Opotrebovanie pneumatík – ako ho rozlíšiť?

  • Autor: OPONEO.SK

Použitie príliš opotrebovaných pneumatík je nebezpečné. Stojí za to pravidelne kontrolovať stav pneumatík na aute. Ako skontrolovať či sú pneumatiky vhodné pre ďalšie použitie?

Aká pneumatika je opotrebovaná?

  • pneumatika s hĺbkou dezénu, ktorá dosiahla TWI indikátor opotrebenia (1,6 mm), ktorý sa nachádza na niekoľkých miestach po celom obvode pneumatiky,
  • opotrebovaná pneumatika je tiež taká, ktorá je natoľko poškodená, že znemožňuje jej ďalšie použitie
  • opotrebovaná pneumatika je taktiež taká, ktorá vzhľadom k veku nie je vhodná pre ďalšie použitie.

 

Aký druh poškodenia vyraďuje pneumatiku z úžitku?

  • opotrebený dezén - ak hĺbka dezénu je menšia ako 1,6 mm,
  • oddelenie komponentov pneumatiky, v tom aj odlepenie behúňa alebo objavenie pätky (súčasti pneumatiky, na ktorom je namontovaná na ráfiku),
  • škvrny, vredy na vonkajšej strane pneumatiky
  • hrče na bočnici pneumatiky
  • deformácie spojené s pretrhnutím osnovy pneumatík,
  • všetky trhliny a nadtrhnutia bokov pneumatiky (aj povrchové), ktoré môže poškodiť kostru pneumatiky

Ak si všimnete niekedy aspoň jeden z vymenovaných objavov, požiadajte o pomoc autoservis.

TWI

Symbol TWI informuje o opotrebovaní pneumatiky až do hranice 1,6 mm.

 

Hĺbka dezénu a trakčné vlastnosti pneumatiky

Pneumatika s minimálnou dopustenou hĺbkou dezénu je neporovnateľne horšia, než pneumatika s normálnym dezénom, obzvlášť aj ide o aquaplaning a ovládateľnosť na mokrej vozovke. Pneumatika s hĺbkou dezénu má 4 mm  na mokrej vozovke a má len 65 percent priľnavosti s dezénom 8 mm. Avšak pneumatika s hĺbkou 1,6 mm má na mokrej vozovke len 40 percent priľnavosti.

Michelin

Hrča na boku pneumatiky, fot. Michelin.

 

Aké poznáme druhy opotrebovania? A ako ich spoznáme?

Pokiaľ ide o typy opotrebenia behúňa, možno uviesť:

  • normálne opotrebovanie,
  • nevyvážené opotrebovanie,
  • guľaté opotrebovanie (ramien),
  • vklesnuté opotrebovanie,
  • miestne opotrebovanie,
  • zúbkovanie.

K normálnemu opotrebovaniu dochádza, keď je pneumatika opotrebovaná  jednotne po celej šírke a obvode behúňa.

Nesymetrické opotrebovanie nastane, keď je jedna zo strán behúňa opotrebovaná rýchlejšie ako ostatné. Môže byť spojená s nepravidelným vyvážením kolies.

Opotrebovanie v oblasti ramien (okrúhle opotrebovanie) nastáva, keď množstvo zostávajúceho behúňa na vnútornej strane je väčšie ako na ramenách.

Opotrebovanie centrálnej časti behúňa (vkleslo) sa vytvára pri cestovaní so zvýšeným tlakom v kolesách. Kontaktná plocha je obmedzená na strednú časť behúňa, ktorý je vytváraný vplyvom vnútorného tlaku v pneumatike, čo spôsobuje stredové opotrebenia behúňa.

Miestne opotrebovanie môže byť spôsobené, napríklad v prípade prudkého brzdenia na zablokovaných kolesách v automobiloch bez ABS systému. Následok toho je rozsiahle opotrebenie pneumatík na časti obvodu pneumatiky. Tento typ opotrebovania môže tiež vynikať kvôli problémom s kvalitou pneumatiky.

druhy

Dva druhy typického opotrebovania pneumatík v dôsledku
nesprávneho tlaku v pneumatikách.

zuzycie

Dva druhy opotrebovania pneumatík v dôsledku
zlej geometrie alebo vyváženia kolies.

Často vyskytujúca sa forma opotrebovania je zúbkovanie. Opotrebovanie sa prejavuje nerovnomerným zužitím blokov behúňa.

Prezentuje sa formou zubov, ktoré sú viditeľné a hmatateľné na dotyk rukou. Jeho tvorba je v podstate nevyhnutným javom, ale intenzita sa môže líšiť a závisí na mnohých faktorov, ako sú:

  • dopasovanie konkrétneho modelu pneumatiky do vozidla a jeho zavesenia,
  • nesprávny tlak a zaťaženie vozidla,
  • nezodpovedajúce indexy: rýchlosť a nosnosť vozidla,
  • stav komponentov zavesenia
zaveseni

Toto opotrebenie pneumatík môžu poukazovať na problémy
s nastavením zbiehavosťou kolies alebo zavesením.

 

Kedy reklamovať pneumatiky?

Nemožno vylúčiť, že abnormálne opotrebovanie pneumatík môže byť spojené s produkčnými vadami. Ak vieme, že sme používali pneumatiky správne a dodržiavali sme predpísaný tlak a odporúčané limity a stav Vášho auta je bezchybný, no opotrebenie pneumatík je abnormálne, môže to označovať problém s kvalitou pneumatiky. Obzvlášť príliš rýchle opotrebenie a všetkého druhu rýchleho opotrebovania a môže byť s ním spojené.

 

Opotrebenie pneumatík a zachovanie bezpečnosti na cestnej premávke

Vplyv opotrebovania pneumatík na bezpečnosť premávky možno zobraziť dvoma spôsobmi.

  • Po prvé, vplyv opotrebovania na správanie pneumatiky a jej parametre. Plytký dezén znamená väčšiu pravdepodobnosť problémov s riadením automobilu, najmä na mokrej vozovke a väčšiu náchylnosť k aquaplaningu,
  • na druhej strane, pravdepodobnosť výskytu nehody v dôsledku opotrebovania. Ide tu o  prasknutia, odlepenia behúňa pneumatiky z ráfika  a podobné nehody.
opotrebovana

Opotrebovaná pneumatika môže prasknúť počas jazdy.

 

Ako sa starať o pneumatiky?

Opotrebovanie našich pneumatík je do značnej miery závislé od nás samych. To ako dlho na nich jazdíme a či dôvodom ich zmeny bude opotrebovanie dezénu či poškodenie, môže byť spojené s týmito faktormi:

  • správny tlak, ktorý je prispôsobený zaťaženiu,
  • dodržiavanie maximálneho zaťaženia,
  • prevádzkové podmienky (mesto, trasa, podhorské oblasti, počet zákrut),
  • štýl jazdy,
  • prudké brzdenie, pridávanie plynu,
  • vhodné skladovanie (vhodné podmienky, poloha),
  • unikanie prudkým nárazom na prekážky (diery na ceste, obrubníky),
  • kontrola stavu vozidla (geometria, vyváženie, zavesenie).

Najdôležitejším prvkom sa zdá byť pravidelné sledovanie správneho tlaku v pneumatikách. Je tu dôležité slovo "správne" - to znamená, že v súlade s pokynmi a podmienkami producenta. Tlak by nemal byť ani príliš vysoký ani príliš nízky. Pamätajme si, že tlak podhodnotený o 20% zníži životnosť pneumatík o 30%, ale tiež výrazne zvyšuje brzdnú dráha a zvyšuje spotrebu paliva.

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)