Predtým než si odpovieme na otázku, aké pneumatiky vybrať, musíte určiť, aký rozmer pneumatík je vhodný pre Vaše auto. Najjednoduchší spôsob, ako vybrať správne pneumatiky je prizrieť sa im. Hľadajte reťazec znakov typu: 185/60 R14 - to je veľkosť Vašej pneumatiky.

 

vyber

Výber pneumatík je často ťažký.

 

1. Koľko pneumatík vymieňať? Dve alebo štyri?

Čo robiť, keď chcete nahradiť iba dve pneumatiky namiesto štyroch? Optimálnym riešením je kúpiť štyri rovnaké pneumatiky (rovnaký model pneumatiky). Je pravda, že zákon pripúšťa možnosť mať rôzne typy pneumatík na dvoch osiach vozidla (na jednej osi pneumatiky musia byť striktne rovnaké), ale nezabudnite, že toto riešenie znižuje výkon vozidla.

Dva rôzne modely pneumatík predstavujú dve odlišné brzdné dráhy, dva rôzne typy prekonávania aquaplaningu, dva rôzne spôsoby prenášania sily vozidla na ceste. Správanie Vášho vozidla bude priemerom výkonov, s tým, že priľnavosť zadnej osi je oveľa menej predvídateľná v čase jazdy. Preto, ak sa aj napriek tomu rozhodnete vymeniť iba dve pneumatiky spomeňte si - nové pneumatiky stále montujeme na zadnú nápravu. Tým sa znižuje riziko obrátenia auta na mokrej vozovke a uľahčuje kontrolu v závažných prípadoch, ako je núdzové brzdenie či tesná zákruta.

triedy

Pneumatiky rozdeľujeme do troch tried: ekonomická, stredná a prémium.

 

2. Akú triedu pneumatík vybrať?

Každá veľká spoločnosť ako je Michelin, Goodyear, Continental a Bridgestone, ponúka úplne inú triedu, od najlacnejších až po najdrahšie. Všeobecne platí, že existujú tri triedy pneumatík: ekonomická, stredná a prémium. Triedy sú funkciou kvality a ceny pneumatiky, čo znamená, že kvalita zodpovedá cene.

Pripomeňme si, že v prípade pneumatík je veľmi veľké prepojenie medzi cenou a kvalitou. Pneumatiky ekonomickej triedy nikdy nebudú mať taký výkon ako pneumatiky prémiovej triedy. Pneumatiky prémiovej triedy predstavujú najvyššiu úroveň technológie, ale pri krátkych tratiach a pokojnom štýle jazdy nikdy neodkryjeme na 100% ich potenciál.

 

2.1 Pneumatiky ekonomickej triedy

Najlacnejšie značky ako sú Barum, Dębica, Sava a Dayton sú vyrábané podľa starších už osvedčených technológií, predtým používaných v prémiovej triede pneumatík. To platí ako pre vzor dezénu tak aj pre použitú zmes.

V ekonomickej triede je hlavný dôraz kladený na funkčnosť za pomoci osvedčeného riešenia, takže je ťažké hovoriť o inovatívnom behúni. Pneumatiky ekonomickej triedy fungujú najlepšie v mestských priemerných podmienkach, v autách nižšej a strednej triedy. Ekonomická trieda  je určená pre ľudí, ktorí hľadajú lacnejšie pneumatiky. Pneumatiky tejto triedy sú najvhodnejšie pri pokojnej jazde s malým mesačným výkonom.

Ak neprekonávate tisícky kilometrov mesačne a väčšinou jazdíte v meste, oceňujete pokojnú jazdu, pneumatiky ekonomickej triedy sú pre vás.

Najpopulárnejšie modely pneumatík ekonomickej triedy:
Passio

Pneumatika ekonomickej triedy Dębica Passio 2.

2.2 Pneumatiky strednej triedy

Pneumatiky strednej triedy sú produkty, ktoré sú najlepším kompromisom medzi kvalitou a cenou. Modely pneumatík v tejto triede sú ideálnou voľbou pre ľudí, ktorí chcú niečo viac než priemerný používateľ, ale na druhú stranu nevyžadujú maximálny výkon.

Najslávnejšie značky pneumatík strednej triedy sú Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone a Uniroyal. Môžu byť použité pre všetky druhy vozidiel od áut s malou litrážou až po ťažké SUV. Sú vhodné ako pre jazdu po meste, tak aj na cestách. Ich vlastnosti spĺňajú požiadavky vodičov, ktorí majú pokojný alebo priemerných štýl jazdy.

Pneumatiky tohto typu sú veľmi populárne vďaka svojmu dobrému výkonu na suchej i mokrej vozovke. To je vysoká úroveň bezpečnosti, pohodlia a spoľahlivosti za veľmi priaznivú cenu.

uniroyal

Letná pneumatika strednej triedy Uniroyal RainExpert.

2.3  Pneumatiky vyššej triedy

Prémiové pneumatiky boli pôvodne navrhnuté pre náročných vodičov. Dokonale zvládajú jazdu na všetkých povrchoch, sú tiež spoľahlivé v extrémnych poveternostných podmienkach. Vďaka najvyššej kvalite a veľmi dobrým parametrom zaručujú bezpečie a sú vhodné ako pre každodennú mestskú  prevádzku tak aj na dlhšie trasy.

Pneumatiky prémiovej triedy sú najdôležitejším segmentom výrobcov pneumatík. Je to spojené s  obrovskými finančnými výdavkami na výskum, vývoj a inovácie. Premium pneumatiky sú najmodernejšie zmesi gumy ako aj pionierskej vzory dezénu. Vysoká trieda  je vizitkou každého výrobcu, preto rozhodnutím pre pneumatiky tejto triedy obdržíte pneumatiky najvyššej kvality, aké Vám môže výrobca dať.

Pneumatiky tejto triedy sú určené pre automobily strednej triedy ako aj do limuzín, športových vozidiel a do vozidiel s veľkým výkonom motora. Pneumatiky vyššej triedy sú napr. Bridgestone Pireli, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin a ďalšie.

Ak jazdíte veľa, máte radi agresívnu jazdu a od pneumatík očakávate bezpečnú jazdu za všetkých podmienok, prémiové pneumatiky sú pre Vás to pravé.

continental-tyre

Letné pneumatiky prémiovej triedy - Continental ContiSportContact Vmax.

3. Aký typ dezénu vybrať?

Na slovenskom trhu s pneumatikami existuje veľa modelov letných pneumatík. V ponuke OPONEO.SK  ich nájdeme je viac než 500. Skúsime ich roztriediť. Na trhu existujú tri druhy dezénu: symetrický, asymetrický a smerový. Každý z nich predstavuje inú úroveň technologického pokroku a každý z nich má špecifické výhody a nevýhody.

3.1 Symetrické pneumatiky

Symetrické letné pneumatiky sa nachádzajú oveľa častejšie v ponukách výrobcov, než v prípade zimných pneumatík. Je to spôsobené tým, že symetrický dezén nepracuje správne v zimných podmienkach.

Symetrický dezén je ten, v ktorom sú obe polovice behúňa totožné, takže ich môžete nainštalovať ľubovoľným spôsobom. Hlavná výhoda pneumatiky so symetrickým dezénom je jej vysoký akustický komfort. Symetrický dezén v kombinácii so správnou zmesou pneumatík prispievajú k zníženiu valivého odporu, teda znižuje spaľovanie a pozitívne vplýva na životnosť pneumatiky. Symetrické osobné pneumatiky sa vyskytujú najčastejšie vo veľkostiach 13-15 palcov. Symetrické pneumatiky sú dosť často ponúkané aj pre nákladné vozidlá.

Symetrický dezén pneumatiky v ekonomickej a strednej triede – je odporúčaný pre vozidlá s malou litrážou alebo so strednou litrážou a auta s relatívne nízkym výkonom. Neuspokojí majiteľov áut s veľkou mocou.

Ak hľadáte pneumatiky pre pokojnú a bezpečnú jazdu za všetkých podmienok a máte málo alebo stredno litrážové auto, pneumatiky so symetrickým dezénom sú pre Vás to pravé.

Príkladné symetrické pneumatiky:
symetricka

Príklad symetrickej pneumatiky.

3.2 Asymetrické pneumatiky

Asymetrické letné pneumatiky sa bežne vyskytujú v ponukách výrobcoch. Prvý asymetrický dezén sa objavil na trhu asi pred 15 rokmi, ktorý si získal na populárnosti asi pred 10 rokmi. Asymetrické pneumatiky sú teraz najrozvinutejším segmentom na trhu s pneumatikami. Sú stále častejšie prvotným vybavením  pre väčšinu vozidiel strednej a vyššej triedy.

Vzor asymetrických pneumatík sa líši na oboch stranách behúňa. Vnútorná časť behúňa (viac popretínaná) je zodpovedná za odvod vody a za dobré správanie na rovnej ceste a v zákrutách. Takéto riešenie prispieva k väčšej než u iných typov pneumatík stabilite vozidla v zákrutách (vďaka lepšiemu rozloženiu tlaku hmoty) sa zvyšuje životnosť behúňa. Asymetrické pneumatiky sú tiché a úsporné.

V prípade asymetrických pneumatík by sme mali venovať pozornosť inštalácii (označenie inside - pneumatiku namontovať v smere jazdy, outside- na vonkajšiu stranu vozidla). Asymetrické dezény sa najčastejšie objavujú v strednej a vyššej triede - odporúčajú sa do kompaktných vozidiel, mestských vozidiel, rovnako ako aj pre športové autá, limuzíny s výkonným motorom.

Ak hľadáte tiché, ekonomické a pohodlné pneumatiky, ktoré zároveň poskytujú vysokú priľnavosť v zákrutách aj priamom smere, asymetrické pneumatiky sú pre Vás to pravé.

asymetricka

Príklad asymetrickej pneumatiky.

3.3 Smerové pneumatiky

Smerové letné pneumatiky sú bežné v ponukách výrobcov pre všetky ročné obdobia. Je to veľmi populárny typ dezénu, ktorého charakteristickou vlastnosťou je určený smer točenia pneumatiky.

Smerové pneumatiky majú vzor dezénu v tvare písmena "V". Najväčšou výhodou smerových pneumatík je dobré odvádzanie vody, dobrá reakcia na zrýchľovanie a brzdenie vozidla. Dobrý výkon smerových pneumatík je dôvodom, prečo majitelia športových vozidiel ich radi montujú na svoje autá.

Smerové dezény sa vyskytujú vo všetkých triedach pneumatík: ekonomická, stredná a prémium. Sú vhodné pre automobily a strednej a vyššej triedy, ako aj pre tie športové.

Ak hľadáte pneumatiky, ktoré dobre odvádzajú vodu spod kolies, máte  výkonný automobil a hľadáte záruku dobrej priľnavosť pri zrýchľovaní a brzdení, smerové pneumatiky sú pre Vás to pravé.

smerova

Príklad smerovej pneumatiky.

4. Prečo rešpektovať veľkosť a index určený výrobcom? 

Producent Vášho automobilu predpokladal niekoľko voliteľných rozmerov pneumatík, ktoré môžu byť nainštalované na Vašom aute. Spolu s veľkosťou výrobca udáva index rýchlosti a index zaťaženia pre pneumatiky. Tieto rozmery a indexy nazývame homologizované. Použitie schválených rozmerov pneumatík, spolu s indexmi je veľmi dôležité, pretože to zabezpečuje plné využitie výkonov vozidla. Použitie iných rozmerov je spojené s rizikom nesprávneho fungovania systému ABS, ESP či ASR a taktiež s menším využitím potenciálu nášho vozidla, pokiaľ ide o zrýchlenie a priľnavosť.

5. Homologizovaná veľkosť a alternatívne pneumatiky

Mierne odchýlky od veľkosti sú schválené. Alternatívna veľkosť pneumatík je rozmer ktorého celková hodnota nepresiahne 2 percenta rozdielu v porovnaní so schválenou veľkosťou pneumatík.

Napríklad, schválená veľkosť je 185/ 65R15, používajúc širšiu pneumatiku 195/60R15, dostaneme náhradu, ktorej rozdiel vo výške kolesa je 1,07 percenta, čo sa zmestí v  normálnom rozmedzí. Ďalším príkladom je schválená veľkosť 205/55R16 - alternatívou môže byť napríklad 195/ 65R15 - celkový výškový rozdiel je 0,58 percent. Tieto odchýlky sú v normálnom rozmedzí a nespôsobujú negatívne dôsledky pre trakciu vozidla.

Pripomeňme si, že použitie náhradných rozmerov pneumatík môže spôsobiť oklamanie tachometra, a zvýšenú spotrebu paliva (platí pre pneumatiky širšie, než sú odporúčané).

Ak neviete, aké alternatívy môžete použiť skontrolujte alternatívne rozmery pneumatík. V prípade pochybností sa môžete obrátiť na našich špecialistov na telefónnom čísle nášho call centra 233 006 906.

pneu

Aké pneumatiky ? Vyberte pre seba spravný dezén.

6. Je možné použiť iný index rýchlosti a nosnosti, než je odporúčané?

V prípade letných pneumatík nie je povolené využívať nižšie indexy zaťaženia a rýchlosti, než je schválené. Používanie pneumatík s indexom zaťaženia a rýchlosti nižším, než je odporúčané výrobcom je trestné. Pneumatiky, ktoré majú nižšie indexy ako  je určené znižujú bezpečnosť jazdy, pričom sa zvyšuje riziko rýchleho opotrebovania behúňa. V prípade mimoriadnej udalosti alebo nehody, môže poisťovňa odmietnuť zaplatiť náhradu škody ak zistia, že pneumatiky namontované na aute nespĺňajú požiadavky výrobcu.

Môžete však použiť pneumatiky s vyšším indexom rýchlosti. Toto riešenie má za následok väčšiu stabilitu vozidla pri jazde v priamom smere.

Oplatí sa však pamätať, že zvýšenie indexu rýchlosti o niekoľko stupňov (napr. z T na W) má za následok vyšší valivý odpor, zhoršenie jazdného komfortu a vyššiu spotrebu paliva. Deje sa to preto, že model s vyšším indexom rýchlosti je ťažší, tvrdší a hlučnejší. Menšie zmeny (napr. z T na H) nespôsobujú tieto nežiaduce účinky.

Modely pneumatík s veľmi vysokým indexom rýchlosti (od V do Y) sú vhodné pre vozidlá s výkonnými motormi.