Pneumatiky s ochranným lemom. Oplatí sa ich používať?

  • Autor: OPONEO.SK

Ochranný lem na pneumatike nie je nevyhnutný, za niektorých okolností však môže byť veľmi užitočný. Naše kolesá sú vystavené riziku prasknutia a odretia, najmä pri prevádzke v meste. Vysoké obrubníky, rampy a malé objekty predstavujú neustálu hrozbu. Ochranný lem chráni ráfiky proti poškodeniu počas prevádzkovania vozidla.

Ochranný lem sa najčastejšie nachádza na nízkoprofilových pneumatikách.

Prečo ešte pneumatiky s ochranným lemom neovládli trh?

Ochranný lem nie je nevyhnutný na udržanie našich ráfikov v dobrom stave. Používa sa obvykle pri nízkoprofilových modeloch, čiže takých, ktoré sa vyznačujú relatívne malou výškou bočnice v pomere k šírke pneumatiky. Práve tie sú najviac vystavené riziku mechanického poškodenia. V praxi to znamená, že takúto ochranu môžeme najčastejšie nájsť pri modeloch s menším profilom ako  55.

Pneumatiky s vyšším profilom nepotrebujú lem, nakoľko ich guma na najširšom mieste prečnieva cez obrys ráfika, čím tvorí prirodzenú ochranu a chráni proti poškodeniu. Vyšší profil taktiež zvyšuje jazdný komfort vďaka zníženiu hlučnosti a lepšie sa osvedčí na nerovnom povrchu.

 

Ak teda majú také výrazné prednosti, prečo siahnuť po nízkoprofilových modeloch?

 

Čoraz viac vodičov sa rozhoduje obetovať vysoký jazdný komfort v prospech lepších parametrov. Pneumatiky s nižším profilom ako 55 sa vyznačujú atraktívnym vzhľadom, vyššou priľnavosťou na suchom povrchu a lepšou ovládateľnosťou. Dodatočné spevnenie spôsobuje, že nízkoprofilové modely sa lepšie osvedčia pri dynamickej jazde, ale pritom sú viac náchylné na výtlky na cestách  a mechanické poškodenie. Preto sa do väčšiny modelov pridáva dodatočná ochrana v podobe lemu.

 

Môže sa stať, že je konkrétny model dostupný s daným rozmerom  rovnako vo verzii s ochranným lemom, aj bez neho. Dôvodom sú zmluvy medzi výrobcami automobilov a pneumatík. Ak si daný automobilový koncern objednáva produkt pre svoj model, môže si želať, aby nemal ochranný lem (pneumatiky bez lemu uľahčujú montáž puklíc).

Ako zistím, či má moja pneumatika ochranný lem?

Ochranný lem je ľahko rozpoznateľný. Je to dodatočná vrstva zosilnenej gumy, ktorá sa nachádza na mieste styku pneumatiky a ráfika. Najčastejšie sa svojou štruktúrou odlišuje od zvyšku pneumatiky, dá sa teda len ťažko prehliadnuť.

Ochranný lem je dodatočná, zosilnená vrstva gumy pri pätke pneumatiky.

Oplatí sa zapamätať!

Ochranný lem sa nepoužíva na všetkých pneumatikách. Dokonca aj v rámci jedného výrobcu a modelu sa môžu vyskytovať rozdiely!

Pneumatiky s ochranným lemom sú vo všeobecnosti približne o 10-15 % drahšie ako bežné modely.

Ochranný lem ráfika či pneumatiky?

Mnoho vodičov rozmýšľa nad tým, čím sa líši ochranný lem ráfika od lemu pneumatiky. Odpoveď je prekvapivo jednoduchá: ničím.

Ochranný lem je prvok, ktorý sa nachádza iba na pneumatike.  Dodatočná vrstva gumy sa nachádza na pätke pneumatiky, čiže na mieste styku prvkov kolesa. Zabraňuje rovnako poškodeniu ráfika, ktoré môže spôsobiť koróziu a predstavovať problém pri vyvažovaní kolies, a takisto vzniku vypuklín a prasklín na povrchu pneumatiky v dôsledku nadmerných nárazov ráfika na pneumatiku na nerovnostiach.

Odretie je najčastejší druh poškodenia ráfika.

Ak je ochranný lem pneumatiky poškodený alebo úplne chýba, môže to byť predzvesť väčších problémov. Porušená štruktúra ráfika koroduje a s časom sa korózia rozšíri na okolité kovové prvky. Ochranný lem chráni ráfiky proti odretiu a vyštrbeniu povrchu.

 

Kde sa najlepšie osvedčia pneumatiky s lemom?

Pneumatika FR sa dokonale hodí na každodennú jazdu v meste. Pomáha predchádzať poškodeniu a odretiu pri parkovaní a prekonávaní vysokých obrubníkov. Umožňuje tešiť sa z výhod, vyplývajúcich z nízkoprofilových pneumatík, bez obáv z poškodenia. Produkty s nižším profilom ako 55 sa vyznačujú atraktívnym vzhľadom a dobrou ovládateľnosťou pri dynamickej jazde na suchom povrchu.

Ochranný lem sa nenachádza len na nízkoprofilových modeloch. Objavuje sa aj na pneumatikách pre terénne vozidlá, dokonca aj s profilom 70. Táto ochrana pomáha zabraňovať poškodeniu ráfika pri nájazde na nerovnosti a iné terénne prekážky.

Pneumatiky s lemom chránia ráfik proti poškodeniu.

Pneumatiky s jedným alebo niekoľkými vyvýšenými rebrami na mieste maximálnej šírky prierezu sa často používajú v úžitkových vozidlách a prívesoch. Dodatočná hrúbka materiálu na najširšom mieste chráni pneumatiku proti porušeniu bočnice a zabezpečuje väčšie množstvo gumy, ktorá sa musí zodrieť, kým viacnásobné nárazy do obrubníka spôsobia preseknutie alebo odhalenie vnútornej kostry.

Značky FR, kde ich hľadať?

Označenie pneumatík FR nepochádza, ako by sa zdalo na prvý pohľad, od názvu krajiny vína a chrumkavých bagiet. Tento symbol má svoje korene v nemeckom jazyku (nem. Flagen Ripen) a vo voľnom preklade znamená jednoducho: obruč kolesa. Väčšina výrobcov používa vlastné označenie pneumatík s dodatočnou ochranou.

MFS je označenie ochranného lemu, ktoré sa používa na pneumatikách Dunlop

Nasledujúca tabuľka predstavuje najčastejšie používané označenie ochranného lemu:

 

SYMBOL:

ROZVINUTIE SKRATKY:

POUŽÍVA SA NA PNEUMATIKÁCH:

RFP

Rim Fringe Protector
(ochrana hrany ráfika)

Goodyear

FP

Fringe Protector
(ochrana ráfika)

Goodyear

MFS

Maximum Flange Shield
(maximálna ochrana ráfika)

Dunlop

FR

Felgen Ripen
(prstenec chrániaci obruč)

Continental

Cord

Cord
(ochrana ráfika na bočnici pneumatiky)

Pirelli – aktuálne sa nepoužíva

 

Koncerny Bridgestone a Michelin nepoužívajú dodatočné označenie.

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja