výkonnosťou vo všetkých oblastiach, ktoré sú najdôležitejšie z hľadiska bezpečnosti a na štítku sú uvedené 3, vyžadované EÚ.

Przemysław Trzaskowski, Continental: Štítok limituje vlastnosti pneumatík jedine na 3 vybrané kritériá, preto nám informácie uvedené na štítku môžu pomôcť iba pri predbežnom hodnotení daného produktu.

2. Sú hodnotenia na štítkoch rovnaké pre všetky rozmery daného modelu pneumatiky?

Nie je možné vyrobiť univerzálny model, ktorý je dobrý vo všetkých rozmeroch a pre každé vozidlo. Niektoré modely ukazujú svoje najväčšie prednosti v rozmeroch  14-15 či 16 palcov, iné v rozmeroch 13-14-15 palcov. Je veľmi ťažké vyrobiť pneumatiky s rovnakými vlastnosťami vo všetkých rozmeroch. Aspoň zatiaľ. Aj preto sú na štítkoch rôzne údaje pre rovnaké modely pneumatík. Závisí to od: rozmeru, rýchlostného indexu, indexu nosnosti, účelu (prvá výbava áut a trh výmeny). Medzi predajcami fungujú takzvané kódy produktov a práve k nim sú priradené štítky.

Pozrite si označenie pneumatiky Michelin Energy Saver pre rozmer 195/65 R15:

 

Rozmer pneumatiky, indexy a homologizácia Valivý odpor pneumatiky - označenie Priľnavosť na mokrom povrchu Vonkajšia hlučnosť
195/65 R15 91 T, S1 C B 70dB
195/65 R15 91 T, MO B A 70dB
195/65 R15 91 T, G1 E A 70dB
195/65 R15 91 H, S1 C A 70dB
195/65 R15 91 H, MO B A 70dB
195/65 R15 91 H, AO C B 70dB
195/65 R15 91 V, MO C A 70dB

 

Označenie S1, MO, G1, AO atď. predstavujú homologizácie daných výrobcov áut. Existujú samozrejme aj príklady pneumatík, pri ktorých majú všetky produkty v danej rade rovnaké označenie (napr. Michelin Primacy 3) – je produktová rada vyvinutá od základov so zreteľom na štítky.

Hodnotenie na štítkoch sa prispôsobuje konkrétnemu rozmeru, indexu a homologizácii. Je to logické riešenie, nakoľko zohľadňuje rozdiely medzi pneumatikami, ktoré vyplývajú z ich konštrukcie. Vďaka tomu si môžete lepšie prispôsobiť pneumatiky svojmu autu a vyberať si vedomejšie.

3. Ako porovnať rozdielne pneumatiky s rovnakými triedami na štítkoch?

Tomasz Młodawski, Michelin: Môže to byť komplikované v prípade zimných pneumatík, podľa štítku môžu vyzerať tie ekonomické oveľa lepšie, ako prémiové značky! V prípade letných pneumatík, ktoré majú identické parametre na štítku, môže rozdiel spočívať v:

  • počte najazdených kilometrov (môže byť až dvojnásobný),

  • priľnavosti na suchom povrchu,

  • priľnavosti v zákrute na suchej a mokrej vozovke (podľa európskej právnej úpravy sa test brzdenia uskutočňuje na rovnej ceste),

  • opotrebení behúňa, nepravidelné tvary urýchľujú opotrebenie a spôsobujú zvýšenie hlučnosti,

  • rýchlosti starnutia gumových zmesí.

Pre kompletné hodnotenie a porovnanie pneumatík budú nevyhnutné testy ostatných vlastností, uskutočnené profesionálnymi organizáciami, ktoré sa zaoberajú testovaním motorových vozidiel: ADAC, TUV SUD Automotive, DEKRA, IDIADA.

Justyna Banaszek, Goodyear: Na štítkoch sú uvedené iba tri parametre, a treba pamätať na to, že obvykle sa testuje približne 15 parametrov pneumatík – v rámci testov v médiách či tých, ktoré uskutočňujú spotrebiteľské organizácie, výskumné ústavy (napr. TUV SUD). Firma Goodyear skúma každú pneumatiku z hľadiska min. 50 parametrov, kým sa dostane na trh.

Produkty sú na prvý pohľad veľmi podobné, môžu sa však významne líšiť. Pri výbere pneumatiky pre vozidlo je potrebné si pamätať, že každý vodič má iný jazdný štýl, iné auto, odlišné potreby, prejazdí iný počet kilometrov počas roka na rôznych druhoch ciest. Ak má byť vodič spokojný s pneumatikami, mal by vziať do úvahy viac ako tri parametre, oplatí sa aj požiadať o radu v autorizovanom servise.

4. Ovplyvňuje miesto výroby pneumatiky údaje na štítkoch?

Podobne ako doteraz, dve pneumatiky s rovnakým rozmerom a indexami, určené na rovnaký trh a vyrobené v rozdielnych lokalitách, by mali mať rovnakú úroveň vlastností.

Poprední výrobcovia, ktorí majú továrne na celom svete a ktorých sa tento problém môže hlavne týkať, dbajú na to, aby sa zachovala identickosť pneumatík vyrábaných v rôznych továrňach. Nemali by sme očakávať rozdielne hodnotenie iba kvôli miestu výroby.

V súčasnosti uplatňované výrobné metódy spôsobujú, že pneumatiky rovnakého modelu a s rovnakým rozmerom, s takými istými indexami atď.  sa nelíšia svojimi parametrami bez ohľadu na to, kde boli vyrobené.

Ak si kúpite 4 pneumatiky Michelin a jeden pár bude vyrobený napríklad v Rusku, a druhý vo Francúzsku, nemusíte sa obávať rozdielov – sú to identické pneumatiky.

Štítky na rovnaký model pneumatiky majú rôzne triedy podľa rozmeru pneumatiky, indexov a homologizácie.

5. Aký význam majú pre vodiča vlastnosti uvedené na štítkoch?

 

VALIVÝ ODPOR

 

Skutočne má vplyv na to, koľko paliva vozidlo spáli, ale čím je valivý odpor nižší, tým horšia je priľnavosť na mokrom povrchu. Každý vodič má právo rozhodnúť sa samostatne a vybrať si vlastnosti, ktoré sú preňho dôležitejšie, ale mali by ste si uvedomiť, že valivý odpor je iba jeden z faktorov rozhodujúcich o spotrebe paliva pre dané vozidlo.

Ovplyvňuje to aj jazdný štýl, tlak v pneumatikách, prispôsobenie pneumatík aktuálnym poveternostným podmienkam atď. Priľnavosť pneumatiky na mokrom povrchu je zase vlastnosť, ktorá je kľúčová pre bezpečnosť na ceste.

 

BRZDENIE NA MOKROM POVRCHU

 

Je to parameter, ktorý umožňuje určiť priľnavosť danej pneumatiky. Z výskumov uskutočnených vedcami z Technickej univerzity Drážďany vyplýva, že k 70% nehôd dochádza na mokrej vozovke.

Preto musí byť dobrá pneumatika v týchto podmienkach bezpečná a štítky majú motivovať výrobcov k neustálemu zlepšovaniu svojich produktov z tohto hľadiska.  Tu sa však tiež objavuje určitý nedostatok. Na stupnici štítkov je zobrazené písmeno D, ale žiadna pneumatika pre osobné auto nebude mať takú triedu, lebo v tabuľke priľnavosti pre ňu nie je definovaný  číselný rozsah.

V praxi to môže byť tak, že pneumatika triedy C bude mať vlastnosti triedy E. Absencia triedy D môže byť v prípade vlastností pneumatík pre osobné vozidlá vnímaná ako prvok, rozlišujúci pneumatiky s vyššou úrovňou vlastností a tie, ktorých vlastnosti sú na nižšej úrovni.  

Predpokladá sa, že pneumatiky triedy A, B, C (podporované triedy) sú lepšie, ako pneumatiky triedy E či F.  V prípade priľnavosti na mokrom povrchu sa nestretávame s triedou G (pneumatiky tejto triedy by boli nebezpečné). Nezabúdajte na to, že rozdiel v brzdení medzi najlepšou a najhoršou triedou môže predstavovať až 18 metrov, a už  4-5 metrový rozdiel spôsobuje, že sa núdzovo nezastavíte pred prechodom pre chodcov. Oplatí sa to zobrať do úvahy pri kúpe pneumatík.

 

VONKAJŠIA HLUČNOSŤ

 

Hodnotenie v prvých dvoch kategóriách je vyjadrené pomocou 7 tried kvality – od A po G. V kategórii vonkajšieho hluku sú údaje vyjadrené v decibeloch, a taktiež graficky formou zamaľovaných zvukových vĺn (môžu to byť maximálne 3 zamaľované zvukové vlnky). Napríklad rozdiel medzi 75 dB a 72 dB sa môže zdať málo podstatný. V skutočnosti však rozdiel 3 dB znamená zníženie intenzity hluku o polovicu.

Problém spočíva v tom, že pre vodiča je dôležitejší vnútorný hluk, ktorý vníma v interiéri. Pri dlhších cestách môže mať vplyv na únavu, a teda aj bezpečnosť. Informácia zo štítkov o vonkajšej hlučnosti predstavuje skôr uplatnenie politiky EÚ týkajúcej sa ochrany životného prostredia.

 

Štítky obsahujú cenné informácie, ale predstavujú len jeden z mnohých zdrojov vedomostí, ktoré je potrebné zohľadniť pred kúpou pneumatík. Najjednoduchším spôsobom výberu pneumatík pre seba bude aj naďalej konzultácia s odborníkom. Môžete si prezrieť aj články z radami, overiť výsledky testov pneumatík a prečítať si názory iných používateľov. Vtedy získate kompletný obraz danej pneumatiky a vyberiete si tú najlepšiu. Brzdenie na mokrom povrchu je len jedna z mnohých vlastností, ktoré rozhodujú o bezpečnosti.

 

6. Čo s vlastnosťami, ktoré sa na štítkoch neuvádzajú? Tiež ovplyvňujú bezpečnosť?

Vlastnosti uvedené na štítkoch sú veľmi dôležité, ale nie sú to všetky parametre, ktoré si treba všímať pri výbere pneumatík. Na štítkoch sa nenachádzajú také vlastnosti, ako sú:

  • brzdenie na suchom povrchu,

  • odolnosť proti opotrebeniu,

  • vedenie vozidla na mokrom povrchu,

  • jazdný komfort (hluk vnútri vozidla),

  • odolnosť proti vzniku aquaplaningu,

  • zloženie gumovej zmesi (prítomnosť/neprítomnosť škodlivých aromatických olejov),

  • zimné vlastnosti pneumatiky (pozri otázka 5).

Bezpečnosť pneumatík  ovplyvňuje niekoľko rôznych parametrov, ktoré sa zohľadňujú pri navrhovaní pneumatík. Nemecký Spolkový zväz predajcov a vulkanizérov pneumatík  (BRV) ich rozlíšil celkovo 11. Motoristické organizácie (napr. ADAC) alebo časopisy sledujú vo svojich testoch niekoľko vlastností. Riadiť sa pri nákupe iba jedným parametrom, ktorý rozhoduje o bezpečnosti (v prípade štítkov je to brzdenie na mokrom povrchu) je rozhodne príliš málo. Pamätajte na to, že všetky parametre pneumatiky majú význam a ovplyvňujú bezpečnosť alebo náklady na používanie. Navyše každá pneumatika predstavuje kompromis medzi týmito viacerými vlastnosťami.

7. Čím sa líšia štítky zimných a letných pneumatík?

Tomasz Młodawski, Michelin: Názor pneumatikárskeho priemyslu je jednohlasný, bolo by veľkou chybou, ak by Európsky parlament prijal rovnaké hodnotiace kritériá pre štítok zimných pneumatík. Je potrebné zdôrazniť, že vlastnosti uvedené na štítku pneumatiky úplne neodzrkadľujú jej vlastnosti v zimných podmienkach, ani požiadavky, ktoré musí splniť.

 

VALIVÝ ODPOR: hodnotenie vyplýva z meraní uskutočnených podľa normy ISO 2850 pri kladnej teplote +25 stupňov Celzia, rovnako pre letné ako aj zimné pneumatiky, trieda teda neodzrkadľuje valivý odpor v zime, pretože v zime je ťažké počítať s takými poveternostnými podmienkami a letnými teplotami. Čím mäkšia je zimná pneumatika, čím hustejšie a hlbšie má zárezy a agresívny dezén behúňa, tým väčší valivý odpor bude klásť.

 

BRZDENIE ZA MOKRA: hodnotenie vyplýva takisto z meraní, uskutočnených pri kladných hodnotách teplôt. Veľmi mäkké zimné zmesi použité na výrobu behúňa s husto narezaným dezénom nebudú dosahovať vysoké výsledky pri kladných teplotách.

 

HLUČNOSŤ PNEUMATÍK: hodnotenie letných a zimných pneumatík sa uskutočňuje podľa rovnakých kritérií pri teplote približne + 20 stupňov Celzia, čo taktiež nie je reprezentatívne pre zimnú vozovku, ktorá sa významne odlišuje od letnej. Dosiahnuté výsledky pre zimné pneumatiky nie sú reprezentatívne pre hlučnosť v zime, nakoľko gumová zmes použitá na výrobu behúňa mení svoju charakteristiku v závislosti na teplote.

 

Vlastnosti uvedené na štítku zimnej pneumatiky, ako sú valivý odpor, priľnavosť k mokrému asfaltu pri kladných teplotách a rozpätie vonkajšej hlučnosti  nepredstavujú hlavné kritériá výberu zimnej pneumatiky. Od zimných pneumatík sa očakávajú iné vlastnosti: priľnavosť k studenému, mokrému či suchému asfaltu, priľnavosť na snehu a ľade, trakcia a stabilné vedenie.

Štítok na zimnej pneumatike hovorí o jej vlastnostiach v letných podmienkach. Vyvodiť sa dajú nasledovné závery: neoplatí sa používať pomerne nové zimné pneumatiky v lete z dôvodu zvýšenej spotreby paliva, hluku a nižšej priľnavosti na mokrom povrchu. Skupina Michelin už zahájila práce na zmene podmienok testovania zimných pneumatík a zavedenia novej klasifikácie vlastností pre zimné podmienky: sneh/ľad.

Justyna Banaszek, Goodyear: Štítky vznikli na to, aby uľahčili spotrebiteľovi/ zákazníkovi predbežné hodnotenie pneumatík, avšak pri nákupe pneumatík, vrátane tých zimných, sa oplatí zobrať do úvahy širšie spektrum parametrov ako tie tri, ktoré stanovila EÚ.  Európska únia plánuje uskutočniť v roku 2016 revíziu predpisov, ktoré sa vzťahujú na štítkovanie pneumatík, čiže najbližších niekoľko rokov bude predstavovať obdobie získavania skúseností a hodnotenia účinnosti uplatňovania nových predpisov.

8. Zhoršia sa kvôli vlastnostiam uvedeným na štítkoch iné parametre pneumatík?

Tomasz Młodawski, Michelin: Devízou Skupiny Michelin je rovnováha vlastností. V praxi to znamená, že v nových produktových radách zlepšujeme zvolené vlastnosti, a súčasne udržiavame ostatné na rovnakej úrovni. Čo sa týka štítkov, v našich nových produktových radách sme vylepšili valivý odpor, ale priľnavosť na mokrom a suchom povrchu ako aj kilometrický výkon sme udržali na doterajšej, pôsobivej úrovni.

Japonské štítky.

Justyna Banaszek, Goodyear: Goodyear dbá pri navrhovaní novej pneumatiky nadovšetko na bezpečnosť vodičov, používateľov vozidiel. Nie je jednoduché zdokonaľovať vlastnosti bez toho, aby boli ovplyvnené jednotlivé parametre, je to prácny a časovo náročný proces, avšak naši inžinieri v inovačných centrách v Európe a USA intenzívne pracujú na riešeniach, ktoré budú najlepšie z hľadiska bezpečnosti.

Przemysław Trzaskowski, Continental: Pneumatika je jednou z najdôležitejších súčastí vozidla, ktorá rozhoduje o bezpečnosti vodiča a pasažierov. Preto je našou úlohou vyrábať predovšetkým najbezpečnejšie a vo viacerých ohľadoch najlepšie vyvážené pneumatiky, a údaje na štítkoch predstavujú jedine zlomok výsledkov našej činnosti.

9. Ako výrobcovia testujú pneumatiky, aby získali parametre na štítky?

Pneumatiky sa testujú pomocou prísne stanovených výskumných metód.

V prípade valivého odporu prebieha priraďovanie tried v dvoch etapách.

  • Test sa uskutočňuje v súlade s predpisom Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (EHK OSN) č. 117.02 – "Jednotné ustanovenia o typovom schvaľovaní pneumatík z hľadiska emisií hluku valenia a adhézie na mokrých povrchoch a/alebo z hľadiska valivého odporu”). Tento predpis je založený na štandarde ISO 28580.

