Správny tlak v zimných pneumatikách ovplyvňuje celkový jazdný komfort, spotrebu paliva a v konečnom dôsledku aj bezpečnosť na ceste. Je potrebné udržiavať rovnaký tlak vzduchu v pneumatikách po celý rok, nezávisle od sezóny a aktuálnych podmienok? Pozrite si platné pravidlá a zistite, aký má byť tlak v zimných pneumatikách.

Tlak v zimných pneumatikách by ste mali pravidelne kontrolovať

Tlak v pneumatikách v zime a v lete

Mnoho vodičov, najmä tých menej skúsených, si určite neuvedomuje, aká dôležitá je optimálna úroveň tlaku vzduchu v pneumatikách pre správne fungovanie vozidla a komfortnú jazdu. Správny tlak v pneumatikách v zime pomáha ochraňovať štruktúru gumy, predlžuje jej životnosť a znižuje riziko prepichnutia alebo „vystrelenia“ pneumatiky počas jazdy. Navyše tlak, ktorý sa udržiava na optimálnej úrovni, umožňuje značne skrátiť brzdnú dráhu vozidla a znížiť jeho valivý odpor, a teda aj spotrebu paliva.

Rozmýšľate nad tým, koľko vzduchu v pneumatikách by malo mať vaše auto?

Použite našu pohodlnú kalkulačku tlaku vzduchu v pneumatikách. Stačí uviesť základné parametre vozidla a tento nástroj zobrazí príslušné hodnoty pre všetky nápravy.

Čo je to homologizovaný tlak

Optimálne úrovne plynov v pneumatikách stanovuje výrobca. Tieto hodnoty sa nazývajú homologizovaný tlak. Zjednodušene ide o informáciu o odporúčanej hodnote pre danú nápravu vozidla, ktorá však môže byť odlišná pre prednú a zadnú časť vozidla. Informáciu o tom, aký má byť tlak v pneumatikách nájdete obvykle na jednom zo štyroch miest v aute:

  • v odkladacej schránke

  • na klapke palivovej nádrže

  • na lište pri dverách na strane vodiča

  • na stĺpiku auta alebo jeho prahu

Jednotlivé značky pneumatík uvádzajú pre svoje modely aj rozsah, v rámci ktorého sa daná pneumatika môže nafukovať. Aby ste nepoškodili pneumatiky, mali by ste tieto informácie dodržiavať. Správny tlak v zimných pneumatikách chráni pred predčasnou návštevou v pneuservise.

Tlak v pneumatikách – základné jednotky

Viete, že odporúčaný tlak v pneumatikách pre autá môže byť uvedený v rôznych jednotkách? Najčastejšie sú to atmosféry (at) a bary (1 atmosféra je 0,98 baru). Môžeme sa stretnúť aj s hodnotami vyjadrenými v PSI (britská jednotka – libra sily na štvorcový palec) alebo kilopascaloch (kPa).

Kontrola tlaku vzduchu v zimných pneumatikách

Kontrola tlaku vzduchu v zimných pneumatikách je krátky a nenáročný proces, no napriek tomu ju mnoho vodičov často zanedbáva. Kedy ste naposledy skontrolovali tlak v pneumatikách? Pokiaľ si nespomínate, je najlepší čas urobiť tak teraz. Pamätajte, že tlak vzduchu by sa mal merať na studených pneumatikách. 

Po správnosti by sa mal tlak vzduchu v pneumatikách kontrolovať minimálne raz mesačne. Svojpomocne si tlak skontrolujete na čerpacej stanici. Novšie modely vozidiel využívajú moderný systém monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách, tzv. TPMS senzor. Tento senzor vodiča automaticky upozorní na nesprávnu hodnotu tlaku vzduchu v pneumatikách a odchýlku od stanoveného tlaku. Podrobnejšie informácie o priamom a nepriamom TPMS senzore sa dočítate v jednom z našich predchádzajúcich článkov.

Zimné pneumatiky sa vyrábajú zo zmesí, ktoré netuhnú v mraze.  Zimné pneumatiky sa vyrábajú zo zmesí, ktoré netuhnú v mraze.  

Každý model pneumatík nezávisle od toho, aký je drahý, pomaly a postupne stráca tlak. Ovplyvňujú to mechanické prvky, ako je ventil, ale aj prírodné faktory, najmä teplota.

Tlak v pneumatikách v zime a v lete: Ako ho merať a aký je medzi nimi rozdiel

Tlak v pneumatikách sa mení v závislosti na teplote okolitého vzduchu. Preto by ste ho mali správne prispôsobiť k prevládajúcim podmienkam. V zime klesá tlak v pneumatike s rozdielom každých 10 °C až o 0,1 baru. Takže ak máte v garáži 20 °C a vonku je -10 °C, na ceste klesne tlak v pneumatike až o 0,3 baru. V prípade intenzívnych mrazov vám pre bezpečnú jazdu odporúčame tlak zvýšiť aj o 0,2 baru. Vďaka tomu sa vám bude lepšie manévrovať a vozidlo bude mať na vozovke lepšiu priľnavosť. Najprv je však potrebné overiť, či je toto riešenie zhodné s homologizovanými vlastnosťami výrobcu. Treba pamätať aj na to, aby sme obnovili príslušný tlak v zimných pneumatikách, keď sa teplota okolia opäť zvýši.

Počas leta sa pneumatiky pri jazde kvôli vyšším teplotám zas rýchlejšie zahrievajú. Preto je v tomto prípade najlepšie udržiavať homologizovaný tlak a kontrolovať ho pred samotnou jazdou.

Príliš nízky tlak v pneumatikách – dôsledky a riziká

Nedostatočná úroveň tlaku v pneumatikách je nielen neekonomická, ale aj nebezpečná. Najčastejšie vedie k nepredvídateľnému správaniu sa vozidla v zákrutách, miernemu vyhadzovaniu zadnej nápravy a problémom so stabilizáciou smeru jazdy.

Dokážete rozpoznať znaky nízkeho tlaku v pneumatikách? Autom „trasie“. Ak je tlak v pneumatikách zadnej nápravy príliš nízky, zadná časť často pri zmene pruhov reaguje zvláštne. V prípade, ak vozidlo nedrží stopu vpred, mali by ste okamžite skontrolovať tlak v predných pneumatikách.

Príliš nízky tlak v pneumatikách má negatívny vplyv na tieto jazdné parametre:

Odstránenie negatívnych dôsledkov nízkeho tlaku nie je vôbec náročné. Často stačí systematicky kontrolovať úroveň tlaku a plynulo reagovať na anomálie. Súčasné pneumatiky, ak sa používajú správne, slúžia dlho a vyznačujú sa mimoriadnou odolnosťou. Vydržia jazdu cez sklo či diery, a niektoré umožňujú pokračovať v jazde dokonca aj po prepichnutí (typ Run-Flat – pneumatika, ktorá môže bez vzduchu prejsť takmer 80 km).

Aký má byť tlak v zimných pneumatikách

Venujte dôkladnú pozornosť teplote v destinácii, do ktorej máte namierené. V našom podnebnom pásme môže byť rozdiel teploty medzi severom a juhom krajiny naozaj výrazný. Ak idete do hôr, kde môže mrznúť, oplatí sa včas mierne zvýšiť úroveň tlaku, aby sme zabránili nepríjemnostiam počas cesty.

Pravidelná kontrola je kľúčom k správnemu fungovaniu pneumatík.Pravidelná kontrola je kľúčom k správnemu fungovaniu pneumatík.

V Európe máme do značnej miery dočinenia s miernym podnebím, ktoré je premenlivé. Výkyvy teplôt počas dňa často dosahujú aj vyše desať stupňov, čo nepôsobí dobre na pneumatiky. Odborníci zdôrazňujú, že každá zmena podmienok o 10 °C predstavuje anomáliu úrovne tlaku v pneumatike o +/- 0,1 baru. Tieto výkyvy pociťujeme najmä v jesennom a zimnom období, keď dochádza k prudkým poklesom teplôt. V prípade poklesu teploty o 0,1 či 0,2 baru už môžeme hovoriť o situácii, ktorá je škodlivá pre integritu pneumatiky. Zvýšený valivý odpor, ktorý vzniká v dôsledku nízkeho tlaku v pneumatikách, zvyšuje spotrebu paliva až o 0,5 litra na 100 km

Zimné pneumatiky a tlak: Prevencia je lepšia ako liečba

Správny tlak v pneumatikách je nevyhnutný pre bezpečnú a šetrnú jazdu. Najdôležitejším úkonom je preto pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách. Prevencia je predsa lepšia ako liečba. Keď dochádza k častým zmenám počasia, oplatí sa častejšie navštíviť čerpacie stanice a pravidelne používať manometre. Vďaka tomu budete môcť priebežne reagovať na akékoľvek odchýlky.  

TIP: Môžete zvážiť aj nahradenie vzduchu zmesou dusíka a argónu (tzv. inertný plyn), ktorá je odolnejšia proti zmenám teplôt. V týchto pneumatikách ostáva zvyčajne rovnaký tlak aj po dobu pol roka. Pamätajte však na to, že pri tomto procese je potrebné kolesá opäť vyvážiť.

Taktiež venujte dôkladnú pozornosť podmienkam počas hustenia kolies. Ak to robíte v teplej garáži, teplota nebude zhodná s aktuálnymi vonkajšími podmienkami. V takom prípade mierne zvýšte tlak nad požadovanú hodnotu, aby ste zabránili jeho poklesu, keď vyrazíte na cestu.