Počas dažďa, predovšetkým hustého, majú vodiči oveľa väčšie problémy s ovládaním auta. Voda nachádzajúca na ceste má vplyv na to, že auto stráca kontakt s vozovkou a úroveň priľnavosti klesá. Jazdu za takýchto podmienok môžu uľahčiť dažďové pneumatiky. Čo ich odlišuje od iných?

Počas jazdy po mokrej vozovke je potrebné zachovať ostražitosť.Počas jazdy po mokrej vozovke je potrebné zachovať ostražitosť.

Letné pneumatiky na dážď

Pojem dažďových pneumatík sa vzťahuje na modely určené na leto, na ktorých výrobu sú používané zmesi dokonale udržiavajúce sa na mokrých vozovkách. Pneumatiky tohto typu sú oveľa mäkšie ako štandardné modely. Oveľa lepšie sa prispôsobujú k nerovnostiam na ceste, vďaka čomu sa výrazne zvyšuje kontaktná plocha pneumatiky s vozovkou. Čím je táto plocha väčšia, tým lepšia je priľnavosť vozidla, čo sa automaticky spája s bezpečnejšou jazdou.

V pneumatikách na dážď sa najčastejšie používa smerový vzor behúňa alebo asymetrický so smerovými prvkami. Široké drážky účinne odstraňujú vodu spod koliesa vozidlo nestráca kontakt s vozovkou. V porovnaní so štandardnými letnými modelmimajú dobré pneumatiky na dážď hlbšie a hustejšie zárezy na behúni, čím sa zvyšuje jeho výkon a umožňuje rýchlejšie odvádzanie veľkého množstva kvapaliny.

Aquaplaning

Aquaplaning (akvaplaning)je to nebezpečný jav spojený s jazdou po mokrej vozovke. Vyskytuje sa vtedy, keď sa medzi pneumatikou a cestou vytvára klin z vody, ktorá nemôže byť odvádzaná behúňom. Auto v takom prípade stráca priľnavosť a riziko vzniku šmyku sa zvyšuje.

Hĺbka behúňa a odvádzanie vody

Čím plytší behúň, tým je spod čela pneumatiky odvádzané menšie množstvo vody a to sa spája s rastúcim rizikom aquaplaningu. Nižšie uvedený graf predstavuje ako sa mení brzdná dráha v závislosti od hĺbky vzoru behúňa. Pri 6,7 mm a začiatočnej rýchlosti 80 km/h sa vozidlo úplne zastaví po necelých 29 metroch. Po dosiahnutí úrovne 1,6 mm (minimálnej hĺbky behúňa v súlade so zákonom), sa táto dráha predlžuje približne do 42 metrov. Je to veľmi veľká vzdialenosť, ktorá môže mať vplyv na Vašu bezpečnosť ako aj bezpečnosť iných účastníkov dopravnej premávky.

Hĺbka dezénu a brzdná dráha

Aby dažďové pneumatiky zaručovali najlepší výkon, je potrebné pravidelne kontrolovať stav behúňa. Ak dosiahne 3 mm, je to výrazné znamenie, že už je najvyšší čas kúpiť novú súpravu.

Motocyklové pneumatiky na dážď

Jazda na motocykli v daždi si vyžaduje obrovskú sústredenosť, pretože voda tečúca po cestách ako aj znečistenia majú vplyv na to, že dopravný prostriedok ľahšie stráca priľnavosť. Okrem naučenia sa techniky počas takýchto podmienok sa oplatí zaobstarať si vhodné pneumatiky. Dobré pneumatiky na mokrú vozovku sa vynímajú trochu mäkšou zmesou a behúňom so širšími drážkami odvádzajúcimi vodu. Nezávisle od toho, či používame dažďové športové pneumatiky alebo turistické modely, oplatí sa pozornosť obrátiť na úroveň behúňa a príslušný tlak, čo významne uľahčí pohyb motocyklu po ceste zaliatej vodou.

Zimné pneumatiky na dážď

Zimné pneumatiky sú ideálne na sneh, ale veľmi dobre si poradia aj na mokrej vozovke. Zimné pneumatiky sa zavrtávajú do prašanu a dokonca sa prilepujú k ceste, za čo je zodpovedná hustá sieť lamelových prvkov. Tieto drobné zárezy neodvádzajú vodu tak dobre ako široké drážky, charakteristické pre letné modely na dážď. Výsledkom je znížená priľnavosť vozidla, a preto ak Vás počas jazdy na zimných pneumatikách prekvapí dážď, je potrebné znížiť rýchlosť a postupovať obzvlášť opatrne.