  • Na účely priraďovania tried sa dosiahnutý výsledok upraví v súlade s dokumentom EÚ 1235/2011, ktorý predstavuje prílohu k 1222/2009 (NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (ES) Č. 1222/2009 Z 25. NOVEMBRA 2009 o označovaní pneumatík vzhľadom na palivovú úspornosť a iné základné parametre)

Pokiaľ sa jedná o priľnavosť na mokrom povrchu:

  • Pneumatiky pre osobné vozidlá (kategória C1) sa testujú podľa nariadenia komisie EÚ 228/2011,

  • pneumatiky pre ľahké úžitkové vozidlá (C2) a ťažké úžitkové vozidlá (C3) sa testujú podľa vyššie uvedeného dokumentu 1235/2011 založeného na štandarde ISO 15222.

Vonkajšia hlučnosť sa stanovuje metódou, uvedenou v predpise 117.02 EHK OSN.

10. Budú sa údaje uvedené na štítku daného modelu meniť každý rok?

Ak sa konkrétny model pneumatiky počas výroby nemení  (spôsobom, ktorý by mohol ovplyvniť úroveň vlastností do takej miery, že by to zmenilo priradenú triedu v jednom z troch kritérií štítkov), nie je nutné opakovať testy a priraďovať nové triedy.

Výrobcovia majú povinnosť pravidelne potvrdzovať pôvodne priradené triedy. Musia dbať na to, aby v prípade posudzovania zhody (COP), ktoré môžu vykonať príslušné orgány ktoréhokoľvek členského štátu, pneumatika nezískala horšie triedy ako počas certifikácie.

11. Na akých pneumatikách nie sú štítky?

Všetky pneumatiky vyrobené od 30. júna 2012 musia mať štítky, aby sa mohli uviesť do predaja  (samozrejme okrem výnimiek: s hrotmi, protektorované, závodné, off-roadové, dojazdové, s rýchlostným indexom nižším ako 80 km/h, s menším priemerom ako 10 palcov alebo väčším ako 25 palcov).

Pneumatiky vyrobené pred júlom 2012 sa môžu predávať bez štítkov. Bohužiaľ, mnoho pneumatík dovážaných z Číny nemá štítky ani po požadovanej dobe výroby, ale overovanie a vymáhanie tejto požiadavky je náročné. Kúpu takýchto pneumatík neodporúčame

Produkty z Číny majú rôznu kvalitu – horšiu a lepšiu. Ak natrafíte na čínsku pneumatiku so štítkom, môžete si byť istí, že spĺňa európske požiadavky na bezpečnosť a ochranu životného prostredia. Produkt bez požadovaného označenia a pochádzajúci z neznámeho zdroja  môže byť nebezpečný (chybná konštrukcia, toxická gumová zmes a pod.) V súvislosti s tým Vám radíme, aby ste nakupovali pneumatiky iba u overených predajcov, ktorý sa nebudú snažiť obísť predpisy.

Štítky z Južnej Kórey

12. Prečo nie je na štítkoch pneumatík pre osobné vozidlá uvedená trieda D?

Tomasz Młodawski, Michelin: Počet tried a použitie prázdnej triedy D sú nariadené Európskym parlamentom. Táto skutočnosť vyplýva z podobných projektov, už overených v EÚ, napr. čo sa týka domácich spotrebičov. Prázdna trieda D má zvýrazniť rozdiel v počte tried, zoradených od najlepších po najhoršie. Účelom tohto opatrenia je zvýšiť povedomie kupujúceho a nasmerovať ho na výber lepších vlastností.

Justyna Banaszek, Goodyear: V prípade pneumatík pre osobné vozidlá, rovnako čo sa týka valivého odporu ako aj priľnavosti na mokrom povrchu, je kategória D „prázdna”. V súlade s európskym nariadením č. 1222/2009 k nej nie sú priradené žiadne hodnoty.

Przemysław Trzaskowski, Continental: V nariadení EÚ nie je k písmenu D priradená žiadna hodnota v tabuľke tried palivovej účinnosti a priľnavosti na mokrom povrchu. Takto sa zabezpečuje rozlíšenie pneumatík, ktoré dosahujú lepšie vlastnosti v danej kategórii, a pneumatík so slabšími parametrami.

13. Ako súvisia výsledky testov pneumatík so štítkami?

Príchod štítkov neoslabil pozíciu nezávislých testov pneumatík ADAC, ani tlačových. Naopak, ich význam stúpol, pretože nielenže poskytujú chýbajúce informácie o iných vlastnostiach, ale sú aj nástrojom, ktorý umožňuje overenie informácií uvedených na štítkoch.
Najlepšie si vyberiete, ak pri kúpe pneumatík využijete informácie z niekoľkých zdrojov: zo štítkov, z testov pneumatík, čítaním názorov iných používateľov, konzultovaním s predajcom.

14. Spôsobili štítky zvýšenie cien pneumatík?

Tomasz Młodawski, Michelin: Popredným výrobcom pneumatík nebude uvedenie vlastností na štítku zvyšovať náklady, pretože doteraz aj tak boli merané, iba sa neuvádzali. Avšak v prípade menej známych a ekonomických značiek môže testovanie vlastností ovplyvniť zvýšenie cien. Zavedenie štítkov určite spôsobí vznik konkurencie medzi výrobcami v tejto oblasti, čo môže následne zvýšiť výdavky na výskumné a vývojové centrá.

Justyna Banaszek, Goodyear: Cena pneumatiky je ovplyvnená mnohými faktormi, okrem iného cenami surovín na svetových trhoch, dostupnosťou a úrovňou cien ropných zložiek, kolísaním menových kurzov a pod. Náklady súvisiace s povinnosťou označovať pneumatiky štítkami v Európskej únii sú súčasťou ceny pneumatiky rovnako, ako napríklad investície do nových technológií alebo inovatívnych riešení.

Przemysław Trzaskowski, Continental: Naša spoločnosť stále investuje do výskumu a vývoja nových technológií. Máme jedno z najmodernejších R&D centier v Európe. V júni 2012 sme za sumu 1,4 mil. eur uviedli do prevádzky moderný počítačový tomograf, ktorý nám umožňuje ešte presnejšie skenovať naše pneumatiky. Predtým, ako sa nový produkt objaví na trhu, je vždy dôkladne kontrolovaný a testovaný z hľadiska valivého odporu, emisie hluku, brzdenia na rôznych typoch vozovky a mnohých ďalších parametrov. Preto zavedenie štítkov neovplyvní ceny našich výrobkov.
Povinnosť označovať pneumatiky štítkami predstavuje dodatočnú záťaž pre výrobcov a distribútorov, ale nemá významný vplyv na zvýšenie cenovej hladiny. Cena stále zostáva dôležitým prostriedkom, ktorý pomáha získať zákazníkov, najmä v segmente pneumatík ekonomickej triedy. Štítky sú spojené s nákladmi, ktoré však nie sú také veľké, aby ovplyvnili zvýšenie cien pneumatík.
 

15. Štítky na nákladné pneumatiky

Nákladné pneumatiky sú rozdelené do niekoľkých typov z dôvodu ich rozličného určenia:

  • diaľková doprava – preprava tovaru pomocou súpravy ťahača a návesu na dlhé vzdialenosti, väčšinou po diaľniciach, pri konštantnej rýchlosti a malom počte zákrut. Vodiči, ktorí pracujú v tomto type prepravy najviac oceňujú nízky valivý odpor a brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Vlastnosti uvedené na štítkoch EÚ sú veľmi užitočné pri výbere pneumatík pre diaľkovú dopravu.

  • regionálna doprava a distribúcia – ide o prepravu na stredné a dlhé vzdialenosti s častými zastaveniami. Pohyb po mestských cestách znamená neustále vystavenie pôsobeniu bočných síl na pneumatiku a často aj jazdu na poškodených vozovkách. Na regionálnu dopravu a distribúciu sa používajú vozidlá v rôznych konfiguráciách. Pneumatiky pre tento typ prepravy sa musia vyznačovať vysokým kilometrickým výkonom, viacsezónnou použiteľnosťou, vysokou odolnosťou proti poškodeniu a až potom dobrou priľnavosťou na mokrej vozovke a účinnosťou pneumatiky. Veľmi dôležitý je aspekt životnosti pneumatiky a možnosť protektorovania. Z toho vyplýva, že štítky na pneumatikách tohto typu poskytujú málo užitočných informácií.

