História pneumatík Goodyear

  • 3.1.2017
  • Autor: OPONEO.SK

V gréckej mytológii bol taký boh, ktorý nosil okrídlené sandále. Vďaka ním sa Hermes premiestňoval z miesta na miesto. Minuli už stovky rokov a topánky s krídlami boli nahradené pneumatikami. Nech niet pochýb - pneumatiky podpísané logom s okrídlenou nohou.

Logo značky Goodyear

Nápad urobiť firemné logo, ktoré nadväzuje na mýtického patróna pútnikov a posla dobrých správ vymyslel zakladateľ Goodyeara Frank Seiberling. Jeho obľúbené umelecké dielo bola socha Hermesa, ktorý stál v hale jeho domu v Akrone. V roku 1901 logo s okrídlenou nohou bolo prvýkrát použité v reklame značky v novinách "Saturday Evening Post". Dnes je symbolom jednej z troch najväčších obrov vo svete pneumatík na svete. 

Hermes dal spoločnosti symbol. Názov "požial" od Charlesa Goodyeara, amerického podnikateľa a tvorcu základov moderného gumárenského priemyslu. V roku 1839 vynašiel technológiu na výrobu kaučuku a päť rokov neskôr patentoval spôsob vulkanizácie kaučuku. Aj napriek svojej zásluhe Goodyear zomrel v chudobe v roku 1860 a štyridsať rokov po jeho smrti sa Frank Seiberling rozhodol uctiť jeho pamiatku. Firma, ktorú založil v roku 1898 prijala meno Goodyear Tire & Rubber Company.

Technologické centrum Goodyear

 

S pomocou svojho švagra

Seiberling prvé investície vykonal vďaka úveru od svojho švagra. Spočiatku jeho skromná továreň vo východnom Akrone v Ohio vyrábala pneumatiky pre bicykle a kočíky, podložky pod podkovy, požiarne hadice, tesnenia a ... pokrové žetóny. Vtedy Seiberling ani nesníval o veľkom koncerne - zamestnával trinástich pracovníkov a transport gumy a bavlny zo vzdialených kútov sveta bol brzdený zle rozvinutou železničnou infraštruktúrou a zlým prístupom k moru. Okrídlená noha Hermesa však čoskoro začala prinášať čoraz lepšie správy. Ubehlo niekoľko mesiacov od výroby prvej bicyklovej pneumatiky a firma sa rýchlo stala jednou z najdôležitejších v tomto odvetví. 

Rovnako úspešný bol aj jej začiatok na rýchlo rastúcom trhu pneumatík. V roku 1907 Seiberling otvoril novú továreň v Detroite, kde produkoval pneumatiky pre najnovšie vozidlo Henryho Forda Model T. Na konci dekády sa ročný obrat Goodyeara zvýšil na viac ako štyri milióny dolárov a pneumatiky s logom "Wingfoot" boli používané v každom treťom aute na amerických uliciach. Značka bez žiadnej falošnej skromnosti preto mohla inzerovať sloganom " More people ride on Goodyear tires than on any other kind", to znamená vo voľnom preklade - "Žiadne pneumatiky sa nepredávajú tak dobre ako tie od spoločnosti Goodyear" Medzi nimi bol model All-Weather Tread – prvé protišmykové pneumatiky s dezénom v tvare diamantu navrhnutý pre jazdu za všetkých poveternostných podmienok. Goodyear ju predstavil na trh v roku 1908. V roku 1917 spoločnosť potvrdila off-road schopnosti svojich pneumatík a odoslala kamión s názvom "Wingfoot Express" na ťažkú cestu z Akronu do Bostonu. Bola to prvá takáto skúška v automobilovej histórii.

Slávny reklamný balón Goodyear.

 

Nobelová cena pre Floryho

Pred niekoľkými rokmi firma otvorila novú kapitolu vo svojej histórii. Jej inžinieri vyvinuli prvú leteckú pneumatiku, ktorá nahradila doteraz používané v letectve lyžiny a bicyklové pneumatiky. Až do vypuknutia druhej svetovej vojny Goodyear bol prakticky monopol na výrobu vzducholodí v Spojených štátoch. Trh so vzducholoďami sa zrútil po slávnej katastrofe Hindenburga. Neskôr firma vybudovala pôsobivé zeppeliny výhradne na účely, nazvime ich zábavné. Dodnes vzducholode označené nápisom Goodyear (napr. "Spirit of America", "Spirit of Goodyear" a "Spirit of Innovation") sú dôležitou súčasťou propagačnej stratégie americkej značky. 

Goodyear vždy mal čo propagovať. V roku 1926 bol najväčším svetovým výrobcom pneumatík a gumy. Už v tej dobe výrobky firmy boli takmer na všetkých kontinentoch a jej obrat dosiahol 250 miliónov dolárov. V roku 1934 Goodyear uviedol na trh prvú zimnú pneumatiku s hrotmi a o tri roky neskôr - prvú v Amerike pneumatiku zo syntetického kaučuku. Pružný rozvoj nezastavilo ani vypuknutie druhej svetovej vojny - americká armáda používala nafukovacie člny, záchranné vesty, a mnoho ďalších doplnkov samozrejme vrátane pneumatík z gumy. V roku 1943 Goodyear založil výskumné oddelenie, kde vytvoril desiatky kľúčových patentov nielen pre automobilový priemysel. Vedci vyvinuli napríklad materiál, ktorý sa používa v lekárstve na výrobu srdcových chlopní a umelých kĺbov. Prvý vymysleli nepretržitý spôsob výroby merkaptobenzothiazolu MBT - urýchľovač vulkanizácie, ktorý dodáva gume výnimočnú trvanlivosť a odolnosť proti poškodeniu. Výskumné oddelenie bolo tiež testovacím poľom Paula Floryho - nositeľa Nobelovej ceny za chémiu.

Produkcia pneumatík Goodyear

 

S rýchlosťou zvuku

V roku 1959 sa Goodyear mohol pochváliť ďalším úspechom. Pneumatiky s okrídlenou nohou používal Mickey Thompson zdobil americký rekord rýchlosti vozidlom. Na dne vyschnutého jazera v Bonneville Salt Byty v Utahu, Thompson zrýchlil na 531 km/h. O päť rokov neskôr jeho výkon zlepšil Craig Breedlove, ktorý sa s pomocou značky Goodyear stal prvým človekom, ktorý prekonal rýchlosť zvuku (1.marec) - 1225 km/h! Spolu s novými rekordmi bola spoločnosť schopná osláviť výrobu miliardovej pneumatiky. 

Rýchlo sa ukázalo, že "okrídlená pneumatika" zem a vzduch nestačí. V roku 1970 Goodyear pristáli na Mesiaci. Kozmická loď Apollo 14 bola vybavená pneumatikami americkej značky označenými symbolom XLT. Bez ohľadu na jedinečnosť tejto akcie je pre spoločnosť prioritou zostali pozemské ciest. V roku 1977 Goodyear vyvinul prvú celoročnú radiálnu pneumatiku The Tiempo. O desať rokov neskôr predstavili vysoko výkonné pneumatiky ZR-S vhodné pre rýchlosti nad 240 km/h, a v roku 1992 - typ pneumatík Aquatred s jedinečnými, hlbokými drážkami na odvod vody. Ďalšou inováciou bola prvá pneumatika Run Flat odolná voči prepichnutiu, pneumatika Infinitred predávaná s doživotnou zárukou na opotrebenie behúňa a radom technológií EMT pre zvýšenie mobility.

Testy pneumatík Goodyear

 

Akron – gumové hlavné mesto sveta

Okrem pneumatík Goodyear v priebehu rokov vybudoval silnú značku aj ako producent chemických materiálov, prírodného a syntetického kaučuku, dopravných pásov, klinových remeňov, priemyselných hadíc a materiálov použitých pri výstavbe. Značka takmer od začiatku svojej existencie je spojená s motoršportom. 368 výhier, 25 šampionátov pre vodičov a 26 konštruktéri po viac ako 34 rokoch štartov – to sú rekordy dosiahnuté s účasťou spoločnosti v Formule 1. Dodáme do toho úspechy v NASCAR alebo preteky  4x4 Eco-Challenge. Veľa spoločného so športom má tiež bláznivá jazda Batmana v ďalších častiach dobrodružstva človeka-netopiera. Pneumatiky pre jeho Batmobil poskytuje práve Goodyear. 

V súčasnej dobe každá piata na svete kúpená pneumatika nesie logo okrídlených nôh alebo jednej zo spoločností patriacich do spoločnosti Goodyear Tire & Rubber Company. Goodyear je lídrom na trhu pneumatík pre osobné i nákladné vozidlá, a jeho produkty sú vyrábané v 85 závodoch po celom svete a predávajú v 180 krajinách. Do tejto skupiny patria značky ako Dunlop, Debica, Fulda, Sava, Kelly a Fierce. Zatiaľ čo jeho sídlo je stále tam nachádza, kde pred viac ako sto rokmi, myšlienka "okrídlené podnikania" hit Franka Seiberling. Vďaka nemu sa Akron stal hlavným gumovým mestom na svete.

 

Pozrieť ponuku Goodyear

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja