História pneumatík Pirelli

  • 10.1.2017
  • Autor: OPONEO.SK

Už viac ako sto rokov histórie Pirelli je napísaný je paralelné s históriou automobilového priemyslu. Narodenie jednej z najvýznamnejších firiem v dejinách priemyslu pneumatík ešte predtým, než ľudstvo vynašlo žiarovku.

 

Nápady 24 ročného vizionára

V roku 1872 mladý inžinier Giovanni Battista Pirelli založil spoločnosť Pirelli & C. v Miláne. Pirelli mal vtedy len 24 rokov. Správne predpokladal, že budúcnosť veľkého priemyslu bude do značnej miery závisieť na pružného materiálu, ktorý neskôr nazvali kaučuk. V roku 1879 jeho továreň vyrobila prvý izolovaný telegrafný kábel. Neskôr rozšíril svoju ponuku duše do bicyklov a pohonné remene a v roku 1886 vyvinul technológiu výroby podmorských telegrafných káblov.

Prvé pneumatiky Pirelli ako mnohí vyprodukovali  do bicyklov. V roku 1890 bol pripravený model, Milano. Po ďalších jedenástich rokoch príprav na začiatku nového storočia spoločnosť pripravila premiéru pneumatík nazvaných "Ercole". Pirelli bol vizionár, ktorý si uvedomil, že dobré nápady sa najlepšie vykonáva vo veľkom meradle a jeho výrobok musí mať aj správne nastavenie. Preto sa zapojil do propagácie motoršportu, ktoré sa v Taliansku vždy tešia pozoruhodnej popularite.

Pirelli často bola súčasťou pretekov. Mnohokrát s úspechom.

 

Produkcia na preteky

Slávu jeho značke priniesli prvé športové úspechy, ako je napríklad víťazstvo v Peking-Paríž na pretekoch v roku 1907. Pirelli pneumatiky namontované na autá Ferrari a Alfa Romeo sa stali plnohodnotným symbolom úspechu v rally a pretekoch a o ich účinnosti sa presvedčili najznámejší vodiči tých čias - Tazio Nuvolari, Alberto Ascari a Juan Manuel Fangio. 

Rovnako veľkolepú kariéru Pirelli rozvíjal v zahraničných operáciách. S pomocou synov, ktorých zaangažoval do vedenia firmy otvoril ďalšie pobočky aj mimo Európy. Prvú továreň za hranicou Talianska postavil v roku 1914 v Katalánsku. Následne jednu po druhej postavil v Grécku, Turecku, Nemecku, Brazílii a Argentíne. Veľkolepý rozvoj firmy bol umožnený vďaka postupu v motorizácii a taktiež dynamickému dopytu na gumu, ktorá bola používaná v mnohých oblastiach na celom svete.

Pirelli sa preslávil výrobou športových pneumatík.

 

Vojna na vynálezy z Michelin 

Hlavným produktom firmy z Milána boli pneumatiky. V tejto oblasti bolo vidieť technologický postu na dlani. V roku 1927 Pirelli zaviedol na trh prvú na svete diagonálnu pneumatiku – The Superflex Stella Bianca. Hneď po druhej svetovej vojne predstavili prvý model s pancierovej tkaniny – Cinturato CF67. V nasledujúcich desaťročiach firma viedla svojský druh pretekov o vynálezy s konkurenciou Michelin. Po zlatej sérii Francúzov, ktorých každá novinka otriasla priemyslom, v osemdesiatych rokoch opäť triumfovali Taliani. To inžinieri Pirelli vytvorili nízkoprofilové pneumatiky. 

Talianska značka po búrlivých rokoch tridsiatych rokoch a po druhej svetovej vojne však potrebovali určitý čas na obnovenie oslabenej silu. Pred výbuchom vojny firma silne pocítila deštruktívnu politiku Mussoliniho, a po jej skončení bojoval s rovnakými problémami ako celá ekonomika krajiny na Jadrane. Prehnaná inflácia, nezamestnanosť, politická destabilizácia paralyzovala celé odvetvie výroby pneumatík.

Pirelli je prvá spoločnosť, ktorá zaviedla na trh nízkoprofilové pneumatiky a diagonálne pneumatiky.

 

Dobré a zlé investície

Keď Taliansko prežilo krízu, Pirelli začalo realizovať odložený plán v čase ďalšej medzinárodnej expanzie. V päťdesiatych rokoch spoločnosť otvorila novú továreň v Kanade, Francúzsku, Grécku a Turecku. V ďalšom desaťročí sa rozhodli investovať do iných kontinentov: v Peru a Austrálii. Nemala zvláštne šťastie s fúziou a akvizícií konkurentov na trhu. Práca s Dunlopom začala v sedemdesiatych rokoch a trvala sotva desať rokov a skončila bez ľútosti na oboch stranách. Neskôr Taliani začali vojnu a nakoniec ju prehrali s Bridgestone, kde výhrou bol americký podnik Firestone. Ešte väčšia porážka sa skončila rokovaním o fúzii s nemeckou spoločnosťou Continental. K fúzii nielenže nedošlo, ale v dôsledku nesprávnych rozhodnutí s tým súvisiacich, Pirelli takmer stálo na pokraji bankrotu. 

V tieni týchto okolností je potrebné dodať, že oveľa lepšie obstála talianska spoločnosť pri kúpe značky Metzeler, ktorou posilnila svoju pozíciu na trhu motocyklových pneumatík a Armstrong Tire Co. vďaka čomu získala silnú pozíciu v Spojených štátoch. Druhá polovica deväťdesiatych rokov konečne priniesol Pirelli stabilitu. Predaj pneumatík v Európe rástol rýchlym tempom a spoločnosť sa stala jedným z najvýznamnejších svetových výrobcov káblov z optických vlákien (v roku 2005 bola táto časť podniku bola predaná Pirelli a Goldman Sachs a prijala meno Prymsian). Na začiatku dvadsiateho prvého storočia Pirelli predstavil revolučný systém robotickej produkcie MIRS, a jeho prvým dielom boli pneumatiky high performance a potom tiež typ pneumatiky Run Flat (Model Eufori@) poskytujúce jazdu po defekte a s nulovou tlakom vzduchu. 

Mini továrne so systémom MIRS boli otvorené v Nemecku, Veľkej Británii a Spojených štátoch. V roku 2005 Pirelli slávilo otvorenie svojho prvého závodu v Číne a čoskoro aj v Rumunsku a Rusku.

Tak predtým vyzeral proces výroby pneumatík Pirelli.

 

Pneumatiky a kánony krásy 

V súčasnej dobe je talianska spoločnosť piatym najväčším hráčom na globálnom trhu s pneumatikami. Ale nežije len pneumatikami Pirelli. Fanúšikovia Volkswagen Golf si určite spomínajú na limitovanú edícii Golf GTI Pirelli prvej generácie v roku 1983. Súvisiace vydanie podpísané Pirelli boli vytvorené v roku 1999 a 2007. 

Značka z Jadranského mora upúta ročne pozornosť všetkých milovníkov ženského šarmu vďaka svojmu slávnemu kalendáru. Legendárne nakladateľstvo s takmer pol storočnými skúsenosťami sa stalo ikonou popkultúry, ale aj predmetom skúmania sociológov a kultúrnych teoretikov. Ako hovoria, tí druhí bol to kalendár s polonahými modelkami, ktorý dokumentoval meniace sa kánony krásy. A páni z Pirelli ubezpečujú, že budú tak robiť aj naďalej.

 

Pozrieť ponuku Pirelli

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja