Behúň pneumatiky je jedinou časťou automobilu, ktorá má priamy kontakt s povrchom vozovky, a preto je potrebné zvážiť voľbu vhodných pneumatík. Stojí za to vybrať si taký model, ktorého parametre, vrátane vzoru behúňa, plne zodpovedajú našim potrebám. Skôr ako sa rozhodnete pre konkrétny výber, popremýšľajte o tom, po akých cestách jazdíte najviac a koľko kilometrov priemerne najazdíte. 

Typy behúňov – aký behúň má nová pneumatika?Typy behúňov – aký behúň má nová pneumatika?

Vodiči, ktorí jazdia iba v centrách miest a na diaľniciach, by si mali zvoliť iný typ pneumatík ako tí, ktorí žijú v horských, ťažko prístupných oblastiach.

Z čoho je vytváraný behúň?

Zloženie gumovej zmesi, z ktorej je vyrábaný behúň, obsahuje prírodný aj syntetický kaučuk a ďalšími prvkami sú: sadza, oxid kremičitý či elastoméry.

Prvky behúňa

Konštrukcia behúňa pneumatiky.Konštrukcia behúňa pneumatiky.

1. Bloky behúňa

Sú to správne prvky, ktoré tvoria behúň. Ich hlavnou úlohou je zaručiť dobrú trakciu pneumatík. Bloky sa môžu líšiť veľkosťou, tvarom (napr. zaoblené rohy v Bridgestone Blizzak LM001) a konštrukciou (niektoré modely majú zosilnené časti na jednej strane, v závislosti od vzoru dezénu).

2. Stredová drážka

Hrebeň behúňa, ktorý je na celom obvode pneumatiky. V závislosti od modelu môže byť stred pneumatiky zosilnený alebo podelený početnými priečnymi drážkami.

3. Priečne drážky

Sú úzke medzery, ktoré vytvárajú priestor vo vnútri behúňových blokov. Zvyčajne majú veľkosť od 0,3 do 1,5 mm. Na zimných pneumatikách si môžeme všimnúť väčšiu hustotu priečných drážok (napr. Nokian WR D4), než napríklad v prípade letných pneumatík. Systém priečnych drážok zabraňuje šmyku na mokrých a zasnežených povrchoch a zaisťuje efektívnejšie brzdenie.

4. Drážky

Drážky Ide o medzery medzi blokmi behúňa, ktoré majú rôzny tvar, vzor a veľkosť. Pokročilejší dizajn drážok ovplyvňuje kvalitu pneumatiky (napr. Uniroyal Rainsport 3), lepšie ovládanie a riadenie, ale aj skrátenie brzdnej dráhy. Ich hĺbka a rozmiestnenie majú svoj význam, pokiaľ ide o hladinu hluku vytváranú počas ich krútenia.

5. Drážkovanie behúňa

Jedná sa o rozloženie a hustota drážok na behúni pneumatiky. Takéto medzery sú potrebné pri jazde na mokrom povrchu, aby odstránili vodu z kolies. Vďaka širokým drážkam, ktoré prebiehajú pozdĺž osi modelu, je možné prednú časť pneumatiky rýchlo a efektívne vysušiť. Čím väčšia je plocha drážok, tým menšia je celková plocha blokov – čo znižuje priľnavosť na suchej vozovke. Hustá a široká sieť drážok poskytuje lepšiu ovládateľnosť pri jazde na mokrých alebo zasnežených cestách.

6. Diery

Nie sú na všetkých modeloch, ich úlohou je chladenie pneumatiky.

Stav behúňa má obrovský význam pre bezpečnú jazdu.Stav behúňa má obrovský význam pre bezpečnú jazdu.

Behúň je jedným z prvkov, ktoré majú najväčší vplyv na výkon pneumatiky, pričom okrem toho je jeho úlohou: zabezpečiť dobré riadenie a priľnavosť pri jazde na mokrých a náročných povrchoch, pomáhať pri bezpečnom zatáčaní, znižovať valivý odpora udržiavanie nízkej úrovne hluku.

Aký behúň má nová pneumatika?

Výška behúňa novej pneumatiky má v priemere medzi 8 a 10 mm.

Aký je prípustný behúň pneumatiky?

Minimálna povolená hĺbka dezénu je 1,6 mm. Medzi hodnotami 8 a 1,6 mm je však veľký rozdiel, takže sa vynára otázka: Kedy je potrebné vymeniť pneumatiky za nové?

Aj keď hĺbka dezénu novej pneumatiky je 8/10 mm, pri bežnom používaní je dezén neustále opotrebovaný a jeho stav je rozhodujúci pre priľnavosť za mokra alebo pre zabránenie aquaplaningu.
 Čím vyššia je úroveň opotrebenia behúňa, tým je menej pravdepodobné, že vlastnosti pneumatík, ktoré zabezpečujú plynulú a nekĺzavú jazdu, sú stále dostatočné.

Zlý stav pneumatík nemusí byť pre vodiča taký zreteľný, keď jazdí na suchom asfalte. Iba vtedy, keď sa naskytne príležitosť jazdy v daždivom dni, si môžete na vlastnej koži vyskúšať, aká dôležitá je výška behúňa.

British Rubber Manufacturers Association objednala a vykonala testy na posúdenie vplyvu hĺbky dezénu na priľnavosť na mokrom povrchu vozovky, tu sú výsledky:

Hĺbka behúňa
Priľnavosť na mokrom povrchu
10-8 mm
100%
4 mm
90%
3,5 mm
70%
1,6 mm
55%

Zhromaždené a analyzované údaje nám umožňujú dospieť k záveru, že ak má pneumatika behúň s hĺbkou 3,5 mm a menej - tak vtedy bude priľnavosť pri každom prejdenom kilometri drasticky klesať.

Väčšina výrobcov (napr.: Michelin, Pirelli, Nokian) používajú dodatočné značenia pneumatík, ktoré umožňujú bez špeciálnych meračov alebo zariadení sledovať úroveň opotrebenia behúňa.

Minimálny behúň v letných a zimných pneumatikách

Už sme spomenuli, že výška behúňa novej pneumatiky sa pohybuje medzi 8 a 10 mm, ale aká je minimálna hĺbka dezénu, na ktorej môžete bezpečne jazdiť?

Vzhľadom na vyššie uvedené výskumy a testy, ako aj na všeobecné vedomosti a poznatky, je optimálny limit pre používanie letnej pneumatiky 3 mm a minimálna hĺbka dezénu pre zimnú pneumatiku je 4,5 mm. Ak budú tieto hodnoty nižšie, pneumatiky strácajú svoju trakciu a už nezaručujú takú úroveň bezpečnosti, ktorú by mali normálne dosahovať. Pre potvrdenie týchto informácií sa oplatí preskúmať, čo odporúčajú výrobcovia pneumatík. Continental oraz Goodyear na oficiálnych stránkach odporúčajú vymeniť pneumatiky, keď behúň dosiahnu vyššie uvedenú úroveň. Niektoré modely sú vybavené špeciálnou značkou opotrebenia dezénu, ktorá ukazuje hodnotu 3 mm.

Ako merať hĺbku dezénu?

Mnoho modelov pneumatík má dnes indikátor opotrebovania dezénu, ktoré sú ľahko čitateľné pre všetkých a nepotrebujete tak špeciálne vybavenie.

Indikátor opotrebovania behúňa v pneumatike Nokian WR A3.Indikátor opotrebovania behúňa v pneumatike Nokian WR A3.

Na voľnom trhu si môžete kúpiť rôzne typy prístrojov na meranie hĺbky behúňa pneumatiky, od manuálnych vo forme prívesku na kľúč, až po drahšie elektronické prístroje vybavené displejom, ktorých cena je primeraná voči úrovni technológie.

Typy behúňov

Mnoho vodičov zaujíma, akú možnosť si zvoliť, aby bola čo najlepšia, a aby čo najviac vyhovovala ich potrebám a potrebám vozidla, symetrické pneumatiky alebo asymetrické? Smerové pneumatikyalebo asymetrické na zimu? Odpovede nájdete nižšie.

Tvar dezénu má priamy vplyv na správanie sa pneumatiky počas jazdy, na priľnavosť na rôznych povrchoch alebo odtok vody z povrchu pneumatiky. Z tohto dôvodu existujú rozdelenia na typy behúňov a ich použitie v určitých ročných obdobiach.

Paweł Skrobisz 

Vedúci technického oddelenia

1. Asymetrický behúň

Asymetrický vzor dezénu – tvar dezénu je na oboch stranách pneumatiky rôzny. Vonkajšia strana sa vyznačuje väčšími blokmi behúňa, ktoré sú zodpovedné za stabilitu jazdy. Menšie bloky umiestnené vo vnútri rozptyľujú vodu.

Najpokrokovejším typom pneumatík sú pneumatiky s asymetrickým behúňom. Rozdelenie čela behúňa na jednotlivé zóny (vonkajšia, stredná a vnútorná) umožňuje takú konštrukciu, že každá z nich zlepšuje jazdné vlastnosti v rôznych podmienkach. Pneumatiky tohto typu sa veľmi dobré správajú v zákrutách a vynikajúco prenášajú silu.

Paweł Skrobisz 

Vedúci technického oddelenia

2. Smerový behúň

Smerový vzor dezénu – stredná časť behúňa sa skladá z priečnych drážok, ktoré sú navzájom symetrické a prebiehajú v rovnakom uhle od stredu k vonkajšej časti po oboch stranách pneumatiky. Tvar dezénu pripomína vzorom „rybiu kosť” alebo tvar písmena „U“.

Veľmi bežnými pneumatikami tohto typu sú zimné pneumatiky s behúňom v tvare rybej kosti. Použitie takého vzoru na dezéne výrazne zlepšuje trakciu v porovnaní so symetrickými pneumatikami a tiež pozitívne ovplyvňuje brzdnú dráhu v daždivých podmienkach. Zimné pneumatiky s takto usporiadanými blokmi dezénu sa vyznačujú dobrou trakciou na snehu.

Paweł Skrobisz 

Vedúci technického oddelenia

3. Blok behúňa

Blokový vzor dezénu – pozostáva z nezávislých blokov, zatiaľ čo drážkový systém je vzájomne prepojený. Veľmi často sa vyskytujú v celoročných pneumatikách pre osobné automobily.

4. Zmiešaný behúň

Zmiešaný vzor dezénu, rebrovo-ťahavý – je to kombinácia dvoch systémov, drážky sú usporiadané kolmo a rovnobežne s osou cesty. Pneumatiky s týmto dezénom behúňa sa nachádzajú na kolesách hnacích a riadiacich náprav autobusov a kamiónov.

5. Ťahavý behúň 

Ťahavý vzor dezénu – drážky sú usporiadané kolmo na os jazdy. Je charakteristický pre hnaciu nápravu autobusov a nákladných automobilov a nachádza sa v špecializovaných a terénnych vozidlách.

6. Rebrový behúň

Rebrový vzor dezénu – je ľahké ich rozpoznať pomocou paralelného usporiadania drážok pozdĺž jazdnej osi, vyznačujú sa tvarom „s“. Pneumatiky s takýmto dezénom sa používajú na riadiacej náprave autobusov a nákladných automobilov.