Čo je to stabilizátor a ako ovplyvňuje priľnavosť vozidla? V nasledujúcom článku vysvetlíme podstatu fungovania jednej z najdôležitejších súčasti zavesenia vozidla.

Poškodená spojovacia tyč stabilizátora je porucha, ktorá si vyžaduje urýchlenú opravu.

Spojovacia tyč stabilizátora – čo je to?

Stabilizátor nezamestnáva myseľ vodiča každodenne, spomenieme si naň až vtedy, keď počas sa prehliadky vozidla dozvieme o tom, ž došlo k poškodeniu tyčky stabilizátora. Skúsení vodiči dokážu sami rozpoznať tento problém, ktorý sa pri pomalom prechádzaní po nerovnom povrchu prejavuje klepotaním v oblasti zavesenia.

Väčšina poškodení je spôsobená stavom ciest. Koleso, ktoré vbehlo do výtlku spôsobuje prudké nárazy, a tie - skôr či neskôr - roztrhnutie gumeného prvku, ktorý ukončuje spojovaciu tyč stabilizátora. Možno si tiež všimnúť, že častejšie k tomu dochádza na pravej strane vozidla, čo vyplýva z horšieho stavu vozovky na strane krajnice.

Oprava takejto poruchy spravidla nie je ani drahá, ani zložitá. V prípade výmeny prvku od známej značky by cena nemala presiahnuť niekoľko desiatok PLN. Zabezpečiť rýchlu výmenu tohto prvku sa oplatí, pretože poškodený stabilizátor vo vozidle má negatívny vplyv na bezpečnosť cestovania. Prečo? Pokúsime sa to vysvetliť v nasledujúcej časti tohto článku.

Stabilizátor pomáha udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu.

Stabilizátor vo vozidle – ako to funguje?

Na vozidlo, ktoré zdoláva zákrutu pôsobí odstredivá sila, preto sa hmotnosť vozidla prenáša na vonkajšie koleso. Toto ešte znásobuje skutočnosť, že z rovnakého dôvodu stratí vnútorné koleso stabilitu a priľnavosť a vozidlo sa nakloní smerom k vonkajšiemu prednému kolesu.

Ako tomu zabrániť?

Ak by mal stôl kratšiu ľavú prednú nohu (podobne, ako vozidlo naklonené týmto smerom) bol by nestabilný. V prípade, keď nemôžeme ničím podložiť nohy stola, skrátime náprotivnú (prednú) nohu. Stôl síce bude naklonený dopredu, ale získa stabilitu.

Práve takto funguje tyč stabilizátora, ktorá spája obidva výkyvné ramená a prenáša pohyb z jednej strany na druhú. V situácii, keď sa zdvihne ľavé výkyvné rameno, zdvihne sa aj pravé.

Stabilizator struktura

Stabilizátor vo vozidle – štruktúra. Koncovka tyče stabilizátora sa často kazí.

Na čo slúži spojovacia tyč stabilizátora

Použitie iba predného stabilizátora má zmysel v prípade vozidiel, ktoré riadia neskúsení vodiči. Takéto riešenie vyvolá nedotáčavosť vozidla, ale zároveň zapríčiní, že sa vozidlo bude vďaka zvýšeniu priľnavosti zadnej nápravy správať v zákrutách neutrálne. Pri jazde nižšou rýchlosťou stabilizátor výkyvného ramena pomôže tiež zlepšiť odozvu na pohyby volantu.

Inak je to v prípade navrhovania rýchleho vozidla, ktoré bude prechádzať zákrutou často a vo vysokej rýchlosti. Takéto vozidlo bude, okrem predného, vybavené tiež zadným stabilizátorom. Ten zlepší priľnavosť predných kolies pri prejazde zákrutou vo vysokej rýchlosti, keď príliš veľká hmotnosť zaťažuje zadné kolesá.

Dôležitý prvok pri uplatnení pravidla fungovania stabilizátorov predstavuje pevnosť karosérie – vďaka nemu sa hmotnosť prenáša zo zadnej na prednú časť vozidla a naopak. Práve z tohto dôvodu sa inžinieri snažia navrhovať stále pevnejšie konštrukcie.

Pohyb stabilizatora

Pohyb stabilizátora

Stabilizátor – ako ovplyvňuje bezpečnosť?

Priľnavosť je jedným z najdôležitejších parametrov zaisťujúcich bezpečnosť na ceste. V jej záujme sa oplatí vybrať optimálne pneumatiky. Stabilizátor sa tiež postará o rovnomerné a maximálne využitie priľnavosti všetkých kolies. Zvyšuje zaťaženie jednotlivých kolies a náklon v zákrute, a následne – prenáša priľnavosť na všetky kolesá.

Vo vozidle, ktoré „trpí” poškodenou spojovacou tyčou stabilizátora, sa môže pri prejazde zákrutou prejaviť strata stability a vozidlo sa môže správať nepredvídateľne (vozidlo bude raz jazdiť s využitím stabilizátorov a hneď na to bez nich vzhľadom na vôľu na spojovacích tyčiach).

Činnosť stabilizátora  spôsobuje, že udržujeme priľnavosť pri prejazde zákrutami.

Častou chybou vodičov, ktorí upravujú svoje vozidlá je, že zabúdajú na dôležitosť úlohy stabilizátorov. Vodiči, ktorí sa zaoberajú tuningom zvyšujú pevnosť zavesenia prostredníctvom športových tlmičov nárazov a pružín, avšak neuvedomujú si, že pôvodný stabilizátor nebol navrhnutý na používanie v takýchto podmienkach. Z tohto dôvodu bude príliš ohybný a nebude optimálne prenášať znásobené sily vytvárané športovým zavesením. To môže mať vplyv na zhoršenie ovládateľnosti vozidla. Riešením je použitie výkonného ekvivalentu s väčším priemerom.