  • kombinovaná doprava a stavebníctvo – líšia sa konfiguráciami a zvyčajne sa pohybujú na stredných a dlhých vzdialenostiach, pričom približne 10% jázd sa uskutočňuje na miestach, kde povrch nie je spevnený, vrátane veľmi ťažkých podmienok. Ku kľúčovým vlastnostiam pneumatík používaných v tomto type dopravy patria: príprava na jazdu na mäkkom povrchu, dlhá životnosť (pneumatiky pre vyklápacie vozidlá, nákladné vozidlá s miešačkou betónu). Veľmi dôležitá je trakcia na nespevnených povrchoch, možnosť protektorovať a kilometrický výkon. Údaj o brzdnej dráhe na mokrej vozovke uvedený na štítku je užitočný, ale ďalšie parametre, čiže palivová účinnosť alebo hladina hluku sú oveľa menej dôležité.

  • mestská a miestna doprava – znamená stále zastavovanie a jazdu pri nízkej a strednej rýchlosti. Často dochádza k oderu stien a pôsobeniu bočných síl. Často sa vyskytuje vysoký krútiaci moment, najmä v hybridných vozidlách, navyše sa pneumatiky mestských vozidiel používajú z veľmi variabilným zaťažením. K najdôležitejším parametrom, ktorými sa musia vyznačovať pneumatiky používané v tomto type dopravy patria: vysoký kilometrický výkon, odolnosť proti poškodeniu, v tomto prípade je menej dôležitá priľnavosť pneumatiky na mokrej vozovke a možnosť protektorovať. Pri výbere pneumatík tohto typu sú dôležité iba dva parametre, čiže priľnavosť a vonkajší hluk (pretože sa používajú v meste).

  • preprava v zime – môže súvisieť s veľmi nízkou priľnavosťou. Cesty sú striedavo mokré, suché, zasnežené a zľadovatelé, na prepravu sa používajú všetky druhy úžitkových vozidiel. Pneumatiky používané v tomto type prepravy sa musia vyznačovať dobrou trakciou, priľnavosťou na snehu a ľade. V tomto prípade je veľmi dôležitá aj možnosť protektorovať, priľnavosť na mokrej vozovke, kilometrický výkon a spotreba paliva. Hlavnou prioritou, ktorej výrobcovia venujú osobitnú pozornosť, sú však parametre trakcie. Dve z troch vlastností na štítkoch sú užitočné pri výbere tohto typu výbavy.

Vyššie popísaná situácia opäť poukazuje na to, že štítky by mali byť pre zákazníka iba jedným zo zdrojov informácií o pneumatike, nie jediným. Neinformovaný zákazník si môže vybrať výrobok, ktorý sa pri pohľade na jeho štítok javí ako dobrý, ale potom sa v praxi ukáže, že sa pneumatika neosvedčila v situáciách, ktoré sú kľúčové pre vodiča (daných typom dopravy). Je potrebné myslieť na to, že štítky na pneumatikách neinformujú o vlastnostiach výrobku v zime, preto k nim treba pristupovať opatrne, ak si chcete vybrať ten správny model pre toto najnáročnejšie ročné obdobie.

 

Rekapitulácia

Keď si kupujete napríklad chladničku, nemali by ste venovať pozornosť iba jej štítku. Aby ste boli plne spokojní so zakúpeným zariadením musíte tiež spoznať jeho ostatné parametre.

Podobne je to s pneumatikami.

Štítky majú motivovať výrobcov, aby vyvíjali pneumatiky so všetkými dobrými vlastnosťami. Napriek tomu, že sa pneumatiky z roka na rok zlepšujú, k dosiahnutiu ideálneho stavu treba prejsť ešte dlhú cestu. K štítkom na pneumatikách je potrebné pristupovať opatrne.

Ako povedal prof. Egon-Christian von Glasner, predseda Európskeho združenia pre výskum a analýzu nehôd: "Používateľ pneumatík vidí v prvom rade zelené písmenko "A", ktoré pozná z chladničiek a myslí si, že si kúpil dobrú pneumatiku. Počet lacných pneumatík, ktoré sú ekologické, je však veľmi obmedzený, ale používateľ o tom nevie. V najhoršom prípade si kúpil pneumatiku, ktorá neumožní zastavenie jeho vozidla na mokrej vozovke s najkratšou brzdnou dráhou. V záujme jasnosti: pneumatika prispieva k menšej spotrebe paliva, keď valivý odpor vozidla, a konkrétnejšie - pneumatiky, je nízky, ale potom pneumatika horšie brzdí na mokrej vozovke".

Štítky majú iba ilustračný význam. Rozhodnutie bude najviac uvedomelé, ak ho urobíte po prečítaní testov pneumatík, hodnotení iných vodičov a po konzultácii s predajcom.

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja