História pneumatík Bridgestone

  • 2.1.2017
  • Autor: OPONEO.SK

Bridgestone je považovaný za najväčšieho výrobcu pneumatík a gumových výrobkov na svete. Dozveďte sa viac o tomto japonskom koncerne. 

Keď na začiatku tridsiatych rokov minulého storočia Shojiro stvoril fundament pre budúcu svetovú veľmoc pneumatík vedel, že kľúčovou záležitosťou bude jej názov. Pretože v tamtých rokoch výrobky zo Spojených štátov a Británie mali dobré renomé Ishibashi použil šikovný trik. Doslovne preložil svoje meno do angličtiny, a frázy "stone bridge" prehodil a ... voilà! Narodil sa Bridgestone.

Shojiro Ishibashi - zakladateľ firmy Bridgestone.

 

Shojiro Ishibashi - zakladateľ Bridgestone.

Predtým, než sa Shojiro rozhodol investovať do odvetvia výroby pneumatík, spolu So svojím bratom viedol celkom prosperujúci biznis v Kurume na ostrove Kjúšú, kde produkoval Tabi, tradičnú japonskú obuv. Ishibashi získal veľký majetok, keď v roku 1925 vyšiel na trh s gumovou podrážkou. O niekoľko rokov neskôr sa preukázalo, že má veľkú intuíciu v podnikaní. V roku 1930 vyprodukoval svoju prvú pneumatiku a o rok neskôr založil Bridgestone Tire Co. Ltd. Stal sa tak prvým japonským výrobcom pneumatík pre rodiaci sa automobilový priemysel v Japonsku. 

Výroba pneumatík sa konala v novej továrni. Aby však bolo možné uspokojiť rastúci dopyt v blízkosti Tokia v roku 1937, Ishibashi presunul sídlo svojej firmy do hlavného mesta Japonska.Shojiro sa po celý čas pokúšal diverzifikovať svoju činnosť - vo svojich fabrikách produkoval tiež golfové loptičky, dopravníkové pásy a klinové a gumové hadice. Avšak, počas druhej svetovej vojny Bridgestone vyrábal sortiment predovšetkým pre armádu. 

V roku 1942 spoločnosť na krátko zmenila svoj názov na Nippon Tire Co., Ltd. O deväť rokov neskôr sa vrátili k pôvodnému logu a až v roku 1984 stmelil konečný názov: Bridgestone Corporation.

Logo Bridgestone

 

Povojnová expanzia

Po vojne firma mohla osláviť veľkolepý progres. Centrála Bridgestone bola presunutá do centra Tokia a otvorili nové distribučné miesta. Na trh boli zavedené aj pneumatiky obsahujúce nárazník. Vďaka technickým a organizačným inováciám, v roku 1953 predaj výrobkov s logom "Kamenného mostu", dosiahol úroveň 10 miliárd jenov, čím sa firma stala najväčším výrobcom pneumatík v Japonsku. V rovnakej dobe Bridgestone zahájil výrobu motocyklov, ale neboli schopní konkurovať takým modelom ako Honda, Suzuki a Yamaha, čo je dôvodom prečo bol projekt čoskoro uzavretý. Ale v šesťdesiatych rokoch Bridgestone rozšíril svoju výrobu o štyri nové továrne pneumatík a v ďalšom desaťročí - ďalších šesť. Boli otvorené v Singapure (prvá zahraničná továreň Brigestone, 1965), rovnako ako v Malajzii, Thajsku a Indonézii. V roku 1967 založil pobočku v Amerike, ktorá sa zaoberala marketingom. V tej dobe, rozsiahly program na zlepšenie kvality umožnil zjednotenie prísnych štandardov kvality v rámci spoločnosti, ako aj zvýšenie produktivity. Tieto opatrenia viedli k udeleniu Bridgestone "Deming Prize" v roku 1968. 

Bridgestone pneumatiky sú používané v motoršporte.

 

Bridgestone plus Firestone

Medzinárodná expanzia firmy išla ruka v ruke s technickými inováciami. V roku 1962 Bridgestone vyrobil prvé japonské radiálne pneumatiky pre nákladné vozidlá a autobusy a o dva roky neskôr - pre osobné automobily. V Japonsku dynamicky fungovali továrne v Kurume, Yokohama a Tokio. Vznikali tami nielen pneumatiky ale iné gumové výrobky. Spoločnosť sa tiež stala popredným domácim výrobcom bicyklov. 

V roku 1976 zomrel zakladateľ Bridgestone Shojiro Ishibashi. Pod novým vedením spoločnosť nespomalila tempo na trhu. Napriek tomu vyvinula rad iniciatív. Ešte počas života zakladateľa Shojiro Bridgestone výrobca loptičiek a golfových palíc v roku 1970  usporiadal prvý ročník súťaže "Bridgestone Golf Tournament" dnes známy ako Bridgestone Open. V roku 1972 vzniklo zastúpenie v Bruseli pre Európu. A na konci tohto desaťročia sa spoločnosť začala predávať hliníkové disky a začala vyvíjať technológie pre spracovanie opotrebovaných pneumatík na palivo a prísady pre výrobu cementu. 

V osemdesiatych rokoch sa začala zlatá éra v Bridgestone. Spoločnosť sa preslávila medzinárodným podnikaním. Najokázalejšou udalosťou bolo získanie amerického giganta Firestone. Predtým sa japonská spoločnosť sa angažoval kúpou väčšinového podielu v austrálskej spoločnosti pneumatík Uniroyal Holdings. Z Antipódu bol Bridgestone presunutý do USA, kde na začiatku otvoril malej distribučnú sieť  Cockpit. V roku 1983 získal prvú továreň Firestone Tire & Rubber  Company v Tennessee. O päť rokov neskôr sa za 2,65 miliárd dolárov celá americká spoločnosť stala súčasťou koncernu z krajiny kvitnúcej višne. Rozšírilo to rozsah vplyvu Bridgestone a to nielen v Amerike, kde pozícia produktov Firestone bola veľmi silná a dobre vyvinutá ale aj v Európe, kde Firestone mal svoje továrne (v Portugalsku, Španielsku, Taliansku a Francúzsku). Po tomto globálnom spojení bolo v Európe zriadené zastupiteľstvo Firestone Europe Inc.  Jeho kancelária bola umiestnená v Bruseli, hneď vedľa Bridgestone. Spojenie sa neobišlo bez problémov -  týkali sa najmä reštrukturalizácie Firestone a taktiež defektovej série pneumatík tejto značky, ktoré na krátku dobu poznačili renomé.

Od roku 2007 pneumatiky Bridgestone boli jediným vybavením F1. 

 

Čas na Formulu 1

Obchodné operácie zažehnali dielo inžinierov. V roku 1982 spoločnosť predstavila v Japonsku prvú zimnú pneumatiku bez hrotov a o päť rokov neskôr vyvinula originálnu viacvrstvovú zmes, ktorú možno použiť práve v tomto druhu pneumatík.Významným úspechom bolo vytvorenie revolučnej teórie kontroly optimalizácie lisovania a teórie napätia pre nákladné automobily a autobusy.V roku 1986 boli tieto snahy ocenené firmou Porsche, ktorá uznala Bridgestone RE71 za vhodné pre originálne vybavenie limitovanej edície modelov  959, najrýchlejšie sériové vozidlo tej doby. 

O skutočnosti, že rýchlosť a Bridgestone majú veľa spoločného, svedčí debut značky na pretekoch Formula 1. V roku 1997 bolidy vybavené pneumatikami Bridgestone Potenza obsadili štyri stupne víťazov už počas prvej sezóny. O rok neskôr bola japonská spoločnosť zapojená v Mika Häkkinen a ako aj celý tím Mercedes/McLaren. Celkovo Bridgestone vyhral sedem majstrovstiev F1 medzi vodičmi a konštruktérmi s tímami McLaren a Ferrari. Od roku 2007 bola spoločnosť výhradným dodávateľom pneumatík pre Formulu 1. Dodáva tiež pneumatiky na preteky GP2.

Bridgestone intenzívne investuje do technologického rozvoju.

 

Investície na mieru XXI storočia

Trh s "civilnými" Bridgestone sa rozrástol na jedného z lídrov v oblasti pneumatík run-flat, ktoré umožňujú pokračovať v jazde po defekte pneumatiky. Stojí za zmienku, že v roku 2002 zaviedli nový revolučný bezpečnostný systém - Aircept používaný v super širokých pneumatikách Greatec, ktoré sú náhradou zdvojených pneumatík jazde v nákladných autách a autobusoch. Aircept systém umožňuje pokračovať v jazde s nákladom aj po strate tlaku.

Na začiatku XXI storočia vedenie Bridgestone rozhodlo o ďalej medzinárodnej investícií - otvorilo nové továrne, okrem iného v Poľsku, Japonsku, Mexiku, Indonézii a Costa Rice a tiež kúpil 18,9 percenta akcií fínskeho výrobcu pneumatík Nokian PLC. V súčasnej dobe okrem Bridgestone a Firestone značiek japonská spoločnosť vyrába a predáva pneumatiky pod značkami ako Dayton, First Stop, Seiberling, Road King alebo Peebless. Pneumatiky Bridgestone sú vyrábané v 178 zariadeniach po celom svete. Tak veľký "Kamenný most" si nepredstavoval možno ani sám Shojiro Ishibashi.

 

Pozrieť ponuku Bridgestone

 

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)

  1. Platba SSL-Secure
  2. Rýchle a bezplatné
    doručenie
  3. Nové výrobky
    s nízkymi cenami
  4. Viac než milión
    spokojných zákazníkov
  5. Sieť európskeho
    predaja