Ako jazdiť na ľade a snehu

  • Autor: OPONEO.SK

Zimu nemá rado mnohí vodičov. Žiadne iné ročné obdobie nevymáha toľko príprav ako toto. Montáž zimných pneumatík, nemrznúca zmes do ostrekovačov, prehliadka auta pred zimou, zimné palivo pre dieselové motory a nakoniec – častokrát extrémne podmienky na cestách.

Čo nám teda zostáva? Nechať auto v garáži a prikryť ho plachtou? Bohužiaľ, obyčajne si môžeme dovoliť iba to. Ak však doprava mestskou komunikáciou nepripadá do úvahy, ostáva Vám jedine prijať zimu takú aká je a ... nejako to zvládnuť.

Dobre pripravené vozidlo – vybavené zimnými pneumatikami – dovoľuje cestovať bezpečne a zaručí komfortnú jazdu. Na cestách sa však stávajú situácie, počas ktorých nepomôžu ani najlepšie zimné pneumatiky. Máme na mysli ľad a ubitý tvrdý sneh.

Jazda autom v zime vymáha väčšie zručnosti než v lete.

Jazda autom v zime vymáha väčšie zručnosti než v lete.

 Správanie vozidla v podmienkach nulovej priľnavosti

Auto sa správa na ľade ako oceľová guľôčka na plochom blate – hýbe sa rovnomerne. Strata priľnavosti znamená znemožnenie zrýchľovania, brzdenia či zatáčania. Čo viac, stratu priľnavosti si uvedomíme až vtedy, keď chceme brzdiť alebo zatáčať.

 

Ako zistiť, že ideme po ľade?

Predovšetkým sa musíte naučiť rozpoznávať ľad pod kolesami, pre precítenie zmien a signálov. Vozidlo idúce po zablatenej ploche môže pripomínať ľahké plávanie. V tejto situácii môžeme pocítiť ľahkú manipuláciu volantom – akoby sila. Ak je pre vás ťažké vycítiť tento jav, môžete jemne stlačiť brzdu. Obzvlášť vo vozidlách so systémom ABS a hneď si všimneme, že ideme po ľade – brzdový pedál bude ihneď pulzovať.

Čo robiť ak ideme po ľade a strácame priľnavosť?

Po prvé, nespanikujme. Všetky manévre vykonávajme jemne. Nezamieňame prudko smer, nepridávame plyn ani nebrzdíme prudko. Ak sa chceme zadržať, skrútiť, zmeniť jazdný pruh dajme si čas a miesto na takéto manévre, pretože auto je schopné vykonávať naše povely iba obmedzene. Všetky prudké pohyby sa môžu končiť šmykom, preto je dobré auto riadiť so správnym precítením.

Ak získame isté zručnosti, šmyk bude pre nás jednoduchou záležitosťou.

Ak získame isté zručnosti, šmyk bude pre nás jednoduchou záležitosťou.

Šmyk na ľade – a čo teraz?

Občas aj napriek všetkým snahám auto dostane šmyk. Čo urobiť? Bohužiaľ, nedá sa urobiť veľa, ale predsa niečo (hovoríme tu o šmyku na čistom ľade, alebo udupanom snehu).

Jediné  čo môžeme urobiť je predvídať šmyk, reagovať včas a predbiehať šmyku zadnej nápravy. Aby ste to mohli urobiť auto je potrebné dokonale „precítiť“ – pomôže tu správna pozícia za volantom, vďaka ktorej precítime šmyk ešte predtým než v skutočnosti nastúpi (auto začína ľahko „plávať“ v danom smere). Správne predchádzanie v tom momente zachráni situáciu.

oponeo radí

Počas malého šmyku môžeme skúsiť  spôsoby spomenuté v článku o technikách jazdy v zime pre pokročilých. Je dobré vziať do úvahy, že neprinesie to celkovú stratu priľnavosti.

Zvládnutie šmyku auta s pohonom prednej nápravy

Zvládnutie šmyku auta s pohonom prednej nápravy

Vodiči áut s pohonom prednej nápravy pri zvládaní šmyku, by si mali pamätať, že zásada stlačeného plynu naďalej platí, avšak v ohraničenom stupni. Príliš veľké obraty kolies prinesú opačný efekt – ešte menšia priľnavosť. Kolesá by sa teda mali točiť o trošku rýchlejšie než v bežnej situácii.

 

Zvládnutie šmyku s pohonom zadnej nápravy

Zvládnutie šmyku s pohonom zadnej nápravy

Majiteľom áut s pohonom zadnej nápravy v momente šmyku zadnej nápravy, môže pomôcť  ubratie plynu.  Ale tu platí zásada, že na príliš klzkej vozovke robíme to jemne – nezáleží nám predsa na zablokovaní kolien, ale na ich „pribrzdení“.

 

 Zvládnutie šmyku auta s pohonom 4x4

 Zvládnutie šmyku auta s pohonom 4x4

Ťažké podmienky lepšie zvládajú autá s pohonom na všetky štyri kolesá. Nielen, že s nimi sa nám zriedkavejšie podarí dostať šmyk, ale aj z dôvodu pohonu na všetky kolesá je aj ľahšie ho zvládnuť (zvyčajne vystačí správne predchádzanie spojené s ľahkým uberaním alebo dodaním plynu – v závislosti od vyváženie vozidla a rozloženia pohonu (predný – zadný). Preto je dobré obe techniky vyskúšať na prázdnom mieste, pretože každé vozidlo reaguje individuálne.

V zime by sa malo jazdiť opatrne – zmenší to riziko vzniku šmyku.

V zime by sa malo jazdiť opatrne – zmenší to riziko vzniku šmyku.

 

Šmyku na ľade je ľahšie predchádzať

Šmyk na ľade sa zvláda veľmi ťažko a mnohokrát je to nemožné. Vedia o tom aj najlepší vodiči, ktorí sa bez pneumatík s hrotmi (na Slovensku nie sú povolené) zahryzávajú do ľadu a sú v takých podmienkach bezradní. Bežná, dokonca aj najlepšia zimná pneumatika a dokonca ani tá s najelastickejšou zmesou nepomôže v takej situácii.

Ak to zhrnieme, ľahším spôsobom na zvládnutie šmyku na ľade je jeho predchádzanie. Dodatočne, okrem aktívneho štýlu jazdy je dobré v servise zistiť či má Vaše vozidlo dobre rozložený valivý odpor (opotrebované ložisko môže byť tiež príčinou šmyku) a brzdenie.

Oponeo odporúča

Všetok obsah obsiahnutý v tomto článku by mal byť braný do úvahy obrazne a informatívne. 
Predstavené informácie o technikách riadenia majú byť použité na vlastnú zodpovednosť  a s náležitou ostražitosťou aj v miestach mimo cestnej premávky.

Páči sa Vám článok?
Dajte nám plus

Ďakujeme
Pridať komentár
(Upozornenie: Komentáre na fóre sú moderované)