Nízkoprofilové pneumatiky: výhody a nevýhody

  • Autor: OPONEO.SK

Každému vozidlu je pripísaná veľkosť pneumatiky, akú odporúča výrobca. Avšak vďaka mimoriadne širokému výberu dostupných výrobkov vodiči majú možnosť si vybrať takú veľkosť, ktorá najlepšie zodpovedá ich potrebám.

Jedni sa snažia upraviť šírku profilu pneumatiky z estetických dôvodov, iní zas chcú zlepšiť komfort jazdy.

Ak vás zaujíma, aké pneumatiky môžete dať namiesto tých, ktoré aktuálne máte, použite našu kalkulačku rozmerov.

Nízkoprofilové pneumatiky

Profil pneumatiky

Profil pneumatiky, bežne nazývaný výška modelu, je vzdialenosť od hrany disku ku kraju pneumatiky. Je to tiež jedna z veľkostí, ktoré definujú rozmer pneumatiky. Podobne ako šírka a priemer disku.

Všetky prvky, ktoré definujú veľkosť, so sebou úzko súvisia. To znamená, že ak chceme jeden z týchto parametrov pre dané auto zmeniť, musíme upraviť aj ostatné veľkosti. Je to tak preto, že by sa celkový priemer kolesa (výška kolesa) stanovený výrobcom vozidla nemal meniť.

Ako vypočítať profil pneumatiky?

Výška profilu, inak nazývaná tiež séria, je pomer výšky a šírky prierezu pneumatiky. Profil teda nie je absolútnou hodnotou, ale je výsledkom, ktorý závisí od šírky a výšky.

Príklad: V rozmere 205/55 R16 číslo 55 znamená 55 % z 205.
Podľa tohto vzoru bude výška bočnice pneumatiky v rozmere 205/55 R16 menšia než v pneumatike rozmeru 225/55 R16. V druhom prípade bude tiež automaticky väčší celkový priemer (celková výška pneumatiky).

Nízkoprofilové pneumatiky – čo to znamená?

Nízkoprofilová pneumatika je taký model, v ktorom je výška bočnice – vzdialenosť od ráfika k vozovke – relatívne malá vzhľadom k celkovej šírke prierezu.

„Nízkoprofilovky“ sa obyčajne používajú ako originálne vybavenie vozidiel strednej a vyššej triedy, týka sa to najmä športovejších aut, ktoré sa vyznačujú vyšším výkonom.

Po obutie s nízkym profilom radi siahajú tiež fanúšikovia autotuningu, ktorí obľubujú väčšie disky. Takouto úpravou auto nadobúda športovejší ráz. Časom sa ponímanie nízkeho profilu zmenilo, keďže sa zmenili aj veľkosti, ktoré do tejto kategórie spadajú. Ešte v 70. rokoch sa každý model s profilom pod 80 považoval za malý, dnes sa už veľkosť 55 za taký nepovažuje.

Nízkoprofilové pneumatiky

V súčasnosti sa rozmer 205/55 R16 stáva jedným z najobľúbenejších v Európe, bežne sa dáva do vozidiel strednej triedy a veľmi často sa vyskytuje bez rantu, ktorý chráni ráfik. Vďaka tomu už prestáva byť považovaný za nízkoprofilový model.

Nemali by sme však zabúdať na priamu závislosť výšky a šírky. Skôr povieme, že nízky profil majú modely 185/55 R15, ktorých reálna výška bočnice je výrazne nižšia, ako v prípade 205/55 R16. Za nízkoprofilové môžeme považovať série menšie alebo rovné 55 – 50, v avšak závislosti od šírky. Takéto disky obyčajne majú ochranný rant.

Aké sú najmenšie hodnoty série v prípade týchto pneumatík?

Podľa noriem ETRTO (Európska technická organizácia pre pneumatiky a disky) z roku 2009 sa za najnižšiu považuje séria 20, presnejšie povedané rozmer 375/20 R21. Avšak na severoamerickej výstave Sema ukázali firmy Nexen a Kumho prvé na svete pneumatiky série 15.

V prípade značky Nexen ide o model N3000 s rozmerom 365/15 ZR 24, zatiaľ čo Kumho prezentovalo Ecsta SPT KU31 s rozmerom 385/15 ZR 22.

Nízkoprofilové pneumatiky – klady

Nízky profil sa často spája s tým, že musíme použiť väčšie disky a širšie pneumatiky, čo môže mať pozitívny vplyv na správanie sa vozidla na suchej vozovke počas brzdenia a v zákrutách.

Nízka bočnica znamená tiež vyššiu tuhosť, ktorá je mimoriadne dôležitá počas dynamickejšej jazdy po kľukatých cestách. Pneumatiky s nízkym profilom zaručujú tiež lepší „kontakt s vozidlom“, vodič môže lepšie kontrolovať auto a lepšie predvídať jeho správanie. Rozhodne menej citeľné je tiež nakláňanie do strán. Najväčšou prednosťou nízkoprofilových pneumatík je estetický vzhľad nášho auta.

Používaním nízkoprofilových pneumatík naše auto získava lepší vzhľad a kombináciou s veľkými diskmi kolesá nadobúdajú športovejší charakter.

Jednou z najdôležitejších výhod používania nízkoprofilových pneumatík je ich správanie sa v zákrutách.  V porovnaní s obutím s vysokým profilom máme pocit väčšej stability vozidla.

Bohužiaľ, používaním takých pneumatík sa výrazne zhoršuje komfort šoférovania. Do menšej miery tlmia hluk či vibrácie a musíme si dávať väčší pozor na nerovnostiach.

Paweł Skrobisz
Continental
Vedúci technického oddelenia

Nízkoprofilové pneumatiky – zápory

Tlak v pneumatikách s nízkym profilom nemôže byť príliš nízky, keďže sú náchylnejšie na poškodenie.

Musíme byť veľmi opatrní pri vchádzaní na obrubník, v prípade modelov s nízkym profilom môže dochádzať k poškodeniu častí podvozka.
Vyššie je tiež riziko poškodenia hliníkových diskov, samotný ochranný rant nezabráni poškodeniu nízkoprofilových pneumatík, ak vojdeme do výtlku.

Iným faktorom, ktorý tiež vplýva na rýchlejšie opotrebenie, je štýl jazdy a charakter vozidiel, na akých sa nízkoprofilovky používajú. Do tohto typu pneumatík sa často obúvajú športové autá, preto výrobcovia vychádzajú v ústrety očakávaniam zákazníkov a dbajú na vyššiu priľnavosť na úkor rýchlejšieho opotrebenia.

Nízkoprofilové pneumatiky

Riadenie a podvozok musia byť vhodne upravené pre väčšie disky a pneumatiky, ktoré slabšie odfiltrujú nerovnosti. Používaním pneumatík s nižším profilom dochádza k rýchlejšiemu opotrebeniu všetkých prvkov podvozku.

Navyše, ak sa výška kolesa zmení o 5 mm, musí sa upraviť aj nastavenie svietidiel vozidla.

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja